abonnement Unibet Coolblue
pi_46738936
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem....even uitleggen!

Ooit heb ik een huis gekocht van een woningbouwvereniging voor 75% van de toen geldende taxatie waarde.
Dat was samen met m'n ex.....
M''n ex en ik hebben twee en half jaar geleden besloten om te kappen. Hierop heb ik een nieuwe hypotheek afgesloten omdat de oude hypo verstrekker niet wilde dat ik alleen op het contract kwam te staan.
De oude hypotheek afgelost incl de nodige boeterente.....nu heb ik een hypotheek van 142000 euro.

Het huis wil ik nu gaan verkopen omdat ik een superlieve vriendin heb gevonden , waar ik ondertussen alweer een jaar mee samenwoon, in haar koopwoning.

De woningbouw koopt mijn huis ten alle tijden terug omdat die afspraak er nou eenmaal is.

Nu is mijn huis ongeveer 178000 euro waard, maar de woningbouw koopt het terug voor 75% van deze waarde waardoor ik met een restschuld blijf zitten van ongeveer 8 duizend euro.....

Weten jullie hoe ik het huis wat hoger kan laten taxeren? Tips en trucs welkom zeg maar....

Misschien dat jullie ook weten hoe ik het restbedrag terug moet betalen...wordt dit omgezet naar een PL of gaat dit over dertig jaar...

Alvast bedankt voor jullie reacties...!!
Dunno :D
  dinsdag 27 februari 2007 @ 17:32:58 #2
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46739006
waarom terugverkopen aan de woningbouw en niet gewoon op de markt gooien

edit: en bel gewoon eens een andere taxateur...
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_46741369
bedankt voor je reactie....

Terugverkopen aan de woningbouw is verplicht...dat was een voorwaarde toen ik het kocht.

Ik kan moeilijk elke keer een paar honderd euro uitgeven aan een taxateur toch?? Lijkt mij dat ze niet zover bij elkaar vandaan mogen zitten bij taxatie....
Dunno :D
pi_46741435
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 18:40 schreef IvusDartelt het volgende:
bedankt voor je reactie....

Terugverkopen aan de woningbouw is verplicht...dat was een voorwaarde toen ik het kocht.

Ik kan moeilijk elke keer een paar honderd euro uitgeven aan een taxateur toch?? Lijkt mij dat ze niet zover bij elkaar vandaan mogen zitten bij taxatie....
tienduizend euro verschil is toch niet veel bij een taxatie?
  dinsdag 27 februari 2007 @ 18:42:21 #5
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_46741453
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 18:40 schreef IvusDartelt het volgende:
bedankt voor je reactie....

Terugverkopen aan de woningbouw is verplicht...dat was een voorwaarde toen ik het kocht.

Ik kan moeilijk elke keer een paar honderd euro uitgeven aan een taxateur toch?? Lijkt mij dat ze niet zover bij elkaar vandaan mogen zitten bij taxatie....
mijn ervaring met taxateurs is dat a) iedere hypotheekverstrekker er wel 1 of 2 kent en b) dat taxaties redelijk flexibel te regelen zijn.
Ik zou in jouw geval eens bij je hypotheekverstrekker langs gaan en uitleggen wat de situatie is. Wellicht weet hij een taxateur die op de een of andere manier die paar duizend euro ergens in weet te proppen...
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_46741454
quote:
Op dinsdag 27 februari 2007 18:41 schreef erikkll het volgende:

[..]

tienduizend euro verschil is toch niet veel bij een taxatie?
Je hoeft natuurlijk ook niet persé een taxatie te laten doen, een waardebepaling is goedkoper, je krijgt alleen geen taxatierapport!
  dinsdag 27 februari 2007 @ 18:44:33 #7
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_46741538
Heb je niet van die makelaars die het gratis of voor een zacht prijsje eventjes vlug taxeren? Dan weet je iig of je sowieso kans hebt op een hogere taxatiewaarde of blij mag zijn met wat je nu denkt dat het waard is...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_46744325
De meeste makelaars doen dat hoor. Taxaties gaan sowieso middels natte vinger werk, ook al leert de theorie wat anders.
pi_46746224
Ik zou eerst eens bij de woningbouwvereniging informeren waar de taxatie aan moet voldoen.
Ik kan me nl. zo voorstellen dat iedereen zo redeneert als jij en dat taxaties aan regels gebonden zijn. Wellicht is het niet eens de bedoeling dat je zelf taxaties uit laat voeren en hebben zij daar een aantal aangewezen bureaus voor.
Voordat je je een hoop kosten en moeite op je nek gaat halen, zou ik dat eerst eens uitzoeken.

Het restbedrag moet normaal gesproken betaald worden op het moment van overdracht van de woning.
Hier zul je dus zelf iets voor moeten regelen.
pi_46761374
okay....bedankt allemaal...
zitten goeie tips tussen zo te zien!!

Ik zal inderdaad eerst de woningbouw eens bellen met de vraag waar de taxatie aan moet voldoen.

Nu zit ik alleen met het restbedrag....ik zit in de ziektewet, dus een pl verstrekken zullen ze niet doen ......
Dunno :D
  woensdag 28 februari 2007 @ 07:37:46 #11
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_46761514
Wat een vreemde clausule trouwens.. wat schiet je dan precies nog met dat kopen op? Het lijkt wel heel erg op wel de lasten, niet de lusten.
Vampire Romance O+
pi_46761800
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 07:37 schreef MouseOver het volgende:
Wat een vreemde clausule trouwens.. wat schiet je dan precies nog met dat kopen op? Het lijkt wel heel erg op wel de lasten, niet de lusten.
Helemaal niet. TS heeft zelf een hogere hypotheek genomen zonder daar verder op af te lossen. Zo te lezen heeft hij de aftrek van de boeterente (en andere kosten) niet afgelost op zijn hypotheek en besluit nu zelf zijn woning te verkopen. Een taxatieverschil van ¤ 10.000,-- op dit bedrag vind ik wél groot, overigens.

Dit is gewoon kopen volgens het woongarant-principe. Goedkoop kopen en de winst daarna delen. TS heeft zijn voordeel al gehad toen hij het kocht. De woning is gewoon niet voldoende in waarde gestegen. Als hij het wil verkopen, dan zal er getaxeerd moeten worden op de manier die in de koopovereenkomst gesteld is en die waarde is relevant.

Als TS dan nu een restschuld overhoudt, dan zal hij dat bij overdracht moeten betalen. Dat kan door een hogere hypotheek van zijn nieuwe woning of een PL/DK.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_46763665
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 07:37 schreef MouseOver het volgende:
Wat een vreemde clausule trouwens.. wat schiet je dan precies nog met dat kopen op? Het lijkt wel heel erg op wel de lasten, niet de lusten.
Dit staat in de koopvoorwaarden; je koopt je huurwonign emt een bepaalde korting en als je het binnen een paar jaar verkoopt, ben je de woningbouw kosten verschuldigd. Of je het terug moet verkopen aan de wonigbouw zal wel in dit geval in het contract staan.
  woensdag 28 februari 2007 @ 10:38:56 #14
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_46764550
quote:
Op woensdag 28 februari 2007 08:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Als TS dan nu een restschuld overhoudt, dan zal hij dat bij overdracht moeten betalen. Dat kan door een hogere hypotheek van zijn nieuwe woning of een PL/DK.
Inderdaad. Geld gewoon overboeken op de nieuwe hypotheek. Kost je 15 euro per maand meer, ben je van al het gezeik verlost. Een schijntje overigens met het geld wat je uitspaart doordat je gaat samenwonen.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_46765779
Hoe lang is de tijd dat je nog moet blijven wonen in de woning voordat je het op de vrije markt kan verkopen? Op een gegeven moment moet je toch volledig vrij zijn van de verplichtingen aan de woningbouw..??..
  woensdag 28 februari 2007 @ 11:35:40 #16
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_46765948
Ik meen hier op Fok! gelezen te hebben dat dit 20 jaar was, maar ik kan dit nergens anders vinden, dus of dit daadwerkelijk zo is? Geen idee...
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_46766665
Ik zou de mogelijkheden eens onderzoeken of je onder die terugverkoopverplichting uit kunt komen. (is dat wel wettelijk verplicht, neemt de wbv genoegen met een andere regeling?) De WBV kan zo wel snelle winst maken: kopen tegen 75%, verkopen tegen 100%. Vaak mag je het particulier verkopen en dan een deel van de winst aan de wbv afdragen. Waarschijnlik levert dat meer op.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_46923383
Net trug van weekendje weg....blij dat de reacties doorgaan.... regeling met wbv is voor onbepaalde tijd, kan ik dus verder niets mee. Woningbouw gebelt, ik moet een taxateur aanbrengen en hun ook. Deze twee partijen komen dan tot een bepaalde waarde. De wbv koopt het dan trug voor 75 proc van de waarde waar deze twee partijen uitkomen......
PL of DK zal niet gemakkelijk gaan omdat TS al bijna twee jaar in ziektewet zit dmv dubbele nekhernia......:(
Dunno :D
pi_46924450
Ai, da's minder joh.
Ik denk wel dat je er goed aan doet om je hier alvast verder in te verdiepen.
Stel dat je gaat verkopen en je weet nu al dat er een tekort zal ontstaan, dan zal het gat toch ergens mee gedicht moeten worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')