De jonge ondernemer. Aanjager van onze toekomstige economie. Dikwijls komt het verwijt dat in ons land te weinig jongeren de sprong in het diepe willen wagen om een eigen bedrijf te beginnen. Veilig in de moederschoot van een werkgever is de stap om voor jezelf te beginnen vaak te groot. Nederlandse markt naar een nieuwe generatie die het stokje overneemt, maar echt storm loopt het niet. Toch zijn er nog jongens en meisjes die hun nek boven het maaiveld uit willen steken. Voor deze groep is het glas altijd halfvol. De Financiële Telegraaf portretteert deze weken deze jonge mensen die met succes een eigen onderneming bestieren. Vandaag Fokke de Jong (32), oprichter en directeur van SuitSupply, een snelgroeiend bedrijf dat pakken verkoopt aan "mannen die er goed uit willen zien." Een gedreven ondernemer die al op heel jonge leeftijd met allerlei handeltjes een aardige zakcent bijverdiende, zijn studie nooit afmaakte en die het ooit bij Procter & Gamble maar een week volhield. "Mijn motto is : Waar je in gelooft, ga je ook krijgen."
HET PORTRET FOKKE DE JONG
Pakkenkoning geeft zich bloot
FUNCTIE: DIRECTEUR SUITSUPPLY
GEBOREN: 6 OKTOBER 1973 IN SMALLINGERLAND.
OPLEIDING: VWO, RECHTEN AAN DE UVA (NIET AFGEMAAKT)
AANTAL WERKNEMERS: 250Suitsupply-directeur Fokke de Jong poseerde naakt voor één van zijn eerste campagnes. Zijn hoofd werd toen wel vervangen door dat van een mooi mannelijk model. "De lichamen van die modellen waren veel te schriel, daarom werd mijn body gebruikt."Zeven jaar geleden opende je je eerst pakkenwinkel langs de A4, inmiddels zijn het er 19 door het hele land. Dat gaat hard. Het is een goed concept en ik weet gewoon dat Suitsupply Europa, ja zelfs de wereld gaat veroveren. Hoe lang dat gaat duren? Geen idee, maar we zijn begonnen. We gaan dit jaar nieuwe winkels openen in Antwerpen, Londen en Sjanghai.
Dat is onbescheiden en behoorlijk ambitieus. Ik heb geen enkele ambitie, Daar geloof ik niet in. Zoals de Ierse schrijver Oscar Wilde ooit zei: Ambition is the last refuge of failure (ambitie is het laatste toevluchtsoord van de mislukking). Groter worden is voor mij dus geen ambitie maar het automatische gevolg van mijn onrust en plezier in wat ik doe. Suitsupply wordt ook niet gevormd door de drang om iets te willen zijn maar door de drang om dingen mogelijk te maken.
Heb je dat altijd gehad, die ondernemerszin? Het zit bij mij niet in de genen. Ik kom uit een familie van medici. Van ondernemen begrijpen ze gelukkig helemaal niets. Daarentegen heb ik wel altijd eigen winkeltjes gehad. Op mijn dertiende handelde ik in tweedehands flipperkasten, later in brommers en spijkerbroeken. Van het een kwam het ander. Op een gegeven moment dreef ik op de middelbare school een bloeiende handel in melkpoeder met Tsjechië. De zeer succesvolle Britse zakenman Richard Branson zei ooit: Business opportunities are like buses, there’s one coming every five minutes.
Dus de pakkenhandel was ook een bus die langs kwam? Eigenlijk wel. Tijdens mijn rechtenstudie, die ik trouwens niet heb afgemaakt, hees ik nieuwe corpsleden in een rok. Van mijn studiefinanciering kon ik niet rondkomen, dus er moest extra geld komen. Uiteindelijk besloot ik van mijn bijverdienste mijn beroep te maken. Met 20.000 zuurverdiende guldens op zak opende ik in het najaar van 1999 mijn eerste winkel in een hoekje van het brugrestaurant aan de A4. In het 2e jaar kocht McGregor zich voor een derde in. Deze jongens hebben hun ervaring in het runnen van een modeconcern met ons gedeeld. Daar heb ik veel aan gehad, nog steeds trouwens.
Dus je kunt het vak ondernemer ook leren? Nee, daar zijn echt geen tentamens en proefwerken voor. Maar je kunt door vallen en opstaan wel leren een steeds betere ondernemer te worden. Tijdens je studie kun je leren hoe je bij een bank een financiering moet aanvragen en hoe je een businessplan moet schrijven, alhoewel dat allemaal niet zo ingewikkeld is hoor. Iedereen die drie zinnen in foutloos Nederlands achter elkaar op papier kan zetten, kan dat. Maar dat is gewoonweg niet genoeg. Met een goed idee alleen kom je er trouwens ook niet. Je moet er direct mee aan slag. Ondernemen is een werkwoord, een ander woord voor: niet wachten maar doen.
Wat maakt Suitsupply tot een succes? Een heldere formule. Ons model is onze kracht: geen franje en toch persoonlijk. Snel en effectief. Er is weinig wat onze aandacht afleidt, waardoor we alle aandacht hebben voor onze klanten. We besteden daarbij weinig tijd aan het vastleggen van procedures en richtlijnen maar gebruiken alle ruimte om zo snel mogelijk van A naar B te komen. We houden daarbij een goede balans tussen de zakelijke en creatieve kant. Uiteindelijk gaat het natuurlijk om een soort x-factor waarom klanten zich tot je merk aangetrokken voelen. Die factor is voor anderen niet zo evident, want in principe kan iedereen een pakkenwinkel beginnen. Die x-factor is dus ons best bewaarde geheim en maakt Suitsupply tot een succes.
Hoeveel pakken verkoop je eigenlijk per jaar? Dat is niet zo interessant en ook niet belangrijk. Uiteindelijk gaat het niet om hoeveel pakken ik verkoop, maar om hoeveel mensen blij worden van mijn product. En dat zijn er heel veel.
Dus je zegt niet hoeveel?Nee.
Wordt er in Nederland voldoende geinvesteerd in jonge ondernemers? Nederland zwemt in het geld. Banken en investeerders zijn op zoek naar talentvolle ondernemers met goede ideeen. Dat de overheid niet genoeg zou doen om startende ondernemers te helpen is onzin. De overheid moet zich daar namelijk helemaal niet mee bemoeien. Je bent als ondernemer zelf verantwoordelijk voor je onderneming. Als je daar hulp van de overheid voor nodig hebt moet je er misschien maar helemaal niet aan beginnen.
Kan je personeel je wel bijhouden? Ik heb een speciaal soort in dienst. Mensen met jeukende handen die ze ook willen laten wapperen. Ondanks het feit dat ik zelf een gesjeesde student ben kijk ik wel naar het opleidingsniveau van onze sollicitanten. Je moet wel een hele goede reden hebben als je je studie niet hebt afgemaakt. Opleiding zegt toch veel over intelligentie. Die je nodig hebt om in een situatie waar je heel veel ruimte wordt geboden de juiste beslissingen te nemen.
Input is dus gewenst? Handelen is gewenst. Geen input. Je moet zelfstandig beslissingen durven nemen. Ik heb niets aan mensen die met mooie plannen komen en als ik dan zeg: doe er wat mee, onder de tafel wegkruipen. Zo had ik hier laatst een sollicitante voor de functie van junior productmanager. Ze zei tijdens het gesprek dat het haar ambitie was om uiteindelijk inkoopmanager te worden. Vol verwachting klopte mijn hart, maar zelfs toen ze er een nachtje over had geslapen had ze nog geen voorstelling hoe haar leven als inkoopdirecteur in een organisatie met 500 winkels er uit zou zien. Ik kan mij bijna tastbaar voorstellen hoe mijn bedrijf er straks met 500 winkels uitziet. Op basis van dat voorstellingsvermogen kan ik acties ondernemen. Zij zal dus geen inkoopdirecteur worden.
Heb je wel eens fouten gemaakt? Ondernemen is veel fouten maken, maar toch net iets meer goed doen dan fout. En wat je goed doet, ook nog eens beter doen dan de concurrentie.
Droom je wel eens van rentenieren? Het lijkt me echt vreselijk om op mijn veertigste met mijn zakken vol geld ergens rond te dobberen op een jacht. Ik heb eigenlijk wel medelijden met mensen die hun zaak verkocht hebben en dan niets meer te doen hebben. Maar ja, misschien denk ik er over 20 jaar wel anders over.