maandag 18 december 2006 @ 10:07:58 #1
6897 Chandler
prof. dislecticus
pi_44530329
Een half jaar geleden heb ik een oud zeilbootje gekocht en deze ben ik reeds aan het opknappen.

Het eerste wat ik heb gedaan is de boot schuren, dit karwei is nog niet geheel af maar voordat ik klaar ben wil ik graag wat over verfen weten!.

Specs:
De boot is 3 meter 60 lang. De mast en dergelijke ontbreekt.

Nu wil ik de onderkant voorzien van een donker groene kleur en de bovenkant deels donker groen en van binnen liefst wit met een anti slip korrel.

Weet iemand waar ik moet zijn? heb zelf hier in de stad al gevraagd naar wat prijzen. Per 1 liter verf kost dat 35 euro excl. BTW. Maar natuurlijk heb ik geen flauw idee wat voor verf ik precies moet hebben. Je hebt iets van 1 component en 2 componenten waarvan natuurlijk de laatste het beste en ook het duurste is.

Zou iemand mij hier wat meer over kunnen vertellen?
taal voutjes zijn onderdel van mijn leeven.
up up down down left right left right B A en dan heb je courier!!!! grrr
pi_44530767
uuh.. even denken....

Je boot wordt natuurlijk wel aan zware omstandigheden bootgesteld dus ik zou niet bezuiningen op verf, anders kun je het volgend jaar weer doen. Wat natuurlijk duurder uit komt.

Verder zou ik toch gewoon even langs een verf speciaalzaak gaan. Niet de gamma o.i.d.
pi_44530850
kijk eens of je nog sikkens bootverf kan krijgen.
Deze is uit de handel gehaald en dus kan je deze goedkoper krijgen.

Is bovendien oersterk (2 componenten) maar mag wegens milieu eisen niet meer gemaakt worden.
Gebruik trouwens voor het onderwaterschip anti fouling.
Mario Kart WII FC: 1375-7388-9640 (Pannekoek)
pi_44530857
People will forget what you said or what you did,
but they'll never forget how you made them feel
pi_44531452
Heb je enig idee wat voor zeilboot het is?
Foto's zou handig zijn.
Wat wil je er mee gaan doen> Zeilen of anders.
Wat mis je nog meer buiten de mast? Roer? Zwaard?
Wat is er met dit bootje tot voor kort gedaan? Hoe ziet hij van onderuit?
Is het laminaat nog in orde?
Haal je hem er telkens uit of blijft hij in het water liggen.?
Als je er een zeilboot van wilt maken reken er dan op dat dit in de papieren gaat zitten.
Kosten ongeveer: Mast giek grootzeil fok stagen schoten roer zwaard beslag Euro 4000-5000,--
Als je het boottype weet kun je eventueel 2ehands gaan zoeken.

Is de boot al eens geschilderd?
Zo ja dan moet je eerst weten of dit met 1 of 2 componenten is gebeurd.
2 componenten is duurzamer maar kan NIET over 1 component Andersom kan wel.
Nogmaals foto graag
  maandag 18 december 2006 @ 12:09:07 #6
6897 Chandler
prof. dislecticus
pi_44532962
Het bootje is meerdere keren overgeschilderd en heeft ooit de naam Zef gedragen. Toen ik het kocht was het bootje al een jaar of wat uit het water. Er moet echt heel wat aan gebeuren.

Ik heb met het bootje gevaren met roeispanen maar wil gaan varen met een electro / benzine motor (3pk oid)..

Fotos



en de onderkant



Ben nog druk bezig met schuren, want dat is nogal een karwei zoals je wel kunt zien.

Er zit tevens geen laminaat in de boot

Het is inderdaad de bedoeling dat de boot het gehele jaar in het water ligt, daarom wil ik de onderkant ook voorzien van een donkergroene kleur zodat je de aanslag die er na het verven op komt niet echt snel duidelijk te zien is.

Meer info? let me know.. en ik zal ook die topics even bekijken
taal voutjes zijn onderdel van mijn leeven.
up up down down left right left right B A en dan heb je courier!!!! grrr
pi_44535279
Weet je waar de waterlijn zit? Die kun je nu (ged.) afplakken.
Dadelijk als je hem onder schoon hebt. Komt onder water een anti fouling. plusminus 2-3 cm boven de waterlijn.
Dit is een verf die er voor zorgt dat bij het in het water liggen geen algenaangroei plaats vindt.
Tevens zorgt deze anti fouling er voor dat je in het najaar bij het eruit halen de onderkant makkelijker schoon kunt maken. Ik zelf gebruik Hempel Water Glide.
Als je dit niet doet word het weer een hels karwei om hem aan de onderkant schoon te maken.

Zo je zien is de boot nog voorzien van gel-coat. Deze(witte) laag dien je er NIET af te schuren. Wel kun je hem ligt opschuren zodat de nieuwe verflaag een goede hechting krijgt.
Zorg wel dat de te verven laag VETVRIJ is. dit kun je het beste doen door voor dat je begint te schuren eerst met een afwasmiddelsopje het te schuren oppervlakte schoon te maken. Doe je dit niet dan schuur je alle vet in de groefjes.
Ik zou bovenop geen antisliplaag doen dat is zonde. Mooi strak aflakken.

Wil je het goed doen dan dien je eerst een primer aan te brengen.
Op onderstaande site vind je hier alle info over. Bij de dealers ligt hier ook een boekje. Kun je mss via site opvragen.
http://www.hempelyachtcar(...)elhandbuch05NL.2.pdf Boekje eventueel afdrukken
Lees dit maar eens rustig door hier staan echt heel veel tips in over gronden, lakken, wanneer en hoe lakken, fouten, kwasten, rollers enz enz

Dit is de site
http://www.hempelyachtcare.nl/

Zelf gebruik in al jaren Hempel en ben daar zeer tevreden over.
Als je wat wil weten vraag het maar.

Is de boot trouwens dicht? zitten er geen scheurtjes in Wat weegt hij 50-60 kg?

Maar...... Deze lak hoef je natuurlijk niet te nemen( ivm eurotjes)
Mits er een goede polyesterprimer laag op gaat kun je er ook SPS (bij Bouwmaat te krijgen) op smeren.
Mengen kunnen ze daar in alle kleuren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Solingjan op 20-12-2006 12:23:43 ]
pi_44535756
Een simpele maar doeltreffende manier voor antislip in de kuip is het volgende.
Nadat je de kuip geschuurd gegrond etc hebt en je denkt dat het goed is. Schuur je de grondlaag ligt op.
Nu ga je de kuipvloer lakken.
Als je klaar bent met lakken neem je zilverzand. Doe dit in een (keuken)zeef een strooi dit over het gelakt. Niet aankomen als er ergens te veel ligt. Drogen laten. De volgende dag als de lak droog is kun je het overtollige er afvegen.
Hierna doe je er nog een laklaag overheen. En klaar is je antisliplaag
pi_44536211
Ik wou eerst zeggen dat je polyester beter niet kunt schuren, maar gewoon goed in de comandant zetten. Maar nu ik de foto's zie lijkt dat me idd geen optie!

Ga in ieder geval voor een 2-componenten lak!

Enne, anti-fouling is volgens mij ONZIN op een polyester boot. Nog nooit van gehoord! (hoewel, de polyester bootjes die ik ken lagen wel het hele seizoen op het droge)
Bedenk wel dat je dat ieder jaar opnieuw moet schuren en aanbrengen.
pi_44536491
quote:
Op maandag 18 december 2006 14:07 schreef mcDavid het volgende:
Ik wou eerst zeggen dat je polyester beter niet kunt schuren, maar gewoon goed in de comandant zetten. Maar nu ik de foto's zie lijkt dat me idd geen optie!

Ga in ieder geval voor een 2-componenten lak!

Enne, anti-fouling is volgens mij ONZIN op een polyester boot. Nog nooit van gehoord! (hoewel, de polyester bootjes die ik ken lagen wel het hele seizoen op het droge)
Bedenk wel dat je dat ieder jaar opnieuw moet schuren en aanbrengen.
Daar schrok je dus van.
Waarom 2 componenten lak is a veel te duur en b veel te bewerkelijk en dan voor dit object niet relevant.
McDavid is zeker iemand die alleen in het seizoen naar bootjes kijkt. 99% van de boten hebben antifouling. Alleen zie je die bijna niet. Is nl voor onderwater. Loop nu maar eens over een botenopslag en als je er eentje tegen komt waar geen antifouling opzit dan mag je me daar een foto van sturen.
Enkel wedstrijdboten die maar een of hooguit twee dagen in het water liggen hebben geen antifouling.
En die worden nog elke keer nadat ze het water uit zijn gehaald grondig schoon gemaakt en dan opgeschuurd met 2000
pi_44536795
ik heb meer boten van onderen gezien dan je zou denken

Heb alleen nooit echt opgelet wat ande boten op het onderwaterschip hebben in de loods. Mijn pa heeft een houten boot en die anti-fouling is echt rotspul. Dus als het niet hoeft zou ik het er niet opsmeren. Maar het is niet voor niets dat ik er bij zette dat ik het niet zeker wist.
En ik heb zelf een grijze (!!) laser met een pot commandant en een poetsmachine weer rood gemaakt.

2 componenten lak raad ik aan omdat het veel harder is, beter bestand tegen krassen, minder verkleurt in de zon, en veel duurzamer is. In de zweefvliegerij doen we het niet voor minder.
pi_44536980
quote:
Op maandag 18 december 2006 14:26 schreef mcDavid het volgende:
ik heb meer boten van onderen gezien dan je zou denken

Heb alleen nooit echt opgelet wat ande boten op het onderwaterschip hebben in de loods. Mijn pa heeft een houten boot en die anti-fouling is echt rotspul. Dus als het niet hoeft zou ik het er niet opsmeren. Maar het is niet voor niets dat ik er bij zette dat ik het niet zeker wist.
En ik heb zelf een grijze (!!) laser met een pot commandant en een poetsmachine weer rood gemaakt.

2 componenten lak raad ik aan omdat het veel harder is, beter bestand tegen krassen, minder verkleurt in de zon, en veel duurzamer is. In de zweefvliegerij doen we het niet voor minder.
Dan zou pa is naar een goede anti fouling moeten zoeken. Kijk maar eens bij bovenstaande link van Hempel.

En dat het niet hoeft bestaat niet. Doe je het niet dan krijg je onherroepelijk aangroei.
Enkel als de boot na een of twee dagen er weer uitgaat doet men dit niet om dat de gel-coat superglad is.
2 komponenten is indd beter maar niet relevant voor bovenstaande bootje.

[ Bericht 1% gewijzigd door Solingjan op 20-12-2006 12:24:55 ]
pi_44537266
quote:
Op maandag 18 december 2006 14:31 schreef Solingjan het volgende:

En dat het niet hoeft bestaat niet. Doe je het niet dan krijg je onherroepelijk aangroei.
Enkel als de boot na een of twee dagen er weer uitgaat doet men dit niet om dat de laminaat superglad is.
joh wat zeg ik er nou al 2x bij
pi_44542369
quote:
Op maandag 18 december 2006 14:39 schreef mcDavid het volgende:

[..]

joh wat zeg ik er nou al 2x bij
Moet wel goed lezen wat TS schrijft. Valt niet mee. Maar ja Ik zal het nog een keer voor je opschrijven.
BOOT BLIJFT IN HET WATER LIGGEN
  maandag 18 december 2006 @ 19:09:26 #15
6897 Chandler
prof. dislecticus
pi_44546762
Tja ik ben begonnen met schuren dus moet ik het afmaken, bouwmaat ken ik wel en dus zal ik die eens een bezoekje brengen. Tnx alvast, kom hier zekers nog eens op terug!
taal voutjes zijn onderdel van mijn leeven.
up up down down left right left right B A en dan heb je courier!!!! grrr
pi_44548194
quote:
Op maandag 18 december 2006 19:09 schreef Chandler het volgende:
Tja ik ben begonnen met schuren dus moet ik het afmaken, bouwmaat ken ik wel en dus zal ik die eens een bezoekje brengen. Tnx alvast, kom hier zekers nog eens op terug!
Die boot had waarschijnlijk niet de naam ZEF Maar dat is het type boot .
Het is een Italiaanse ZEF jol
Lengte 3.67 m
Breedte 1.55 m
Gewicht 90 Kg
Zeilopp 2,8m2

SW cijfer is 126 Heeft te maken met classificatie bij wedstrijdzeilen. Is een zeer langzame

http://www.fjsailingschool.com/Zef.htm Vind je best leuk!
Bouwer was Gianni Mazza Er zijn er zo'n 20.000 van gebouwd sinds 1973

Kijk ook maar eens op Marktplaats daar staan er diversen te koop.
  maandag 18 december 2006 @ 20:39:36 #17
6897 Chandler
prof. dislecticus
pi_44550356
Langzaam is in mijn geval juist een uitkomst!!! want ik ga um ombouwen tot relax/visboot om gewoon heerlijk te genieten op het water... met een 3PK motor moet ie toch wel een 10KM per uur gaan toch?
taal voutjes zijn onderdel van mijn leeven.
up up down down left right left right B A en dan heb je courier!!!! grrr
pi_44555891
quote:
Op maandag 18 december 2006 20:39 schreef Chandler het volgende:
Langzaam is in mijn geval juist een uitkomst!!! want ik ga um ombouwen tot relax/visboot om gewoon heerlijk te genieten op het water... met een 3PK motor moet ie toch wel een 10KM per uur gaan toch?
Met langzaam bedoelde ik dus de snelheid onder zeil.
Denk er aan dat de Politie streng controleert. 3 PK is het maximum wat je op deze boot kunt moet mag zetten.
Als er 4 PK op zit dan kan hij nl harder dan 20 km/u En dan heb je weer een vaarbewijs nodig.
Heb je dit niet dan kan dat wel is in de papieren gaan zitten als de Politie je snapt.

Maar voor te relaxen is 3 pk prima.
Ik heb zo'n idee dat dit een superdeluxe jacht wordt dadelijk. Zie je het al voor je. Zomer 6 uur 's ochtens. Spiegelglad water. Hengeltje. Koffie. na na

Hoe vond je de site???
  dinsdag 19 december 2006 @ 08:55:42 #19
6897 Chandler
prof. dislecticus
pi_44560760
Haha, nou er zit geen zeil op dus is hij zo wel heel erg sloom

Ivm idd de politie wil ik graag een 3PK motortje, heb er nu 1tje gezien uit het bouwjaar 63 voor 100 euro ofzo.. want wil echt varen zonder vaar bewijs, maar dat zal in de toekomst ook wel veranderen, dat je al een vaarbewijs nodig bent bij 0.01 PK

Natuurlijk gaat het een prachtbootje worden, alleen duurt het nog wel even.. Heb nog een hoop te doen, moet oa ook de rubber strips aan de omloop van de boot vervangen (deze is keihard geworden).

Welke site bedoel je? die van Zef of het forum? beiden vind ik ze wel ok, alleen die van Zef snap ik zo weinig van
taal voutjes zijn onderdel van mijn leeven.
up up down down left right left right B A en dan heb je courier!!!! grrr

Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')