abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:38:21 #1
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_46070984
quote:
ZWARE SNEEUW
In de loop van donderdagochtend trekt een omvangrijk sneeuwgebied van het zuiden uit langzaam naar het noorden. De voorste begrenzing van het gebied bereikt naar verwachting tegen donderdagavond het noordoosten van het land. Er bestaat daarbij groot gevaar voor ernstige overlast. Het KNMI schat de kans op een Weeralarmsituatie momenteel in op 75%.
Bron: KNMI



Het gaat om dit gebied:



Wanneer een weeralarm?
quote:
Het weeralarm geldt alleen voor bepaalde weersomstandigheden als die op grote schaal (een standaardgebied ter grootte van ten minste 50 x 50 kilometer of over een lengte van minstens 50 kilometer) optreden. De criteria gelden voor: storm (afhankelijk van het seizoen vanaf windkracht 9 of 10), zeer zware windstoten (vanaf 100 km/uur), zware sneeuwval (in een uur minstens 3 cm of in 6 uur minstens 10 cm), sneeuwjacht of sneeuwstorm (minstens windkracht 6 in combinatie met sneeuw), gladheid door ijzel, zwaar onweer en overvloedige regen (in 24 uur minstens 75 mm of binnen drie dagen minstens 100 mm). Uitgebreide omschrijvingen van de criteria onder nader verklaard.
Wanneer een weeralarm sneeuw?
quote:
Zware sneeuwval
Sneeuwval met een hoeveelheid van minstens 3 cm in 1 uur of minstens 10 cm in 6 uur over een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied.

Sneeuwjacht
Sneeuwval of driftsneeuw bij windkracht 6 of 7 en gedurende minstens een uur minder dan 200 meter zicht over een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied.

Sneeuwstorm
Sneeuwval of driftsneeuw bij windkracht 8 of meer over een gebied minstens ter grootte van het standaardgebied.
Werkwijze weeralarm:
quote:
Een Weeralarm is een ernstige waarschuwing bij gevaarlijk of extreem weer. Het KNMI begon na een proefperiode van 2 jaar in het jaar 2000 met het Weeralarm. Najaar 2005 zijn de criteria iets aangepast en najaar 2006 is er ook een Weer- en Verkeeralarm bijgekomen.

In de afgelopen jaren is veel ervaring opgedaan met het Weeralarm. Bovendien zijn de weermodellen, waaronder ook het KNMI Hirlam weermodel dat verwachtingen maakt tot 48 uur vooruit, verder verbeterd. Dat maakt het mogelijk om beter te waarschuwen bijvoorbeeld ook voor onweer en zware neerslag. Nieuw is het Weeralarm bij overvloedige regen. Ook de criteria voor het Weeralarm bij sneeuw en onweer zijn aangepast. Het criterium voor het Weeralarm bij storm is in de zomerperiode verlaagd naar windkracht 9. Een storm van windkracht 9 is in de zomer uitzonderlijker dan in het winterhalfjaar; watersporters en recreanten komen dan al snel in de problemen.

Volgens de nieuwe systematiek onderscheiden we de volgende berichtgeving in het kader van de Weeralarm waarschuwingen:


  • VOORWAARSCHUWING VOOR DE KANS OP WEERALARM, uitgiftetermijn 12-24 uur voordat het verschijnsel optreedt.
  • WEERALARM, uitgiftetermijn: 0 tot 12 uur voordat het verschijnsel optreedt.

    Regels voor uitgifte VOORWAARSCHUWING voor de KANS OP WEERALARM
    Een Voorwaarschuwing voor de Kans op een Weeralarm is gebaseerd op dezelfde meteorologische overschrijdingscriteria als voor het Weeralarm. Uitgifte van deze voorwaarschuwing geschiedt op het moment dat de kans op overschrijding van één of meerdere van deze criteria groter wordt geschat dan 50%. Dit kanspercentage wordt expliciet in de tekst van de voorwaarschuwing meegegeven.

    Regels voor uitgifte van een WEERALARM
    Het uitgeven van een Weeralarm is strak gereglementeerd. Een Weeralarm (= waarschuwing voor extreem weer) wordt uitgegeven op het moment dat de meteoroloog verwacht dat binnen een termijn van 0 tot 12 uur (vanaf nu te noemen de aankondigingtermijn Weeralarm) de daarvoor vastgestelde criteria voor extreem weer met een zekerheid van tenminste 90 % zullen worden overschreden in een gebied ter grootte van ten minste 50 x 50 kilometer of een coherente band met lengte van tenminste 50 kilometer (vanaf nu te noemen als de standaardgebiedsgrootte). Het Weeralarm wordt dus op basis van een kansschatting (>=90% kans op overschrijding van de criteria) als deterministische verwachting uitgegeven (dus niet middels het noemen van het achterliggende kanspercentage).


  • [ Bericht 15% gewijzigd door Lariekoek op 07-02-2007 13:48:21 ]
    la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
      woensdag 7 februari 2007 @ 12:41:28 #2
    165624 Jodelaar
    Wintersporter! uit ZH 079
    pi_46071075
    Toen wij vorig jaar naar naar huis vanaf oostenrijk reden lag erop de snelweg bijna 20 cm en toen kon je zelfs gewoon goed doorrijden.. Weeralarm in nederland
    Ski, Schnee & Schnaps!
      woensdag 7 februari 2007 @ 12:44:04 #3
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_46071147
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:39 schreef -skippybal- het volgende:
    Verstandig van ze. Als je al zag wat voor een files enzo dat beetje van gister al opleverde...
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
      woensdag 7 februari 2007 @ 12:44:17 #4
    3542 Gia
    User under construction
    pi_46071154
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:41 schreef Jodelaar het volgende:
    Toen wij vorig jaar naar naar huis vanaf oostenrijk reden lag erop de snelweg bijna 20 cm en toen kon je zelfs gewoon goed doorrijden.. Weeralarm in nederland
    Inderdaad. Zo overdreven!!

    Vroeger lag er regelmatig een pak sneeuw. Hoefden we lekker niet naar school. Auto's reden gewoon toch. Stapvoets. Maar niemand die het had over een ALARM!!

    Denk dat het komt dat het tegenwoordig zo weinig sneeuwt. Als het dan een keer sneeuwt, raakt iedereen meteen in paniek, alsof je je huis niet meer uit kunt!!
      woensdag 7 februari 2007 @ 12:44:26 #5
    143274 -skippybal-
    Stuiterdestuiter
    pi_46071159
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:41 schreef Jodelaar het volgende:
    Toen wij vorig jaar naar naar huis vanaf oostenrijk reden lag erop de snelweg bijna 20 cm en toen kon je zelfs gewoon goed doorrijden.. Weeralarm in nederland
    Oostenrijk met Nederland vergelijken
    LastFM
    03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
      woensdag 7 februari 2007 @ 12:45:44 #6
    61660 Lariekoek
    Zo, jij bent echt grappig.
    pi_46071195
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:44 schreef Gia het volgende:

    [..]

    Inderdaad. Zo overdreven!!

    Vroeger lag er regelmatig een pak sneeuw. Hoefden we lekker niet naar school. Auto's reden gewoon toch. Stapvoets. Maar niemand die het had over een ALARM!!

    Denk dat het komt dat het tegenwoordig zo weinig sneeuwt. Als het dan een keer sneeuwt, raakt iedereen meteen in paniek, alsof je je huis niet meer uit kunt!!
    Vroeger reden er ook niet zoveel auto's.
    la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
      woensdag 7 februari 2007 @ 12:46:11 #7
    61660 Lariekoek
    Zo, jij bent echt grappig.
    pi_46071210
    Hey, Zuid-Holland was net nog niet geel!
    la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
      woensdag 7 februari 2007 @ 12:48:49 #8
    40458 -chefke-
    nu met extra zegels
    pi_46071286
    dat gaat wat worden morgen

    morgen weer een eind van huis nijmegen -> zevenaar dus dat wordt weer 8 uur reizen 0 uur werken.
      woensdag 7 februari 2007 @ 12:49:29 #9
    69559 61neorej
    Geeft licht in het donker
    pi_46071302
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:44 schreef Gia het volgende:

    [..]

    Inderdaad. Zo overdreven!!

    Vroeger lag er regelmatig een pak sneeuw. Hoefden we lekker niet naar school. Auto's reden gewoon toch. Stapvoets. Maar niemand die het had over een ALARM!!

    Denk dat het komt dat het tegenwoordig zo weinig sneeuwt. Als het dan een keer sneeuwt, raakt iedereen meteen in paniek, alsof je je huis niet meer uit kunt!!
    Toen had je nog geen weeralarm.
    En er reden ook wel heel wat minder auto's
    Over overdrijven gesproken trouwens. Hoefde je een keer niet naar school
    Tegenwoordig moet iedereen gewoon naar school.

    Het weeralarm is trouwens ook niet bedacht om paniek te veroorzaken alsof je je huis niet meer uitkomt. Het geeft alleen maar aan dat je voorzichtig moet zijn en beter niet onnodig de weg opgaan.

    In oostenrijk rijden ze wel gewoon door, maar daar hoor je ook vaak dat het verkeer compleet vast staat door zware sneeuwval, terwijl ze daar nog sneeuwkettingen hebben, een minder druk verkeer, en er aan gewend zijn.
    silence can say more than thousand words
    pi_46071423
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:46 schreef Lariekoek het volgende:
    Hey, Zuid-Holland was net nog niet geel!
    Gele sneeuw!
    Iemand dood maken met een blije mus is nooit grappig...
    pi_46071428
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:41 schreef Jodelaar het volgende:
    Toen wij vorig jaar naar naar huis vanaf oostenrijk reden lag erop de snelweg bijna 20 cm en toen kon je zelfs gewoon goed doorrijden.. Weeralarm in nederland
    Ik ben vorig jaar naar Keulen gereden op die bewuste vrijdag, eind november 2005 dus, dat er veel mensen zijn gestrand bij de veluwe... ja, zeker, weeralarm in Nederland, wat overdreven zeg.... welke mongool zou dat toch bedenken? Ik bedoel, dat stelde toch ook net geen reet voor.... stelletje domme Nederlanders...
    The past is what made you, but the future is what you're gonna make!
      woensdag 7 februari 2007 @ 12:55:28 #12
    61660 Lariekoek
    Zo, jij bent echt grappig.
    pi_46071455
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:54 schreef DikkeSmikkel het volgende:

    [..]

    Gele sneeuw!
    la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
    pi_46071490
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:54 schreef DikkeSmikkel het volgende:

    [..]

    Gele sneeuw!
    hopelijk veranderd dat nog in oranje

    hebben we eindelijk siberische toestanden hier
    pi_46071504
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:54 schreef AlphaOmega het volgende:

    [..]

    Ik ben vorig jaar naar Keulen gereden op die bewuste vrijdag, eind november 2005 dus, dat er veel mensen zijn gestrand bij de veluwe... ja, zeker, weeralarm in Nederland, wat overdreven zeg.... welke mongool zou dat toch bedenken? Ik bedoel, dat stelde toch ook net geen reet voor.... stelletje domme Nederlanders...
    Heb je enig idee waarom alles stil stond op de wegen rond de veluwe, het had namelijk een hele duidelijke oorzaak.
    zoals het potje thuis poept, poept het nergens
    _-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
    ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
    Fiets
    pi_46071520
    Zware sneeuw?
    Of Zware sneeuwval.

    Zware sneeuw lijkt me wel klote,

    pi_46071549
    2 Maart 2005 volgens mij viel er vooral in het noorden veel sneeuw, bij ons in de buurt toch wel zo'n 40 cm!
    Hoefde lekker niet naar school en rijles
      woensdag 7 februari 2007 @ 13:01:34 #17
    165848 SoupNazi
    No soup for you!
    pi_46071600
    Aanstellers, ik hoop dat het flink gaat sneuwen.
    A.F.C. Ajax
      woensdag 7 februari 2007 @ 13:10:28 #18
    3542 Gia
    User under construction
    pi_46071791
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:49 schreef 61neorej het volgende:

    [..]

    Toen had je nog geen weeralarm.
    En er reden ook wel heel wat minder auto's
    Wel minder, maar dat maakt niet uit, een auto is een auto.
    quote:
    Over overdrijven gesproken trouwens. Hoefde je een keer niet naar school
    Tegenwoordig moet iedereen gewoon naar school.
    Toen had je nog regelmatig ijzel, heb dat al jaren niet meer meegemaakt. Tenminste niet zoals vroeger.
    Als dat wel zou gebeuren hoeven de kids ook nu niet naar school.
    quote:
    Het weeralarm is trouwens ook niet bedacht om paniek te veroorzaken alsof je je huis niet meer uitkomt. Het geeft alleen maar aan dat je voorzichtig moet zijn en beter niet onnodig de weg opgaan.
    Tja, maar wat is onnodig. Als ik gepland heb om uit te gaan eten in Eindhoven en het gaat sneeuwen, blijf ik toch echt niet thuis voor een beetje sneeuw. Met 40 over de snelweg kom je er ook wel.
    quote:
    In oostenrijk rijden ze wel gewoon door, maar daar hoor je ook vaak dat het verkeer compleet vast staat door zware sneeuwval, terwijl ze daar nog sneeuwkettingen hebben, een minder druk verkeer, en er aan gewend zijn.
    Precies wat ik bedoel, dat laatste. Omdat ze eraan gewend zijn. Dat waren we hier vroeger ook. Tegenwoordig breekt bijna paniek uit als het een keer flink sneeuwt.
      woensdag 7 februari 2007 @ 13:11:04 #19
    27148 raimen
    SPEED IS SWEET
    pi_46071806
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 12:45 schreef Lariekoek het volgende:

    [..]

    Vroeger reden er ook niet zoveel auto's.
    En vroeger was iedereen ook niet zo aan het zeiken.
    Nu klagen mensen het KNMI aan als ze hun auto in de prak hebben gereden als er een beetje sneeuw valt. (want ze hadden geen weerswaarschuwing gegeven dus kon ik gewoon hard doorrijden)
    Bruno....Ik zal je missen vriend
    To Protect and to Serve
    U wilt werkruimte... prima...:Barry...Vast.
    Toezicht is gezond!
    pi_46071829
    PANIEK PEEUW ALAAAAAAAAAARM!!!!!
    "I'm interested in anything about revolt, disorder, chaos, especially activity that appears to have no meaning.
    It seems to me to be the road toward freedom. - Jim Morrison"
    pi_46071834
    Benieuwd hoe dat gaat in de spits. Beetje sneeuw rond Den Haag, en gister lag de hele Randstad plat!
    / ¦ ¦ / ¦ ¦
    pi_46071880
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 13:10 schreef Gia het volgende:
    Tja, maar wat is onnodig. Als ik gepland heb om uit te gaan eten in Eindhoven en het gaat sneeuwen, blijf ik toch echt niet thuis voor een beetje sneeuw. Met 40 over de snelweg kom je er ook wel.

    Precies wat ik bedoel, dat laatste. Omdat ze eraan gewend zijn. Dat waren we hier vroeger ook. Tegenwoordig breekt bijna paniek uit als het een keer flink sneeuwt.
    Ja dat is onnodig maar het KNMI geeft slechts een advies. Gezien de reactie van de gemiddelde Nederlander op sneeuwval lijkt een weeralarm me niet echt overbodig

    In Oostenrijk wel eens met de taxi van vliegveld naar hotel gegaan. 140 over een besneeuwde snelweg Heeft u sneeuwkettingen of spikes in de banden? Nee hoor, gewoon winterbanden
    Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
    [b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
    Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
    pi_46071926
    Ik wil veel sneeuw en het een paar graden onder 0.... lijkt me schitterend!
    “Snowboarding is an activity that is very popular with people who do not feel that regular skiing is lethal enough.”
    pi_46072024
    Gooi Utrecht Centraal dicht!

    Maar vanuit het zuiden dus he.. dus wij brabanders krijgen ook heel veel? zou leuk zijn
      woensdag 7 februari 2007 @ 13:20:54 #25
    3542 Gia
    User under construction
    pi_46072115
    quote:
    Op woensdag 7 februari 2007 13:15 schreef shilizous_88 het volgende:
    Ik wil veel sneeuw en het een paar graden onder 0.... lijkt me schitterend!
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')