abonnement Unibet Coolblue
pi_46349457
Goeden, eh, avond,
Ik heb, sinds ik de inrichting van mijn kamer heb veranderd, last van een brom/zoem door mijn 5.1 set.
De set is aangesloten op de computer dmv. 3 kabeltjes (5.1). ik heb deze kabels alle 3, 10 meter moeten verlengen omdat mijn 5.1 set nu ergens anders staat. Ook heb ik maar 2 stopcontacten hier, waar alles op is aangesloten, van wekker tot computer, van tv tot 5.1 set. Dit was altijd al zo, maar sinds ik heb lopen schuiven met het mobulair.

De computer is ongeaard (geen geaarde stopcontacten op zolder hier) en is altijd ongeaard geweest.
De tv is aangesloten op de computer, ook voor de verhuizing, dit ging goed, geen brom. Nu opeens wel, dus ik heb de tv los gehaald van de pc -> nogsteeds brom.
Toen heb ik alle apparaten, laders en andere onzin los gehaald, en de set en de computer op hetzelfde stopcontact aangesloten. (dit wel met verlengsnoer in verlengsnoer vanwege de afstand tussen de pc en die set) maar er is nogsteeds brom.

Op internet kom je al snel tegen dat je de pc geaard moet aansluiten en dat het probleem dan is opgelost. Maar deze computer is nog nooit geaard aangesloten, en die brom heb ik ook nog nooit gehad.
De 3 audio kabels en 1 videokabel van de pc naar de set heb ik dus alle 4 moeten verlengen. Zonder video heb ik geen brom. Met video heb ik wel brom, en als ik nu de video loshaal heb ik nogsteeds brom.

Een heel verhaal, en misschien kom ik wat chagerijnig over maar het is serieus heel irritant.
Ik hoop dat een medefokker een geweldig plan heeft om dit op te lossen, alvast bedankt!
-
pi_46349696
Aarding kan ook komen door de coaxkabel!

Als dat het is, heb je waarschijnlijk een mantelstroomfilter nodig.
pi_46350128
Ik heb de coaxkabel uit de tv gehaald, de stekker van de tv er ook uit zodat de tv helemaal los staat.
Dit heb ik ook met alle andere apparaten gedaan, dus op dit moment zijn alleen de computer + scherm en de 5.1 set aangesloten. Op hetzelfde stopcontact, maar de afstand tussen waar de pc is aangesloten en waar de set op het lichtnet zit is een meter of 9.
-
  donderdag 15 februari 2007 @ 23:12:02 #4
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_46350535
Heb je geen cv-leidingen op zolder waar je een aarddraad op kan aansluiten? Niet heel netjes, maar het werkt wel.
pi_46350591
Nooit waterleidingen gebruiken voor randaarde.

Kun je echt niet even testen op een geaard stopcontact? Of de apparatuur eens aansluiten zoals het voor de verhuizing was?

Ik ben er bijna zeker van dat het met aarden van je pc is opgelost.

Lopen de kabels ook anders, misschien langs 230V? Wordt de brom ook luider naarmate je meer het volume op de pc omhoogdraait?
pi_46351068
Testen met pc op aarde kan van het weekend. Toch vind ik het vreemd dat het nu opeens bromt terwijl de pc nog nooit op aarde heeft gezeten.

Kabels lopen anders, heel anders, en het is een zooi want ik heb maar 2 stopcontacten en teveel stroomvretende apparaten. Er lopen op dit moment 3 audiokabels, 1 videokabel, 1 230 kabel naar een katrol naar de andere kant van de kamer. Van dat katrol gaat er een verlengsnoer een meter of 2 terug naar m'n bed, voor de wekker. Dit zit allemaal op stopcontact 1 om het zo maar even te noemen. Op stopcontact 2 zit de pc + het scherm + een adapter voor de muis/toetsenbord.

Bedankt voor het mee denken allemaal! We zoeken nog even verder...
-
pi_46352690
Je hebt dus als het ware een grote lus gelegd met 230V. Dat kan een brom geven ja
pi_46353149
2 dingen die ik zou proberen: kabelhaspel helemaal afrollen, en de stekker van je PC in het stopcontact een halve slag draaien.
  vrijdag 16 februari 2007 @ 09:25:05 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_46358565
Wat ook een brom kan opleveren (tenminste in de auto heb ik dat een keer gehad) als je de kabels niet gelijkwaardig aansluit op speaker en versterker. Dus niet rood op rood maar rood op zwart.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_46359484
Dingen om te doen:
- plaats of laat een paar wandcontactdozen bij plaatsen en een aarddraad meetrekken, haal de zeer brandgevaarlijke kabelhaspel en verlengsnoren weg.
- leg je speaker draden niet samen / langs 230V draden
- controleer of zwart op zwart en min aansluitingen van de speakers en versterker zit en natuurlijk rood op rood en op de plussen
- controleer of connectoren wel goed contact maken en nog goed klemmen
- geen draad breuken

Als geen van de dingen helpen kan het zijn dat omdat je je PC niet geaard aangesloten had (wat toch echt moet voor een goede veilige werking) je de geluidskaart of versterker getoast hebt met ca 115V. Hoe dan? door een van de speaker draden of autio stekkertjes tegen een metalen deel van de PC kast aan te tikken.
pi_46362713
Ik snap 1 ding nog niet helemaal van je setup... Heb je nou active of passive speakers voor 5.1?
Ik neem aan passief, maar dan snap ik niet helemaal hoe je het nou hebt aangesloten.
een normale set-up is:

pc------- 5.1 amp-------speakers

waarbij je tussen je pc en je 5.1 amp een digitale (coax of optical) kabel plaatst.
Gezien jou beschrijving lijkt het alsof de versterking in je speakers plaats vindt en je analoog kabel naar je speakers hebt liggen. In dat geval heb je zeer waarschijnlijk met mini-jack de aansluitingen op je geluidskaart genomen (dus front, center, rear). Je kunt dan met een discman oid even testen of de speakers/bekabeling goed is door als bron niet je pc, maar je discman te nemen. dan kun je 1 voor 1 de kabels testen en kun je alvast e.e.a. uitsluiten.

Als je speakers en bekabeling goed blijken, dan moet het dus wel in je pc zitten. sluit dan op de analoge uitgangen eens een koptelefoon aan en luister... nog steeds brom --> effe aarden. Geen brom??---> raar probleem

Je kan ook anders nog proberen om je amp en je pc op 2 verschillende groepen, danwel op dezelfde groep te plaatsen. Wil soms ook nog verschil maken (don't ask why, het schijnt iets met groundloops ofzo te maken te hebben.... maar misschien dat Vonkie je dat wel kan uitleggen)
pi_46372106
Audiokabels moeten wel langs 230 kabel helaas. Of ik moet via de andere kant van de kamer. Is die 230 niet af te schermen (zal waarschijnlijk weer veel geld kosten maargoed).

De set is de logitech z5500, inderdaad die met die plopjes enzo. Erg gevoelig, maar ik heb er gelukkig niet zo veel last van.

Tnible, bedankt voor de tips! Ik heb nu vakantie dus dat ga ik allemaal 'ns proberen.
Kroegtijger, net zo bedankt! De pc zit met 3x mini jack (a 10 meteter per kabel) aan de pod (hoofdunitje van die audioset). Ik ga ook even proberen met de mp3 speler.

*Is een stopcontact (laten) aarden, niet erg duur?
-
pi_46372586
quote:
Op vrijdag 16 februari 2007 16:45 schreef BobdG het volgende:
Audiokabels moeten wel langs 230 kabel helaas. Of ik moet via de andere kant van de kamer. Is die 230 niet af te schermen (zal waarschijnlijk weer veel geld kosten maargoed).

De set is de logitech z5500, inderdaad die met die plopjes enzo. Erg gevoelig, maar ik heb er gelukkig niet zo veel last van.

Tnible, bedankt voor de tips! Ik heb nu vakantie dus dat ga ik allemaal 'ns proberen.
Kroegtijger, net zo bedankt! De pc zit met 3x mini jack (a 10 meteter per kabel) aan de pod (hoofdunitje van die audioset). Ik ga ook even proberen met de mp3 speler.

*Is een stopcontact (laten) aarden, niet erg duur?
afhankelijk van waar de aarde-draad vandaan moet komen. Als de hele groep niet geaard is, dan wordt het duur ja. Als je centraal-doos een aarde-draad heeft kun je er gewoon een 3e draad bij trekken en is het vrij snel en simpel gedaan. (alleen dan nog WCD vervangen voor een geaard model)
pi_46372857
Stel je doet het zelf en hebt nog geen materialen enzo kost het je 20 a 50 euro voor andere wandcontactdozen en draad. (beetje afhankelijk hoeveel contacten je koopt en of je de oude bruine en blauwe weer kunt hergebruiken)

Als je het laat doen komt daar een euro of 200 bij afhankelijk hoe berijkbaar alles is er waar de aarde vandaan moet komen.

Met een beetje inlezen op het forum, internet en klusfolders en een beetje nadnken moet je dit zelfd echter zeer goed kunnen zelfs mensen met 3 linkerhanden moet het lukken met wat geduld.
pi_46380290
nog een tip. Heb ook wel eens problemen gehad. De verschillende apparaten hebben nu een verschillend aardeniveau.
Staat er trouwens een (rest)spanning op de achterkant van je apparaten?
(te meten met een spanningsschroevedraaier)

Anyway, wat ik heb gedaan en bij mij de groundloop ophefte was om:
met een dun electriciteitsdraadje de achterkant metalen deel van de PC te verbinden met de achterkant metalen plaat van de andere apparaten (dus de video, tuner, etc).
Daarmee komen ze op 1 aarde te staan en heft de brom op.
kosten 2 euro voor een klosje electriciteitsdraad.

Voor stereo (2.0) aansluitingen kan je een zogenaamde ground loop trafo kopen. Kost oongeveer 20 euro en je sluit er je audio tulp stekkers op aan. Dan door middel van gescheiden trafos wordt het signaal naar de andere kant gebracht en daar sluit je weer tulp stekkers op aan. Ik had dit nodig om vanaf het kabelsignaal van de videorecorder die met mijn computer was verbonden de brom kwijt te raken.

[ Bericht 8% gewijzigd door merry77 op 16-02-2007 21:02:25 ]
In a world without fences, who needs Windows and Gates!
pi_46386437
Er zijn 2 manieren om van door de aparaten opgewekte en uit de omgeving opgepikte signalen af te komen
- korstsluiten
- isoleren

korstsluiten is het eenvoudigste dit doe je met aardlussen of groundloops. Elke afscherming en potentiaal vereffening is een aardlus met een hele lage weerstand / impedantie. Mensen die zeggen dat je brom krijgt door aardlussen hebben het klokje horen luiden maar de klepel nog niet gevonden. Je hebt drom (of storing b.v. bij TV, netwerk enz) als de stoorsignalen hun weg via je signaal kabels vinden. Dit komt doordat er of geen pad of een pad met een hoge weerstand is langs je signaal draden. Het stoort signaal (zoals elk signaal) kiest de weg met de minste weerstand en dat is dan je signaal draden met gevolg brom en ellende.

Hoe los je dit op? Door buiten je signaal draden om een 2de pad te crearen wat een veel lagere weerstand heeft voor je stoor sgnaal. Ditverloopt bij geaarde apparaten via de geel groene draad. Deze moet echter wel aangesloten zijn en niet eerst het hele huis door lopen. (b.v. computer op groep 1 en versterker op goep 2) Door de kasten met elkaar door te verbinden via een draad die dikker is dan je signaal draden moet het in orde zijn. Ook als 1 van de apparaten geen aarde heeft. (deze is nl toch stiekem, zij het heel slecht (inductief), geaard via de blauwe 230V draad)

De andere manier is om alles geheel van elkaar te isoleren, daar waar niets elektrisch contact met elkaar maakt kan geen stroom gaan lopen. Een heel erg makkelijke oplossing is dit niet. De meeste makkelijke is als je apparaat een glasvezel aansluiting heeft. Deze gebruik licht en door de glasvezel kabel kan geen stroom lopen. Heeft je apparaat dat niet dan zul je er een apparaatje tussen moeten monteren dat galvanisch scheid. Dat zijn de trafo's waar de vorige poster het over heeft. Echter geeft dit nooit een volledige scheiding. Transformatoren geven ook de stoorsignalen een klein beetje door. (je hebt via lichtnet -> apparaat -> audio kabel -> trafo -> audiokabel -> apparaat -> lichtnet een inductief gekoppelde lus die voor wisselstroom signalen nog steeds een beetje geleiding heeft)
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')