abonnement Unibet Coolblue
pi_45210148
Het leek mij dus wel een leuk om met meerdere mensen gedachten uit te wisselen over het heelal.

Wat gaat er gebeuren met het heelal? Zal het over een paar miljard jaar weer inkrimpen, of zal het exploderen?

Wanneer zal de zon uitgebrand zijn en wat gebeurd er dan?
- Ik denk dat de zon gaat imploderen en dat alle planeten worden opgeslokt. Alleen de dwergplaneet pluto blijft over.

Wat is het heelal nu eigenlijk. Is het nu wel of niet eindig? Het heelal groeit steeds maar verder uit, maar waarin groeit het dan?

Is er nog meer leven op andere planeten.


Ik wil graag wel eens wat theorieen van andere Fok!kers weten.
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_45210263
Geen centrale topics zonder overleg
pi_45210824
Mijn excuus!
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  woensdag 10 januari 2007 @ 14:10:21 #4
125855 xprotagonistx
FEED ME A STRAY CAT
pi_45210927
De kans op buitenaards leven is groot. Wat het heelal uitdijen / krimpen van het heelal betreft, de meeste mensen die vinden dat ze er wat over kunnen zeggen houden het er tegenwoordig op dat het heelal groeit, maar morgen zeggen ze weer wat anders. En dan trekken ze uiteraard van die gekunstelde truckjes zoals donkere materie uit de kast.
  woensdag 10 januari 2007 @ 14:15:49 #5
126003 Daniel1976
de omnibus dubitandum
pi_45211085
Zolang als we niet weten waar we vandaan komen, zullen we nooit weten waar we naar toe gaan.

lees eens www.grenswetenschappen.nl ofzo
pi_45212180
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:44 schreef Ticootje het volgende:
Het leek mij dus wel een leuk om met meerdere mensen gedachten uit te wisselen over het heelal.

Wat gaat er gebeuren met het heelal? Zal het over een paar miljard jaar weer inkrimpen, of zal het exploderen?

Wanneer zal de zon uitgebrand zijn en wat gebeurd er dan?
- Ik denk dat de zon gaat imploderen en dat alle planeten worden opgeslokt. Alleen de dwergplaneet pluto blijft over.

Wat is het heelal nu eigenlijk. Is het nu wel of niet eindig? Het heelal groeit steeds maar verder uit, maar waarin groeit het dan?

Is er nog meer leven op andere planeten.


Ik wil graag wel eens wat theorieen van andere Fok!kers weten.
Het heelal zal uitdijen en niet inkrimpen. Doordat de snelheid toeneemt, wat bewezen is, gaan sterren steeds verder uit elkaar en zal de ruimte verbreden.
pi_45212399
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:48 schreef Integrity het volgende:

[..]

Het heelal zal uitdijen en niet inkrimpen. Doordat de snelheid toeneemt, wat bewezen is, gaan sterren steeds verder uit elkaar en zal de ruimte verbreden.
Ja maar waarheen breidt het dan uit?
Wat is jouw idee?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_45212489
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:55 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja maar waarheen breidt het dan uit?
Wat is jouw idee?
In het niets. Buiten het heelal kan niets zijn, omdat het anders tot het heelal zou behoren.
pi_45212776
maar als het heelal uitbreidt, dan heeft het wel degelijk grenzen.

Is het heelal een oneinige eindigheid?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_45213003
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:55 schreef Ticootje het volgende:

[..]

Ja maar waarheen breidt het dan uit?
Wat is jouw idee?
Zo ver mogelijk uit elkaar. Ik geloof wel dat de ruimte op zichzelf ook een vacuum vormt. Een heelal binnen een atmosfeer. Zodra sterren verder uit elkaar gaan, is er ook meer ruimte tussen de sterren. Afstanden worden dus groter met een snelheid van 1.5 miljoen km per uur. On going.
pi_45213995
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:57 schreef Alicey het volgende:

[..]

In het niets. Buiten het heelal kan niets zijn, omdat het anders tot het heelal zou behoren.
Misschien is er wel iets dat de heelal in stand houdt?
En nee dan bedoel ik geen Goddelijke aanwezigheid
pi_45214027
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:43 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Misschien is er wel iets dat de heelal in stand houdt?
En nee dan bedoel ik geen Goddelijke aanwezigheid
In dat geval zou dat iets ook onderdeel zijn van het heelal.
pi_45214085
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 15:44 schreef Alicey het volgende:

[..]

In dat geval zou dat iets ook onderdeel zijn van het heelal.
Waarom, kan toch ook dat heelal onderdeel is van datgene?
pi_45214123
Ja ik denk ook dat het heelal zich ergens in bevind. Misschien een andere dimensie ofzo..
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_45215371
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 14:48 schreef Integrity het volgende:

[..]

Het heelal zal uitdijen en niet inkrimpen. Doordat de snelheid toeneemt, wat bewezen is, gaan sterren steeds verder uit elkaar en zal de ruimte verbreden.
Jupz is inderdaad zo, ook omdat het steeds sneller gaat, gaan het heelal op deze manier aan zijn einde komen op het laatste begint alles te desintegreren tot er zelfs geen atomen meer overblijven. Doordat de snelheid van het uitdijende heelal zo enorm hoog is geworden.
quote:
Wanneer zal de zon uitgebrand zijn en wat gebeurd er dan?
- Ik denk dat de zon gaat imploderen en dat alle planeten worden opgeslokt. Alleen de dwergplaneet pluto blijft over.
Over 5 miljard jaar, deze zwelt op tot een rode reus en slokt de nabijgelegen planeten op,
Mercurius, venus, aarde en misschien zelfs mars.

Wat er eigenlijk gebeurd is dat de "brandstof" in de kern van de zon opgeraakt en deze zijn brandstof gaat zoeken in de meer buitenste lagen van de zon waardoor deze opzwelt.

Ze zal niet exploderen omdat ze daarvoor te klein is, nadat ze de dichtstbijzijnde planeten heeft opgeslokt en de brandstof in de buitenste lagen op is zal ze haar buitenste lagen afstoten, terug krimpen en afkoelen.
quote:
Wat is het heelal nu eigenlijk. Is het nu wel of niet eindig? Het heelal groeit steeds maar verder uit, maar waarin groeit het dan?
Geen idee waarin het groeit, maar misschien zijn buiten ons heelal in de ruimte waarin het groeit meerdere heelallen (wtf is het meervoud voor heelal eigenlijk? ) die ook allemaal aan het groeien zijn

[ Bericht 7% gewijzigd door attix op 10-01-2007 16:53:14 ]
pi_45215570
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 16:19 schreef attix het volgende:

[..]

Jupz is inderdaad zo, ook omdat het steeds sneller gaat, gaan het heelal op deze manier aan zijn einde komen op het laatste begint alles te desintegreren tot er zelfs geen atomen meer overblijven. Doordat de snelheid van het uitdijende heelal zo enorm hoog is geworden.
Maar vergeet vooral het vacuüm niet, waar materie zich in bevindt. Wormgaten zijn een methode die door tijd en ruimte heen gaan. Ook is zwarte materie niet bewezen dat het zoveel zwaartekracht bevat, dat alles bij elkaar blijft hangen.
pi_45238630
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 16:23 schreef Integrity het volgende:

[..]

Maar vergeet vooral het vacuüm niet, waar materie zich in bevindt. Wormgaten zijn een methode die door tijd en ruimte heen gaan. Ook is zwarte materie niet bewezen dat het zoveel zwaartekracht bevat, dat alles bij elkaar blijft hangen.
07-01-2007

Sterrenkundigen brengen donkere materie in kaart


De donkere materie in kaart gebracht.

Een internationaal team van sterrenkundigen heeft de verdeling van de donkere materie in (een stukje van) het heelal in kaart gebracht. Het betreft de tot nu toe grootste kaart in zijn soort. Ongeveer tachtig procent van de massa van het heelal bestaat uit donkere materie – materie die geen enkele vorm van elektromagnetische straling uitzendt, maar wel zwaartekracht uitoefent.

Juist deze laatste eigenschap stelt onderzoekers in staat om deze materie op te sporen. Door met de Hubble-telescoop naar een klein stukje hemel te kijken, en op kleine afbuigingen van het licht van een half miljoen sterrenstelsels te letten (het zogeheten zwakke gravitatielenseffect), kon de verdeling van de donkere materie worden herleid.

(allesoversterrenkunde)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_45238651
10-01-2007

Hemelse eigenaardigheden

De jaarlijkse stroom van sterrennieuws

De Amerikaanse astronomenvereniging houdt deze week in Seattle zijn jaarlijkse bijeenkomst, en dat levert een hele berg nieuws op. Over quasars en pulsars, supernova's en ministerrenstelsels bijvoorbeeld.

Vandaag is de laatste dag van de jaarlijkse bijeenkomst die de Amercian Astronomical Society in Seattle houdt. Astronomen van over de hele wereld hebben zich er verzameld en vertellen hun vakgenoten wat er voor nieuws onder de zon is. De berichten komen soms van ver.

Van 2,2 miljoen lichtjaar afstand kwam zondag het nieuws dat het Andromeda stelsel, het sterrenstelsel dat het dichtst bij het onze staat, vijf keer zo groot is als tot nu toe werd aangenomen. Om de zichtbare sterrenschijf heen liggen namelijk nog een heleboel sterren die eerder niet waren opgemerkt.

Vele malen verder weg, op ruim tien miljard lichtjaar van ons vandaan, is het eerste trio van vlak bij elkaar staande quasars is ontdekt, hoorde de vergadering maandag. Quasars zijn superkrachtige bronnen van licht en radiogolven, die waarschijnlijk door zwarte gaten worden aangedreven. De vondst van het drietal geeft volgens ontdekker George Djorgovski (California Institute of Technology) aan dat quasars niet random over het heelal verdeeld zijn.

Dezelfde dag werd een neutronenster gepresenteerd die niet de normale twee, maar vier magnetische polen lijkt te hebben. Deze zogenaamde pulsar staat in het midden van de Krabnevel, niet meer dan 6500 lichtjaar uit onze buurt. De pulsen van radiogolven die hij met grote regelmaat richting aarde stuurt, kunnen niet verklaard worden door een normaal gevormd magneetveld, stelde het team van Tim Hankins in New Mexico vast.

Gisteren kwam het nieuws dat één van de iconen van de astronomie waarschijnlijk al een jaar of zesduizend niet meer bestaat. De beroemde 'Pillars of Creation' zijn grote wolken gas en stof die in 1995 door de Hubble ruimtetelescoop werden gefotografeerd. Ook zij liggen, pardon lagen, op een astronomische steenworp afstand, namelijk tegen de zevenduizend lichtjaar. Nicolas Flagey van het Institut d'Astrophysique Spatiale in het Franse Orsay ziet op beelden van de Spitzer ruimtetelescoop een supernova in de buurt van de pilaren. Die krachtige uitbarsting heeft ze al zesduizend jaar geleden vernietigd, meent Flagey, maar het zal nog duizend jaar duren voor we dat vanaf de aarde ook kunnen zien.

Ook gisteren gepresenteerd: een achttal ministerrenstelsels, die hooguit een paar honderdduizend maal zoveel licht geven als onze zon. Ter vergelijking: onze Melkweg schijnt met de kracht van honderden miljarden zonnen.

Stephen Reynolds en collega's van de North Carolina State University hebben naar eigen zeggen achterhaald wat het voor ster was die Johannes Kepler in het jaar 1604 zag ontploffen. Deze supernova moet van een speciaal type zijn geweest, meent Reynolds. Op basis van de hoeveelheden zuurstof en ijzer die het lichtspectrum van de overblijfselen verraadt, concludeert hij dat de ster vrij groot was en niet ouder dan honderd miljoen jaar is geworden, alvorens hij er met veel geweld een einde aan maakte. Sterren als de zon bewaren zulk vuurwerk voor rond hun tienmiljardste verjaardag.

(Noorderlicht)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_45241559
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 08:11 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

07-01-2007

Sterrenkundigen brengen donkere materie in kaart

[afbeelding]
De donkere materie in kaart gebracht.

Een internationaal team van sterrenkundigen heeft de verdeling van de donkere materie in (een stukje van) het heelal in kaart gebracht. Het betreft de tot nu toe grootste kaart in zijn soort. Ongeveer tachtig procent van de massa van het heelal bestaat uit donkere materie – materie die geen enkele vorm van elektromagnetische straling uitzendt, maar wel zwaartekracht uitoefent.

Juist deze laatste eigenschap stelt onderzoekers in staat om deze materie op te sporen. Door met de Hubble-telescoop naar een klein stukje hemel te kijken, en op kleine afbuigingen van het licht van een half miljoen sterrenstelsels te letten (het zogeheten zwakke gravitatielenseffect), kon de verdeling van de donkere materie worden herleid.

(allesoversterrenkunde)
Ze hebben het bestaan van zwarte materie nog niet kunnen bewijzen, maar ze weten dat het aanwezig is. Jouw artikel is niet zoveel zeggend, omdat het speculatief is. Het enige onderzoek waar ik van op de hoogte ben, is het aantonen van zwarte materie in een diepe tunnel. Zwarte materie is namelijk alom aanwezig; in alle ruimte dus ook op Aarde. In een tunnel doet men onderzoek naar het effect van zwarte materie op licht. Ze hopen op die manier meer te weten te komen over zwarte materie. Door een Hubble telescoop heb je namelijk niets tastbaars.

Overigens is jouw post ook helemaal geen reactie op de mijne, omdat mijn opmerking over zwarte materie is gerelateerd aan zwaartekracht. Ik heb het niet over zwarte gaten.
pi_45243952
Donkere materie eindelijk gedetecteerd?

Jarenlange analyse van een experiment van CERN uit 1996 suggereert dat een spookachtig deeltje, dat mogelijk deel uitmaakt van de donkere materie, op de gevoelige plaat is vastgelegd. Het gaat om een deeltje dat al lang is voorspeld, maar door veel wetenschappers als bijzonder suggestief is aangeduid: het axion.



Het hypothetische axion is al dertig jaar geleden voorspeld, maar tot nu toe is geen absoluut bewijs voor zijn bestaan gevonden. Eerder dit jaar zijn wel een aantal hints voor zijn bestaan aangetroffen, maar veel eigenschappen van het deeltje kwamen niet overeen met de verwachtingen.

Nu beweren Piyare Jain en Gurmukh Singh dat ze absoluut bewijs voor het axion gevonden hebben. Hun bewijs is afkomstig uit een tien jaar oud experiment. De reden dat het zo lang heeft geduurd om de gegevens te analyseren is het feit dat beide natuurkundigen van de oude stapel zijn.

In plaats van te vertrouwen op automatische deeltjesdetectors gebruiken zij namelijk ouderwetse fotografische platen, in combinatie met het menselijk oog, om de deeltjes op te sporen. Het voordeel van een dergelijke methode is dat je kortlevende deeltjes kunt aantreffen, die misschien door deeltjesdetectors gemist kunnen worden.

Uiteraard heeft men niet de deeltjes zelf gefotografeerd, maar wel het spoor dat de deeltjes achter hebben gelaten in een speciale vloeistof. Een dergelijke constructie wordt een ‘bellenvat’ genoemd en ieder deeltje laat zijn unieke patroon van bellen achter.

Met behulp van foto’s en krachtige microscopen kunnen deze sporen zichtbaar gemaakt worden, waaruit je de eigenschappen van het deeltje kunt afleiden. Gurmukh Singh stelt dat hij meer dan 350 sporen heeft aangetroffen, die afkomstig moeten zijn van een deeltje met dezelfde eigenschappen als het hypothetische axion.

Helaas zijn de bewuste fotografische platen (nog) niet aan de media vrijgegeven, al zijn alle details van het onderzoek te lezen in de komende editie van het prestigieuze natuurkundige tijdschrift Journal of Nuclear and Particle Physics. Het is echter afwachten of overige natuurkundigen het wel met de bevindingen eens zijn. Tot die tijd is de ontekking van de axionen nog steeds suggestief.

(Astrostart)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_45244125
daar is een schitterend en zeer toegankelijk boek over gemaakt.
Het heet Universe, the definitive visual guide

Te vinden oa bij Amazon
Op donderdag 22 juli 2010 01:22 schreef xmamacitax het volgende:
mijn nederlands is 1000 x beter dan de joune
pi_45244222
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:00 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ze hebben het bestaan van zwarte materie nog niet kunnen bewijzen, maar ze weten dat het aanwezig is. Jouw artikel is niet zoveel zeggend, omdat het speculatief is. Het enige onderzoek waar ik van op de hoogte ben, is het aantonen van zwarte materie in een diepe tunnel. Zwarte materie is namelijk alom aanwezig; in alle ruimte dus ook op Aarde. In een tunnel doet men onderzoek naar het effect van zwarte materie op licht. Ze hopen op die manier meer te weten te komen over zwarte materie. Door een Hubble telescoop heb je namelijk niets tastbaars.

Overigens is jouw post ook helemaal geen reactie op de mijne, omdat mijn opmerking over zwarte materie is gerelateerd aan zwaartekracht. Ik heb het niet over zwarte gaten.
Waar heb jij het over?
Ik heb het ook niet over zwarte gaten
Zwarte materie heeft overigens niets te maken met zwarte gaten, want die zijn in essentie wel atomair van structuur.


Wetenschap fotografeert skelet van ons heelal
Melkwegstelsels steunen op geraamte van onzichtbare zwarte materie

nvt - Ons heelal van planeten, sterren en melkwegstelsels steunt op een staketsel van ,,donkere'', onzichtbare materie. Amerikaanse wetenschappers brachten een stukje van dat onzichtbare geraamte in kaart met behulp van de Hubble-ruimtetelescoop.

De online-editie van het vakblad Nature brengt het bericht in primeur. Een team van zeventig onderzoekers onder leiding van Richard Massey van het technologie-instituut van Passadena (California) bestudeerde jarenlang beelden van de Hubble en voegde ze samen met beelden van twee grondtelescopen in Chili en Japan. Het eindresultaat is de meest gedetailleerde structuurkaart van een stukje hemel ter grootte van acht keer een volle maan.

Het bestaan van ,,donkere'' of ,,zwarte'' materie wordt sinds ruim zestig jaar vermoed, zonder dat we er intussen in slaagden te bepalen wat die materie dan wel is. In 1933 kwam de Zwitserse astronoom Fritz Zwick tot de slotsom dat verafgelegen melkwegstelsels tien tot honderd keer sneller bewegen dan verklaarbaar vanuit de zwaartekracht die wordt opgewekt door hun geschatte zichtbare massa. Die snelheden vallen alleen te verklaren als er veel meer onzichtbare, dus donkere materie in die melkwegen aanwezig is.

Sindsdien zijn veel meer onrechtstreekse bewijzen opgedoken voor het bestaan van die extra-materie. Waaruit die bestaat, is nog steeds een volstrekt raadsel. Het gaat alleszins niet om constructies opgebouwd uit atomen, want die maken de ons bekende materie net zichtbaar. Zwarte materie heeft overigens niets te maken met zwarte gaten, want die zijn in essentie wel atomair van structuur.

Voorspeld door Einstein

De ons bekende materie is onderhevig aan een resem krachten: de zwaartekracht bijvoorbeeld, of elektromagnetische krachten. Licht, radiogolven, gammastralen en alles wat straling is, zijn elektromagnetische fenomenen en die maken gewone materie voor ons zichtbaar.

Kennelijk ontsnapt zwarte materie aan elektromagnetische krachten. Bijgevolg stuurt ze geen licht of andere straling uit, en weerspiegelt ze die evenmin. Bijgevolg is donkere materie opgebouwd uit (onbekende) subatomaire deeltjes.

Toch kan zwarte materie onrechtstreeks wel in kaart worden gebracht, heeft het team van onderzoeker Massey nu aangetoond. De onderzoekers maakten daarvoor gebruik van een fenomeen dat indertijd werd voorspeld en beschreven door Albert Einstein in zijn algemene relativiteitstheorie: de zwaartekrachtlens.

Net zoals licht wordt afgebogen door een lens, wordt het ook uit koers gebracht door (sterke) zwaartekracht. Het licht van een melkwegstelsel op 6,5 miljard lichtjaar van ons, wordt afgebogen in de gekromde ruimte rond elk zwaartekrachtveld, opgewekt door zowel zichtbare als zwarte materie. Door eindeloos te vergelijken, kunnen astronomen die afwijkingen berekenen. Op hun beurt vertellen die afwijkingen veel over de gravitatielenzen waardoor dit licht reist.

Bron van leven

De onderzoekers lieten Hubble drie dwarsdoorsneden van het onderzochte stukje hemel maken, waarin naar schatting een half miljard melkwegen zitten. Er werd teruggekeken tot 6,5 miljard lichtjaren ver, toen het heelal half zo oud was als nu. De twee andere doorsneden gingen 5 miljard en 3,5 miljard lichtjaren terug.

Op die manier maakten de onderzoekers een driedimensioneel tijdsbeeld van de evolutie van zwarte materie.

Geheel in overeenstemming met de Big Bang -theorie toont deze kaart aan dat de donkere materie onmiddellijk na de oerknal vrij eenvormig was verspreid. Pas later ging de materie onder invloed van de eigen zwaartekracht samenklonteren tot een breedmazig netwerk van zwaartekrachtvelden.

De veel lichtere zichtbare materie werd gevangen in dit net en verdichtte tot gas dat terug onder de eigen zwaartekracht ging verdichten tot melkwegen en sterren.

Eenmaal die stelsels voldoende zwaar waren, gingen ze ontbranden door kernfusie. Zodra de sterren gingen branden, konden er planeten ontstaan en daarop leven.

Met andere woorden: zonder donkere materie was ook het leven onmogelijk.

(nieuwsblad.be)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_45245533
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 11:00 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ze hebben het bestaan van zwarte materie nog niet kunnen bewijzen, maar ze weten dat het aanwezig is. Jouw artikel is niet zoveel zeggend, omdat het speculatief is. Het enige onderzoek waar ik van op de hoogte ben, is het aantonen van zwarte materie in een diepe tunnel. Zwarte materie is namelijk alom aanwezig; in alle ruimte dus ook op Aarde. In een tunnel doet men onderzoek naar het effect van zwarte materie op licht. Ze hopen op die manier meer te weten te komen over zwarte materie. Door een Hubble telescoop heb je namelijk niets tastbaars.

Overigens is jouw post ook helemaal geen reactie op de mijne, omdat mijn opmerking over zwarte materie is gerelateerd aan zwaartekracht. Ik heb het niet over zwarte gaten.
Was dat voor onderzoek dan? Donkere materie is wel overal aanwezig, maar de dichtheid is zover ik weet ontzettend laag, dus ik zou niet weten hoe je zoiets op kleine schaal in tunnels kunt detecteren. De reden tot het bedenken van zoiets als donkere materie, is dat bijvoorbeeld zwaartekrachtscurves aantonen dat er veel meer zwaartekrachts is dan dat de zichtbare materie ons moet doen laten geloven. Het zal dus ook invloed hebben op licht, en dat lijkt mij een erg mooie manier om het fenomeen te onderzoeken.
-
  donderdag 11 januari 2007 @ 15:15:58 #24
113347 Erick1985
Honesty is the key...
pi_45250360
Het Heelal heb ik altijd al iets heel fascinerends gevonden. Ik heb ook die geweldige magazine/dvd-serie "Het Heelal" gevolgd, zéér informatief!
Be kind, be polite, be nice, be helpful, be normal, be yourself. Then everything will be ok.
pi_45251697
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 13:06 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Was dat voor onderzoek dan? Donkere materie is wel overal aanwezig, maar de dichtheid is zover ik weet ontzettend laag, dus ik zou niet weten hoe je zoiets op kleine schaal in tunnels kunt detecteren. De reden tot het bedenken van zoiets als donkere materie, is dat bijvoorbeeld zwaartekrachtscurves aantonen dat er veel meer zwaartekrachts is dan dat de zichtbare materie ons moet doen laten geloven. Het zal dus ook invloed hebben op licht, en dat lijkt mij een erg mooie manier om het fenomeen te onderzoeken.
Je zegt het allemaal eigenlijk al. Ik heb dit op discovery science gezien. Documentaire over donkere materie. Wat doen ze nu eigenlijk? Het vindt plaats op een plek waar andere deeltjes niet zo gauw te vinden zijn. Er vanuit gaand dat donkere materie overal aanwezig is. Ze onderzoeken op molucair niveau met licht. Ze gaan er vanuit dat er 1 keer per dag een moleculaire botsing is tussen de materie en het licht. Dat gaan ze dus meten in de tunnel. 350 meter diep ofzo.
pi_45251782
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 12:27 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

Waar heb jij het over?
Ik heb het ook niet over zwarte gaten
Zwarte materie heeft overigens niets te maken met zwarte gaten, want die zijn in essentie wel atomair van structuur.

-tekst weggelaten ivm teveel tekst-
JIj hebt het over Hubble. Hubble onderzoekt alles van veraf. Zwarte materie is juist dichtbij. Dus als je aankomt met teksten over Hubble en zwarte materie, dan gaat het dus over zwarte gaten. Die kunnen ze overigens niet detecteren; het licht verschuift.

De rest van je tekst heb ik niet doorgelezen, teveel tekst. Graag samenvatting of eigen visie. Conclusie is vanuit 1 theorie benaderd. Er zijn wetenschappers die zich er verder in verdiepen.
pi_45257430
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 15:49 schreef Integrity het volgende:

[..]

Je zegt het allemaal eigenlijk al. Ik heb dit op discovery science gezien. Documentaire over donkere materie. Wat doen ze nu eigenlijk? Het vindt plaats op een plek waar andere deeltjes niet zo gauw te vinden zijn. Er vanuit gaand dat donkere materie overal aanwezig is. Ze onderzoeken op molucair niveau met licht. Ze gaan er vanuit dat er 1 keer per dag een moleculaire botsing is tussen de materie en het licht. Dat gaan ze dus meten in de tunnel. 350 meter diep ofzo.
Da's geen donkere materie, dat zijn neutrino's, en dat zijn gewoon leptonen. De invloed van donkere materie is alleen via zwaartekracht, en dat kun je dus alleen op grote schaal onderzoeken; op de schaal van sterrenstelsels en groter. De dichtheid van donkere materie is zo ontzettend laag, dat je dat met geen mogelijkheid op aardse schalen kunt onderzoeken, denk ik. Zou het een sterk staaltje van experimenteren vinden, iig.
-
pi_45258035
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Da's geen donkere materie, dat zijn neutrino's, en dat zijn gewoon leptonen. De invloed van donkere materie is alleen via zwaartekracht, en dat kun je dus alleen op grote schaal onderzoeken; op de schaal van sterrenstelsels en groter. De dichtheid van donkere materie is zo ontzettend laag, dat je dat met geen mogelijkheid op aardse schalen kunt onderzoeken, denk ik. Zou het een sterk staaltje van experimenteren vinden, iig.
Ze hadden het wel heel duidelijk over donkere materie dat botst met licht.
pi_45263829
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 18:45 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ze hadden het wel heel duidelijk over donkere materie dat botst met licht.
Dan wordt ik heel erg benieuwd naar een serieuze bron, want dat lijkt me erg sterk
-
pi_45268916
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 21:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dan wordt ik heel erg benieuwd naar een serieuze bron, want dat lijkt me erg sterk
Ik heb het gehoord tijdens een documentaire op discovery science, wat ik al aangaf. De documentaire is diverse malen op tv geweest.
pi_45272519
quote:
Op donderdag 11 januari 2007 23:17 schreef Integrity het volgende:

[..]

Ik heb het gehoord tijdens een documentaire op discovery science, wat ik al aangaf. De documentaire is diverse malen op tv geweest.
Ok, en ik denk dus dat je je vergist Maar als je gelijk hebt, moet er vast wel iets op internet over zijn te vinden, lijkt me. Daarnaast wek je de indruk dat je het apart vind dat zwarte materie aan de hand van gravitationele interacties wordt onderzocht. Terwijl dat nou juist de eigenschap is van donkere materie waarvoor het uberhaupt is geopperd. Ik zou niet precies weten wat voor andere interacties zulke materie ondergaat en hoe het dan is te onderscheiden van "normale" materie. Daarom snap ik je genoemde experiment ook niet.
-
pi_45286614
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 01:15 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, en ik denk dus dat je je vergist Maar als je gelijk hebt, moet er vast wel iets op internet over zijn te vinden, lijkt me. Daarnaast wek je de indruk dat je het apart vind dat zwarte materie aan de hand van gravitationele interacties wordt onderzocht. Terwijl dat nou juist de eigenschap is van donkere materie waarvoor het uberhaupt is geopperd. Ik zou niet precies weten wat voor andere interacties zulke materie ondergaat en hoe het dan is te onderscheiden van "normale" materie. Daarom snap ik je genoemde experiment ook niet.
Ik zal nog eens goed opletten op wat er gezegd wordt, als de documentaire weer voorbij vliegt.
  vrijdag 12 januari 2007 @ 15:22:02 #33
62729 type_29
be cool online! da sjizzle
pi_45287009
quote:
Op woensdag 10 januari 2007 13:44 schreef Ticootje het volgende:

Wanneer zal de zon uitgebrand zijn en wat gebeurd er dan?
- Ik denk dat de zon gaat imploderen en dat alle planeten worden opgeslokt. Alleen de dwergplaneet pluto blijft over.
Dat is gewoon zo, over 5 miljard is de brandstof van de zon op zal die enorm uitzetten zodat idd pluto overblijft.
Daarna wordt het misshcien een pulsar.

Wat ik denk is dat er meerdere universums zijn, elk met hun eigen natuurwetten.
Wij hebben het geluk gehad dat in ons universum de natuurwetten zodanig zijn dat leven mogelijk is.
╔╗╔═╦╗
║╚╣║║╚╗
╚═╩═╩═╝
pi_45287877
Maar hoe worden die natuurwetten dan bepaald? Hoe komt het dat ze die bepaalde eigenschap/waarde hebben?
pi_45296767
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 15:49 schreef attix het volgende:
Maar hoe worden die natuurwetten dan bepaald? Hoe komt het dat ze die bepaalde eigenschap/waarde hebben?
Dat weten we niet

De 2 fundamenten van de moderne fysica zijn het standaardmodel en de algemene relativiteitstheorie. Samen beschrijven ze alle 4 krachten in het universum. Je hebt echter een stuk of 20 parameters in de theorieen, en die moet je meten. Die kun je niet uitrekenen. Een voorbeeldje is de koppelingsconstante van de quantumelektrodynamica, die je vertelt hoe sterk elektromagnetische interacties zijn. Die constante is ongeveer 1/137, en als je zou kunnen uitrekenen in plaats van meten, dan zou je gegarandeerd een Nobelprijs winnen. Da's tot nu toe niemand gelukt. Andere voorbeelden zijn de massa's van de verschillende deeltjes, de elektrische ladingen, de lichtsnelheid etc.

Je weet dus niet waarom de natuur is zoals ze is. Het enige wat je daarop kunt zeggen, is dat als de natuur anders was geweest, je waarschijnlijk die vraag niet had gesteld.
-
  zaterdag 13 januari 2007 @ 21:40:57 #36
164290 ouderejongere
jemig de pemig !
pi_45327189
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 15:49 schreef attix het volgende:
Maar hoe worden die natuurwetten dan bepaald? Hoe komt het dat ze die bepaalde eigenschap/waarde hebben?
Ik weet er niet genoeg van om het tot in detail uit te leggen, maar er zijn 6 elementaire deeltjes, quarks, in ons universum komen voornamelijk up- en down-quarks voor. Als die in een ander universum in andere verhoudingen voorkomen is de opbouw van materie compleet anders.
Jezus redt
[-== Arch Linux ==-]
pi_45357273
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 21:40 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Ik weet er niet genoeg van om het tot in detail uit te leggen, maar er zijn 6 elementaire deeltjes, quarks, in ons universum komen voornamelijk up- en down-quarks voor. Als die in een ander universum in andere verhoudingen voorkomen is de opbouw van materie compleet anders.
Wat geinig. Ik heb net op E-tv een presentatie hierover gezien. Over Electron deeltjes en de up en down quarks, maar ook over de negatieve up en down quarks. De positrons. Die kerel legde het vrij eenvoudig uit, maar mijn vriendin was ook bij me en dan is het geen onderwerp om lang naar te kijken. E = MC2 kwam eruit.
  donderdag 18 januari 2007 @ 23:21:49 #38
166007 HL_Dog43
Knowledge is free
pi_45493359
Wat gaat er gebeuren met het heelal? Zal het over een paar miljard jaar weer inkrimpen, of zal het exploderen? Ik denk dat er geen inkrimping plaats zal vinden.Maar juist uit elkaar zal rekken.Dat de afstand tussen de sterrenstelsels groter en groter zal worden.

Wanneer zal de zon uitgebrand zijn en wat gebeurd er dan?
"- Ik denk dat de zon gaat imploderen en dat alle planeten worden opgeslokt. Alleen de dwergplaneet pluto blijft over." Daar kan ik het enigsinds wel mee eens zijn.Alleen dat Dwergplaneten zoals een Pluto over zal blijven niet.Ik denk dat de Zon met zo'n enorme kracht zal exploderen dat er geen enkele planeet in de verre omtrek dit zal overleven.En wat er van de zon overblijft?Witte of zwarte dwergster.Of misschien een zwart gat.Wie weet.Ik heb in ieder geval geen flauw idee.

Wat is het heelal nu eigenlijk. Is het nu wel of niet eindig? Het heelal groeit steeds maar verder uit, maar waarin groeit het dan? Ik denk dat het (zoals ik al eerder zei) groeit maar vanuit wat?En hoe groot is het?Ik weet het echt niet.Misschien oneindig.Maar dat er vooral veel leegte zal zijn als men voorbij de sterrenstelsels komt.
Wellicht is ons sterrenstelsel blok waarin we nu leven.Wel 1 van de velen.

Wellicht is het dus een stad in het heelal zoals zo velen.Wie weet.

Is er nog meer leven op andere planeten?JA! Je gaat me niet vertellen dat van de honderduizende sterren waar wellicht honderden (duizenden) planeten zoals een aarde omdraaien.Dat daar geen leven is.
Maar ook al is het niet zoals op de aarde.Dan nog kan het zijn dat er levens zijn die bijvoorbeeld Vloeibaar gas als water zien.En wellicht bomen van een ander buitenaards materiaal zijn.
Het boeit mij zeker.En dat is een feit.
ISLAMOFOBIA IS THE NEW NAZISM
pi_45494504
Het is geen feit dat er leven is op een andere planeet. De kans is groot, zegt men. Het is allemaal speculatief.
pi_45497580
Mateloos interessante materie, het heelal

Deze vond ik wel leuk om alles in perspectief te zien:

http://video.google.com/videoplay?docid=-3974466981713172831&hl=nl
pi_45500728
Groot zeg, zo'n ster. Dan hebben we het nog eens over clustersterren.
pi_45504975
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 06:56 schreef KirmiziBeyaz het volgende:
Mateloos interessante materie, het heelal

Deze vond ik wel leuk om alles in perspectief te zien:

http://video.google.com/videoplay?docid=-3974466981713172831&hl=nl
Inderdaad leuk om weer even te zien...
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  vrijdag 19 januari 2007 @ 16:57:51 #43
166007 HL_Dog43
Knowledge is free
pi_45509679
quote:
Op donderdag 18 januari 2007 23:59 schreef Integrity het volgende:
Het is geen feit dat er leven is op een andere planeet. De kans is groot, zegt men. Het is allemaal speculatief.
Zei ik ook niet..
quote:
Het boeit mij zeker.En dat is een feit.
Daar had ik het over.
ISLAMOFOBIA IS THE NEW NAZISM
pi_45510121
quote:
Op zaterdag 13 januari 2007 21:40 schreef ouderejongere het volgende:

[..]

Ik weet er niet genoeg van om het tot in detail uit te leggen, maar er zijn 6 elementaire deeltjes, quarks, in ons universum komen voornamelijk up- en down-quarks voor. Als die in een ander universum in andere verhoudingen voorkomen is de opbouw van materie compleet anders.
Ja, en nog wat leptonen erbij
-
pi_45510643
quote:
Op vrijdag 12 januari 2007 21:01 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Dat weten we niet

De 2 fundamenten van de moderne fysica zijn het standaardmodel en de algemene relativiteitstheorie. Samen beschrijven ze alle 4 krachten in het universum. Je hebt echter een stuk of 20 parameters in de theorieen, en die moet je meten. Die kun je niet uitrekenen. Een voorbeeldje is de koppelingsconstante van de quantumelektrodynamica, die je vertelt hoe sterk elektromagnetische interacties zijn. Die constante is ongeveer 1/137, en als je zou kunnen uitrekenen in plaats van meten, dan zou je gegarandeerd een Nobelprijs winnen. Da's tot nu toe niemand gelukt. Andere voorbeelden zijn de massa's van de verschillende deeltjes, de elektrische ladingen, de lichtsnelheid etc.

Je weet dus niet waarom de natuur is zoals ze is. Het enige wat je daarop kunt zeggen, is dat als de natuur anders was geweest, je waarschijnlijk die vraag niet had gesteld.
Haushofer,

Ik heb het boek van Martin Rees "just six numbers" gelezen en volgens hem zijn er slecht 6 parameters die bepalen hoe het heelal er uit ziet zoals het eruit ziet.

(...)At the start of the twenty-first century, we have identified six numbers that seem especially significant. Two of them relate to the basic forces; two fix the size and overall 'texture' of our Universe and determine whether it will continue for ever; and two more fix the properties of space itself. These six numbers constitute a 'recipe' for a universe. Moreover, the outcome is sensitive to their values: if any one of them were to be 'untuned', there would be no stars and no life.(...):

ff zijn 6 getallen samengevat:

omega ca. 1
The cosmic number omega measures the amount of material in our Universe - galaxies, diffuse gas, and 'dark matter'. Omega tells us the relative importance of gravity and expansion energy in the Universe. A universe within which omega was too high would have collapsed long ago; had omega been too low, no galaxies would have formed. The inflationary theory of the Big Bang says omega should be one; astronomers have yet to measure its exact value.

epsilon = 0.007
Another number, epsilon, defines how firmly atomic nuclei bind together and how all the atoms on Earth were made. The value of epsilon controls the power from the Sun and, more sensitively, how stars transmute hydrogen into all the atoms of the periodic table. Carbon and oxygen are common, and gold and uranium are rare, because of what happens in the stars. If epsilon were 0.006 or 0.008, we could not exist.

D = 3
The first crucial number is the number of spatial dimensions: we live in a three-dimensional Universe. Life couldn't exist if D were two or four. Time is a fourth dimension, but distinctively different from the others in that it has a built-in arrow: we 'move' only towards the future.

N = 1,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000,000
The cosmos is so vast because there is one crucially important huge number in nature. N measures the strength of the electrical forces that hold atoms together, divided by the force of gravity between them. If it had a few less zeros, only a short-lived and miniature universe could exist. No creatures would be larger than insects, and there would be no time for evolution to lead to intelligent life.

Q = 1/100,000
The seeds for all cosmic structures - stars, galaxies and clusters of galaxies - were all imprinted in the Big Bang. The fabric - or texture - of our Universe depends on a number that represents the ratio of two fundamental energies. If Q were even smaller, the Universe would be inert and structureless; if Q were much larger, it would be a violent place, dominated by giant black holes.

lambda = 0.7
Measuring the sixth number, lambda, was the biggest scientific news of 1998, though its precise value is still uncertain. An unsuspected new force - a cosmic 'antigravity' - controls the expansion of our Universe. Fortunately for us, lambda is very small. Otherwise its effect would have stopped galaxies and stars from forming, and cosmic evolution would have been stifled before it could even begin.

Just 6...
Your mind is like a parachute, it works best when it's open...
pi_45510804
P.S.

Ik dacht dat de zwakke en sterk kernkrachten reeds geunificeerd waren? Enig idee waarom dit toch twee verschillende parameters oplevert (de N en de epsilon) ?
Your mind is like a parachute, it works best when it's open...
pi_45511073
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 17:34 schreef Agno_Sticus het volgende:
P.S.

Ik dacht dat de zwakke en sterk kernkrachten reeds geunificeerd waren? Enig idee waarom dit toch twee verschillende parameters oplevert (de N en de epsilon) ?
Je hebt inderdaad een unificatie van krachten, maar dan wel op hele hoge energieschalen.

Het standaardmodel werkt met symmetrieen. Die zijn ontzettend belangrijk. Door bepaalde symmetrieen ( zogenaamde locale en globale symmetrieen ) worden de verschillende krachtvelden ingevoerd. Die krachtvelden zijn dus letterlijk het gevolg van je symmetrie ! Die symmetrieen worden gegenereerd door wat wiskundigen groepen noemen. Misschien heb je de termen SU(3), SU(2) en U(1) wel eens in deze context gezien. Dat zijn groepen met bepaalde eigenschappen, die dus de symmetrieen van een bepaalde kracht beschrijven ( een groep is overigens niks anders dan een setje elementen met bepaalde rekenregels ) . Voor de elektromagnetische kracht ( of beter: de quantumelectrodynamica ) is dat bv U(1), en voor de sterke kernkracht SU(3).

Nou kun je stellen: misschien is voor hele hoge energieen er wel een geunificeerde kracht, en zijn die 3 krachten eigenlijk op hoge energieschaal hetzelfde. Die geunificeerde kracht moet dan natuurlijk ook weer dezelfde symmetrie-eigenschappen hebben. Wat dan het idee is, is dat die geunificieerde kracht werkt met 1 koppelingsconstante. Voor lage energieen echter wordt de symmetrie gebroken, en worden de 3 krachten verschillend, elk met hun eigen koppelingsconstante. Deze unificatie noemt men de GUT, de "grand unifying theory". Ietsje pretendeus voor een theorie die zwaartekracht niet beschrijft, maar ala. Ze hebben er een Nobelprijs mee gewonnen, geloof ik.
-
pi_45511104
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 17:29 schreef Agno_Sticus het volgende:

[..]

Haushofer,

Ik heb het boek van Martin Rees "just six numbers" gelezen en volgens hem zijn er slecht 6 parameters die bepalen hoe het heelal er uit ziet zoals het eruit ziet.

....
Dan ben ik heel erg benieuwd hoe die getallen bijvoorbeeld de massa's van de verschillende deeltjes genereren

[ Bericht 2% gewijzigd door Haushofer op 19-01-2007 17:53:28 ]
-
pi_45511382
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 17:44 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je hebt inderdaad een unificatie van krachten, maar dan wel op hele hoge energieschalen.

Het standaardmodel werkt met symmetrieen. Die zijn ontzettend belangrijk. Door bepaalde symmetrieen ( zogenaamde locale en globale symmetrieen ) worden de verschillende krachtvelden ingevoerd. Die krachtvelden zijn dus letterlijk het gevolg van je symmetrie ! Die symmetrieen worden gegenereerd door wat wiskundigen groepen noemen. Misschien heb je de termen SU(3), SU(2) en U(1) wel eens in deze context gezien. Dat zijn groepen met bepaalde eigenschappen, die dus de symmetrieen van een bepaalde kracht beschrijven ( een groep is overigens niks anders dan een setje elementen met bepaalde rekenregels ) . Voor de elektromagnetische kracht ( of beter: de quantumelectrodynamica ) is dat bv U(1), en voor de sterke kernkracht SU(3).

Nou kun je stellen: misschien is voor hele hoge energieen er wel een geunificeerde kracht, en zijn die 3 krachten eigenlijk op hoge energieschaal hetzelfde. Die geunificeerde kracht moet dan natuurlijk ook weer dezelfde symmetrie-eigenschappen hebben. Wat dan het idee is, is dat die geunificieerde kracht werkt met 1 koppelingsconstante. Voor lage energieen echter wordt de symmetrie gebroken, en worden de 3 krachten verschillend, elk met hun eigen koppelingsconstante. Deze unificatie noemt men de GUT, de "grand unifying theory". Ietsje pretendeus voor een theorie die zwaartekracht niet beschrijft, maar ala. Ze hebben er een Nobelprijs mee gewonnen, geloof ik.
Opnieuw kraakhelder uitgelegd

Zo snap ik het dus helemaal, zodra ik echter hetzelfde in een formule vertaald zie (en dan met name eentje met Griekse symbolen erin), dan blokkeert er iets in mijn hersenen.

Waarom denkt men eigenlijk in symmetrieën (ik stel me daar een soort yin-yang afbeelding bij voor)? Heeft dat ook met ons gevoel voor "schoonheid" en "evenwicht" te maken of omdat we vermoeden dat de werkelijkheid die we bestuderen altijd in balans zal zijn?
Your mind is like a parachute, it works best when it's open...
pi_45511763
quote:
Op vrijdag 19 januari 2007 17:55 schreef Agno_Sticus het volgende:

[..]

Waarom denkt men eigenlijk in symmetrieën (ik stel me daar een soort yin-yang afbeelding bij voor)? Heeft dat ook met ons gevoel voor "schoonheid" en "evenwicht" te maken of omdat we vermoeden dat de werkelijkheid die we bestuderen altijd in balans zal zijn?
Omdat symmetrieen ons een heleboel structuur laten zien Behoudswetten bijvoorbeeld ( lading, impuls, energie, impulsmoment etc ) zijn allemaal gevolgen van symmetrieen. Verder wordt de vorm van je vergelijkingen beperkt door symmetrieen, en is het dus makkelijker om je vergelijkingen af te leiden.

Je hebt zoiet als QED ( quantum electrodynamica ). Die beschrijft het elektromagnetisme op atomaire schaal, met behulp van velden. Het is een zogenaamde quantumveldentheorie. Daarin zitten bepaalde symmetrieen. Het blijkt, dat als je aanneemt dat die symmetrieen gelden, dat je dan een bepaalde vectorfunctie nodig hebt in je vergelijkingen, en die blijkt die elektromagnetische velden te genereren ! Die krachtvelden zijn dus het gevolg van die symmetrieen. Ze zijn als het ware de "correcties" in je vergelijkingen om die symmetrie te laten gelden.

Nou wil je met behulp van die quantumvelden ook die andere krachten beschrijven. Die symmetrieen van zonet, dat zijn hele algemene symmetrieen. Je kunt dus bekijken wat er gebeurt als je ze ook voor die andere krachten aanneemt. Met andere woorden: je stelt dat die symmetrieen van QED niet toevallig waren, maar een algemene structuur aanduiden. Na een heuleboel gereken blijk je ook weer van die termen te krijgen, en daarmee kun je ook weer heel mooi je krachten beschrijven !

Met die symmetrieen blijk je dus heel erg mooi je interacties in te kunnen voeren
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')