abonnement Unibet Coolblue
pi_44330075
Op dit moment wordt er in mijn Mitsubishi Colt een ander motorblok gezet. Hij zit er al in, maar het is nog even wachten op de versnellingsbak die dinsdag binnen komt.

Nu hoor ik allerlei verschillende verhalen omtrend de regelgeving die de RDW toepast. Nu is het zo dat de motorcode niet gewijzigd is en het vermogen net niet met 40% toe zal nemen. Moet ik dan alsnog een RDW keuring ondergaan?

Andere mensen beweren weer dat er niks aan de hand zolang het aantal cylinders gelijk blijft. Maar dat lijkt mij onzin.

Even contact opnemen met het RDW heb ik reeds gedaan:
quote:
Opmerking: Geachte heer, mevrouw,

Ik wil mijn auto uitrusten met een andere motor. De motorcode van deze motor is hetzelfde. En het vermogen blijft binnen 40% van de oorspronkelijke motor.

Moet er in dit geval een wijziging in het kenteken plaatsvinden? En wat als er in die toekomst wel sprake is van een vermogensvermeerdering van meer dan 40%?
reactie:
quote:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

Ik heb uw e-mail voor verdere beantwoording doorgestuurd naar onze technische afdeling. De afhandelingstermijn is 5 werkdagen.


Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Schiet weer lekker op Ik kan misschien het beste maar even bellen..

Zijn er verder mensen met ervaringen omtrend motorswaps en daarbij horende regelgeving?
  maandag 11 december 2006 @ 16:56:22 #2
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_44330106
als het aantal cilinders gelijkt blijft hoef je niet opnieuw te keuren afaik

en niet meer dan 40% winst..
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_44330149
Kan me niet voorstellen dat ze het goed vinden dat als je bv van een 1.3 4 cylinder met 70PK naar een 1.8 4 cylinder met 195PK gaat.

--

Lol @ edit..


Maargoed 40% dus.. ik hou dezelfde motorcode (4G93) maar er zit bij deze motor wel fabrieksaf een turbo gemonteerd waardoor het vermogen met ruim 39% toe zal nemen. (195PK ipv 140PK)
pi_44330170
quote:
Op maandag 11 december 2006 16:56 schreef Catch22- het volgende:
als het aantal cilinders gelijkt blijft hoef je niet opnieuw te keuren afaik

en niet meer dan 40% winst..
  maandag 11 december 2006 @ 17:02:43 #5
56176 Catch22-
Ben je Blind?!
pi_44330322
quote:
Op maandag 11 december 2006 16:57 schreef 1299 het volgende:
Kan me niet voorstellen dat ze het goed vinden dat als je bv van een 1.3 4 cylinder met 70PK naar een 1.8 4 cylinder met 195PK gaat.

--

Lol @ edit..


Maargoed 40% dus.. ik hou dezelfde motorcode (4G93) maar er zit bij deze motor wel fabrieksaf een turbo gemonteerd waardoor het vermogen met ruim 39% toe zal nemen. (195PK ipv 140PK)
nja, hoe wouden ze het controleren? Je zou de eerste zijn die een dyno op moet voor de rdw keuring..
Heel veel groetjes, Catch22
En zoals mijn opa zei: "Al is het meisje nog zo mooi, haar poep stinkt ook". Rust Zacht opa..
Met GHB nooit meer nee
Storneren een optie?
pi_44330329
Ik heb ook nog deze gevonden:
quote:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.

U vraagt of er bij een motorwijziging een herkeuring moet plaats vinden.

Wanneer er in een gekentekend voertuig een motor wordt aangebracht met een andere motorcode dan moet het voertuig bij een van de keuringsstations van de RDW worden gekeurd om het kenteken en het kentekenregister aan te laten passen.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring en het voertuig aan de overige eisen voldoet krijgt u een gewijzigde kentekenbewijs uitgereikt. Het overeenkomen met een typegoedkeuring kunt u eventueel aantonen met een verklaring van de fabrikant of zijn gemachtigde importeur.

Wanneer tijdens de keuring blijkt dat het gewijzigde voertuig niet overeenkomt met een bestaande typegoedkeuring dan wordt u doorverwezen naar het Test Centrum Lelystad (TCL), voor het afleggen van een geluidstest. Wanneer de geluidstest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

Wanneer bij de keuring blijkt dat het vermogen van de dan gemonteerde motor vergeleken met het vermogen van de origineel gemonteerde motor met meer dan 40% is toegenomen dan dient er tevens een weggedragtest te worden afgelegd op het TCL. Eventueel kan aan u worden gevraagd het vermogen van de motor aan te tonen. Wanneer de weggedragtest met goed gevolg is afgelegd krijgt u een gewijzigd kentekenbewijs uitgereikt.

De kosten voor de keuring motorwijziging zijn euro 41,50, voor een eventuele weging euro 17,50, voor een geluidstest euro 348,00 en voor een weggedragtest euro 275,00. Een afspraak voor een keuring kan bij een van de keuringsstations van de RDW worden gemaakt. De keuringsstations zijn bereikbaar via www.rdw.nl of telefoon 0900 0739.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Klantenservice RDW
Gaat dus om het wijzigen van de motorcode los van een eventuele vermogenstoename. Dus als je bv een 1.8 in een 1.6 auto stopt en ook al neemt het vermogen maar 10% toe dan zal hij alsnog gekeurd moeten worden begrijp ik hieruit..
pi_44330404
quote:
Op maandag 11 december 2006 17:02 schreef Catch22- het volgende:

[..]

nja, hoe wouden ze het controleren? Je zou de eerste zijn die een dyno op moet voor de rdw keuring..
Mjah het punt is dat het allemaal niets boeit enzo totdat de recherche je auto komt inspecteren bij een dodelijk ongeluk oid. Niet dat ik daar opzettelijk mee te maken wil hebben maar je kan het niet uitsluiten.

Als ze vervolgens je auto gaan inspecteren en ze komen erachter dat je auto niet meer conform type goedkeuring is dan is het niet ondenkbaar dat de verzekering niets uitkeerd en je daarbij nog strafbaar bent ook.

Of is dit niet waar?
pi_44351168
quote:
Op maandag 11 december 2006 16:56 schreef Catch22- het volgende:
als het aantal cilinders gelijkt blijft hoef je niet opnieuw te keuren afaik

en niet meer dan 40% winst..
Die 40% regel is volgens mij bullshit, tenminste in Nederland... Is volgens mij een Zwitserse regel die hier niet geldt. Maar pin me er niet op vast En nee, ik heb nog nooit iemand op herkeuring zien gaan als die een swap had uitgevoerd met hetzelfde aantal cilinders....
Don't let my username fool you...
pi_44353004
quote:
Op dinsdag 12 december 2006 11:20 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Die 40% regel is volgens mij bullshit, tenminste in Nederland... Is volgens mij een Zwitserse regel die hier niet geldt. Maar pin me er niet op vast En nee, ik heb nog nooit iemand op herkeuring zien gaan als die een swap had uitgevoerd met hetzelfde aantal cilinders....
Dus de RDW praat poep volgens jou?
pi_44353032
Ja die quotes van mijn komen rechtstreeks van het RDW..
pi_44353139
Ik heb ook zojuist een mailtje terug gehad van het RDW:
quote:
In reactie op uw e-mail, bericht ik u het volgende.


Wanneer er een motor met een andere motorcode in een voertuig wordt geplaatst dan moet het kentekenbewijs worden gewijzigd.

U moet het voertuig hiervoor laten keuren bij een RDW keuringsstation. Na goedkeuring wordt het kentekenbewijs en het kentekenregister aangepast.

RDW kentekenkeuring
Tijdens de keuring wordt nagegaan of het voertuig met de gemonteeerde motor overeenkomt met een andere bestaande typegoedkeuring. Eventueel wordt u gevraagd dit aan te tonen door het overleggen van een verklaring van, de fabrikant van het voertuig of de in Nederland gemachtigde importeur.

Wanneer er een typegoedkeuring bestaat, dan past de RDW het kentekenbewijs aan. Is dit niet het geval, dan wordt u doorgestuurd naar het Testcentrum in Lelystad (TCL) voor een geluidstest. En wanneer het vermogen met meer dan 40 % is toegenomen wordt tevens een weggedragtest afgenomen.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met de Technische Helpdesk.

Technische helpdesk telefoonnummer: 0900 0739 (0,10 euro p/m).
En een mooi plaatje




Maar dat nozem gaat niet eens inhoudelijk in op mijn vraag, want de motorcode wordt niet gewijzigd! Dan toch maar dubbeltjes lozen dmv een telefoongesprek..
  dinsdag 12 december 2006 @ 12:35:58 #12
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_44353229
348 euro voor een geluidstest, waar zijn we mee bezig zeg
Vampire Romance O+
pi_44395831
Ik heb net even de RDW gebeld, en bij de technische dienst wisten ze mij te melden dat zolang de motorcode hetzelfde blijft er niet gekeurt hoeft te worden. Zelfs niet bij meer dan 40% vermogen

Woei scheelt me weer pegels!
  woensdag 13 december 2006 @ 21:39:15 #14
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_44406663
"weggedragtest"... Juist... En dan?

Je ziet al gebeuren dat iemand een 2liter turbo in z'n seicento hangt en dan vervolgens voor de keuring de druk flink terugdraait...

Nutteloos in mijn ogen, want de goedkeuring is dan binnen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 13 december 2006 @ 21:45:57 #15
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_44407002
quote:
Op woensdag 13 december 2006 16:22 schreef 1299 het volgende:
Ik heb net even de RDW gebeld, en bij de technische dienst wisten ze mij te melden dat zolang de motorcode hetzelfde blijft er niet gekeurt hoeft te worden. Zelfs niet bij meer dan 40% vermogen

Woei scheelt me weer pegels!
Wel even doorgeven aan de verzekering als ik jou was
Die kunnen wel eens moeilijk gaan doen als blijkt dat er een heel ander blok inzit dan jij hebt opgegeven.... en verzekeringen betalen liever niet uit dan wel
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')