Komt dit omdat ik (inspannings-)astma heb? Ik neem vantevoren wel altijd 3 pufjes Ventolin zodat mijn luchtwegen verwijden. Soms is de hoofdpijn zo erg dat ik onmiddellijk mijn bed in moet.
Op de sportschool dacht men dat het er misschien aan kon liggen dat ik te weinig water drink tijdens het sporten of dat ik een banaan moet eten voor het sporten zodat ik koolhydraten in mijn lijf heb.
Iemand die kan adviseren?
Zou dat niet kunnen?
Het gebeurd ook wel eens dat mensen verkeerd ademen tijdens het sporten, dan houden ze bijv. tijdens het kracht zetten hun adem in. Maar dat gebeurd voornamelijk bij krachtsporten.
Neem dit probleem heel serieus. Koop een harstlagmeter of laat je onderzoeken door een huisarts zodat je dit in ieder geval kan uitsluiten. Het kan natuurlijk allemaal heel erg meevallen (nou ja) en simpelweg aan te weinig vocht liggen, maar als je zulke hoodpijn hebt dat je moet gaan liggen dan duidt dit op een behoorlijk probleem waar wat aan gedaan moet worden.
Sport moet ten eerste leuk zijn en ten tweede heb je maar 1 grijze massa, neem daar geen risico's mee.
<edit>
bericht wat genuanceerdeer gebracht
[Dit bericht is gewijzigd door Skull op 20-01-2002 19:06]
quote:Ja zoiets dacht ik zelf ook al, maar ik weet niet precies wat het is.
Op zondag 20 januari 2002 18:45 schreef Ska-te het volgende:
Ik heb dr geen verstand van hoor, maar ik denk toch dat het iets met zuurstof te maken heeft. De zuurstoftoevoer naar je hersens ofzow..Zou dat niet kunnen?
quote:Oeh!
Op zondag 20 januari 2002 18:53 schreef Skull het volgende:
Te weinig vocht zou kunnen maar wat ook zou kunnen en wat veel gevaarlijker is is dat je je harstslag misschien veel te hoog laat oplopen. Daardoor ontstaat er een te grote druk in je hersenen met als mogelijk gevolg een herseninfarct (of hartinfarct).Neem dit probleem heel serieus. Koop een harstlagmeter of laat je onderzoeken door een huisarts zodat je dit in ieder geval kan uitsluiten. Het kan natuurlijk allemaal heel erg meevallen (nou ja) en simpelweg aan te weinig vocht liggen, maar als je zulke hoodpijn hebt dat je moet gaan liggen dan duidt dit op een behoorlijk probleem waar wat aan gedaan moet worden.
Sport moet ten eerste leuk zijn en ten tweede heb je maar 1 grijze massa, neem daar geen risico's mee.
<edit>
bericht wat genuanceerdeer gebracht
Dan zal ik binnenkort toch maar eens even bellen met mijn huisarts...
stomme k*tkl*te-astma
quote:Na het sporten bedoel je?
Op zondag 20 januari 2002 19:36 schreef Skull-splitter het volgende:
Heb er ook wel eens last van, een drukkend gevoel, alsof je hersens eruit willen. Oorzaak: hoge bloeddruk. Mijn hart kan het wel aan, maar mijn bloeddruk is absurd hoog.
Normaal is mijn bloeddruk prima in orde.
Let eens op of je na afloop (zeg een uur) ook heel slap bent en bij het opstaan duizelih wordt.....dan moet je toch eerst even een tijdje aan je konditie werken alvorens zulke intensieve tae-bo te doen.....of je gaat een pasje langzamer als je lichaam daar om vraagt.....doe ik ook
quote:Ik heb er net zoveel last van als mijn conditie helemaal in orde is.
Op zondag 20 januari 2002 19:43 schreef DaBuzzzzz het volgende:
Dat van die hoge druk, moet jezelf kunnen vaststellen en wel heel eenvoudig. Als je echt helemaal kapot en rood aangelopen uit de zaal komt dan heb je er net iets te hard aangetrokken.Let eens op of je na afloop (zeg een uur) ook heel slap bent en bij het opstaan duizelih wordt.....dan moet je toch eerst even een tijdje aan je konditie werken alvorens zulke intensieve tae-bo te doen.....of je gaat een pasje langzamer als je lichaam daar om vraagt.....doe ik ook
Ik zwem nu eens per week een half uurtje, af en toe een beetje flink, maar meestal rustig mijn baantjes, dat is de enige "sport" die ik zonder problemen kan doen.
Jammer, maar door ervaring wijzer geworden.
Ik wil wel maar als je steeds terug gefloten wordt door een vette migraine-aanval na het sporten is het niet leuk meer.
Zelfs als ik te veel duik, kan ik erop wachten....
Ik heb al veel sporten (intensief) gedaan, maar vanaf mijn puberteit, toen de migraine kwam en nooit meer weggegaan is, moet ik enorm rekening houden met wat voor inspanning dan ook.
Zelfs met het theaterkoor waar ik in zat, zingen maar ook toneel spelen en vaak tussendoor snel verkleden met optredens, moest ik een uurtje na het optreden mijn bed in voor 48 uur zwaar ziek zijn.
Oooooooh wat baalde ik en heb ik me jaren verzet tegen deze klachten en wat wil ik graag sporten, hard fietsen en gewoon flink bewegen hoe dan ook.
Je laat het op den duur wel uit je hoofd.
Nu ben ik van plan om in april skate-lessen te gaan volgen, en ik weet dat ik rustig aan moet doen, me vooral niet in het zweet te werken, als ik eenmaal die hartkloppingen voel,het lekker warm heb en buiten adem ben geweest kan ik het wel schudden.
Dus niet voor iedereen is sporten altijd even geschikt, en fijn.
Jammer en behoorlijk
- Te weinig vocht voor, tijdens of na het sporten.
- Te weinig koolhydraten voor of na het sporten
- Niet of verkeerd stretchen van de schouder en nek spieren.
- Verkeerd ademhalen.
Dit heeft vooral betrekking op gewichttraining. Als je bij een inspanning bijvoorbeeld je adem inhoudt heeft dit ook als gevolg dat de bloeddruk in je hersenen verhoogt. Je weet wel, van die sterke mannen die helemaal rood worden als ze iets willen optillen.
- Langdurig of zeer inspannend met een verkeerde houding sporten.
Bijvoorbeeld elke houding waar je hoofd laag is t.o.v. de rest van je lichaam. Heeft ook weer als gevolg dat de bloeddruk in je hersenen hoog wordt.
- Te intensief sporten.
Hartslag dus die te hoog gaat. Ik hou zelf aan voor cardiotraining kan je rustig een gesprek voeren tijdens het sporten dan train je te licht, kan je geen zinnig woord meer uitbrengen dan train je te zwaar.
Wat ik wil zeggen is dat het hoogstwaarschijnelijk een eenvoudig probleem is met een simpele oplossing. Maar het kan ook een potentieel heel gevaarlijk probleem zijn. Zeker omdat een factor als astma in het spel is. Neem gewoon geen risico's. Ga naar de huisarts. Laat je adviseren is er verder ook niks aan de hand.
<edit>
Nog eentje.
- Verkeerde kledij.
Bijvoorbeeld een zwembril die te strak zit. Een pet op tijdens het sporten waardoor je te weinig kan transpireren via je hoofd.
quote:Ik heb het ook wel vaak.. hoofdpijn na het voetballen, maar ik heb geen astma, drink liters water per dag en eet goed, dus dat is het niet...
Op zondag 20 januari 2002 18:37 schreef DuchessX het volgende:
* DuchessX heeft bijna altijd knallende koppijn na intensief sporten (Tae-Bo, Steps)Komt dit omdat ik (inspannings-)astma heb? Ik neem vantevoren wel altijd 3 pufjes Ventolin zodat mijn luchtwegen verwijden. Soms is de hoofdpijn zo erg dat ik onmiddellijk mijn bed in moet.
Op de sportschool dacht men dat het er misschien aan kon liggen dat ik te weinig water drink tijdens het sporten of dat ik een banaan moet eten voor het sporten zodat ik koolhydraten in mijn lijf heb.
Iemand die kan adviseren?
Maar wat wel
Ook met genoeg vochtinname en etc. etc.
Heel vreemd is dat, als ik zoiets krijg en een beetje doorga kan ik echt van mijn stokkie vallen... blehhh.
Ben vanavond de hele avond uitgeschakeld geweest door een knallende koppijn. Wilde niet meteen paracetamol gaan slikken, dus heb eerst geprobeerd of het met een paar uurtjes rustig in bed liggen overging. Niet dus
Nu dus toch maar geslikt, en dat helpt wel
Ik heb ook GEEN idee wat het kan zijn in mijn geval. Dacht ook aan te weinig drinken, maar daar let ik dus tegenwoordig heel goed op en de hoofdpijn blijft. Dacht ook aan een verkeerde houding die je nekspieren belast, het zou kunnen, wel frappant dat ik dat dan EN bij het hardlopen EN bij het fietsen heb. Het ZOU ook nog een hoge bloeddruk t.g.v. inspanning kunnen zijn, ik heb weleens geen bloed mogen geven omdat ik iets te haastig naar de bloedbank was gefietst
Maar wat het ook is, het is KUT! Sporten is hartstikke lekker, en dan komt een paar uur later verdomme ineens die kutkoppijn opzetten
Gelukkig komt het bij mij niet ALTIJD na het sporten. Wel regelmatig, en regelmatig genoeg om knap irritant te zijn, maar niet altijd. Dus soms is het sporten gewoon leuk ZONDER vervelende bijwerkingen achteraf
quote:WTF???
Op zondag 20 januari 2002 18:49 schreef defender het volgende:
Vaak is de oorzaak inderdaad te weinig vocht. Probeer eens wat meer te drinken tijdens het sporten, en kijk of t dan verbeterd. Minimaal 1 bidon per uur.Het gebeurd ook wel eens dat mensen verkeerd ademen tijdens het sporten, dan houden ze bijv. tijdens het kracht zetten hun adem in. Maar dat gebeurd voornamelijk bij krachtsporten.
De rest van het jaar heb ik het ook wel eens, maar dat is dan meestal als ik te weinig drink voor, tijdens en na het sporten.
quote:neem vantevoren 3 joints en wacht de vreetkick af. ga daarna pas naar de sportschool
Op zondag 20 januari 2002 18:37 schreef DuchessX het volgende:
Komt dit omdat ik (inspannings-)astma heb? Ik neem vantevoren wel altijd 3 pufjes Ventolin zodat mijn luchtwegen verwijden. Soms is de hoofdpijn zo erg dat ik onmiddellijk mijn bed in moet.
Wiet verwijdt de luchtwegen ook en van de vreetkick die volgt na 3 joints krijg je genoeg koolhydraten binnen voor de komende 3 weken sportscholen.
quote:
Op zondag 02 juni 2002 22:43 schreef Swetsenegger het volgende:[..]
WTF???
Sinds wanneer sport JIJ?
Klonk net echt he ? Het werd voorgezegd door Rob. Ik sport niet meer dan dat ik hem 3 a 4 keer per week uitzwaai als hij naar de sportschool gaat.
Vraag: Vaak heb ik na afloop een lange duurloop (tussen 12 en 22 kilometer) erge hoofdpijn. Het is een migraine-achtige pijn; ik heb in het verleden vaak last gehad van migraine. De pijn begint ongeveer twee uur nadat ik gestopt ben. Tijdens de duurloop drink ik water en na afloop sportdrank. Ik ben een vrouw van 46 en ik loop al jaren. Is er een oplossing voor mijn probleem?
Antwoord: Meestal zijn spanningen in de nekspieren, door de langdurige fixatie van het hoofd tijdens een lange duurloop, de oorzaak van de klachten. Massage van de spieren zal dan de klachten snel doen afnemen. Andere redenen zouden kunnen zijn: uitdroging door vochtverlies bij langdurige inspanning, slijtage van de nekwervels en hormonale verstoringen door langdurige inspanning. Mogelijk kan uw huisarts of een sportarts in uw regio nader onderzoeken waardoor deze hinderlijke klachten ontstaan.
Het is geen reden om te stoppen met sporten, negen van de tien keer heb ik het niet. Maar vandaag dus weer wel
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |