abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_45846965


Wat gebeurt er als u geen ID-bewijs kunt of wilt tonen?

Het niet kunnen tonen van een ID-bewijs is in een aantal gevallen een strafbaar feit, bijvoorbeeld bij een controle op de werkplek. De politie kan u dan meenemen naar het bureau. Daar wordt vervolgens een onderzoek gedaan naar uw identiteit.
Omdat daarmee soms aardig wat tijd is gemoeid, kunt u langer dan normaal op het bureau worden vastgehouden ?. Bovendien riskeert u een geldboete.

(?) Normaal mag de politie iemand 6 uur voor verhoor op het politiebureau houden. Als tijdens deze periode de identiteit nog onvoldoende kan worden vastgesteld, mag de politie die persoon nog eens maximaal 6 uur vasthouden voor identificatie.

U hebt geen ID-bewijs?

De kwestie is simpel:
Kunt u geen geldig ID-bewijs tonen, dan bent u per 1 juni 1994 in een aantal gevallen strafbaar. Bovendien zal een aantal instanties niet meer kunnen doen waar u om vraagt. Een bank bijvoorbeeld zal geen rekening meer voor u openen zonder ID-bewijs. Bij de sociale dienst, de Sociale Verzekeringsbank of de bedrijfsvereniging zult u tevergeefs om een uitkering vragen zonder ID -bewijs. En de notaris zal geen akte meer kunnen opmaken zonder ID-bewijs. Hetzelfde geldt voor uw (toekomstige) werkgever en het arbeidsbureau.

Eigenlijk komt het erop neer dat het gewoon het handigst is om uw ID-bewijs altijd op zak te hebben!

Informatie
Als u informatie over deze brochure wilt kunt u schriftelijk of telefonisch contact opnemen met:
Ministerie van Justitie Directie Voorlichting afdeling Service-voorlichting Postbus 20301 2500 EH Den Haag 070-3706850

Andere brochures

De brochure 'Identificatie bij financiële dienstverlening" kunt u aanvragen bij:
Ministerie van Financiën Centrale Directie Voorlichting Postbus 20201 2500 EE Den Haag 070 -3427542

De brochure 'Uw bedrijf en de identificatieplicht. Wat moet u weten?" kunt in aanvragen bij:
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Centrale Directie Voorlichting Postbus 90801 2509 LV Den Haag
070 3334455

Aan de tekst in deze brochure kunnen geen rechten worden ontleend.
◢◤
  woensdag 31 januari 2007 @ 05:42:24 #2
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_45846966
En nu?
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_45846968
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 05:42 schreef Queen_Bee het volgende:
En nu?
strafbaar.
◢◤
  woensdag 31 januari 2007 @ 05:45:32 #4
150152 Queen_Bee
See ya in another life, brotha
pi_45846970
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 05:43 schreef Oversight het volgende:

[..]

strafbaar.
Daar waren we toch allang over uit
I'm super sonic man
Do you wanna buy a rocket
pi_45846989
Gelukkig heb je nu een mooie kleuren kopie!

Niet dat je daar iets aan hebt maar toch.
pi_45846995
Wil je wat kwijt over je ervaringen met batman?
  woensdag 31 januari 2007 @ 06:06:19 #7
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_45847002
Hoeveel kost een ID bewijs eigenlijk?
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
  woensdag 31 januari 2007 @ 06:08:42 #8
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_45847005
Be je trouwens opgepakt op Schiphol en kon je toen Géén valid ID-bewijs tonen?

Immers je bent zonder smink NIET diegene op die foto..
(ik wil niet grappig zijn hoor, maar ik weet dat justitie nog welles saddistisch kan zijn voor de fun,
vind het wel een geinig onderwerp zoal jij een ID hebt kunne bemachtigen via die mazen enzo.)
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
  woensdag 31 januari 2007 @ 07:30:19 #9
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_45847210
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 06:08 schreef a-child-in-chains het volgende:
Be je trouwens opgepakt op Schiphol en kon je toen Géén valid ID-bewijs tonen?

Immers je bent zonder smink NIET diegene op die foto..
Een moslima heeft toch ook niet altijd haar hoofddoek op, en al helemaal niet altijd dezelfde hoofddoek.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
  woensdag 31 januari 2007 @ 07:32:48 #10
19194 Oversight
◢◤
pi_45847219
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 07:30 schreef SillyWalks het volgende:

[..]

Een moslima heeft toch ook niet altijd haar hoofddoek op, en al helemaal niet altijd dezelfde hoofddoek.
En geen enkele vrouw is iedere dag exact gelijk opgemaakt...
◢◤
  woensdag 31 januari 2007 @ 07:36:41 #11
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_45847242
Ik snap eigenlijk niet waarom de overheid zo moeilijk doet hierover, de oplossing is namelijk heel simpel:
Iedereen moet zonder dingen op of rond zijn hoofd op die foto. Een moslima kan gewoon naar een vrouwelijke fotograaf, en vervolgens naar een vrouwelijke douanier. Nooit zal een man haar naakte hoofd zien. Als ze ter bewijs voor de douane haar hoofddoek af moet doen, dan kan ze dat achter een scherm doen, voor een vrouwelijke douanier.
Er is echt totaal geen probleem. Een Sikh kan ook wel even 5 minuten zijn tulband af doen voor een foto, en een Papoea ook wel 5 minuten zijn penis koker.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_45847340
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 07:36 schreef SillyWalks het volgende:
Ik snap eigenlijk niet waarom de overheid zo moeilijk doet hierover, de oplossing is namelijk heel simpel:
Iedereen moet zonder dingen op of rond zijn hoofd op die foto. Een moslima kan gewoon naar een vrouwelijke fotograaf, en vervolgens naar een vrouwelijke douanier. Nooit zal een man haar naakte hoofd zien. Als ze ter bewijs voor de douane haar hoofddoek af moet doen, dan kan ze dat achter een scherm doen, voor een vrouwelijke douanier.
Er is echt totaal geen probleem. Een Sikh kan ook wel even 5 minuten zijn tulband af doen voor een foto, en een Papoea ook wel 5 minuten zijn penis koker.
Ja, op zich wel, alleen voor die Papoea is het niet echt nodig. Zo'n peniskoker is vast niet zichtbaar op de gemiddelde pasfoto.
pi_45847348
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 07:32 schreef Oversight het volgende:

[..]

En geen enkele vrouw is iedere dag exact gelijk opgemaakt...
maar wel gelijkend

volgens mij kan je niet winnen in nederland
zekers als je politici gaat pesten
dan kunnen ze je heel erg hard terug pesten
want wie wil er nou dat de regels exact worden uitgevoerd?
dan valt er niet te leven
en zit je heel snel vast voor 333 openstaande boetes
  woensdag 31 januari 2007 @ 08:06:46 #14
94451 SillyWalks
Ministry of Silly Walks
pi_45847436
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 07:55 schreef harrie1 het volgende:

[..]

maar wel gelijkend
Ook niet altijd.

Maar als het voor levensbeschouwelijke redenen is, dan hoeft dat ook niet eens, want dat staat niet in de wet.
Minister: lt's not particularly silly, is it? I mean, the right leg isn't silly at all and the left leg merely does a forward aerial half turn every alternate step.
Mr Pudey: Yes, but I think that with Government backing I could make it very silly.
pi_45847506
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 05:40 schreef Oversight het volgende:


Wat gebeurt er als u geen ID-bewijs kunt of wilt tonen?

Het niet kunnen tonen van een ID-bewijs is in een aantal gevallen een strafbaar feit, bijvoorbeeld bij een controle op de werkplek. De politie kan u dan meenemen naar het bureau. Daar wordt vervolgens een onderzoek gedaan naar uw identiteit.
Omdat daarmee soms aardig wat tijd is gemoeid, kunt u langer dan normaal op het bureau worden vastgehouden ?. Bovendien riskeert u een geldboete.

(?) Normaal mag de politie iemand 6 uur voor verhoor op het politiebureau houden. Als tijdens deze periode de identiteit nog onvoldoende kan worden vastgesteld, mag de politie die persoon nog eens maximaal 6 uur vasthouden voor identificatie.

U hebt geen ID-bewijs?

De kwestie is simpel:
Kunt u geen geldig ID-bewijs tonen, dan bent u per 1 juni 1994 in een aantal gevallen strafbaar. Bovendien zal een aantal instanties niet meer kunnen doen waar u om vraagt. Een bank bijvoorbeeld zal geen rekening meer voor u openen zonder ID-bewijs. Bij de sociale dienst, de Sociale Verzekeringsbank of de bedrijfsvereniging zult u tevergeefs om een uitkering vragen zonder ID -bewijs. En de notaris zal geen akte meer kunnen opmaken zonder ID-bewijs. Hetzelfde geldt voor uw (toekomstige) werkgever en het arbeidsbureau.

Eigenlijk komt het erop neer dat het gewoon het handigst is om uw ID-bewijs altijd op zak te hebben!

Informatie
Als u informatie over deze brochure wilt kunt u schriftelijk of telefonisch contact opnemen met:
Ministerie van Justitie Directie Voorlichting afdeling Service-voorlichting Postbus 20301 2500 EH Den Haag 070-3706850

Andere brochures

De brochure 'Identificatie bij financiële dienstverlening" kunt u aanvragen bij:
Ministerie van Financiën Centrale Directie Voorlichting Postbus 20201 2500 EE Den Haag 070 -3427542

De brochure 'Uw bedrijf en de identificatieplicht. Wat moet u weten?" kunt in aanvragen bij:
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid Centrale Directie Voorlichting Postbus 90801 2509 LV Den Haag
070 3334455

Aan de tekst in deze brochure kunnen geen rechten worden ontleend.
Ik vroeg een paar weken geleden aan de ambtenaar van de burgerlijke stand hoe iemand zich kan identificeren als je geen rijbewijs hebt, maar wel een neuw paspoort aanvraagt. Je paspoort moet je dan inleveren en er een aantal dagen opwachten. Al die tijd heb je geen ID-bewijs. Antwoord ambtenaar: "Dan moet je eerst een identiteitskaart aanvragen" Ik vroeg me nog af of hij niet door had hoe stupide dat antwoord was.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  woensdag 31 januari 2007 @ 08:18:07 #16
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_45847523
Als de aanvraag of het maken van je ID in behandeling is.
Kun je dat toch als reden opegeven?
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_45847620
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 08:15 schreef Isabeau het volgende:
Ik vroeg een paar weken geleden aan de ambtenaar van de burgerlijke stand hoe iemand zich kan identificeren als je geen rijbewijs hebt, maar wel een neuw paspoort aanvraagt. Je paspoort moet je dan inleveren en er een aantal dagen opwachten. Al die tijd heb je geen ID-bewijs. Antwoord ambtenaar: "Dan moet je eerst een identiteitskaart aanvragen" Ik vroeg me nog af of hij niet door had hoe stupide dat antwoord was.
Probeer voor de grap eens een normaal leven te beginnen als je:
- Geen ID bewijs hebt
- Geen bankrekening hebt
- Geen cash geld hebt

Om een uitkering aan te vragen moet je een postadres hebben (valt meestal nog wel te regelen via Leger des Heils of zo) en een bankrekening.
Om een bankrekening te openen moet je een ID bewijs hebben.
Om een ID bewijs te krijgen moet je betalen.
Om te betalen moet je geld hebben.
Om geld te kunnen krijgen heb je een uitkering nodig. (werk is al helemaal geen optie als je niet eens een bankrekening hebt )
Rinse and repeat

Of maak het nog makkelijker: Raak je bankpas eens kwijt als je geen ID bewijs hebt.....
Om je bankpas op te halen heb je een ID nodig
Om een ID te krijgen heb je geld nodig
Om je geld te krijgen heb je een bankpas nodig (of een ID zodat je het aan de balie kunt halen)
  woensdag 31 januari 2007 @ 08:35:52 #18
108862 a-child-in-chains
weight of the world is a bitch
pi_45847683
Je kunt toch wel een beetje plannen?
Wil je persé in die paar dagen dat je zonder ID zit een rekening openen of een uitekring aanvragen?

En hoe zit het met je rijbewijs als je in die paar dagen geen ID hebt? Dies dan toch nog wel geldig toch?
Alleen mensen met liefde in hun leven groeien voorspoedig en worden sterker.
No room for the unlucky.
pi_45858784
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 08:35 schreef a-child-in-chains het volgende:
Je kunt toch wel een beetje plannen?
Wil je persé in die paar dagen dat je zonder ID zit een rekening openen of een uitekring aanvragen?

En hoe zit het met je rijbewijs als je in die paar dagen geen ID hebt? Dies dan toch nog wel geldig toch?
Ik zei ook: als je geen rijbewijs hebt (ja, er zijn mensen die geen rijbewijs hebben )
En aangehouden worden door politie kun je niet plannen en ze kunnen je dus gewoon in een cel opsluiten als je je niet kunt identificeren (en ze kunnen er al om vragen als je buiten je schuld om bij een ongeluk bent betrokken of geen licht op je fiets hebt). Ik herinner me nog idiote verhalen zoals een moeder met kleuter die werden opgesloten en moesten wachten tot iemand een ID-bewijs kon langsbrengen.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  vrijdag 2 februari 2007 @ 16:59:51 #20
164349 Daniel.J
anti normvervaging
pi_45921053
al met al, totalitair kutdictaat hier.
A talent is formed in stillness, a character in the world's torrent.
Op woensdag 7 maart 2007 02:30 schreef Stabdogg het volgende:
Kom toch op man, we zijn geen apen meer. Houd het gewoon vriendelijk.
pi_45930380
quote:
Op vrijdag 2 februari 2007 16:59 schreef Daniel.J het volgende:
al met al, totalitair kutdictaat hier.
En dat allemaal voor de nationale veiligheid.
Wat nou veiligheid? We worden in feite alleen nog maar kwetsbaarder gemaakt, en we kunnen fluiten naar privacy.

Eerst voeren ze de ID plicht in, vervolgens worden de identiteitskaarten aangepast met een chip waar biometrische gegevens op staan, stap voor stap komen we steeds dichterbij een nieuwe fascistische politie staat.

En dit is geen complot theoretisch doemdenken, maar gewoon bewust en helder nadenken.
  zaterdag 3 februari 2007 @ 08:58:04 #22
164349 Daniel.J
anti normvervaging
pi_45936374
De vraag rest, wat kunnen we ertegen doen, demonstreren word gecontroleerd(vaste tijden en begeleid door politie anders is het niet legaal)
Opstand word teneergeslagen door ME en zonodig het leger.
Gewapend verzet dan word je door de elite 'terrorist' genoemd en gebombardeerd.

A talent is formed in stillness, a character in the world's torrent.
Op woensdag 7 maart 2007 02:30 schreef Stabdogg het volgende:
Kom toch op man, we zijn geen apen meer. Houd het gewoon vriendelijk.
  zondag 4 maart 2007 @ 07:48:49 #23
167723 sanni
Acima de seu
pi_46898339
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 08:15 schreef Isabeau het volgende:
Ik vroeg me nog af of hij niet door had hoe stupide dat antwoord was.
Daarmee heb je andermaal de bevestiging dat een ambtenaar niet wordt betaalt om na te denken..
  woensdag 7 maart 2007 @ 14:33:25 #24
19194 Oversight
◢◤
pi_47015586
quote:
Op zondag 4 maart 2007 07:48 schreef sanni het volgende:

[..]

Daarmee heb je andermaal de bevestiging dat een ambtenaar niet wordt betaalt om na te denken..
ze denken echt wel, maar kunnen daar niets mee omdat er anders ongelijke behandeling ontstaat.
◢◤
  donderdag 8 maart 2007 @ 07:14:40 #25
164349 Daniel.J
anti normvervaging
pi_47042142
Goed topic.
A talent is formed in stillness, a character in the world's torrent.
Op woensdag 7 maart 2007 02:30 schreef Stabdogg het volgende:
Kom toch op man, we zijn geen apen meer. Houd het gewoon vriendelijk.
pi_47045265
quote:
Op woensdag 31 januari 2007 08:15 schreef Isabeau het volgende:

[..]

Ik vroeg een paar weken geleden aan de ambtenaar van de burgerlijke stand hoe iemand zich kan identificeren als je geen rijbewijs hebt, maar wel een neuw paspoort aanvraagt. Je paspoort moet je dan inleveren en er een aantal dagen opwachten. Al die tijd heb je geen ID-bewijs. Antwoord ambtenaar: "Dan moet je eerst een identiteitskaart aanvragen" Ik vroeg me nog af of hij niet door had hoe stupide dat antwoord was.
euuhhh ??

je oude paspoort lever je pas in als je je nieuwe krijgt hoor....
  zaterdag 24 maart 2007 @ 23:09:48 #27
17568 GizartFRL
Ik ben jarig!
pi_47627267
Dus als je geen ID bewijs hebt, dan kan de politie je vasthouden totdat ze achter je identiteit zijn.
Waarom dan nog ID pasjes?

Ik heb overigens alleen nog een verlopen ( haha, verlopen nu ben ik iemand anders! ) ID bewijs.
Verplicht een nieuwe kopen van zoveel euro.
Barst maar.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 24 maart 2007 @ 23:10:16 #28
122997 zquing
Drama Junk
pi_47627279
mag ik een samenvatting?
"Those unforgettable days, for them I live"
  dinsdag 27 maart 2007 @ 00:04:58 #29
19194 Oversight
◢◤
pi_47696561
quote:
Op zaterdag 24 maart 2007 23:10 schreef zquing het volgende:
mag ik een samenvatting?
www.idbewijs.nl
◢◤
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')