abonnement Unibet Coolblue
pi_45053660
Iemand enig idee hoe lang het duurt voordat een krediet is afgemeld bij BKR?
Voordat onze hypotheekaanvraag naar de notaris gaat moet er een krediet en een creditcard
verdwenen zijn bij BKR. Is dus nog het enige waar we op wachten.
pi_45053738
Heb je een schriftelijk bewijsje dat je het afgelost hebt? Of laat je de leningen door de notaris tijdens het passeren aflossen?
pi_45053823
Schriftelijk bewijs is al ingestuurd, maar is niet voldoende. In het kader van de WFD (volgens hypotheekverstrekker) moeten ze echt afgemeld zijn bij BKR voor passeren akte.
pi_45054236
het duurt toch standaard 5 jaar ofzo?
The Older I Get, The Better I Was
pi_45054278
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:03 schreef popper het volgende:
Schriftelijk bewijs is al ingestuurd, maar is niet voldoende. In het kader van de WFD (volgens hypotheekverstrekker) moeten ze echt afgemeld zijn bij BKR voor passeren akte.
Nou... dat is niet iets dat volgens de WFD moet. De hypotheekverstrekker rekent dit blijkbaar tot de zorgplicht. Eigenlijk best apart, aangezien kredieten ook kunnen worden ingelost met de hypotheek en hoewel e.e.a. in de notaris-instructies kan staan, kan de notaris dit ook "vergeten".
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_45054340
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:16 schreef LuieSurinamer het volgende:
het duurt toch standaard 5 jaar ofzo?
Nee en ja. Er blijft na afmelding 5 jaar lang een melding in staan dat je het krediet gehad hebt met begin- en einddatum, soort krediet, hoogte en dat soort ongein.

Het gaat om de vermelding dat het krediet is beëindigd. Dat kan in de praktijk wel een week of 3 duren.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 21:21:37 #7
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_45054442
Ik geloof normaal 4 tot 6 weken. Maar je kan je krediet- en creditcardverstrekker vragen het versneld af te melden. Helaas doen ze dit niet altijd want dat kost extra (kost het geen geld dan wel tijd).
Maar de meeste notarissen hypotheekverstrekkers nemen genoegen met een brief van de kredietverstrekker dat het opgezegd is.

[ Bericht 3% gewijzigd door Lips op 05-01-2007 21:35:04 ]
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
pi_45054534
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:21 schreef Lips het volgende:

Maar de meeste notarissen nemen genoegen met een brief van de kredietverstrekker dat het opgezegd is.
In dit geval gaat het om de verstrekker die er problemen mee heeft.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  vrijdag 5 januari 2007 @ 21:25:18 #9
81882 Lips
Een vrouwtje
pi_45054605
dan zal het een aantal weken gaan duren...

Had niet goed gelezen en niet goed getypt!
Waar ik notaris schreef bedoelde ik hypotheekverstrekker

[ Bericht 71% gewijzigd door Lips op 05-01-2007 21:34:05 ]
Miauw
Op dinsdag 21 juni 2011 21:42 schreef Jajong het volgende: I stand corrected; ik zou nooit vreemdgaan, behalve als mijn vriendin zo dom zou zijn als Lips.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 21:32:28 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_45054879
Soms vergeet een verstrekker het ook wel eens.
pi_45054909
Ik zal eens vragen bij de bank of het niet wat sneller kan...
pi_45054938
Normale procedure duurt ongeveer 6 weken, maar je kan ook vragen om een spoedprocedure dan kan het al binnen een paar dagen.
pi_45055474
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:17 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Nou... dat is niet iets dat volgens de WFD moet. De hypotheekverstrekker rekent dit blijkbaar tot de zorgplicht. Eigenlijk best apart, aangezien kredieten ook kunnen worden ingelost met de hypotheek en hoewel e.e.a. in de notaris-instructies kan staan, kan de notaris dit ook "vergeten".
Ik vrees dat de TS echt tot op z'n max heeft geleend anders worden dit soort eisen niet gedaan...
Het lijkt me geen prettig gevoel om echt tot mijn max te gaan met een hypotheek... Wij kunnen tot 430000 euro gaan, maar willen toch ook nog wel lekker op vakantie en andere leuke dingen doen. Voor ons is de max dus ook 225000...
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_45055566
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:49 schreef dahei het volgende:

[..]

Ik vrees dat de TS echt tot op z'n max heeft geleend anders worden dit soort eisen niet gedaan...
Het lijkt me geen prettig gevoel om echt tot mijn max te gaan met een hypotheek... Wij kunnen tot 430000 euro gaan, maar willen toch ook nog wel lekker op vakantie en andere leuke dingen doen. Voor ons is de max dus ook 225000...
Dat een verstrekker dat eist zegt nog niets of de TS tot zijn "max" zit, eerlijk gezegd.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_45055690
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:49 schreef dahei het volgende:

[..]

Ik vrees dat de TS echt tot op z'n max heeft geleend anders worden dit soort eisen niet gedaan...
Het lijkt me geen prettig gevoel om echt tot mijn max te gaan met een hypotheek... Wij kunnen tot 430000 euro gaan, maar willen toch ook nog wel lekker op vakantie en andere leuke dingen doen. Voor ons is de max dus ook 225000...
Dat was ook mijn eerste ingeving. Normaal zullen de banken niet al te moeilijk doen, en deze kredieten meenemen in de berekening. En indien je "ruim" in de financiering zit, is het ook geen probleem.
Dit is waarschijnlijk een net-aan financiering, op het randje. Dan zal een geldverstrekker extra alert zijn op zulke dingen.

Maar goed, dat is achteraf gezegd, ze hebben de woning nu al gekocht en offerte getekend, dus ik zou spoed achter de procedure zetten.
pi_45055748
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:51 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat een verstrekker dat eist zegt nog niets of de TS tot zijn "max" zit, eerlijk gezegd.
Ja maar als hij niet tot de max zit, dan zou ook niet gevraagd worden of hij de kredieten wil inperken. Dan kunnen deze gewoon doorblijven lopen.
pi_45055893
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:56 schreef Michellee het volgende:

[..]

Ja maar als hij niet tot de max zit, dan zou ook niet gevraagd worden of hij de kredieten wil inperken. Dan kunnen deze gewoon doorblijven lopen.
Ja, maar volgens mij is de "max" van een hypotheekverstrekker niet zo relevant.

Die max (en dat weet jij ook, vermoed ik) wordt (vaak) berekend op basis van een annuïtaire toetsing. Dat zegt nogal weinig over de maandlast en wat de TS kan missen.
Het maakt nogal een verschil of iemand een maximale hypotheek (annuïtair getoetst) kan krijgen van ¤ 200.000,-- en dat hij/zij daarbij de keuze maakt voor volledig aflossingsvrij (indien mogelijk i.v.m. EW) of een volledige spaarhypotheek.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_45056158
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 21:59 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ja, maar volgens mij is de "max" van een hypotheekverstrekker niet zo relevant.

Die max (en dat weet jij ook, vermoed ik) wordt (vaak) berekend op basis van een annuïtaire toetsing. Dat zegt nogal weinig over de maandlast en wat de TS kan missen.
Het maakt nogal een verschil of iemand een maximale hypotheek (annuïtair getoetst) kan krijgen van ¤ 200.000,-- en dat hij/zij daarbij de keuze maakt voor volledig aflossingsvrij (indien mogelijk i.v.m. EW) of een volledige spaarhypotheek.
Dat verschilt dan denk ik per geldverstrekker. Wat wij doen, is 2 berekeningen maken, de toegestaande lasten (op basis van inkomen minus correctieposten (lopende kredieten en verplichtingen) (dus eigenlijk wat je maximaal kan lenen) en een berekening op basis van de werkelijke lasten. Indien de tweede berekening binnen de normen van de eerste berekening valt, is het financieerbaar. Zo niet, dan kan je kijken of je kan schuiven met de correctieposten, en een manier is dus om kredieten af te laten melden bij het BKR. Zo'n constructie wordt dus veelal gekozen op het moment dat het een krappe financiering is. Anders zal een geldverstrekker (in ieder geval ik..) niet de moeite doen om dat als voorbehoud op te nemen voor passering bij de notaris.
pi_45056224
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:06 schreef Michellee het volgende:

[..]

Dat verschilt dan denk ik per geldverstrekker.
Dat klopt ook. De meesten doen annuïtair, wij kunnen ook een toets doen op basis van werkelijke lasten.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_45056259
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:09 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat klopt ook. De meesten doen annuïtair, wij kunnen ook een toets doen op basis van werkelijke lasten.
Maar ook al toetst je annuitair dan neem je toch ook correctieposten mee? (lijkt mij?)
pi_45056292
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:10 schreef Michellee het volgende:

[..]

Maar ook al toetst je annuitair dan neem je toch ook correctieposten mee? (lijkt mij?)
Allicht en dat gebeurt met werkelijke lasten ook. (ik snap even niet wat je bedoelt met: als de tweede berekening binnen de eerste valt)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_45056302
Laat maar ik lees net naar boven, ik snap al wat je bedoelt met "dat de klant dan niet maximaal gefinancieerd is" Ik denk teveel hoe ik het zelf altijd doe...
pi_45056378
Trouwens een stuk discussie waar de TS niks aan heeft...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')