abonnement Unibet Coolblue
pi_45051434
Vanmiddag op het werk is mijn idee eigenlijk geboren in de kantine. Iemands broertje rijdt al tijden op 100% sla olie en vroeg zich af wat mijn vader (heeft flinke cafetaria) doet het al zijn frituurvet.

Nou gewoon, afvoeren.

Toen zei hij dat zijn broertje wel zo gek is om dat ook in zijn auto te flikkeren, maar dat ben ik zelf ook .

Mijn idee is dus om een oldtimer mercedes diesel te kopen en daar wat aanpassingen aan verrichten om daarmee rond te crossen.

Probleem is dus dat het afgewerkte vet niet helemaal schoon is, niet helemaal vloeibaar is op kamer temperatuur en je auto naar een friettent ruikt.

Voor het vloeibare had ik al bedacht om 2 tanken in mijn auto te plaatsen. 1 klein diesel tankje om de auto op te starten en beetje warm te laten worden, zodat een warmtewisselaar het frituurvet vloeibaar heeft gekregen. Vervolgens is het omschakelen naar de andere tank en scheuren maar. Dus de warmte van de motor gebruiken om het vet vloeibaar te houden.

Mijn oplossing om het vieze vet te filteren en gebruiksklaar te krijgen is echter nog niet helemaal af. Ik had het idee om een grote bak te maken waarin het vet gestort wordt en die zodanig te verwarmen dat het vet wel vloeibaar blijft. Vloeibaar vet is eenvoudig te pompen en kan dus door een krachtige pomp door filters aangezogen worden. De vuiligheid blijt achter en kan nu direct vanuit de pomp in mijn tank pompen.

Is dit nu echter voldoende behandeling om het vrolijk mijn motor in te spuiten, of zie ik nu nog iets over het hoofd. Het inspuit systeem van een oldtimer mercedes diesel is erop gebouwd om plantaardige olien in te spuiten, dus het lijkt me dat ik er weinig aan het frituurvet moet toevoegen.

Om de stank te reduceren ga ik eens goed op onderzoek uit hoe mijn vader de frituurlucht filtert voordat het de buitenlucht in wordt geblazen. Ook kan een katalysator of koolstof filter misschien uitkomst bieden, maar ik denk dat deze wel erg snel vervuilt raken. Hier heb ik dus nog weinig oplossingen voor.

De onderdelen zoals de pomp en warmtewisselaar maak ik gewoon zelf, dat is totaal geen probleem. Maar als iemand er al ervaring mee heeft zal dat altijd wel helpen natuurlijk. Het lijkt me wel ideaal namelijk, rondrijden op gratis brandstof en geen wegenbelasting betalen. Mijn vader verdient immers ook niks aan het afvoeren van het vet.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 20:06:14 #2
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45051644
ik zou vooral niet gaan lopen kutten met zelfgebouwde tanks e.d. alhoewel ik je idee om het warm te maken mooi vind, kan het ook anders denk ik.

de filtering is het belangrijkst.

neem contact op met het 'broetje' uit de eerste zin.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_45051668
Misschien moet je een vetput achter die Mercedes hangen,
dan rij je niet alleen gratis maar verdien je nog geld ook!
Mooi plan hoor (tvp)

pi_45051815
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 20:06 schreef zoalshetis het volgende:
ik zou vooral niet gaan lopen kutten met zelfgebouwde tanks e.d. alhoewel ik je idee om het warm te maken mooi vind, kan het ook anders denk ik.

de filtering is het belangrijkst.

neem contact op met het 'broetje' uit de eerste zin.
Met dat broertje heb ik al voldoende contact hoor . Maar waarom niet kutten met zelfbouwtanks? Het kan niet ontploffen ofzo. Het is niets minder dat een metalenbak met een opening onderin naar de brandstofpomp en een metertje hoeveel er nog in zit. Je zoekt gewoon wat ruimte op in je auto, pakt een paar stukken 2mm rvs plaatstaal en last dit aan elkaar. Dop erop fixen en een gat waar de diesel uit kan.

Binnenkort zet ik ook een 2e LPG tank onder mijn mercedes camper, want ik vind 80 liter gas te weinig. Hup een 80 liter tank erbij en 160 liter. Niks gevaarlijks aan hoor.
pi_45051950
Dit is overigens langsgeweest bij mythbusters
Het werkte prima alleen was mijn persoonlijke mening dat ze erg onhandig liepen te filteren.
pi_45052123
Het is alleen illegaal omdat de vrienden van de overheid graag geld verdienen als jij rijdt, alles waar geen accijns op zit is niet legaal als brandstof
Zeker met die patat lucht zullen de smerisen er snel genoeg achter komen dat ze geld kunnen verdienen aan je.
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_45052281
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 20:18 schreef Sjonnjoop het volgende:
Het is alleen illegaal omdat de vrienden van de overheid graag geld verdienen als jij rijdt, alles waar geen accijns op zit is niet legaal als brandstof
Zeker met die patat lucht zullen de smerisen er snel genoeg achter komen dat ze geld kunnen verdienen aan je.
Als je op koolzaadolie(slaolie) rijdt is er ook een 'frituurlucht' achter je auto aanwezig. In Duitsland is biobrandstof legaal dus mag je er hier ook mee rijden (ik heb in duitsland getankt hoor!). Enige probleem is dus om de stank zo ver terug te dringen dat het niet meer verschrikkelijk veel erger is dan de koolzaaddiesel in duitsland.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 20:24:56 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_45052361
hmmzz, buiten dat het illegaal is (geen accijns op de brandstof) strak plan Niet nieuw, want ik zal eens ff zoeken naar de site van een bleg (of een duitser?) die dat al jaren doet en ook een flinke filterinstallatie heeft

trouwens, ik zou geen frituurVET nemen (dat stolt namelijk) ik zou frituurolie nemen (dat blijft vloeibaar) niet vloeibaar genoeg voor je auto maybe maar is al wel een stuk handiger!
  vrijdag 5 januari 2007 @ 20:31:16 #9
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_45052600
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 20:22 schreef frenkck het volgende:

[..]

Als je op koolzaadolie(slaolie) rijdt is er ook een 'frituurlucht' achter je auto aanwezig. In Duitsland is biobrandstof legaal dus mag je er hier ook mee rijden (ik heb in duitsland getankt hoor!). Enige probleem is dus om de stank zo ver terug te dringen dat het niet meer verschrikkelijk veel erger is dan de koolzaaddiesel in duitsland.
bel eens een keer een filterfabriek. die weten hoe je het best kan filteren. en misschien duurt dat wel druppel voor druppel, maar dan heb je 's ochtens genoeg frisse olie om heen en weer naar je werk te gaan.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_45052611
Kijk anders even rond bij:

http://www.ppo.nu/

Daar zitten zat mensen die op 100% rijden
  vrijdag 5 januari 2007 @ 20:32:43 #11
105919 Pracissor
Semi-intellectueel
pi_45052649
Kan je niet een of ander goedje toevoegen aan frituurvet om het vloeibaar te houden?
A little philosphy may inclineth a man's mind to atheism, but depth in philosophy shall bringeth men's minds about to religion.
Id legi modo hic modo illic. Vero, Latine loqui non est difficilissimum.
  vrijdag 5 januari 2007 @ 20:34:08 #12
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
  vrijdag 5 januari 2007 @ 20:39:40 #13
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_45052924
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 20:22 schreef frenkck het volgende:

[..]

Als je op koolzaadolie(slaolie) rijdt is er ook een 'frituurlucht' achter je auto aanwezig. In Duitsland is biobrandstof legaal dus mag je er hier ook mee rijden (ik heb in duitsland getankt hoor!). Enige probleem is dus om de stank zo ver terug te dringen dat het niet meer verschrikkelijk veel erger is dan de koolzaaddiesel in duitsland.
ja maar in duitsland kan je bio diesel (net als in NL) gewoon tanken aan de pomp, en ik denk dat er dan ook wel een deel accijns opzit!
pi_45053132
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 20:24 schreef gateway het volgende:
hmmzz, buiten dat het illegaal is (geen accijns op de brandstof) strak plan Niet nieuw, want ik zal eens ff zoeken naar de site van een bleg (of een duitser?) die dat al jaren doet en ook een flinke filterinstallatie heeft

trouwens, ik zou geen frituurVET nemen (dat stolt namelijk) ik zou frituurolie nemen (dat blijft vloeibaar) niet vloeibaar genoeg voor je auto maybe maar is al wel een stuk handiger!
Mijn vader frituurt op zogenaamd gezond frituurvet. Dit is redelijk vloeibaar op kamertemperatuur en met zo'n warmtewisselaar idee zo vloeibaar te krijgen. Ik weet dat er heel wat aanpassingen nodig zijn, maar omdat de frituurtent om de hoek zit hier is het gewoon ideaal om dat als brandstof te nemen.
pi_45053185
Misschien moet je deze meneer eens aanspreken:

Linkje
pi_45057641
je kan toch niet zomaar een flesje sla olie kopen bij de super en die in je tank gooien
pi_45057709
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:51 schreef FireFoz het volgende:
je kan toch niet zomaar een flesje sla olie kopen bij de super en die in je tank gooien
Ja, dat kan dus wel

(maar niet bij elke inspuitpomp, er zijn types die er niet tegen kunnen)
  vrijdag 5 januari 2007 @ 23:57:28 #18
152303 hamkaastosti
ook bekend als hamkaastosti
pi_45060298
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:51 schreef FireFoz het volgende:
je kan toch niet zomaar een flesje sla olie kopen bij de super en die in je tank gooien
tuurlijk. Je kunt alles in je tank smijten. Olie, bier, komkommers, versleten onderbroeken. Wat je maar wil
Tom Jones zong ooit...
she's got style she's got grace, takes a cumshot to the face, she's a lady
laat een berichtje achter in mijn vriendjes en vriendinnetjesboek
grolsch is tof | Aj plat könt praoten, mo-j ut neet laoten
  zaterdag 6 januari 2007 @ 02:06:17 #19
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_45064390
quote:
Op vrijdag 5 januari 2007 22:53 schreef DonJames het volgende:

[..]

Ja, dat kan dus wel

(maar niet bij elke inspuitpomp, er zijn types die er niet tegen kunnen)
oudere diesels kunnen er volgens mij allemaal zowat tegen.....

Tegenwoordig met inspuiting onder hoge druk enzo kan ik me voorstellen dat het ellende geeft......
pi_45067520
Dat stinkt als de tering man.

Nou ja, misschien ben je dat ook wel gewend als je vader een snackbar heeft.... Maar verwacht in ieder geval niet dat je stiekem op frituurvet kunt rijden, mensen ruiken je eerder dan dat ze je zien of horen.
  zaterdag 6 januari 2007 @ 14:24:37 #21
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_45072876
Als je in het systeem tussen de filters en de motor zelf een brede leiding omlegt, die in de middenconsole open ligt. Dan kan je daar een mandje in hangen en tijdens het rijden frikandellen bakken

Moet je wel een manier vinden om het vet van 85~100 graden verder naar 180 graden te verwarmen
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_45073692
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 14:24 schreef Barcaconia het volgende:
Als je in het systeem tussen de filters en de motor zelf een brede leiding omlegt, die in de middenconsole open ligt. Dan kan je daar een mandje in hangen en tijdens het rijden frikandellen bakken

Moet je wel een manier vinden om het vet van 85~100 graden verder naar 180 graden te verwarmen
Goed idee man . Kan je ook gelijk zeggen dat de frituurlucht daarvan komt en niet van de motor zelf .

Maar ik ben op ppo.nu al heel wat wijzer geworden met wat er mogelijk is. Sommige filteren de vetten die rond de 30 graden stollen er ook uit, maar dat ben ik niet van plan. Ik wil dus mijn tank zodanig verwarmen dat de vetten ook vloeibaar worden en die lekker mee verbranden.

Wat er wel uit moet is dus het bak 'afval' wat met bezinking en filteren er eenvoudig uit te halen is.

Ook zit er een beetje zout in het vet van het bakken en moet nog kijken of dit er ook uit gehaald moet worden. Sommige zeggen van wel, anderen laten het lekker zitten. Als dit eruit gehaald moet worden, moet ik het vet 'wassen' met water. Dus het boeltje opstoken tot zo'n 80 graden en goed mengen met het water in hoevere dit mogelijk is. Hierdoor gaat het zout in het water zitten en is dmv scheiding na een aantal rustdagen goed af te tappen. Vervolgens het geheel even boven het kookpunt brengen zodat al het overige water eruit verdampt.

Als ik het nu nog in mijn tank wil krijgen, moet ik het ook weer verwarmen totdat het goed vloeibaar is. Het is dus allemaal goed mogelijk, als ik het geheel maar op temperatuur kan brengen.
pi_45074047
Gaat wel een hoop tijd inzitte als ik het zo lees..

Maar het is inderdaad een leuk projectje.. laat ons wete als je verdere stappen gaat ondernemen..
peace, nd suck a !@$%
pi_45075006
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 15:00 schreef fr0x het volgende:
Gaat wel een hoop tijd inzitte als ik het zo lees..

Maar het is inderdaad een leuk projectje.. laat ons wete als je verdere stappen gaat ondernemen..
Ik werk het voorlopig alleen uit op papier en zal eventueel wel testen gaan ondernemen met monsters frituurvet. De auto komt pas eind zomervakantie, eerder heb ik geen tijd/geld om hem aan te schaffen. Dus op korte termijn is het nog niet gassen op vet .
pi_45075836
quote:
Op zaterdag 6 januari 2007 02:06 schreef gateway het volgende:

[..]

oudere diesels kunnen er volgens mij allemaal zowat tegen.....

Tegenwoordig met inspuiting onder hoge druk enzo kan ik me voorstellen dat het ellende geeft......
Nniet helemaal waar. Lijnpompen (Mercedes maakte nog zeer lang gebruik van dit soort antiquiteiten) kunnen er goed tegen, Bosch-rotopompen ook. Lucas-pompen gaan veel eerder kapot als je verder geen aanpassingen aan de auto doet zoals een warmtewisselaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')