FOK!forum / Nieuws & Achtergronden / Brussel wil vijf snelle routes naar buurlanden.
BrauNwoensdag 31 januari 2007 @ 18:30
quote:
Brussel wil vijf snelle routes naar buurlanden

Uitgegeven: 31 januari 2007 18:09
Laatst gewijzigd: 31 januari 2007 18:11

BRUSSEL - De Europese Unie wil vijf grote routes naar buurlanden flink verbeteren en versnellen. Vooral door snellere grenscontroles moet het transport soepeler gaan, zo heeft de Europese Commissie woensdag gemeld.

De betere weg-, rail- en vaarroutes moeten over hun hele periode tot 2020 zo'n 45 miljoen euro kosten. Brussel wil nu gesprekken aanknopen met de buurlanden.


Brussel vindt onder meer dat er een route moet komen van Noorwegen door Zweden en Finland naar Rusland. Vanuit het centrum van de EU moet een link komen naar Oekraïne en zo naar de trans-Siberië spoorlijn.

Richting het zuidoosten wil Brussel gaan werken aan routes via de Balkan en Turkije naar zuid-Kaukasus. Ook richting Marokko moet het sneller kunnen.

"Betere transportroutes met onze buren leidt niet alleen tot nauwere relaties met hen, maar ook tot meer handel en toerisme", verwacht Europees Commissaris benita Ferrero-Waldner (Buitenlandse Betrekkingen).
http://www.nu.nl/news/962(...)naar_buurlanden.html

Heel goed. Dit.
longinuswoensdag 31 januari 2007 @ 18:42
En allemaal sneller naar Brussel, maar wel 60 Euro betalen als je het met de auto doet
Flashwinwoensdag 31 januari 2007 @ 18:43
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 18:42 schreef longinus het volgende:
En allemaal sneller naar Brussel, maar wel 60 Euro betalen als je het met de auto doet
Athmozzwoensdag 31 januari 2007 @ 18:44
quote:
Ook richting Marokko moet het sneller kunnen.
Als dat eenrichtingsverkeer is wil ik desnoods als privé-investeerder een beetje bijdragen
ultra_ivowoensdag 31 januari 2007 @ 18:52
quote:
Brussel vindt onder meer dat er een route moet komen van Noorwegen door Zweden en Finland naar Rusland. Vanuit het centrum van de EU moet een link komen naar Oekraïne en zo naar de trans-Siberië spoorlijn.
Goede zaak. Lukasjenko blokkeert met z'n continue visumeisen de klassieke route Berlijn-Warschau-Minsk-Moskou. Dus het uitbouwen van de route Parijs-Wenen-Budapest-Kiev-Moskou is een hele goede. Vanaf de Oekraïense grens is er al een goede treinverbinding, nu nog het stuk van Wenen tot Chop.
Mylenewoensdag 31 januari 2007 @ 19:02
Ja joh, trek het maar gelijk door naar Peking als we toch bezig zijn.
Blind_Guardianwoensdag 31 januari 2007 @ 21:47
Ik wil een autoweg van Utrecht naar Melbourne, AUS
Ik denk alleen niet dat het er van komt.

OT: Wat longinus zegt, ik ga niet betalen voor Belgische wegen, rij nog liever om over Duitsland
Keksidonderdag 1 februari 2007 @ 07:46
Het zal wel 45 miljard kosten, en geen 45 miljoen...
freuddonderdag 1 februari 2007 @ 08:30
Hebben de eurocommissarissen teveel last van files?
highway101vrijdag 2 februari 2007 @ 14:05
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 07:46 schreef Keksi het volgende:
Het zal wel 45 miljard kosten, en geen 45 miljoen...
lijkt mij ook. Voor 45 miljoen leg je net één grenspost aan.
HarryPvrijdag 2 februari 2007 @ 16:00
En dan zeker een europees autobaanvinget introduceren om dat te betalen.
Iemand moet het betalen.. Dus slecht idee. Eerst maar eens investeren om minder uit te geven.
ultra_ivovrijdag 2 februari 2007 @ 16:13
Ik heb de indruk dat sommigen denken dat de verbindingen van 0 af aan aangelegd moeten worden. Het gaat meer om een aantal 'missing links' en bij het spoorverkeer op bestaande sporen nieuwe verbindingen creeëren die een goede aansluiting hebben. Dat kost heus niet zoveel geld.
highway101vrijdag 2 februari 2007 @ 16:15
Moet je voor de transsib niet naar Moskou, in plaats van Oekraine? Of is de meest logische route via Kiev?
ultra_ivovrijdag 2 februari 2007 @ 16:43
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:15 schreef highway101 het volgende:
Moet je voor de transsib niet naar Moskou, in plaats van Oekraine? Of is de meest logische route via Kiev?
Ik schreef eerder al dat Kiev een mooie optie is vanwege de visumperikelen rond de doortocht door Wit-Rusland. Vanuit Amsterdam gezien is de kortste route inderdaad via Berlijn-Warschau-Minsk. Maar kijk je naar bijvoorbeeld Parijs, dan is de route München-Wenen-Kiev een stuk minder om. Dat kan nu ook, maar tussen Wenen en Chop (1e Oekraïnse station) ben je veroordeeld tot boemeltjes. De snelheid van de treinen maakt momenteel het verschil, niet de afstand. De route Parijs-Moskou via Berlijn gaat tot Berlijn met de TGV en ICE, dat scheelt een stuk in de snelheid. Dat kun je nu bijvoorbeeld in 35 uur doen. Via München, Budapest en Kiev doe je er nu 54 uur over.
Om Wit-Rusland te omzeilen kun je nu via de Baltische landen (enorm om) of via Oekraïne. Een rechtstreekse trein Wenen-Kiev zou de zaak enorm versnellen. De sporen liggen er al.

Kijk je vanaf Milaan, dan is de zaak nog extremer. De snelste route gaat via Hannover en dan door Polen. Met minste overstappen via Wenen en Warschau. Wil je via Kiev moet je eerst naar München en ben je veel langer bezig. Ook nu weer niet een kwestie van kostbare aanleg van sporen maar van het inleggen van rechtstreekse treinen.
highway101vrijdag 2 februari 2007 @ 16:46
Juist. Maar dan rest nog de vraag: Is hier wel vraag naar? Want ik neem aan dat men niet met tienduizenden dagelijks naar Moskou reist vanuit West Europa met de trein. Voor zo'n afstand neemt men toch wel het vliegtuig.
Hathorvrijdag 2 februari 2007 @ 16:47
quote:
Op donderdag 1 februari 2007 08:30 schreef freud het volgende:
Hebben de eurocommissarissen teveel last van files?
Das binnenkort geen probleem meer, Neelie zit daarin en die pleit voor 6 snelle carpoolstroken van en naar Brussel.
#ANONIEMvrijdag 2 februari 2007 @ 16:48
Prima plan, maar laten ze dan vooral niet vergeten om de huidige uitvalswegen en drukke transportwegen in Europa aan te pakken. De A1 is dagelijks het domein van inhalende vrachtwagens, die beide rijbanen in beslag nemen, waar je effectief niet harder rijdt dan 100. De benaming N1 zou dan ook meer op z'n plaats zijn. Kortom: regeren is vooruitzien, nu al zorgen dat we HIER de belangrijke transportwegen verbreden, anders kunnen we extra verkeersstromen helemaal niet aan.
Chadivrijdag 2 februari 2007 @ 16:51
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 18:42 schreef longinus het volgende:
En allemaal sneller naar Brussel, maar wel 60 Euro betalen als je het met de auto doet
highway101vrijdag 2 februari 2007 @ 16:55
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:48 schreef dVTB het volgende:
Prima plan, maar laten ze dan vooral niet vergeten om de huidige uitvalswegen en drukke transportwegen in Europa aan te pakken. De A1 is dagelijks het domein van inhalende vrachtwagens, die beide rijbanen in beslag nemen, waar je effectief niet harder rijdt dan 100. De benaming N1 zou dan ook meer op z'n plaats zijn. Kortom: regeren is vooruitzien, nu al zorgen dat we HIER de belangrijke transportwegen verbreden, anders kunnen we extra verkeersstromen helemaal niet aan.
So true.

Ik heb er eerder belang bij, dat men de A1 aanpakt, waar dagelijks 200.000+ mensen profijt van hebben, dan een of ander boemeltje met een paar duizend reizigers naar Rusland.
ultra_ivovrijdag 2 februari 2007 @ 17:03
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:46 schreef highway101 het volgende:
Juist. Maar dan rest nog de vraag: Is hier wel vraag naar? Want ik neem aan dat men niet met tienduizenden dagelijks naar Moskou reist vanuit West Europa met de trein. Voor zo'n afstand neemt men toch wel het vliegtuig.
Het gaat hem niet alleen om mensen die de hele afstand afleggen, maar ook om mensen die delen van die afstand afleggen. Qua aantallen reizigers zul je nog versteld kunnen staan. Vooral de laatste jaren is het reizigersverkeer tussen oost en west enorm toegenomen. En niet altijd is het vliegtuig een goede oplossing.