abonnement Unibet Coolblue
pi_39988562
Toch maar even een eigen topicje geknutseld.
En het volgende stukje maar even schaamteloos gejat

Born in Kobe in 1949, Haruki Murakami studied Greek drama before managing a jazz bar in Tokyo from 1974 to 1981. His third novel, A Wild Sheep Chase, earned the Noma Literary Award for New Writers and ended his career at the jazz bar, and his next novel, Hard-Boiled Wonderland and the End of the World, won the prestigious Tanizaki Prize. In 1996, Murakami received the Yomiuri Literary Award for Wind-Up Bird Chronicle. He is also known as a skillful translator of Scott Fitzgerald, Raymond Carver, John Irving, Paul Theroux, and other American contemporary authors.

Ik ken van hem de volgende boeken:
- Pinball 1985
- hear the wind sing 1987
- Norwegian Wood 1989
- A wild sheep chase 1992
- hard boiled wonderland and the end of the world 1993
- the elephant vanishes: stories 1994
- Dance Dance Dance 1994
- The Wind-Up Bird Chronicle 1997
- South of the Border, West of the Sun 1999
- Kafka on the shore 2002
- After Dark 2006
- Blind Willow, Sleeping Woman 2006

Nou moet ik helaas bekennen dat ik er slechts 2 gelezen heb..
Zijn er meer liefhebbers hier?
Ik dacht dat het heel zo bekend niet was.. maa rlangzaam aan blijkt dat dat dus wel meevalt
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  donderdag 20 juli 2006 @ 19:10:30 #2
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_40021172
Goede schrijver, ik heb Kafka on the Shore, The Elephant Vanishes en Dance, Dance, Dance van 'm gelezen.
Goede schrijver, zeer zeker.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_40038882
Mja ik vond het heel apart lezen
maar wel helemaal geweldig
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
pi_40039062
Vroeg me af of ik de enige was.. want niemand lijkt het te kennen

Kocht kafka on the shore toevallig in de kiosk omdat ze niets leukers hadden
bleek het gewoon hartstikke leuk te zijn
jobensaskia.nl
Oi to the punks! Oi to the skins! Oi to the world and everybody wins!
  donderdag 21 december 2006 @ 05:02:05 #5
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_44618666
Toen ik een 'search' deed op Murakami kreeg ik geen enkele 'hit'.
Vandaar dit topic.

Een jaartje geleden las ik nauwelijks boeken meer, TV was veel interressanter voor mij.
Toen ik tijdens mijn vakantie mijn Japanse vriendin leerde kennen raadde ze mij eens aan om "Norwegian Wood" te lezen. Toen dit boek uitkwam in Japan ontstond er een ware "Murakami rage", zelfs zo erg dat de schrijver is gevlucht naar het buitenland, omdat hij gek werd van alle aandacht. Hij heeft een aantal jaar in Amerika en Europa gewoond.

"Norwegian Wood" heeft mij weer de zin gegeven om te lezen, ik heb nu inmiddels al 6 boeken van hem gelezen en ik kan er geen genoeg van krijgen. Zijn boeken met korte verhalen zijn zo ontzettend goed dat ik de verhalen zovaak kan lezen als ik wil zonder dat het me verveeld.

Zijn boeken zijn ook uitgegeven in het Nederlands, maar op de een of andere manier prefereer ik de engelse vertalingen.
(Wikipedia

EDIT: Whoops! Klikte te snel op invoeren

Tips:
Norwegian Woods
The Wind-Up Bird Chronicle
Kafka On The Shore
The Elephant Vanishes

Wat mij het meeste aantrekt is de manier waarop hij over menselijke gevoelens/emoties/sex praat.
Echt een fantastische schrijver.

Door hem ben ik nu ook andere boeken gaan inhalen die ik tijdens mijn boekloze periode heb gemist en ik geniet nu van het lezen van boeken meer dan dat ik ooit van TV hield

[ Bericht 12% gewijzigd door Binsentu op 21-12-2006 05:11:17 ]
pi_44618683
leesde?
  donderdag 21 december 2006 @ 05:12:01 #7
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_44618699
quote:
Op donderdag 21 december 2006 05:07 schreef Yoghii het volgende:
leesde?
(gecorrigeerd)
  donderdag 21 december 2006 @ 15:32:36 #8
97065 la-nina
Ladidaninananaaa
pi_44629666
Murakami

Ik heb The Wind-up Bird Chronicle, Hard Boiled Wonderland & The End of the World, Kafka on the Shore
( !!!) gelezen. De eerste en laatste zijn echt mijn meest favoriete boeken sinds tijden!

Nu lees ik Blind Willow, Sleeping Women. Een verzameling korte verhalen, normaal houd ik daar niet zo van, korte verhalen, maar Murakami's stijl leent zich er prachtig voor. De fantasie, de emotie, de mensen, de katten, de muziek, de parallelle werelden, de krankzinnigheid... ongelooflijke verhalen waar je helemaal voor gaat.
Als ik ooit in Tokyo verzeild raak, ga ik naar z'n jazzclub
| | @ | Overal zanikt bagger...
pi_44640137
Ben erg benieuwd, heb van het weekend The Wind-Up Bird Chronicle gekocht en ik verwacht er veel van.
pi_44649197
Haha, je bent ge "Chris Brownt"
  vrijdag 22 december 2006 @ 05:59:39 #11
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_44649240
quote:
Op vrijdag 22 december 2006 05:48 schreef Yoghii het volgende:
Haha, je bent ge "Chris Brownt"
pi_44715745
Ik ben een enorme fan van het werk van Murakami. De opwindvogelkronieken en Kafka on the shore spraken me erg aan, maar ook zijn andere boeken zijn juweeltjes. Ik heb net Spoetnikliefde uit; ook goed, maar toch minder dan eerdergenoemde boeken.
Een aspect wat me erg aanspreekt in de boeken van Murakami is dat de personages meestal aardig en vriendelijk zijn. Ik denk dat als ik er een in het echt zou ontmoeten ik het best met die persoon zou kunnen vinden. Het kwaad manifesteert zich meestal in iets dat niet menselijk is of bevindt zich ergens waar mensen normaal niet komen, zoals dromen of een parallele wereld of dieren (niet katten, want die spelen altijd een sympathieke rol
Het korte verhaal Tony Takitani uit The Elephant vanishes is trouwens verfilmd en ik kan de film aanraden. Het is zodanig gefilmd dat het lijkt alsof je het verhaal van Murakami aan het lezen bent.
  donderdag 1 maart 2007 @ 02:18:08 #13
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_46796029
quote:
Dinner with Murakami

In Dinner with Murakami neemt regisseur Yan Ting Yuen ons mee in de surrealistische wereld van de Japanse bestseller autheur Haruki Murakami (Kyoto, 1949). Dinner with Murakami geeft een bijzonder en poëtisch beeld van het hedendaagse Japan. Een cultuur waarin de mensen nog altijd heen en weer geslingerd worden tussen de ijzeren wetten van de groepscultuur en het individualisme dat spreekt uit de boeken van Murakami.

In een raamvertelling waarin Yan Ting Yuen de schrijver probeert te verleiden tot een ontmoeting – en middels experts en fans van zijn nu al omvangrijke werk – worden diverse aspecten van Murakami’s boeken onthuld en zien we hoe zijn werk van invloed is op de Japanse maatschappij van nu. Wat maakt zijn boeken zo geliefd, al zijn boeken worden beststellers in Japan en ook in de rest van Azië. Ook de Verenigde Staten heeft hij al veroverd. Murakami staat bekend als een persoon die uitsluitend als schrijver bekend wil staan, hij heeft dan ook nog nooit opgetreden voor televisie. Zal hij nu wel op de uitnodiging van Yan Ting Yuen ingaan? En: is er een bijzondere reden waarom hij niet van Chinees eten houdt?

In Dinner with Murakami komt de sfeer van de boeken van Murakami tot leven en zien we de veranderingen in de Japanse cultuur door de ogen van de schrijver. Hij is een inspiratiebron is voor de jongste generatie Japanners die zichzelf een nieuwe identiteit lijkt aan te meten en op een andere manier met de eeuwenoude tradities wil omgaan.

Regie: Yan Ting Yuen | camera: Maasja Ooms | geluid: Rik Meier | interviews: Kiyomi Yui | montage: Stefan Kamp | muziek: Maurits Overdulve | geluidsnabewerking: Bart Jilesen | productie VPRO: Vera de Vries | eindredactie VPRO: Saskia van Schaik | producenten seriousFilm : Koert Davidse & Marc Thelosen | © 2007 seriousFilm & VPRO

zondag 04 maart 2007
om 19:00 uur bij de VPRO op Nederland 2
Bron

Jammergenoeg kan ik dit niet zien omdat ik in Japan woon. Ik zal dus even moeten wachten voordat ik het op uitzendingemist.nl kan bekijken. Lijkt me erg interressant.
pi_46801677
Ik zag gister over deze schrijver op TV en ik werd zo nieuwschierig dat ik vandaag vrij heb genomen en op zoek ga in boekenwinkels en de hele dag in het zonnetje ga zitten lezen.
pi_46802948
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 11:53 schreef moelan0e het volgende:
Ik zag gister over deze schrijver op TV en ik werd zo nieuwschierig dat ik vandaag vrij heb genomen en op zoek ga in boekenwinkels en de hele dag in het zonnetje ga zitten lezen.
lekker zeg!

Ben nu trouwens bezig met 'dance dance dance' van Murakami...
  donderdag 1 maart 2007 @ 13:24:48 #16
167723 sanni
Acima de seu
pi_46804724
quote:
Op donderdag 21 december 2006 05:02 schreef Binsentu het volgende:

Wat mij het meeste aantrekt is de manier waarop hij over menselijke gevoelens/emoties/sex praat.
Echt een fantastische schrijver.

Door hem ben ik nu ook andere boeken gaan inhalen die ik tijdens mijn boekloze periode heb gemist en ik geniet nu van het lezen van boeken meer dan dat ik ooit van TV hield
Ik ken het niet maar ben er nu wel door geintresseerd geraakt.
  donderdag 1 maart 2007 @ 15:09:52 #17
72039 Pappie_Culo
Spelen is leuk
pi_46808446
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 11:53 schreef moelan0e het volgende:
Ik zag gister over deze schrijver op TV en ik werd zo nieuwschierig dat ik vandaag vrij heb genomen en op zoek ga in boekenwinkels en de hele dag in het zonnetje ga zitten lezen.
Same here... ik moet nog een verjaardagskado opgeven... Welk boek kunnen mijn medefokkertjes me aanraden?
Dance into the fire, to fatal sounds of broken dreams...
pi_46811926
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 15:09 schreef Pappie_Culo het volgende:

[..]

Same here... ik moet nog een verjaardagskado opgeven... Welk boek kunnen mijn medefokkertjes me aanraden?
Hardboiled wonderland & het einde van de wereld is een mooie intro. Verder natuurlijk de opwindvogelkronieken en kafka on the shore. Hardboiled is te koop als goedkopere paperbackuitvoering (van 12.50 oid), dus misschien is dat een optie.
Ik ben het oevre van Murakami aan het doorwerken en tot nu toe ben ik nog geen enkele maal teleurgesteld.
  donderdag 1 maart 2007 @ 23:47:58 #19
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_46829041
-tvp-
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
  donderdag 1 maart 2007 @ 23:58:49 #20
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_46829529
Mijn aanrader is toch wel Norwegian Wood. Echt een verhaal wat nog een hele lange tijd nadat je het hebt gelezen in je gedachten blijft 'doorechoën'.
  vrijdag 2 maart 2007 @ 13:20:32 #21
69950 MadGuy
Fever Ray
pi_46843463
Ik ben nu ook best wel benieuwd. Ik ben enorme fan van de surrealitische verhalen van Daniel Wallace en ik denk dat Murakami veul beter daarin is. Of zo begreep ik het van Tim Krabbé die er lyrisch over was in DWDD...

Ik weet alleen niet meer naar aanleiding van wat Matthijs het erover had. Is er een nieuw vertaling uit? Wat is eigenlijk zijn meest recente werk en wanneer is het uitgekomen?

[ Bericht 30% gewijzigd door MadGuy op 02-03-2007 13:27:50 ]
  vrijdag 2 maart 2007 @ 20:33:05 #22
16049 BJB
cluods in the haed
pi_46858503
Norwegian Wood is onlangs vertaald naar het Nederlands inderdaad. Ik heb die aflevering verder niet gezien, maar het zal ook wel over die Uur van de Wolf uitzending van zondag zijn gegaan.

After Dark is volgens mij z'n meest recente boek. Wikipedia geeft een vrij compleet overzicht van Murakami's oeuvre (zie ook de openingspost).
quote:
Op donderdag 21 december 2006 05:02 schreef Binsentu het volgende:
"Norwegian Wood" heeft mij weer de zin gegeven om te lezen
Grappig om zo'n reactie te zien, voor mij was het De Opwindvogelkronieken die me weer leeshonger gaf
  zondag 4 maart 2007 @ 12:42:58 #23
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_46901648
quote:
Op donderdag 1 maart 2007 23:47 schreef JAM het volgende:
-tvp-
anders ik wel!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 4 maart 2007 @ 20:36:19 #24
37950 JAM
Sic transit gloria mundi.
pi_46917858
Ik kan nu niet zeggen dat die documentaire me in het bijzonder heeft geboeid.
"The world will note that the first atomic bomb was dropped on Hiroshima, a military base."
pi_46919640
Mij wel. Mooie documentaire.

Ik heb Norwegian Wood besteld.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')