abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_45403673
Dit kwam ik tegen op een site van de universiteit van leiden:
quote:
Studiekosten zijn in bepaalde gevallen aftrekbaar
Deze aftrekpost is alleen mogelijk als je geen studiefinanciering meer ontvangt of studiefinanciering in de vorm van een lening. In dat geval mag je een forfaitair bedrag van 165,39 per maand aftrekken voor collegegeld, boeken en leermiddelen als pennen en papier. Omdat het om een forfaitair bedrag gaat, maakt het dus niet uit of je daadwerkelijk aan dit bedrag komt. In totaal komt dit neer op een aftrekpost van maximaal 1900 euro in een jaar.
Nu zit het zo: Ik heb geen recht meer op studiefinanciering, leen wel bij de IB-groep. Ik betaal wel 150 euro per maand ongeveer aan collegegeld en ik heb een bijbaan waarmee ik ongeveer 350 a 400 euro per maand verdien.

Is het dan waarschijnlijk dat ik iets kan terugvragen? En hoe moet ik dit precies doen?

Of betaal ik zo weinig belasting over een bijbaantje van maar 350 euro/maand, dat dit voor mij waarschijnlijk geen zin heeft? Of kan ik dit bedrag sowieso van de belasting krijgen? (lijkt me niet)

Edit: als iemand gewoon leuke belastingtips heeft met betrekking tot schoolkosten en dergelijke, is ook welkom!!
  dinsdag 16 januari 2007 @ 13:33:43 #2
81237 releaze
best of both worlds
pi_45403727
tvp. moet ook een jaartje extra over mn studie doen
  dinsdag 16 januari 2007 @ 13:36:46 #3
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45403804
Je betaalt dermate weinig loonheffing, dat je ook gewoon alles weer terug zult krijgen, denk ik. In dat geval zijn aftrekposten eigenlijk totaal niet interessant, dat is pas als je meer gaat verdienen en je niet alles terug kunt vragen.

En terug vragen doe je gewoon met het aangifte programma van de Belastingdienst. Dat is inmiddels te downloaden voor de aangifte 2006 (wel even een DigiD aanvragen).
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_45403850
Jammer!!
Misschien een niet helemaal eerlijke manier (?) Maar kan ik misschien mijn vader dat geld terug laten krijgen? Zeggen dat hji mijn collegegeld heeft betaald (omdat hij mij een maandelijkse bijdrage geeft) en dat het dan dus voor hem een aftrekpost wordt?
pi_45403975
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 13:38 schreef Spees_Eend het volgende:
Jammer!!
Misschien een niet helemaal eerlijke manier (?) Maar kan ik misschien mijn vader dat geld terug laten krijgen? Zeggen dat hji mijn collegegeld heeft betaald (omdat hij mij een maandelijkse bijdrage geeft) en dat het dan dus voor hem een aftrekpost wordt?
Indien jij nog geen 30 jaar bent kan jouw vader recht hebben op een aftrekpost. Echter, bij jouw ouders worden niet de daadwerkelijke uitgaven (ten behoeve van jou) als aftrekpost opgenomen, maar een forfaitair bedrag. Dat bedrag hangt weer af van de hoogte van het bedrag wat jouw ouders betalen ten opzichte van jouw uitgaven en inkomsten.
pi_45404007
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 13:31 schreef Spees_Eend het volgende:
Dit kwam ik tegen op een site van de universiteit van leiden:
[..]

Nu zit het zo: Ik heb geen recht meer op studiefinanciering, leen wel bij de IB-groep. Ik betaal wel 150 euro per maand ongeveer aan collegegeld en ik heb een bijbaan waarmee ik ongeveer 350 a 400 euro per maand verdien.

Is het dan waarschijnlijk dat ik iets kan terugvragen? En hoe moet ik dit precies doen?

Of betaal ik zo weinig belasting over een bijbaantje van maar 350 euro/maand, dat dit voor mij waarschijnlijk geen zin heeft? Of kan ik dit bedrag sowieso van de belasting krijgen? (lijkt me niet)

Edit: als iemand gewoon leuke belastingtips heeft met betrekking tot schoolkosten en dergelijke, is ook welkom!!
het heeft voor jou geen zin, aangezien zo weinig verdient dat je al je betaalde belasting toch al terug krijgt. Je kan helaas niet meer belasting terug ontvangen dan je betaald hebt.
pi_45404314
Je aftrekpost is niet interressant. Wel je loonheffing terugvragen.
pi_45404496
Als aftrekpost kan het denk ik wel handig zijn.. Je verzamelinkomen gaat er volgens mij ook weer op naar beneden, en die is handig voor je zorgtoeslag en eventuele huurtoeslag...(al kan het zijn dat je daar ook al op de ondergrens zit en het maximale krijgt...)
Vul het anders gewoon eens in in de online aangifte, dan zie je gelijk of het nog ergens scheelt qua verzamelinkomen..
You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
pi_45405085
Okee, dank julie wel voor de tips!
pi_45405169
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 14:01 schreef teigan het volgende:
Als aftrekpost kan het denk ik wel handig zijn.. Je verzamelinkomen gaat er volgens mij ook weer op naar beneden, en die is handig voor je zorgtoeslag en eventuele huurtoeslag...(al kan het zijn dat je daar ook al op de ondergrens zit en het maximale krijgt...)
Vul het anders gewoon eens in in de online aangifte, dan zie je gelijk of het nog ergens scheelt qua verzamelinkomen..
Nee, maakt niets uit. Heb het ook ooit eens een keer gedaan. Veel gedoe, maar het leverde niets op.
pi_45406682
Ik vind het maar een raar verhaal wat die universiteit zegt.

als je geen stufi meer ontvangt, heb je niks te maken met forfataire bedragen of iets dergelijks, maar heb je te maken met werkelijk gemaakte kosten. Dus in dit geval is je collegegeld aftrekbaar (let wel, er is een drempel van ¤ 500 die niet aftrekbaar is, dus alles hierboven is wel aftrekbaar). Juist als je wél stufi ontvangt, zijn er forfataire bedragen. Verder is ook boekengeld aftrekbaar.

Wel geld dat je alles zelf moet hebben betaald. Als je ouders iets hiervan hebben betaald, kunnen ze gebruik maken van "levensonderhoud van een kind" (alleen als je niet meer bij je ouders in woont). Dit zijn echter wel forfataire bedragen.

En het kan best wel zinnig zijn om je studieaftrek aan te geven. Als je het dit jaar niet kan verrekenen, kun je het nog 5 jaar meenemen. Als je dus bijvoorbeeld over 2 jaar gaat werken kun je dán de studieaftrek van dit jaar gebruiken. Voor dit jaar zal het geen effect hebben.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 15:53:53 #12
146480 Spees_Eend
in mijn nopjes
pi_45408160
Bedoel je met dat laatste (dat het zinnig is om toch je studiekosten aan te geven) dat je het dit jaar wel al aan kan geven, en dat het dan automatisch wordt afgetrokken op het moment dat ik ga werken en ik dus meer belasting heb betaald (dat de belastingdienst het voor je 'onthoudt'? Of moet ik het op dat moment pas gaan terugvragen, en nu dus gewoon onthouden dat ik dit nu steeds betaald heb?

Sorry, heb echt GEEN verstand van belasting.....
pi_45409173
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 15:53 schreef Spees_Eend het volgende:
Bedoel je met dat laatste (dat het zinnig is om toch je studiekosten aan te geven) dat je het dit jaar wel al aan kan geven, en dat het dan automatisch wordt afgetrokken op het moment dat ik ga werken en ik dus meer belasting heb betaald (dat de belastingdienst het voor je 'onthoudt'? Of moet ik het op dat moment pas gaan terugvragen, en nu dus gewoon onthouden dat ik dit nu steeds betaald heb?

Sorry, heb echt GEEN verstand van belasting.....
In principe moet je dat zelf aangeven dat je negatief inkomen wil verrekenen. De BD onthoudt het ook wel voor je, maar ik garandeer niet dat ze het ook daadwerkelijk uit zichzelf gaan verrekennen. In jouw woorden, je eerste zin dus. (je hebt immers nu niets betaald, zoals in je tweede zin)
Mocht je over 3 jaar erg veel gaan verdienen kan je ook nog om middeling verzoeken, dan gaan ze de inkomens van de laatste 3 jaar middelen waardoor je in een lager tarief kan vallen. Nog een reden om aangifte te doen dus.
  dinsdag 16 januari 2007 @ 16:32:18 #14
47295 Angel_of_Dth
Enjoy the silence
pi_45409297
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 16:28 schreef DonJames het volgende:

[..]

In principe moet je dat zelf aangeven dat je negatief inkomen wil verrekenen. De BD onthoudt het ook wel voor je, maar ik garandeer niet dat ze het ook daadwerkelijk uit zichzelf gaan verrekennen. In jouw woorden, je eerste zin dus. (je hebt immers nu niets betaald, zoals in je tweede zin)
Mocht je over 3 jaar erg veel gaan verdienen kan je ook nog om middeling verzoeken, dan gaan ze de inkomens van de laatste 3 jaar middelen waardoor je in een lager tarief kan vallen. Nog een reden om aangifte te doen dus.
Dus ik moet eigenlijk ook gewoon aangifte doen en als belastbaar inkomen 0 opgeven (ik ontvang slechts studiefinanciering, heb een jaartje niet naast mijn studie gewerkt)? Dat kan in komende jaren, als ik wel belastbaar inkomen heb, voordelig uitpakken?

En dat kan niet als ik geen aangifte over 2006 doe?
Vows are spoken to be broken
Feelings are intense, words are trivial
Pleasures remain, so does the pain
Words are meaningless and forgettable
pi_45412173
quote:
Op dinsdag 16 januari 2007 16:32 schreef Angel_of_Dth het volgende:

[..]

Dus ik moet eigenlijk ook gewoon aangifte doen en als belastbaar inkomen 0 opgeven (ik ontvang slechts studiefinanciering, heb een jaartje niet naast mijn studie gewerkt)? Dat kan in komende jaren, als ik wel belastbaar inkomen heb, voordelig uitpakken?

En dat kan niet als ik geen aangifte over 2006 doe?
Als je geen aangifte doet, kan de belastingdienst niet zien dat je "niet-verrekenbare aftrekposten (persoonsgebonden aftrek)" hebt. Dus moet je wel aangifte doen. Maar let wel, jij ontvangt stufi en dan heb je maar heel weinig studieaftrek en ook alleen maar als je thuiswonend bent. Lijkt mij niet lonend eerlijk gezegd.
  woensdag 17 januari 2007 @ 14:02:33 #16
165854 Meeldraad
Lekker doorstampen
pi_45436494
Er zijn volgens mij 2 situaties:
1. Je leent geld bij het IBG, dan zit je vast aan de normbedragen zoals die in de help van het aangifteprogramma staan.
2. Je leent geen geld bij het IBG. Je mag de werkelijke kosten opvoeren.
In beide gevallen kan het interessant zijn om studiekosten op te voeren. Met 400 euro per maand, krijg je sowieso al je loonheffing al terug. Dus daar hoef je het niet voor te doen. Tenzij je meer dan 400 euro per maand aan studiekosten maakt, heb je ook geen negatief inkomen dat je mee kunt nemen naar een volgend jaar. Dus die eerder gegeven informatie lijkt me onjuist en daar hoef je het dus ook niet voor te doen. Wat nog wel interessant kan zijn, is de mogelijkheid tot middeling. Hierbij tel je het belastbaar inkomen over drie achtereenvolgende jaren op en smeer je ze gelijk uit. In geval van een niet benut gedeelte van de algemene heffingskorting (AHK) in een jaar en ook bij overschrijding van een tariefgroep in een jaar kan dit leiden tot een teruggaaf. Stel je verdient in jaar 1 2000 euro, in jaar 2 3000 euro en in jaar 3 22000 euro. Gemiddeld verdien je dan per jaar 9000 euro. Dit betekent dat je over de jaren 1 en 2 alsnog AHK kunt realiseren en over jaar 3 dat je inkomen daalt zodat je over de top niet het tweede tarief betaald, maar het eerste tarief wat toch weer zo'n 7% over 5000 euro scheelt.
Contemnunt spinam cum rosae deliberant
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')