zondag 25 februari 2007 @ 01:38:44 #1
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_46644676
Ik heb hier een mdf plank van 13mm dik, waar ik een sleuf in wil maken van 26mm lang en 3mm breed. Met welk gereedschap kan ik dit het best doen?
A.F.C. Ajax
  zondag 25 februari 2007 @ 01:39:47 #2
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_46644695
Sleuffrees!
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
  zondag 25 februari 2007 @ 01:40:43 #3
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_46644718
Hm, die heb ik niet, en om die nou speciaal te kopen... Is er nog wat anders waarmee het te doen is?
A.F.C. Ajax
  zondag 25 februari 2007 @ 01:41:58 #4
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_46644747
Boels verhuurt bijna alles!

www.boels.nl
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_46644925
Doe mee met FOK! Whatpulse en typ FOK! naar de 1e plaats!!
Forever shall the wolf in me desire the sheep in you!
Between the velvet lies, there's a truth that's hard as steel!
pi_46646695
Hm, een klein sleufje anders zou ik zeggen een gat erin boren en voor de rest met een decoupeerzaag. Nu zou ik zeggen een paar gaten op een rij erin boren en dan met een vijl aan de gang
I use multi-billion dollar military satellites to find Tupperware hidden in the woods... What do you do?
  zondag 25 februari 2007 @ 11:47:28 #7
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_46649309
quote:
Op zondag 25 februari 2007 01:40 schreef SoupNazi het volgende:
Hm, die heb ik niet, en om die nou speciaal te kopen... Is er nog wat anders waarmee het te doen is?
Volgens mij kost een frees van een B merk bij de Gamma niet zoveel dus als je hem vaker nodig hebt is het misschien een idee om daar te gaan kijken
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  zondag 25 februari 2007 @ 12:15:27 #8
122173 MMach
met Fok-pensioen
pi_46650092
quote:
Op zondag 25 februari 2007 04:26 schreef Yngwie het volgende:
Nu zou ik zeggen een paar gaten op een rij erin boren en dan met een vijl aan de gang

Een sleuvenfrees voor zulke kleine sleufjes lijkt me redelijk onaalbaar. Waarschijnlijk bestaat het wel, maar ik heb nog nooit zo smalle freesjes gezien.
Een guts kan ook, maar wederom, zo smalle gutsen daarvoor moet je denk ik wel bij een speciaalzaak zijn.
Het goedkoopste en snelste zal wel gaatjes naast elkaar boren zijn. Zeker bij mdf kan je die tussenschotjes ervan wel makkelijk wegkrijgen, zelfs met een scherp keukenmesje
pi_46651272
Als je op zoek bent naar gutsen kan je altijd eens kijken bij http://www.dick.biz/eindex.htm
Dat is alleszins de leverancier bij ons in de atelier.

[ Bericht 9% gewijzigd door Archont op 25-02-2007 12:52:01 (verkeerde link, gewijzigd) ]
  zondag 25 februari 2007 @ 14:08:21 #10
51513 Foo_niks
'Weg weezze ! '
pi_46654668
door en door?
gaatjes boren en uitvijlen
Klaar?
Ik niet!
pi_46677867
Wil je het netjes doen kan je niet om een dremel heen met een minifrezen setje. En ook nog een standaard.. Maar dan lukt het ook echt perfect. Zie http://www.hermanbuitelaar.nl/Item.aspx?Id=311 voor een frezensetje waar het freesje in zit de freesjes die je nodig hebt.

http://www.shesto.co.uk/m(...)isttools/320501.html is natuurlijk helemaal te gek, maar ik weet niet eens waar je deze kunt krijgen.

Met ander gereedschap is het in mdf eigenlijk niet mooi voor elkaar te krijgen ben ik bang.. Het gaat al snel schilferen. Je zou het met een sleutelvijltje langs een met een lijmklem vastgezette stalen lineaal kunnen proberen, het vijltje krre op keer dezelfde lengte langs de lineaal halen en je krijgt een geultje (sleuf wil ik het niet noemen).

Heb je er al es aan gedacht om op het mdf 2 plaatjes dun fineer te lijmen met een afstand van 3 millimeter? Zo krijg je ook een sleufje, al pas je dan wel de dikte van je materiaal aan.

Waar wil je het voor gebruiken? Misschien zijn er nog wel andere manieren om je doel te bereiken. En de vraag of het door en door moet is inderdaad ook een goeie.
  maandag 26 februari 2007 @ 01:20:32 #12
165848 SoupNazi
No soup for you!
pi_46682307
quote:
Op zondag 25 februari 2007 23:18 schreef Jurren het volgende:
Wil je het netjes doen kan je niet om een dremel heen met een minifrezen setje. En ook nog een standaard.. Maar dan lukt het ook echt perfect. Zie http://www.hermanbuitelaar.nl/Item.aspx?Id=311 voor een frezensetje waar het freesje in zit de freesjes die je nodig hebt.

http://www.shesto.co.uk/m(...)isttools/320501.html is natuurlijk helemaal te gek, maar ik weet niet eens waar je deze kunt krijgen.

Met ander gereedschap is het in mdf eigenlijk niet mooi voor elkaar te krijgen ben ik bang.. Het gaat al snel schilferen. Je zou het met een sleutelvijltje langs een met een lijmklem vastgezette stalen lineaal kunnen proberen, het vijltje krre op keer dezelfde lengte langs de lineaal halen en je krijgt een geultje (sleuf wil ik het niet noemen).

Heb je er al es aan gedacht om op het mdf 2 plaatjes dun fineer te lijmen met een afstand van 3 millimeter? Zo krijg je ook een sleufje, al pas je dan wel de dikte van je materiaal aan.

Waar wil je het voor gebruiken? Misschien zijn er nog wel andere manieren om je doel te bereiken. En de vraag of het door en door moet is inderdaad ook een goeie.
Het sleufje moet er helemaal doorheen, vandaar dat ik ook de dikte vermeldde van de plank.
Een dremel heb ik wel, dus zo'n setje kan ik wel even halen, bedankt voor de tip!
A.F.C. Ajax
pi_46706820
Waarom maar 3 mm breed?

Een cirkelzaag van 3mm breed wil do the trick!
pi_46718934
quote:
Op maandag 26 februari 2007 20:14 schreef Wojworshebn het volgende:
Waarom maar 3 mm breed?

Een cirkelzaag van 3mm breed wil do the trick!
niet echt, als die sleuf exact 26mm moet zijn

Of je moet een cirkelzaagje van <26mm gebruiken, maar die heb ik nog nooit gezien. Ja, misschien bij een Dremel, maar die zijn weer geen 3mm breed...
Doe mee met FOK! Whatpulse en typ FOK! naar de 1e plaats!!
Forever shall the wolf in me desire the sheep in you!
Between the velvet lies, there's a truth that's hard as steel!
pi_46723144
Aha, je wilt een sleuf van 3 mm diep, en 26 mm breed?

Ik zou het toch echt met de cirkelzaag doen, mits je een zaaglineaal hebt

Dan zaag je namelijk gewoon een paar zaagsnedes van 3 mm diep eruit langs de zaaglineaal. Belangrijk is dat je nauwkeurig de diepte van de cirkelzaag instelt, en de buitenste 2 zaagsnedes nauwkeurig aftekent.

En als je aan een bovenfrees kan komen, dan zou ik dat doen, een geleidelat erlangs klemmen, diepte van de frees instellen en frezen maar
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')