abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 28 december 2006 @ 20:47:34 #1
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_44805247
Poollicht

Poollicht
Bron : Wikipedia



Het poollicht is een fenomeen dat op hoge geografische breedtes 's avonds en 's nachts kan worden waargenomen. Als het poollicht zich voordoet zien we vaak een lichte gloed of is het licht zichtbaar als bewegende bogen, stralenbundels of gordijnen van licht en heel zelden is het zelfs vlammend. Soms staat aan de noordelijke horizon een boog waaruit de lichtstralen als zoeklichten omhoog schieten.


Inhoud
* 1 Natuurkunde van het poollicht
* 2 Het poollicht en onze voorouders
* 3 Relatie met zonnevlekken
* 4 Waarneming
* 5 Bronnen

Natuurkunde van het poollicht


Het poollicht hangt samen met uitbarstingen (protuberanzen) op de zon, waarbij grote hoeveelheden geladen deeltjes het heelal ingeslingerd worden. Het aardmagnetisch veld zorgt ervoor dat de deeltjesstroom in de omgeving van de aarde wordt afgebogen en in de buurt van de noord- en zuidpool met verhoogde snelheid de atmosfeer binnendringt. De van de zon afkomstige deeltjes bevatten veel energie die in de bovenste kilometers van de atmosfeer door botsingen wordt overgedragen op zuurstof- en stikstofatomen.


De kleur van het licht is afhankelijk van de botsing:

* zuurstof + lage druk = geelgroen
* zuurstof + zeer lage druk = rood
* stikstof = blauw.

Die energie komt uiteindelijk weer vrij en wordt op 80 tot 1000 kilometer hoogte uitgestraald in de vorm van het kleurrijke poollicht. Dit werd pas in 1957 ontdekt, tijdens het Internationaal Geofysisch Jaar.

Het poollicht en onze voorouders

Het spreekt natuurlijk voor zich dat ver voor onze tijd de mensen ook zochten naar verklaringen voor het poollicht. Men vertelt dat het beeld van leven en dood in de verschillende auroraverhalen, in tal van culturen, telkens terugkomt: het verband met de geestenwereld en de strijd tussen bovennatuurlijke krachten in de hemel. Men denkt ook dat het verschijnsel voor veel mensen angstaanjagend was. In de middeleeuwen zagen sommige Europeanen de roodgloeiende aurora als een voorteken van onheil, oorlog en bloedvergieten. Er zijn ook nog andere rare gedachtengangen. Zo was er een Noor die al in het jaar 1250 dacht dat het ijs op Groenland zo veel kracht genereerde dat het licht van de aurora ermee kon ontstoken worden. Andere Scandinaviërs vroegen zich af of het een weerspiegeling van de zee of zelfs van een school haringen was. De Cree-indianen geloofden dat wie stierf, in een dansende geest – de geest van de aurora – belandt. Zij hebben de aurora’s altijd als heilig beschouwd. Ook de folklore en mythologie van volkeren zoals de Inuit en de Nieuw-Zeelandse Maori’s staat bol van verwijzingen naar de aurora’s, of “het branden van de hemel”.

Het bijgeloof mag dan zijn verdwenen, in een wereld waarin de mens afhangt van hoogtechnologische snufjes zoals internet, is het onderzoek naar aurora’s weer zeer actueel geworden.

Relatie met zonnevlekken


Rond 1840 ontdekte de Engelse sterrenkundige en militair Sir Edward Sabine (1788 - 1883) dat er een relatie bestaat tussen de activiteit van zonnevlekken en het magnetische veld van de aarde. Sabine onderzocht magnetische stormen, die naalden van kompassen deden afwijken. De wisselingen in het aardmagnetisme traden tegelijkertijd op met noorder- en zuiderlicht. Om dit fenomeen verder te onderzoeken kreeg hij de Engelse regering zover dat zij in 1840 een netwerk van meetstations bouwde. Na analyse van zeer veel meetgegevens ontdekte Sabine dat de magnetische stormen een cyclus hadden van tien tot elf jaar.

De Duitse apotheker en sterrenkundige Samuel Schwabe had sinds 1826 dagelijks het aantal zonnevlekken geregistreerd. Ook hij nam een cyclus waar van tien à elf jaar. Sabine legde hun gegevens naast elkaar en kwam tot de conclusie dat er een verband bestaat tussen zonnevlekken en storingen in het aardmagnetisme.

Waarneming

De kans op poollicht is het grootst in jaren met grote activiteit op het oppervlak van de zon. Om de elf jaar maakt de zon zo'n "actieve" periode door (het laatst in 2000), wat zich uit in een groter aantal zonnevlekken. Wanneer zo'n zonnevlek naar de aarde is gericht kunnen de geladen deeltjes die bij de uitbarsting vrijkomen de aardse atmosfeer bereiken en poollicht veroorzaken. Radiozenders op de kortegolf worden enige uren tevoren ernstig gestoord.

In Nederland wordt jaarlijks op gemiddeld ongeveer zeven dagen poollicht waargenomen, het vaakst in jaren met veel zonneactiviteit. Omdat het verschijnsel in noordelijke richting wordt waargenomen wordt het ook wel noorderlicht (aurora borealis) genoemd. Op het zuidelijk halfrond is het poollicht ook te zien en spreekt men van zuiderlicht (aurora australis).


Aurora australis, het zuiderlicht, in de nachtelijke hemel boven Swifts Creek, zo'n 100 kilometer ten noorden van Lakes Entrance, Victoria, Australië.
--------
Er is ook een Nederlandse site die waarnemingen of waarschuwingen geeft als er poollicht in Nederland te zien is.
http://www.poollicht.nl/ of http://www.poollicht.tk/ Zelf per e-mail kun je een berichtje krijgen.
  donderdag 28 december 2006 @ 21:00:49 #2
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_44911558
Dit wil ik nog wel es heeel graag in Scandinavië gaan meemaken . .
pi_45317697
Hoef je niet voor naar Scandinavie. 3 weken geleden hier in Utrecht nog mogen aanschouwen !
Dacht ik dat ik te veel gezopen had maar meerdere mensen hebben het gezien. Heb ook nog geprobeerd een foto van te maken maar dat lukte helaas niet met een gsm-camera

Wat wel vetjes om te zien
Realiteit is een illusie die ontstaat bij een gebrek aan alcohol
pi_45671285
Er komt (hopelijk) weer wat aan
Mogelijk Poollicht

Helaas is deze eruptie niet op de aarde gericht

[ Bericht 13% gewijzigd door -CRASH- op 25-01-2007 19:48:28 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_45688656
quote:
Op donderdag 25 januari 2007 19:42 schreef -CRASH- het volgende:
Er komt (hopelijk) weer wat aan
Mogelijk Poollicht
[afbeelding]
Helaas is deze eruptie niet op de aarde gericht
zier er wel mooi uit
pi_45704332
quote:
Op vrijdag 26 januari 2007 10:32 schreef addie het volgende:

[..]

zier er wel mooi uit
Moet je die van vandaag eens zien
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 26 september 2007 @ 08:52:09 #8
89730 Drugshond
De Euro. Mislukt vanaf dag 1.
pi_53479239
We gaan weer de herfst in en naar de donkere dagen......
Dit heet dat het poollicht seizoen weer gaat beginnen.
quote:
AURORA SEASON BEGINS:
Northern Fall has arrived--and that means it's aurora season.
For reasons not fully understood, the weeks around the autumnal equinox produce,
on average, more geomagnetic storms than any other time of year.
Even the mildest solar wind stream brushing against Earth can ignite auroras.

Foto Credits: Niels Giroud,
Hafnarfjordur, Iceland
Sep. 21, 2007



Zullen we in Nederland ook weer wat te zien krijgen (zoals in 2003 bijvoorbeeld)
of zullen we het totaal missen
Helaas is dat niet te zeggen.....


Maar er zijn natuurlijk mensen die zich er mee bezig houden.
En zo is de kans dat jij er ook van kunt genieten een stuk groter...
Als je mee wilt genieten van de enthousiasme die op zo'n
ogenblik ontstaat. Neem dan eens een kijkje op
Noorderlicht in Nederland
En join de chat
Werkt de Chatbox niet?
Je hebt een Java enabled browser nodig om deze poollicht chatbox te kunnen gebruiken.
Of je kunt direct via mIrc of een ander irc-programma inloggen. De chatboxen
#poollicht en #SpaceWeather kun je vinden op:
ede.nl.eu.undernet.org poort 6666-6669


En als er poollicht in Nederland te zien zijn
of ga je op vakantie in de noordelijke landen
dan zijn foto's zeker welkom in dit topic


So happy hunting...........
pi_53484704
OK hier verder...
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 26 september 2007 @ 20:32:34 #10
191763 r.liong
Kiem Foei & Janet
pi_53496332
Bedankt voor alle geposte informatie. Het Poollicht blijft voor elke buitenstaander ( dus ook ik) een mooi fenomeen van de natuur om van te genieten.
verpachten & verpachten
pi_53506067
Lijkt me een mooi natuurverschijnsel om te zien. Zeer indrukwekkend.

Filmpje youtube
pi_53530404
WOW!!!
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_53530583
quote:
Op donderdag 27 september 2007 06:53 schreef aloa het volgende:
Lijkt me een mooi natuurverschijnsel om te zien. Zeer indrukwekkend.

Filmpje youtube
Gaaf .
  donderdag 27 september 2007 @ 23:13:26 #14
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53531481
Mooi hoor, dat filmpje! Behoorlijk imposant denk ik, als je eronder staat. Hoe noordelijk zou je moeten gaan om zoiets prachtigs irl te mogen aanschouwen? Praten we dan echt over het noordelijkste puntje van Scandinavië?
pi_53532584
quote:
Op donderdag 27 september 2007 23:13 schreef renzell het volgende:
Praten we dan echt over het noordelijkste puntje van Scandinavië?
Nee..... tenminste in de wintertijd niet zover
als in de zomertijd.

Op dit moment


[ Bericht 3% gewijzigd door -CRASH- op 28-09-2007 16:44:25 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zondag 30 september 2007 @ 17:11:21 #16
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_53594289
Thanks trouwens! En... hmmmmm, toch nog iets verder dan ik hoopte. NIet iets waar je 'even' voor afreist, zoals dan een jaar of 8 geleden wel met die zonsverduistering kon.
  maandag 1 oktober 2007 @ 14:35:20 #17
143274 -skippybal-
Stuiterdestuiter
pi_53617435
Tvp. Vorig jaar nog twee keer kunnen zien. Eén keer in U?trecht en één keer In Arnhem
LastFM
03/06 Maccabees - 10/06 Gaslight Anthem - 18/06 Oi Vai Voi - 20/06 Green Beats - 24/06 Ghinzu - 18/07 Extrema Outdoor
  maandag 1 oktober 2007 @ 19:47:31 #18
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_53624863
Toen ik in Alaska woonde heb ik het erg vaak mogen zien. Jammer genoeg had ik toen nog niet de apparatuur om er mooie foto's van te maken. Het kwam daar in de winter toch minstens 1x in de twee weken voor. Op een gegeven moment wordt het zelfs minder speciaal...

Het is wel enorm indrukwekkend. De Alaskaanse Indianen zeggen dat in het poollicht de geesten van je voorouders zitten, en als je fluit ze voor je gaan dansen..
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
pi_53638062
Ik heb het jammergenoeg nog nooit mogen zien. Ben wel van plan om dit een keer te bezichtigen. Lijkt me erg mooi!
Who dares wins
pi_53711890
tvp
  maandag 8 oktober 2007 @ 19:37:26 #21
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_53797414
quote:
Op maandag 1 oktober 2007 19:47 schreef AKnynke het volgende:
Toen ik in Alaska woonde heb ik het erg vaak mogen zien. Jammer genoeg had ik toen nog niet de apparatuur om er mooie foto's van te maken. Het kwam daar in de winter toch minstens 1x in de twee weken voor. Op een gegeven moment wordt het zelfs minder speciaal...

Het is wel enorm indrukwekkend. De Alaskaanse Indianen zeggen dat in het poollicht de geesten van je voorouders zitten, en als je fluit ze voor je gaan dansen..
Is er 's zomers ook een kans om poollicht te zien? Komende zomer heb ik voorzichtige plannen om naar Alaska te gaan en daar rond te fietsen/kamperen. Mocht er dan poollicht te zien zijn, is dat natuurlijk de spreekwoordelijke kers op de slagroom.
  maandag 8 oktober 2007 @ 23:59:50 #22
71166 AKnynke
is lang niet gek
pi_53803821
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 19:37 schreef Hi_flyer het volgende:

[..]

Is er 's zomers ook een kans om poollicht te zien? Komende zomer heb ik voorzichtige plannen om naar Alaska te gaan en daar rond te fietsen/kamperen. Mocht er dan poollicht te zien zijn, is dat natuurlijk de spreekwoordelijke kers op de slagroom.
Ik ben er niet in de echte zomer geweest, maar de kans lijkt me klein, zeker met de grote hoeveelheid licht in de zomer. Ook in de "herfst" heb ik het niet gezien, pas toen het kouder werd kwam het soms op!

waar, wanneer en hoe ga je? erg gaaf! Ik ben benieuwd!
Ik ben niet gek, ik ben een vliegtuig!
  dinsdag 9 oktober 2007 @ 23:50:16 #23
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_53827123
quote:
Op maandag 8 oktober 2007 23:59 schreef AKnynke het volgende:

[..]

Ik ben er niet in de echte zomer geweest, maar de kans lijkt me klein, zeker met de grote hoeveelheid licht in de zomer. Ook in de "herfst" heb ik het niet gezien, pas toen het kouder werd kwam het soms op!

waar, wanneer en hoe ga je? erg gaaf! Ik ben benieuwd!
Ah, jammer, had het ook wel een beetje verwacht. Het kan in Alaska ook verschrikkelijk regenen, las ik onlangs ergens op het net. Het oosten kan per jaar 10 maal zo veel neerslag vangen als hier in NL

Het zijn nog wat vage plannen, maar het komt neer op: vliegen naar Anchorage, met fiets. Dan naar het noordoosten fietsen, Canada in en de Rocky Mountains affietsen tot aan Calgary of Vancouver. Daar weer met het vliegtuig terug naar NL. Probleem is oa de hoge ticketkosten naar Anchorage. Maar het lijkt me een geweldige staat!!!
pi_53912571
Een nichterige moslim, is een Islamietje.[/b] H. Finkers
[b]Die met de hoogste percentages gaan het eerst.[/b] B. B.
|[b]DASOO
| LastFM|
pi_54021498
Solar Wind
Today's x-ray image of the sun from Japan's Hinode spacecraft
reveals a large triangular hole in the sun's atmosphere:



A solar wind stream flowing from this "coronal hole" will soon reach
Earth and the impact could trigger a geomagnetic storm.
High-latitude sky watchers should be alert for auroras on Oct. 18th and 19th.


Hij moet over de 60 lijn komenvoor een
mogelijke zichtbaar poollicht in Nederland.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')