abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45541062
Ik heb prachtige lichtmetalen sportvelgen en iedere keer wanneer ze weer schoon zijn, dan krijg ik bijna een erectie van wat ik dan voor mij zie. Maar wat ik mij nu afvraag is het volgende. Ik maak ze altijd schoon met een spons en lauw water en een speciale shampoo. Echter, bij de wasstraat waar ik eens was, was er ook gelegenheid om handmatig de velgen schoon te maken, maar dan niet met een spons, maar met een borstel. Ik merkte dat het met een borstel veel sneller gaat. Je gaat er even overheen en hupsakee, klaar alweer. Dit terwijl het met een spons wel een half uur duurt om alles goed schoon te krijgen.

Ik vraag mij nu af: wat is beter? Een spons of een borstel. De borstel is sneller, maar ik kan mij voorstellen dat deze de lichtmetalen velgen op den duur wat zou kunnen beschadigen?
pi_45541180
ik ben ooit eens met de ruwe kant van het sponsje aan de slag geweest en toen kon ik ze na 2 keer poetsen bij het oud-ijzer zetten..
Dus volgens mijligt aan de hardheid van de borstel...
staal borstel, varkensharen of nylon..??
pi_45541204
Helaas bezit ik geen auto met licht-metalen velgen, dus kan ik je vraag niet beantwoorden.
Zyggie.
pi_45541270
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 19:48 schreef tinny het volgende:
ik ben ooit eens met de ruwe kant van het sponsje aan de slag geweest en toen kon ik ze na 2 keer poetsen bij het oud-ijzer zetten..
Dus volgens mijligt aan de hardheid van de borstel...
staal borstel, varkensharen of nylon..??
Nou ja, een stalen borstel lijkt me sowieso niet geschikt . De borsten bij de wasstraat was in ieder geval erg zacht. Overigens gebruik ik wel een volledig zachte spons. Dus niet zo'n spons waar ook een schuurkant aan zit zeg maar.

Kijk, eigenlijk moeten lichtmetalen velgen iedere week worden gewassen om ze mooi te houden, maar vooral met deze koude tijd van het jaar heb ik daar nooit zin in, als dat iedere keer weer een half uur tot een uur moet duren.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 19:51:23 #5
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_45541279
Juist een spons geeft volgens mij meer risico. Als er hard gruis, fijn zand, metaal-slijpsel (van je remmen) op de velgen zit, dan verandert je spons in een schuurspons, het kan nergens heen, een borstel veegt dit eerder weg. Het moet natuurlijk geen keiharde borstel zijn. Pas als het meeste vuil eraf is, kan je met een spons aan de slag.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
pi_45541280
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 19:49 schreef Zyggie het volgende:
Helaas bezit ik geen auto met licht-metalen velgen, dus kan ik je vraag niet beantwoorden.
Waarom reageer je dan ?
pi_45541323
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 19:51 schreef zwambtenaar het volgende:

[..]

Waarom reageer je dan ?
Voor het genot.
Zyggie.
  zaterdag 20 januari 2007 @ 19:57:06 #8
12888 Skull-splitter
your selection of the finest
pi_45541468
quote:

De borsten bij de wasstraat was in ieder geval erg zacht.

Ik zou ze trouwens gewoon afspoelen en af en toe gewoon met de zeem erover als ik op licht metaal zou rijden...
I'm fed up with all this Wi-fi-high-fiving
Steam: Skullsplitter
Origin-naam:013skullsplitter
pi_45541598
eerst wassen bij de wasplaats, dan eerst velgenreiniger er overheen sproeien, dan weer met hoge druk met heet water afspoelen, dan weer met velgenreiniger en spons...

zo doe ik het altijd... nog geen krasje meer te bekennen sinds ik de auto heb...
pi_45542004
quote:
Op zaterdag 20 januari 2007 20:00 schreef TheOneAndOnly het volgende:
eerst wassen bij de wasplaats, dan eerst velgenreiniger er overheen sproeien, dan weer met hoge druk met heet water afspoelen, dan weer met velgenreiniger en spons...

zo doe ik het altijd... nog geen krasje meer te bekennen sinds ik de auto heb...
Mijn idee, oftewel nog één die het op deze manier doet. Als je goeie velgenreiniger gebruikt is het meeste vuil er al af. Dan kan je gewoon met een spons aan de slag, met wat lauw warm water. De velgenreiniger niet te lang laten intrekken natuurlijk, hooguit vijf minuten, anders komen je velgen er ook af. Maar goed, dat merk je wel als je wat van dat spul op je handen krijgt. Is als peper op je tong.

Nog een handige tip, als je toch je velgen iedere week, of om de 2 weken schoonmaakt, je hebt tegenwoordig spuitbussen met poets, als je dat erop spuit en dan met een zachte doek uitpoetst, zal het vuil minder snel hechten aan de velg, waardoor je de volgende keer minder lang hoeft schoon te maken.

Tip 2: deze is dan wel niet voor je velgen, maar voor de rest van de auto. Doe een klein beetje autopoets in een spuitbus, zeg 1/10e, en leng de rest aan met water. Eerst je auto wassen, schoonspuiten, en dan dat mengsel over heel je auto spuiten. Nog maals met de hogedrukreiniger of emmer erover heen, daarna eventueel droogzemen. Je krijgt nu een soort beschermlaag over je auto, waardoor vuil en vooral water minder goed hecht. Dit zorgt voor een schonere auto, en boven de 100km/u hoef je je ruitenwissers tijdens het regenen niet meer te gebruiken. Geen geintje, ik doe het zelf heel vaak bij mijn eigen auto, en hoe minder je de wissers gebruikt, hoe langer het effect.
Ain't no bitch shit nowhere here dog!
Parkour
Hell no to J.Lo
pi_45542141
Spons met beetje lauw water werkt bij mij voldoende. soms een beetje autoshampoo erbij en dan afspoelen.
V10
pi_45542274
Ik heb ooit een keer bij een dealers van sport auto's gehoord dat je het beste een panty kan gebruiken, sindsdien gebruikt me vader een panty voor het schoonmaken van zijn velgen en gelovens mij werk het ook nog goed.
pi_45543090
misschien een beetje offtopic , maar wat is goede autoshampoo?
die ook nog een beetje glans houd?
046
Dank aan Yeahinho
  zaterdag 20 januari 2007 @ 20:45:59 #14
25079 Devilnl
The bigger the better!
pi_45543270
quote:

[..]

Nou ja, een stalen borstel lijkt me sowieso niet geschikt . De borsten bij de wasstraat was in ieder geval erg zacht. Overigens gebruik ik wel een volledig zachte spons. Dus niet zo'n spons waar ook een schuurkant aan zit zeg maar.

Kijk, eigenlijk moeten lichtmetalen velgen iedere week worden gewassen om ze mooi te houden, maar vooral met deze koude tijd van het jaar heb ik daar nooit zin in, als dat iedere keer weer een half uur tot een uur moet duren.
wat spook jij daar allemaal uit dan, anyways..
Ik zou gewoon eerst goed schoonmaken. dan een beetje kruipolie er opspuiten.. en dan met een stofdoek mooi poetsen
  zaterdag 20 januari 2007 @ 21:32:41 #15
14623 kEUS
to cow or not to cow.
pi_45544730
Er zijn speciale velgenborstels voor, deze zijn rond. En velgencleaner om de remstof te verwijderen.
en dan drogen met een doek in een panty
velgenborstel
velgen cleaners
  zondag 21 januari 2007 @ 01:38:38 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_45550465
Velgenliefhebber

Als je zuinig op je velgen bent rij je op winterwielen toch ??

Volgende week ligt de eerste vracht paniekzout er weer, de schuur in met die dingen

Of ehhh.. onder de tafel, zoals de mijne.

ONtopic : gewoon met een sopje en een spons, in borstels blijft veel zand achter en dat krast.

Ik heb er ook een heel prettige allesreiniger voor. lekker makkelijk met oude theedoek...

In de was zetten werkt ook trouwens

[ Bericht 22% gewijzigd door Sounddragon op 21-01-2007 01:48:33 ]
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_45553233
Gewoon niet poetsen. Dan vormt zich er een prima beschermlaagje vuil op je velgen
pi_45554508
quote:
Op zondag 21 januari 2007 11:02 schreef _Arthur het volgende:
Gewoon niet poetsen. Dan vormt zich er een prima beschermlaagje vuil op je velgen
Precies, en als bonus worden ze net zo mooi zwart als de velgen van sounddragon!
  zondag 21 januari 2007 @ 13:28:12 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_45556957
Heheheh, die zijn nu nog nieuw uit de doos, maar die blijven nog FF tafel tot de winter écht opgeflikkerd is

Remstof vreet zich als een achterlijke in je lak, dus met regelmaat verwijderen is écht een must
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 21 januari 2007 @ 13:58:36 #20
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_45558010
Ik heb Wurth krachtreiniger.... Als je dat erop spuit kun je alles daarna met een pleepapiertje wegvegen... Beter ben ik nog niet tegengekomen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_45572507
gewoon van die velgenreiniger pakken ff inspuiten 2min inlaten trekken en met een zachte spons en kalkvrij water ff schoonmaken daarna ff goed in de was zetten en klaar is kees hoef je de volgende keer niet te schrobben
pi_45590646
Kijk eens bij Meguiars. Zij hebben speciale borstels voor velgen. Ook hebben ze velgenreiniger.
pi_45590905
ik zou het met een spons doen.... mijne er gisteren maar afgehaald.. want de eikels begonnen alweer met zout!
pi_45591102
poetsen? boenen?

ik pak zo'n auto-washandschoen en wat el-cheapo Halfords autoshampoo en binnen een minuut is een van m'n velgen schoon. helemaal geen grof geboen of gepoets nodig (ook niet na 10.000km niet wassen van de auto)
(╯°□°)╯︵ ┻━┻ ლ(ಠ益ಠლ) ٩͡๏̯͡๏۶ ಠ_ಠ ᕕ( ᐛ )ᕗ
  dinsdag 23 januari 2007 @ 11:55:48 #25
49017 Reneuh
Met je hoof
pi_45591870
quote:
Op dinsdag 23 januari 2007 11:31 schreef Leipo666 het volgende:
poetsen? boenen?

ik pak zo'n auto-washandschoen en wat el-cheapo Halfords autoshampoo en binnen een minuut is een van m'n velgen schoon. helemaal geen grof geboen of gepoets nodig (ook niet na 10.000km niet wassen van de auto)
Die eigen merk spullen zijn verrekte goed hoor
I spoke proper England since I was a children.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')