abonnement Unibet Coolblue
pi_45075622
Polar low



In het winterhalfjaar kan een koude noordenwind sneeuwbuien naar ons land voeren. Soms groeperen de buien zich en sneeuwt het enige tijd. Vooral wanneer in de noordelijke stroming een lagedrukgebiedje meetrekt, een “polar low” genaamd, kan er een dik pak sneeuw vallen. Dergelijke sneeuwstoringen kunnen verrassend uitpakken niet alleen met zware sneeuwval maar ook met windstoten. Het KNMI geeft bij sneeuw en windstoten extra waarschuwingen uit. Wanneer het extreem wordt met op grote schaal, ter grootte van minstens een provincie, zeker 5,5 cm sneeuw waarvan meer dan 5 cm sneeuw binnen een uur valt of zeer zware windstoten van meer dan 100 km/uur gaat een Weeralarm uit.

Polar lows zijn kleine depressies met een diameter van 400-800 km, maar meestal zelfs nog kleiner. In de verticale opbouw zijn ze veel kleiner dan tropische cyclonen; ze bevinden zich hooguit op een hoogte van 5 à 10 km boven de zeespiegel. Ze bestaan hooguit twee dagen, en verdwijnen wanneer ze land of drijfijs bereiken. Ze brengen storm of stormachtige wind met sneeuw, het zijn dus sneeuwjachten of sneeuwstormen. Vanuit de ruimte zijn ze te herkennen aan een spiraal-, krul- of kommavormige wolk.

Ze lijken erg op tropische cyclonen, en bezitten soms ook een oog. Dit is geen toeval: het principe waarop ze zijn gebaseerd is hetzelfde: het om elkaar heen gaan draaien van talrijke buien. Het noordelijk deel van de Atlantische Oceaan, en dan met name de Barentszzee, de Noorse Zee en het zeegebied ten zuiden van IJsland, zijn de belangrijkste locaties waar polar lows zich vormen. Sporadisch vormen ze zich boven het warme water van de Noordzee, zoals begin januari 1979. Ze vormen zich ook boven de Zuidelijke IJszee.

Een polar low ontstaat wanneer een koude wind over een relatief warme zee strijkt. Vaak is dit arctische lucht met een temperatuur van misschien wel -20 of -30 graden Celsius, die boven water van 5 à 10 graden komt. Dit vergemakkelijkt het ontstaan van de storingen, op een vergelijkbare manier als bij cyclonen. De warme lucht van zee stijgt op en dit zuigt weer nieuwe warme lucht aan. De coroliskracht zorgt dat de lucht spiraalvormig naar het centrum stijgt. De warme vochtige lucht koelt op grote hoogte af doordat de uitstraling van aardwarmte afneemt en het vocht condenseert en zich daardoor onweers- en sneeuwbuien vormen, voordat deze warme vochtige zijdelings wegstroomt.

In het beginstadium ligt de bewolking van het polar low als een krul in de koude lucht. Bij een "volwassen" polar low spelen sneeuwbuien een rol bij het in stand houden van het weersysteem. De wind kan stormkracht bereiken, maar is veel minder krachtig dan de gemiddelde hurricane. Ook is de levensduur veel korter: na twee dagen is het polar low opgevuld en van de weerkaart verdwenen. Dit maakt een polar low voor zeelui niet minder gevaarlijk dan een tropische cycloon: de storm ontstaat plotseling en brengt hevige sneeuwval die het zicht sterk bemoeilijkt. Het brengt bovendien vaak een sterke plotselinge temperatuursdaling met zich mee, wat een risico op bevriezing meebrengt.

Op 30 januari 2003 bereikte een polar low Nederland en veroorzaakte daar sneeuwval. Het oog lag boven de Noordzee bij Oost-Engeland, waar windkracht 10 werd bereikt. Vrij snel daarna verminderde de storm en verdween het oog door de wisselwerking met het land.

In andere seizoenen dan de winter spreekt men van een koudeput (of koude luchtbel) in de hogere luchtlagen - men bedoelt dan de troposfeer. Ze hebben net als de polar lows geen weerfronten bij zich. Ook beïnvloeden ze de luchtdruk aan het aardoppervlak niet of nauwelijks.

Koudeputten ontwikkelen een centrifugale kracht waardoor ze zich afsnoeren van de straalstroom. Hierdoor houden ze zichzelf in stand: ze zuigen warme lucht tot op grote hoogte aan waardoor ze afkoelt en het vocht erin condenseert, hetgeen de kou doet toenemen. Uiteindelijk implodeert de koudeput als gevolg van de aanhoudende stroom warme lucht, waardoor ze een warme luchtbel wordt en uitzet en daardoor paradoxaal een hogedrukgebied vormt, waarin de relatief koude lucht daalt en uitdroogt. Tegenwoordig worden Polar lows steeds zeldzamer in Nederland. Dat komt door het broeikaseffect.

Ondanks de zachtere winters zijn er de laatste jaren enkele polar lows op Nederland afgekomen die plaatselijk 10 tot 20 cm achterlieten. De meest actieve van de laatste decennia passeerde begin januari 1979, een bijzonder koude en sneeuwrijke winter. Het oog van de storing trok vlak langs onze kust maar veroorzaakte in vrijwel heel Nederland een sneeuwjacht, waarbij het langs de kust onweerde. De storing zorgde voor grote tegenstellingen: aan zee viel korte tijd de dooi in terwijl het in het binnenland sneeuwde bij 10 graden vorst.

Winter 1979
Winter 1979


Bronnen:

KNMI
Wikipedia

Meer informatie

Polar Low

Aanvullende informatie is altijd welkom.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 06-01-2007 15:57:16 ]
  zaterdag 6 januari 2007 @ 15:52:30 #2
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_45075791
Mooi spul ja, vooral vanuit de sateliet bekeken
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  zaterdag 6 januari 2007 @ 15:53:21 #3
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_45075828

LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
pi_45076703
De winter duurt nog even, er kan nog wel 1 richting Nederland trekken.
De Noordzee is nog warm genoeg.
pi_45077417
Polar low boven de zuidelijke Noordzee

  zaterdag 6 januari 2007 @ 16:49:19 #6
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_45078018
Toen de achter in November die meter te pakken had ze ook zo'n leuk Polar lowtje boven zicht cirkelen
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  zaterdag 6 januari 2007 @ 17:20:30 #7
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_45079116
Kan ik me nog wel herinneren dat wie die niet al te lang geleden hebben gemaakt. Zag er leuk uit op de satalietbeelden
Drugs are good mkay?
pi_45134654
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 15:53 schreef -skippybal- het volgende:
[afbeelding]
Dit blijven erg mooie beelden!
  Moderator maandag 8 januari 2007 @ 10:30:33 #9
8781 crew  Frutsel
pi_45136334
kom maar op met de volgende polar low
pi_45426659
Kom maar op met de volgende serie toevalligheden waardoor we hier een uitzonderlijk koude winter krijgen.
http://images.google.com/images?svnum=10&hl=en&lr=&client=firefox-a&channel=s&rls=org.mozilla%3Aen-US%3Aofficial&q=ice+powerline&btnG=Search
Dan kan ik mooi mijn ups eens testen.
pi_46123532
hadden we eigenlijk nu ook een polar low?
  donderdag 8 februari 2007 @ 22:42:20 #12
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_46123562
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 22:41 schreef Frutsel het volgende:
hadden we eigenlijk nu ook een polar low?
Nee
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  donderdag 8 februari 2007 @ 23:10:29 #13
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_46124722
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 22:41 schreef Frutsel het volgende:
hadden we eigenlijk nu ook een polar low?
nee, absoluut niet. Dit systeem kwam uit het zuiden, en komt daardoor uit een veel te warme streek om voor een systeem als een polar low te zorgen.

25-11-2005, dat leek mij wel een polar low.
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_46154229


Vorig jaar dacht ik
  vrijdag 9 februari 2007 @ 21:11:26 #15
34586 kepler
No bounce, no play
pi_46154388
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 21:07 schreef Saekerhett het volgende:
[afbeelding]

Vorig jaar dacht ik
was dat niet maart?

Ik kan me er ook nog eentje herinneren van nov 2005?? In het westen windkracht 10, in het Oosten 20 cm sneeuw en in het noorden blauwe luchten en niks aan de hand
The line is a dot to you!
pi_46156900
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 21:11 schreef kepler het volgende:

[..]

was dat niet maart?

Ik kan me er ook nog eentje herinneren van nov 2005?? In het westen windkracht 10, in het Oosten 20 cm sneeuw en in het noorden blauwe luchten en niks aan de hand
Een van die twee was het ja
  vrijdag 9 februari 2007 @ 23:10:51 #17
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_46158991
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 21:11 schreef kepler het volgende:

[..]

Ik kan me er ook nog eentje herinneren van nov 2005?? In het westen windkracht 10, in het Oosten 20 cm sneeuw en in het noorden blauwe luchten en niks aan de hand
Die bedoelde ik

Ik heb nog ergens mooie satellietfoto's liggen van die depressie, met de kern boven Friesland.
Meest bizarre spreiding van weerssituaties in Nederland die ik mij kan herinneren idd. Hier in Amsterdam 's ochtends een storm met enorme windstoten, hageljachten en onweer (ja, ik ben daar doorheen gefietst ), later op de dag enorm veel sneeuw in het oosten, en in Friesland had men iets van: he hier schijnt al de hele dag de zon
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  vrijdag 9 februari 2007 @ 23:18:35 #18
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_46159222
Gevonden







Kern lag net iets ten noordoosten van Groningen dus
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
  zaterdag 10 februari 2007 @ 00:03:24 #19
26552 Party_P
WTF, jezus!!1
pi_46160828
Woeiiii dankje voor de satalietfoto's, die wou ik al heel lang hebben
Drugs are good mkay?
pi_46190399
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 23:10 schreef Againzender het volgende:

[..]

Die bedoelde ik
November 2005 was een gewone depressie die afzakte vanuit het noorden. Beslist geen Polar Low. Maart 2005 was een dubbel Polar Low waarbij de fronten boven het noorden van het land stil kwamen te liggen en uitsneeuwden.

Een PL is een kleine kern met beperkte invloed. 'Warmer' zeewater sterkt de activiteit aan.

Vergelijk het met een stevige onweersstoring die af en toe ons land aandoet.
  zondag 11 februari 2007 @ 23:36:17 #21
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_46223751
quote:
Op zaterdag 10 februari 2007 23:59 schreef Keromane het volgende:

[..]

November 2005 was een gewone depressie die afzakte vanuit het noorden. Beslist geen Polar Low. Maart 2005 was een dubbel Polar Low waarbij de fronten boven het noorden van het land stil kwamen te liggen en uitsneeuwden.

Een PL is een kleine kern met beperkte invloed. 'Warmer' zeewater sterkt de activiteit aan.

Vergelijk het met een stevige onweersstoring die af en toe ons land aandoet.
Ik vond de depressie van november 2005 ook wat langdurig voor een polar low, maar omdat ik hem vrij klein vond, en de heftige weersverschijnselen, zat ik mij af te vragen of het een polar low was.
Kennelijk niet dus, maar een apart ding was het zeker!

En mooie foto's natuurlijk
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
pi_48865995
Polar low boven Noord-Scandinavië (29-04-2007)

Het noorden van Europa is in de ban van de winter. In het Finse Muonio ligt de sneeuw op 30 april nog 55 centimeter hoog en gisteren kreeg het gebied te maken met sneeuwbuien en veel wind onder invloed van een polar low. Bovendien kwam het kwik er 's middags niet of nauwelijks boven het vriespunt uit. In het Noorse Kirkenes, waar ik begin maart geweest ben, bleef de thermometer op -0,4º steken. De NOAA satellietopname toont heel fraai de wolkencluster van de pooldepressie.



Jan Visser
  Moderator maandag 30 april 2007 @ 21:51:05 #23
8781 crew  Frutsel
pi_48872746
ik wil ook een polar low
pi_57526789
Polar low voor de Hollandse kust trok landinwaarts

In de arctisch lucht die ons land inmiddels heeft overstroomd is vanmorgen voor de Hollandse kust een polar low ontstaan. Deze zeer kleinschalige depressies kenmerken zich door weersverschijnselen in de vorm van forse hagel- en sneeuwbuien mogelijk met onweer. Een flink windveld kan ook aanwezig zijn bij goede ontwikkelling van het systeem.
De kern van het polar low lag rond 13:15 een tiental kilometers uit de kust. Twee spiraliserende armen zijn zichtbaar op de neerslagradar en komen bijeen bij de kern. Buien aan de noordzijde trokken in tegengestelde richting t.o.v. de buien aan de zuidzijde. Het gehele systeem trok echter sneller oostwaarts dan de buien aan de noordzijde westwaarts trokken. Bij een sterker ontwikkeld systeem zal dat niet zo te zijn.

Het zal een moeizame middag- en avondspits worden in delen van Utrecht en de Veluwe; Noord- en Zuid-Holland zullen wellicht op tijd gepasseerd zijn.

vwk
  vrijdag 21 maart 2008 @ 20:56:06 #25
33232 Againzender
Vriend van de show
pi_57528014
quote:
Op vrijdag 21 maart 2008 20:07 schreef aloa het volgende:
Polar low voor de Hollandse kust trok landinwaarts

In de arctisch lucht die ons land inmiddels heeft overstroomd is vanmorgen voor de Hollandse kust een polar low ontstaan. Deze zeer kleinschalige depressies kenmerken zich door weersverschijnselen in de vorm van forse hagel- en sneeuwbuien mogelijk met onweer. Een flink windveld kan ook aanwezig zijn bij goede ontwikkelling van het systeem.
De kern van het polar low lag rond 13:15 een tiental kilometers uit de kust. Twee spiraliserende armen zijn zichtbaar op de neerslagradar en komen bijeen bij de kern. Buien aan de noordzijde trokken in tegengestelde richting t.o.v. de buien aan de zuidzijde. Het gehele systeem trok echter sneller oostwaarts dan de buien aan de noordzijde westwaarts trokken. Bij een sterker ontwikkeld systeem zal dat niet zo te zijn.

Het zal een moeizame middag- en avondspits worden in delen van Utrecht en de Veluwe; Noord- en Zuid-Holland zullen wellicht op tijd gepasseerd zijn.

vwk
ik zag de kern ontstaan op de satelliet, maar of het nou echt een polar low was.... denk dat daar nog over te twisten valt, hoewel het sterke windveld aan de zuidkant wel een puntje is...
[b]Op maandag 6 september 2010 00:28 schreef tong80 het volgende:[/b]
GVD Wat moet jij een trotse vader zijn :)
:P
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')