abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_45351318
In de wind kan het kouder aanvoelen dan uit de wind, windchill genaamd. Het warmteverlies onder invloed van de wind wordt uitgedrukt in een soort gevoelswaarde van de temperatuur, ook wel gevoelstemperatuur genoemd. De bekendste berekeningsmethode is die van Robert Steadman, die uitgaat van het evenwicht tussen warmteverlies en warmteproductie van een gezond persoon. Het KNMI vermeldt de gevoelstemperatuur alleen als het snijdend koud is, bij gevoelstemperaturen van -15 graden of lager. De gevoelstemperatuur geldt ook voor hitte: warm en vochtig weer dat drukkend aanvoelt. Robert Steadman ontwikkelde daarvoor de hitte index, waarin de warmteoverdracht tussen lichaam en omgeving is ondergebracht. De hitte index, die geldt voor zonnig weer, wordt bepaald uit een combinatie van temperatuur en vochtigheid.

Voor de berekening daarvan bestaan verschillende methoden, waardoor in de media voor dezelfde dagen uiteenlopende getallen opduiken. Het KNMI maakt gebruik van de formule die de Amerikaanse textielfabrikant Robert Steadman heeft ontwikkeld. Zijn berekening is gebaseerd op het evenwicht tussen warmteverlies en warmteproduktie van een gezond persoon. Hij gaat ervan uit dat de kleding is aangepast aan de weersomstandigheden en dat de persoon in de buitenlucht wandelt met een snelheid van bijna vijf kilometer per uur.

Bovendien betrekt Steadman in zijn berekening gegevens van de windsnelheid, luchtvochtigheid en zonnestraling. Een wandelaar zal een paar graden vorst bij een matige wind (windkracht 3) als enkele graden kouder ervaren. Bij een stormachtige wind is het voor zijn gevoel nog zeker 10 kouder. Een fietser zal de kou weer heel anders ervaren, waarbij het natuurlijk ook uitmaakt of hij wind tegen heeft. Onder extreme weersomstandigheden zijn in Nederland gevoelstemperaturen opgetreden van -20C tot -25C. Tijdens windvlagen kan de gevoelstemperatuur dan onder -30C komen.



Het KNMI vermeldt de gevoelstemperatuur in de weeroverzichten alleen als de omstandigheden daar aanleiding toe geven; bijvoorbeeld als het voor het gevoel snijdend koud is. In de regel is dat het geval bij gevoelstemperaturen van -15C of lager. Vanaf die waarde bestaat er, afhankelijk van de persoonlijke conditie, in de buitenlucht gevaar voor bevriezing van de blote huid. Als het voor het gevoel kouder is dan -20C dan raakt men ook bij goede winterkleding gemakkelijk door de kou bevangen. Extra winddichte kleding strekt dan tot aanbeveling.

Het begrip gevoelstemperatuur is zeker niet van toepassing op levenloze objecten zoals machines, gewassen, het antivries in de auto of kwik. We kunnen de gevoelstemperatuur dan ook niet meten met een thermometer. Wel heeft de wind invloed op de snelheid waarmee afkoeling optreedt. Daarom bevriezen waterleidingen en verwarmingselementen sneller als het bij vorst bovendien hard waait.

Zeer koude dagen met extreme windchill en gevoelstemperaturen van -17C of lager kwamen in deze eeuw in De Bilt op 10 dagen voor, het laatst op carnavalsmaandag 14 februari 1994. Het KNMI geeft in zulke gevallen een extra waarschuwing in verband met het gevaar voor bevriezing van onbedekte delen van de huid. De meest extreme windchill deed zich in De Bilt voor op 11 februari 1929 en 15 januari 1987, toen de gevoelstemperatuur gemiddeld respectievelijk -28 en -25C bedroeg. Tijdens windvlagen was het voor het gevoel -31 tot -33C. In zo'n ijzige wind raken zelfs goed geklede mensen gemakkelijk bevangen door de kou.

Hier Kun je de gevoelstemperatuur berekenen.

Bron: KNMI



[ Bericht 2% gewijzigd door Drugshond op 20-01-2007 11:52:11 ]
pi_45351641
Dan wil ik niet in Ojmjakon zijn bij 7 bft en -60.

-109.85
/ ¦ ¦ / ¦ ¦
  zondag 14 januari 2007 @ 20:01:08 #3
165624 Jodelaar
Wintersporter! uit ZH 079
pi_45353239
Ik heb het hier al koud als het een beetje waterkoud is.. In Oostenrijk heb ik het bijna nooit koud.. Best vaag..
Ski, Schnee & Schnaps!
  zondag 14 januari 2007 @ 20:04:13 #4
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_45353347
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_45355191
quote:
Op zondag 14 januari 2007 19:15 schreef highway101 het volgende:
Dan wil ik niet in Ojmjakon zijn bij 7 bft en -60.

-109.85
Liever niet nee...
Erg hard zal het daar ook niet waaien, denk ik.
  woensdag 17 januari 2007 @ 10:34:03 #6
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_45452582
quote:
Inderdaad handig...
pi_45522239
Het was ook wel lekker dat het gisteren tijdens de storm niet koud was. Met een graad of 10 was het redelijk uit te houden buiten, bijvoorbeeld op stations. Windkracht 10 bij temperaturen rond het vriespunt, of nog lager, dat had voor veel meer problemen gezorgd.
pi_45527375
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 23:39 schreef Light het volgende:
Het was ook wel lekker dat het gisteren tijdens de storm niet koud was. Met een graad of 10 was het redelijk uit te houden buiten, bijvoorbeeld op stations. Windkracht 10 bij temperaturen rond het vriespunt, of nog lager, dat had voor veel meer problemen gezorgd.
Dan was de situatie anders geweest ja.

Windkracht 10 met een temperatuur van 10 graden voelt aan als -3 / -4
Windkracht 10 met een temperatuur van 0 graden voelt aan als -19
pi_46175505
quote:
De temperaturen zijn vanmorgen alleen maar gedaald. Vanaf Terschelling tot aan Stadskanaal en Eelde was het om 12.00 uur onder nul met een krachtige tot harde oostenwind. Op Terschelling uitschieter in kracht 8.
Piet Paulusma

Windkracht 8 en dan rond 0, voelt aan als -10 / -12
pi_46190409
Ach ja. Het probleem bij de windchill is dat als het in Nederland -5 C is er vrijwel altijd een redelijke oostenwind staat. De kreet "het is -5, maar het voelt aan als -15" zegt me dan dus ook niet zo veel: Zo voelt iedere dag met -5 aan. Alleen bij bijzondere wind/luchtvochtigheid/wat dan ook is het wat mij betreft zinnig te vermelden.
  zondag 11 februari 2007 @ 00:47:43 #12
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_46191588
Vorige week kregen we een echte 'blizzard' vanaf Lake Michigan over ons heen. Ik schat dat de temperatuur toen zo'n -20C was, echter, de zogenaamde 'wind chill' was op sommige momenten -40 tot -50C.

Ik stak heel even m'n hoofd buiten de deur om te kijken hoe dat voelde. Tja, vrij fris. Ik kan je niet aanraden dan buiten te zijn op zo'n moment.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_46195610
quote:
Op zondag 11 februari 2007 00:47 schreef popolon het volgende:
Vorige week kregen we een echte 'blizzard' vanaf Lake Michigan over ons heen. Ik schat dat de temperatuur toen zo'n -20C was, echter, de zogenaamde 'wind chill' was op sommige momenten -40 tot -50C.

Ik stak heel even m'n hoofd buiten de deur om te kijken hoe dat voelde. Tja, vrij fris. Ik kan je niet aanraden dan buiten te zijn op zo'n moment.
Dat zijn hele andere temperaturen, dan hier in Nederland.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 11-02-2007 09:54:20 ]
  woensdag 14 februari 2007 @ 17:24:42 #14
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_46301288
quote:
Op zondag 11 februari 2007 00:47 schreef popolon het volgende:
Vorige week kregen we een echte 'blizzard' vanaf Lake Michigan over ons heen. Ik schat dat de temperatuur toen zo'n -20C was, echter, de zogenaamde 'wind chill' was op sommige momenten -40 tot -50C.
Dit klinkt bekend ik zit hier in Columbus Ohio en vorige week was het hier -5 F (-20 C ongeveer) met een flinke noordenwind... ik bevroor zowat in die 10 minuten fietsen naar de uni.
Carpe diem, quam minimum credula postero.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')