abonnement Unibet Coolblue
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 januari 2007 @ 20:41:49 #1
862 Arcee
Look closer
pi_45325121


Biografie

1976-2000
Erik de Jong groeit op in een muzikale omgeving. Zijn moeder speelt hawaïgitaar en ukelele en zijn vader gitaar. Op vijftienjarige leeftijd, in 1976, wordt De Jong het jongste bandlid in de punkband van zijn broer, Blitzkrieg en later The Duds. Hij speelt ook in de Utrechtse bands Hi Jinx en Judy Nylon. Een vast instrument bespeelt De Jong niet. Als de drummer niet kan, mag hij drummen en als de bassist niet kan, mag hij bassen. Later gaat De Jong naar het conservatorium om slagwerk te studeren. Als hij tot de ontdekking komt niet echt een instrumentalist te zijn, stapt hij over op de richting arrangement en compositie en raakt hij verslingerd aan elektronica en drumcomputers.

2001
Na jaren experimenteren, opnemen, knippen en plakken op een computer in zijn woning in Nieuwegein heeft de inmiddels 41-jarige Erik de Jong eindelijk een cassette met schetsen van drie nummers die hij verstuurt naar platenmaatschappij Excelsior. Labelbaas Ferry Roseboom is direct enthousiast over de - door De Jong zelf benoemde - singer-sample-songwritermuziek en twee weken later besluit Excelsior Spinvis te tekenen.

2002
Als op 1 april het album Spinvis uitkomt, reageert de pers unaniem enthousiast. Spinvis scoort vooral erg hoog bij muziekcritici en behaalt zodoende snel de hoogste positie in Oor's Moordlijst. Spinvis maakt muziek bij een kunstwerk van Walter van Broekhuizen voor de manifestatie Over Helden, Schurken En Hadewijch. In drie nummers verwerkt hij de stem van cabaretier Abraham de Winter (1841-1920) zoals die klinkt op 78 toerenplaten uit 1901. De tracks verschijnen in de zomer op een speciale single tijdens de manifestatie Het Geheugen Van Een Stad te Breda. In eerste instantie is De Jong niet van plan zijn muziek live ten gehore te brengen, maar eind 2002 staat Spinvis dan toch op de planken tijdens het Crossing Border festival in Amsterdam. Hij heeft voor deze gelegenheid een bijzondere zevenkoppige band samengesteld, bestaande uit vaak oudere ervaren muzikanten die niet uit de popmuziek komen, zoals drummer Louis Debij (vaste muzikant bij TROS Session, Toots Thielemans, Rogier van Otterloo, de Beau Hunks en Fungus), pianist Han Reiziger (o.a. componist en begeleider van cabaretgroep Lurelei), harpiste Carla Bos (o.a. Schönberg Ensemble en Holland Symfoniaen), saz-speler Cengiz Tutar en Erik's vader, gitarist Walter de Jong. Het optreden wordt als een van de hoogtepunten van Crossing Border gezien. In december belandt het album Spinvis op de tweede plaats in de eindlijst van muziekblad Oor. Het liedje Smalfilm wordt tweede in de door VPRO-luisteraars samengestelde Song van het Jaar 2002. In beide gevallen moet Spinvis de Amerikaanse band Queens Of The Stone Age voor zich laten. Eind 2002 ontvangt De Jong een Essent Award.

2003
Spinvis speelt in januari in een eenvoudigere bezetting op Noorderslag in Groningen. In het voorjaar doet hij een korte, succesvolle tournee met muzikanten die hem ook een jaar eerder begeleidden tijdens zijn livedebuut. Voor een compilatie op de website 3voor12.nl maakt Spinvis een liedje met Bauer. Spinvis speelt in augustus zowel op het Duitse Haldern Open Air festival als op het Beglische Pukkelpop. Nieuwegein Aan Zee is zowel een cd als een dvd, De cd bevat vier liedjes die niet op het debuutalbum waaronder een versie van Astronaut gezongen door het Belgische Lais en gespeeld door het Spinvis Orkest. De dvd bevat liveregistraties en het onderdeel De Tijdmachine ofwel een overzicht van een jaar Spinvis in beeld en geluid. Op 17 december doet Spinvis met orkest, voor de gelegenheid uitgebreid met strijkers, het laatste Nederlandse optreden in Vredenburg te Utrecht.

2004
Begin januari wordt bekend gemaakt dat Spinvis een Zilveren Harp heeft gewonnen. In maart wint hij de Annie M.G. Schmidt-prijs 2003 voor het lied Voor Ik Vergeet (in de uitvoering van cabaretière Lenette van Dongen). Voor de vierde editie van het festival Cross-Linx in Enschede maakt Spinvis in opdracht een compositie die bestaat uit drie ritmische monologen van tien minuten elk, uitgevoerd door actrice Roos Ouwehand, operazangeres Lucia Meeuwsen en acteur Hans Dagelet en begeleid door het Rosa Ensemble en het Ives Ensemble, aangevuld met gitaar en gemanipuleerde geluiden van Spinvis. In het seizoen 2004-2005 gaat Spinvis het theater in met het programma Lotus Europa.

2005
The Ringtone Society presenteert tijdens Noorderslag een website die is gericht op de artistieke ontwikkeling van de ringtones. Een van de deelnemende artiesten is Spinvis. De muzikant is met het nummer Idee Zeventien te horen op de compilatie The Pet Series : Volume 4. Na een try-out in Ekko te Utrecht op 25 februari gaat Spinvis in het voorjaar op tournee langs Nederlandse theaters met het programma Lotus Europa. Zijn band bestaat tijdens de tournee uit Jan van Eerd (vibrafoon), Saartje van Camp (cello), Lucas Oldeman (piano), Arjan Witte ('kosmos en echo'), Jeroen Kleijn (drums) en Cor van Ingen (basgitaar). Het duo Solo reist mee als voorprogramma. Speciaal voor de Filmmuseum Biënnale 2005 in april maakt Spinvis onder de titel De Explicateur een theatrale voorstelling met archiefmateriaal, muziek en dialogen. Hij voert de muziek zelf uit in Filmmuseum Cinerama samen met band en acteur Hans Dagelet. Op 28 november komt De Jong's 2e cd, Dagen van Gras, dagen van Stro uit.

Discografie

2002:

Spinvis

2003:

Nieuwegein aan Zee

2005:

Dagen van gras, dagen van stro

Vorig topic: Spinvis deel 9: Aan de oevers van de optredens.

De OP is hier te vinden
pi_45325138
Toch jammer van die spelfout, Arcee.
For great justice!
pi_45325143
. Wespen op de appeltaart. .
For great justice!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 januari 2007 @ 20:43:59 #4
862 Arcee
Look closer
pi_45325199
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 20:42 schreef Q. het volgende:
Toch jammer van die spelfout, Arcee.
Wat?
pi_45325243
Toch jammer dat je tegenwoordig in gesloten topics mag editten.
For great justice!
pi_45325274
"Ik hoop maar dat ze nooit zo droomt als ik"
For great justice!
pi_45325280
Aanstaande optredens:
24 januari met het Residentie Orkest in het Paard van Troje in Den Haag
17 februari met het Metropole Orkest en de Beatrix Pipeband in Vredenburg, Utrecht

Theatertournee: Op een avond in het heelal
Coming to a town near you soon!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 januari 2007 @ 20:46:01 #8
862 Arcee
Look closer
pi_45325285
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 20:45 schreef Q. het volgende:
Toch jammer dat je tegenwoordig in gesloten topics mag editten.
Oh, ging 't over m'n Lapo.

Editen is met 1 t, trouwens.
pi_45325448
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 20:46 schreef Arcee het volgende:

[..]

Oh, ging 't over m'n Lapo.

Editen is met 1 t, trouwens.
.
For great justice!
  zaterdag 13 januari 2007 @ 20:50:43 #10
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_45325485
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 20:45 schreef Liejannuh het volgende:
Aanstaande optredens:
24 januari met het Residentie Orkest in het Paard van Troje in Den Haag
Daar ga ik naar Toe Vind Post!
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_45325519
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 20:50 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Daar ga ik naar Toe Vind Post!
Tof. Mag ik mee?
For great justice!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 13 januari 2007 @ 20:52:24 #12
862 Arcee
Look closer
pi_45325558
Ik weet zeker dat ze komt, want ze er gisteren ook, in donkerrood.
En de zon scheen en toen aten we Chinees.
En ik weet zeker dat ze wist dat ik naar haar keek.


  zaterdag 13 januari 2007 @ 21:03:41 #13
13749 AirwiN
Deeper shade of soul
pi_45325957
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 20:51 schreef Q. het volgende:

[..]

Tof. Mag ik mee?
Graag!
And if you don't like it then hey fuck you!
I'm just a cool young brother who looks kinda old
Yes, I'm being condescending. Yes, that means I'm talking down to you
pi_45326165
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 20:50 schreef AirwiN het volgende:

[..]

Daar ga ik naar Toe Vind Post!
Zijn er nog kaartjes te krijgen ?
  zaterdag 13 januari 2007 @ 21:59:20 #15
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_45327784
Wespen Op De Appeltaart. .
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
pi_45332952
Popprijs 2006. Als je van Jan Smit wint dan ben je toch in een klap een legende

Als ie in de richting van Limburg of Brabant komt ben ik er ook weer eens bij!
  zondag 14 januari 2007 @ 03:55:32 #17
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_45335107
Popprijs dus. . Ik was d'r bij en hoop dat er snel een goede stream van beschikbaar is, ze deden een enorm toffe versie van bagagedrager.
Ik ga naar huis.
  zondag 14 januari 2007 @ 09:32:16 #18
101884 PeRi
Allons-y!
pi_45336084
Muzikant Spinvis wint Popprijs 2006. Op de FP.
quote:
Jury roept Spinvis als volstrekt eigenzinnig en origineel.

De Pop Prijs is een omstreden prijs. Zo omstreden dat het bier gooien naar de winnaar zelfs uitgegroeid is tot een vast ritueel. Het is zo'n gewoonte dat zelfs een onomstreden winnaar als Erik de Jong de volle laag krijgt. Er is natuurlijk rekening mee gehouden: de kostbare instrumenten op het podium zijn netjes afgedekt met schilderplastic. Spinvis houdt zijn dankwoord kort: "Bedankt voor het bier, we gaan spelen."

Even daarvoor werd Spinvis lovend toegesproken door juryvoorzitter Hans Kosterman. Die roemde hem als volstrekt eigenzinnig en origineel, als een muzikant die zich niet laat leiden door hitparadesucces en die de samplekunst en de Nederlandstalige dichtkunst naar een hoger plan heeft gebracht. "Van de zolderkamer naar een theatertournee", aldus Kosterman.

Het afgelopen jaar stond grotendeels in het teken van Spinvis' tweede album Dagen van Gras, Dagen van Stro (verschenen in november 2005). Het is een album vol eigenzinnige liedjes, die tegelijkertijd breekbaar en geestig zijn. Spinvis tourde door schouwburgen en poppodia met een uitgebreide band, waarin onconventionele instrumenten als cello, vibrafoon en accordeon een prominente rol hebben. Halverwege 2006 verscheen ook nog eens Ja!, een samenwerkingsverband met dichter Simon Vinkenoog. Verder maakte hij voor Festival aan de Werf in Utrecht een zeer ontoegankelijk toneelstuk en speelde hij op De Parade het project de Suikerklok.

Het is nog niet eens de complete lijst van projecten die Erik de Jong op zijn naam heeft staan. In vijf jaar tijd heeft hij zich ontwikkeld van een mysterieuze geluidsknutsenaar op een zolderkamertje in Nieuwegein tot een zelfverzekerde bandleider. Ongelofelijk maar waar: de Pop Prijs heeft een winnnaar waar iedereen vrede mee moet kunnen hebben.
Whatever I want.
  zondag 14 januari 2007 @ 09:32:47 #19
141482 Q.
JurassiQ
pi_45336088
Jeej. Geweldig nieuws.
For great justice!
  zondag 14 januari 2007 @ 09:35:08 #20
141482 Q.
JurassiQ
pi_45336103
En ik ben blij dat ik al een boel kaartjes heb want nu gaat het natuurlijk helemaal storm lopen.
For great justice!
  zondag 14 januari 2007 @ 12:37:01 #21
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_45339049
quote:
Op zondag 14 januari 2007 09:35 schreef Q. het volgende:
En ik ben blij dat ik al een boel kaartjes heb want nu gaat het natuurlijk helemaal storm lopen.
Ja, net als met Eboman.
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
  zondag 14 januari 2007 @ 13:39:43 #22
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_45340852
!
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
  † In Memoriam † zondag 14 januari 2007 @ 14:01:46 #23
128220 Peter6000
pi_45341505
Oh, zijn jullie hier

Nog 51 dagen, en dan zie ik Spinvis weer, in De Kleine Komedie.
En eind juni ook nog eens in Utrecht.
quote:
Spinvis wint Popprijs Noorderslag

GRONINGEN - Muzikant Spinvis heeft zaterdagavond op het muziekfestival Noorderslag in Groningen de Popprijs 2006 gewonnen. Dat is de prijs voor de band of artiest die het afgelopen jaar de belangrijkste bijdrage heeft geleverd aan de Nederlandse popmuziek.

Uitleg‘Spinvis is eigenzinnig en origineel en trekt zich niets aan van de hitlijsten’, lichtte juryvoorzitter Hans Kosterman van BV Pop de keuze toe. ‘Hij legt alleen verantwoording af aan zichzelf en heeft tekstdichten in de Nederlandse taal naar een nieuw plan getrokken.’
Volgens de negenkoppige jury ging in Nederland geen muzikant origineler te werk. Doorslaggevend voor de keuze van de jury was de uitreiking van een Gouden Plaat afgelopen jaar aan Spinvis en de verschijning van zijn tweede studioalbum, dat een van de best verkopende cd's van Kerstmis 2005 bleek te zijn.

De volle zaal trakteerde Spinvis tijdens de uitreiking op de traditionele bierdouche. ‘Dank je wel, dank je wel voor het bier’, reageerde Spinvis, ofwel Erik de Jong. Waarna hij een spetterend optreden gaf.
Zelf had hij de prijs niet verwacht, zo liet hij tijdens de persconferentie weten. ‘Met de 10.000 euro ga ik misschien wel een onderbroekenlijn of geurlijn beginnen’, grapte hij. ‘Spinvis, dan weet je wel hoe het ruikt.’

Vorig jaar won gothic rockband Within Temptation het bedrag van 10.000 euro en een beeld van Theo Mackaay. De Popprijs werd in 1986 voor het eerst uitgereikt aan Mathilde Santing. Daarna wonnen onder meer Herman Brood, 2 Unlimited, Anouk en vorig jaar rapper Ali B.

http://www.volkskrant.nl/(...)Popprijs_Noorderslag
  maandag 15 januari 2007 @ 08:50:33 #24
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_45364354
Erik de Jong nu op 3fm.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
  maandag 15 januari 2007 @ 08:57:50 #25
72347 Bupatih
Meet me in Montauk.
pi_45364424
Hij gaat dit jaar naar Zuid-Afrika om daar anderhalve week te spelen.
Clementine: Are you nuts?
Joel: It's been suggested...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')