abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 6 december 2006 @ 01:42:44 #1
146033 ReisT
Fahrtreppenbenutzungshinweise
pi_44183135

Hier alweer deel 41 in een succesvolle serie. Liefhebbers van de oude delen, komen hier aan hun trekken:

Wie heeft er mooie treinpics?
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 2.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 3
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 4
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 5
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 6
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 7.
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+1
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 8+2
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 11
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje dozijn
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 13
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 14
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 15
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 16
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 17
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 18
Het treinpics, -nieuws en praattopic deeltje 19
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 20
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 21
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 22
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 23
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 24
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 25
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 26
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 27
Het treinpics, - nieuws en praattopic, deel 28
Het treinpics, -nieuws en -praattopic, deel 29
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 30
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 31
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 32
Het treinpics, -nieuws en -praattopic deel 33
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 34
Het treinentopic deel 35
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 36
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 37
Het treinpics, -nieuws en praattopic dl.38 (klote 300-grens)
Het treinpics, -nieuws en praattopic deel 39
Het treinentopic deel 40 met vanaf 10 december Maaslopers!!!

Om maar meteen met de deur in huis te vallen, een introductie van het meest gebruikte reizigersmat in Nederland. Goederenzut is wat minder intresse in, maar stel gerust je vraag Voor meer informatie kun je ook op de site van Rolandrail terecht.
Wat 'verdwenen' mat. soorten van enige tijd geleden als plan W, plan U of 1300-locs wordt ook niet op in gegaan, maar als iemand er wat meer van wil weten: de 'experts' lopen dit topic vaak genoeg tegen het lijf, dus vraag maar raak.

Dat 'de NS' niet meer overal rijdt, zal inmiddels wel bekend zijn. 'De NS' is inmiddels oa NS Reizigers en NS Internationaal. De andere reizigersvervoerders zijn Arriva, Connexxion, Syntus en vanaf 10 december Veolia. De enige treinen van NSR die nog in het noorden komen zijn de treinen Randstad-Amersfoort-Zwolle-Groningen/Leeuwarden en een extra stoptrein Zwolle-Groningen.

Voor het grensoverschrijdend verkeer rijden de volgende vervoerders:
Arriva rijdt op Nieuweschans-Leer, de NMBS rijdt op Maastricht-Luik en Roosendaal-Antwerpen.
DB Regionalbahn is te vinden op Heerlen-Aachen, Venlo-Hamm, en Enschede-Munster.
PEG deelt met DB Regio het stuk Enschede-Gronau, maar gaat vanuit daar naar Dortmund.
De andere twee grensovergangen wat het spoor betreft (Zevenaar-Emmerich en Oldenzaal-Bad Bentheim), wordt alleen overschreden door de ICE en een inmiddels gestopt Syntus-probeertraject, respectievelijk de internationale IC Berlijn-Schiphol. Verder rijden er via Roosendaal naast de stoptrein van de NMBS nog de internationale trein Amsterdam-Brussel en de Thalys naar Parijs.

Leuk en aardig allemaal natuurlijk, maar waarmee wordt dat allemaal gereden?


Laten we in het noorden beginnen met Arriva (Voorheen NoordNed, dochter van Arriva/NS). Arriva rijdt in het noorden de stoptreinen Leeuwarden-Stavoren, Leeuwarden-Harlingen, Leeuwarden-Groningen, Groningen-Roodeschool, Groningen-Delfzijl, Groningen-Nieuweschans-Leer en vanaf 10 december 2006 in de randstad op Dordrecht-Geldermalsen. Arriva voert de dienstregeling in het noorden momenteel uit met Wadlopers, Buffels en Spurts(GTW's). Voordat de concessie overging naar Arriva reed NoordNed op de noordelijke lijnen. Arriva huurt haar mat vooral van het Ierse bedrijf NS Financial services. De materieel inzet is als volgt: DM'90(Buffel) op Groningen-Leeuwarden, met Wadlopers (overige lijnen, alsmede Groningen-Leeuwarden) en Spurts(GTW's), welke eerst ingezet worden op Groningen-Nieuweschans-Leer. De overige trajecten zullen volgen. Vanaf eind 2008 zullen er nieuwe GTW's gaan rijden op Dordrecht-Geldermalsen. Het betreft hier de elektrische variant. 5 maal GTWtype 2/8 en 5 maal 2/6.


Links de Wadloper (DH2), dit is het enige groene stel van Arriva. Naast de (gele) tweedelige wadlopers, zijn er ook nog de één delige (DH1), waarvan sommige voorzien van extra ruimte voor fietsvervoer (de Wadfietser). Hiervoor werd in de zomer een deel van de stoelen verwijderd. Dit gebeurt echter sinds enkele jaren al niet meer.

Hierboven de oudste wadloper, de 3201. Voor de DM90-foto's: zie NS.


De Spurt(Stadler GTW) die sinds 5 november 2006 rijdt voor Arriva. De eerste treinen rijden tussen Groningen en Leer. De planning voor de invoering van de GTW's op de verschillende trajecten:
November/December: Groningen-Leer
December week 50: Leeuwarden-Harlingen
Mei 2007: Groningen-Roodeschool
Juli 2007: Leeuwarden-Stavoren
Augustus 2007: Groningen-Delfzijl
September 2007: Groningen-Leeuwarden

De serie van Arriva bestaat uit 2 verschillende type treinen.
- De GTW 2/6, 2 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)2xx serie.
- De GTW 2/8, 3 rijtuigen met motorwagen, nummers in de (10)3xx serie.
Hieronder is een afbeelding te zien van het interieur van deze trein.




Syntus is actief in Twente en de Achterhoek op Arnhem-Wintersijk, Zutphen-Winterswijk, Zutphen-Oldenzaal en Arnhem-Tiel. Verder rijdt Syntus nog in naam van Connexxion op Almelo-Mariënberg in de spitsuren ter versterking. Syntus rijdt ook met DM90's gehuurd van NS, en met eigen spul: de lighttrain Lint's.



Twee gekoppelde Syntus Buffels, met daaronder een Lint van buiten en van binnen.


Bij velen bekend om het busvervoer, minder bekend als spoorbedrijf. Ze hebben ook maar één lijntje: Almelo-Marienberg. Rustig enkelspoors lijntje door de Twentse venen. Verder stelt het geen drol voor, vooral vanwege de dramatisch slechte aansluitingen in Mariënberg.
Connexxion heeft twee DH1-wadlopers omgedoopt tot Veenexpress en voert daarnee de diensten uit. In de spits worden beide veenexpressen bijgestaan door een Lint van Syntus. In januari 2007 worden er op Almelo-Mariënberg nieuwe linten ingezet. Vanaf 10 december 2006 gaat Connexxion ook een treindienst onderhouden op de valleilijn, welke ligt tussen Ede/Wageningen en Amersfoort. Vanaf september 2007 wordt op deze lijn nieuw materieel, de Protos, ingezet.

Interieur en exterieur.


Veolia is in Nederland wat betreft het gebruik van het spoor een nieuwkomer. Vanaf 10 december zal dit Franse bedrijf de treindienst gaan onderhouden tussen Nijmegen en Roermond en tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade. Hiervoor zal in eerste instantie materieel gehuurd moeten worden, wat er op neerkomt dat er op beide trajecten met het huidige materieel gereden zal gaan worden, namelijk de DM'90, DH1/2 en Mat'64. Veolia is op dit moment in Nederland actief met haar dochterondernemingen BBA (busvervoer in oa. Noord-Brabant en op de Veluwe, alsmede enkele vaarverbindingen), Limex en SBM in Maastricht. Veolia heette voorheen Connex.
Vanaf december 2007 wil Veolia gaan rijden met de Stadler GTW, net zo als Arriva heeft Veolia de GTW 2/6 en de GTW 2/8 besteld bij Stadler. De trein moet er zo uit gaan zien:



Over RandstadRail wordt in dit topic niet ingegaan. Er is een speciaal topic voor RandstadRail.
RandstadRail

Voor meer info: kijk op http://www.randstadrail.nl
Op RandstadRail is het volgende materieel gaan rijden:




diesel
Bij NSR is de verscheidenheid weer wat groter.
Ook NSR exploiteert nog drie diesellijnen (Enschede-Zwolle, Zwolle-Kampen en Nijmegen-Roermond), en maakt daarvoor uitsluitend gebruikt van de tweedelige DM’90/Buffels. Wat moderner dan de wadlopers van Arriva en Connexxion, en wat stiller dan de nieuwere Lints van Syntus.

Wat betreft aanbestedingen heeft NS-Regio de aanbesteding gewonnen voor het traject Apeldoorn-Zutphen, waar met DM'90 op gereden wordt. Hiervoor is een aparte tak opgezet die "RegioNS" wordt genoemd. Een vast team rijdt en onderhoudt het materieel. Ter onderscheiding zijn de Buffels die hier rijden voorzien van speciale stickers.


Een Buffel van binnen en van buiten. Op de buitenfoto staat twee stellen gekoppeld.

Elektrisch
En omdat een groot deel van Nederland nu eenmaal geëlektrificeerd is, wordt ook veelvuldig gebruik gemaakt van elektrische treinstellen en locs omdat die over het algemeen wat goedkoper in het gebruik zijn.

De getrokken treinen worden aangedreven door een loc uit de 1700 of 1800 serie. Deze zijn vrijwel identiek, alleen is de 1700 ongeveer tien jaar nieuwer, en heeft wat meer mogelijkheden wat betreft multitractie (samenwerken met een andere 1700) en dubbeldeksmaterieel (alleen DD-AR, DDM-1 wordt met 1800'en gereden). Ook technisch gezien zijn er verschillen, maar daar zullen we jullie niet mee vermoeien.
Getrokken treinen zijn vooral te vinden op de langere intercity trajecten als Venlo-Den Haag (met ICK), Maastricht/Heerlen-Haarlem, en wat kortere (spits)routes daarbinnen als bijvoorbeeld Eindhoven-Utrecht.
De inzet in de treinserie 800/900 Haarlem-Amsterdam-Utrecht-Eindhoven-Heerlen/Maastricht zal vanaf december 2006 ten einde komen als hier IRM op ingezet gaat worden. Hiermee zal van/naar Alkmaar worden gereden. Ook wordt er niet meer alternerend naar Maastricht of Heerlen gereden, maar zal voortaal gesplitst worden in Sittard waardoor de IC’s elke halfuur naar deze plaatsen gaat rijden.

Achter de locs uiteraard de nodige voorzieningen voor het vervoer van reizigers, iets dat wat gemakkelijker gaat door het aanbrengen van deuren, waarin ter meerdere glorie van de reiziger nog banken staan ook.
Momenteel zijn er (ruwweg) drie series rijtuigen: ICR, ICRm en ICK. Afkortingen komen wel meer terug in dit topic dus een kleine uitleg: ICR = InterCityRijtuig (niet meer in dienst), ICRm = gemoderniseerde ICR (met oa airco en nieuwe bankjes) en de ICK zijn eigenlijk 2e hands Duitse rijtuigen voor de korte termijn (vandaar de 'K') die zijn gekocht (voor een miljoen per stuk) om wat extra zitplaatsen te verzorgen, wat destijds hard nodig was. Na een halfjaar rust, zijn recentelijk weer meer rituigen ICK in dienst gekomen, om via schuifacties met IRM een DD-AR de wegvallende stellen plan V op te kunnen vangen, die wegens verstreken onderhoudstermijnen aan de kant gingen. Ook een hoge defectenstand in IRM (gesmolten stuifsneeuw in electr. circuit) en ICM (nieuwe compressoren zijn storingsgevoelig). Met de ingang van dienstregeling 2007 zijn er zoveel extra treinen dat alle ICK weer in dienst zal komen. Niet in de laatste plaats omdat er 60 rijtuigen ICRm aan HSA worden verhuurd voor inzet op de HSL-Zuid.
ICR en ICRm werd door elkaar gebruikt tijdens de rivisie - die nu vrijwel afgerond is- op de trajecten Maastricht/Heerlen-Haarlem, waar ICK eigenlijk alleen maar tussen Eindhoven/Venlo-Den Haag rijdt. (Inmiddels zijn overigens, in augustus 2006, alle ICK-rijtuigen weer in dienst genomen en rijden zij ook weer in de 3500-serie tussen Eindhoven en Schiphol.)

Hoe eea er van binnen en van buiten uitziet, zie de fototjes.

Een 1700 loc met een sliert ICR en ICRm-rijtuigen en een ICRm tweede klas interieur.


Een ICR 1e klas interieur voor en na de verbouwing tot ICRm.


Het ICK van buiten, en een coupé en het gangpad van binnen.

Nu is zo'n loc aan één kant wat lastig als men op het eindpunt om moet draaien. Daarom worden sommige ICR-rijtuigen voorzien van een zgn. stuurstand type: BDs); een cabine vanwaaruit de loc bediend kan lopen die de trein dan niet trekt maar duwt. Zo kan op het eindpunt bijvoorbeeld in geval van vertraging sneller gekeerd worden. Deze stuurstanden worden vooralsnog alleen ingezet op Haarlem-Limburg.


Andere getrokken/geduwde treinen van NSR zijn de 'oude dubbeldekkers': DDM-1 en DD-AR. DDM-1 zijn lange DD-stammen met een 1800-loc, van binnen harde rode banken. De stuurstanden zijn voorzien van de afbeelding van een bedreigde diersoort. DDM-1 bakken zijn ook af en toe te vinden tussen Maastricht/Heerlen en Haarlem, waar 12 rijtuigen ICR blijkbaar te weinig zitplaatsen leveren. Dan lopen er één of twee DDM-1's in mee. Bij instroom van de stuurstand (BDs) in deze treinseries, zullen de dubbeldeks bakken gewoon in dienst blijven.
De huidige verwachting is dat alle DDM-rijtuigen worden gemoderniseerd zodat ze IC-waardig worden qua comfort.

DD-AR is wat korter (stammen van 4) en heeft groene en blauwe bankjes (2e respectievelijk 1e klas). DD-AR staat voor "DubbelDekker - Agglo-Regio". Om loc's vrij te maken om oude locseries (1100/1200/1300) te vervangen, is bij vijftig DD-AR stammen (een stam is een min of meer vaste combinatie van loc+rijtijgen) de 1700-loc vervangen door een half-dubbeldeks motorwagen waarbij je boven kan zitten en de benedenverdieping vol staat met de elektrische installatie.

Een maal geduwd mat, en een (smerige) motorwagen.

De Panda

2e en 1e klas interieur: de zelfde banken als in SGM3.


...en van binnen. De groene bankjes is de 2e klas, de blauwe 1e klas.

Buiten het getrokken mat, wordt er ook gebruikt gemaakt van treinstellen. Achtereenvolgens ICM, DD-IRM, plan V, plan T, SGM en tot december 2005 SM'90. Dit laatste type is buitendienst gesteld vanwege de grote storingsgevoeligheid en de hoge kosten die er aan die type, mede door de kleine serie, verbonden waren.

De treinstellen voor de lange afstand, is natuurlijk het ICM (ook: Koploper). Vooral te vinden in het noorden en oosten van het land. Door de doorloopkop (die om dubieuze redenen overigens buiten dienst gesteld is in 2005, en bij revisie dicht gelast zal worden) en snelle koppeling is het mogelijk om onderweg te combineren met een ander treindeel, als versterking of vanuit een andere plaats. Voor het ontkoppelen geldt hetzelfde.
De treinen combineren en splitsen op de volgende routes:
Amsterdam/Schiphol-Amerfoort (koppelen)-Enschede
Den Haag/Rotterdam-Utrecht(kop.)-Zwolle(ontkopp.)-Groningen/Leeuwarden.
Elk halfuur wisselen de bestemmingen zodat bijvoorbeeld vanuit Enschede eens per uur naar Amsterdam/Schiphol kan worden gereist, en een halfuur later naar Den Haag/Rotterdam. De treinseries (qua dienstregeling dus) zijn zo ontworpen dat altijd in Amersfoort een cross-platform overstap is op de andere trein.

Interieur van de ICM

Verder wordt het ICM ingezet als (luxe!) stoptrein op Zwolle-Groningen en Deventer-Almelo, als IC op Eindhoven-Utrecht. Met ingang van de dienstregeling 2007 komt er een eind aan de inzet van ICM op de stoptrein Zwolle-Groningen. Mat'64 zal deze dienst overnemen.
Foto's:

Een close-upje van de helaas ter ziele gegaane doorloopkop, en een frontshot met (uiteraard) gesloten kopdeuren.

De Koploper rijdt in twee varianten rond: drie en vier bakken. Het verschil is (behalve ruim 26 meter lengte) een extra setje motoren. De langste reizigerstreinen van het land bestaan uit 5 ICM3'tjes (403 meter!) en bieden aldus aan 935 personen een zitplaats. Verder rijden er nog een paar speciale koplopers rond. De eerste is ontworpen door de Italiaanse kunstenaar Mendini en maakt reclame voor het eveneens door Mendini ontworpen Groninger museum. De 4444 is een vier baks ICM, maar heeft, itt een gewone ICM4, 2 bakken (de helft dus) aan 1e klas plaatsen, waar dat normaal slecht 1 bak (een kwart) is. Inmiddels is de eerste koploper gereviseerd. Het betreft de 4011.

Mendini-interieur, balkon en 1e klas.

Mendini van buiten (witte deuren), en de 4444 in de sigarettenrook.

Tijdens de boekenweek was er nog een kinderboeken stel, en door de sponsering van het NOC NSF door de NS, rijden er ook drie Olympische ICM’s en twee IRM’s rond.(4201,4240,4241,9525,9520) Vanwege de Olympische spelen in Turijn was er een Olympische Thalys. Deze heeft de wintersporters teruggebracht naar Nederland. Na deze rit is de Thalys echter meteen weer van haar bestickering ontdaan.

Olympische ICM IV

Het nieuwste spul van NSR is de DD-IRM; dubbeldeks interregio mat. Wordt gebruikt op allerhande IC en sneltreintrajecten, en soms als stoptrein. Nadat er oorspronkelijk alleen drietjes en viertjes waren (u raad het al, 3 respectievelijk 4 bakken lengte), werden deze in het kader van de zitplaatskansverhoging omgebouwd tot viertjes (de drietjes) en zesjes (de viertjes). Ook zijn er helemaal nieuwe viertjes en zesjes besteld. Waar de 'standaard' treinen met 12 bakken (de max lengte bij getrokken mat.) ICR nog niet genoeg zijn, wordt 2*IRM6 ingezet, met een capaciteit van bijna 1150 personen. De NS heeft echter momenteel zodanig veel IRM in dienst dat de treinen in vele series rijden, waar ze oorspronkelijk niet bedoeld waren om op ingezet te worden, bijvoorbeeld op Venlo-Den Haag. Op Heerlen/Maastricht-Haarlem rijden al twee setjes van twee zesjes gekoppeld om alle reizigers van de perrons in de trein te kunnen krijgen. Met de dienstregeling 2007 moet deze versnippering voorbij zijn. Echter zal aan de versnippering niet geheel een eind gemaakt worden, omdat met ingang van de DRGL 2007 de ambtenarentreinen 501 en 502 Groningen-Den Haag CS gereden gaan worden met 2xVIRM6. In het weekend zullen de vergelijkbare treinen ook door dit VIRM gereden gaan worden, waarbij ieder weekend een stel VIRM op zaterdag naar Leeuwarden gaat en op zondagavond weer terug naar Groningen.
En natuurlijk weer de foto's...

1e en 2e klas interieur, beide van de nieuwe stellen, danwel de nieuwe tussendelen van de verlengde stellen. Nu staan op één verdieping de stoelen ook achter elkaar (coach) omdat 'men' dit fijner zou vinden bij drukte.

verlengd IRM (VIRM6) van de buitenkant.

VIRM IV + VIRM VI

Een wat minder bekend treinstel was de SM'90, ofwel Railhopper. Qua technologie voorloper van de al besproken IRM en qua inrichting en uiterlijk voorloper van de DM’90. Is een experimenteel treinstel bedoeld om de (hierna volgende) stellen mat'64 te vervangen als stoptrein, alleen door de vele problemen (drie verschillende computersystemen, en er zit meer elektronica in een SM'90 dan in een TGV) zijn er nooit meer dan negen gekocht. Het gebeurde regelmatig dat alle negen treinstellen in Zwolle aan de kant stonden. Door alle technische problemen mocht er een tijd lang alleen maar met twee stellen worden gereden zodat het evt. defecte stel gesleept kon worden door het tweede stel. Door de zeer brede body van de trein, waren in den beginne enkele stellen in de tweede klas voorzien van 2+3 opstelling en mocht niet overal gereden worden vanwege de grotere breedte van de trein. De opstelling in de trein werd echter na een tijdje veranderd in een normale 2+2 opstelling. Als de treinen werkten, was het echter één van de fijnste treinen van het land.
Per december 2005 staan deze high-tech stellen echter terzijde in Onnen en zijn ze vervangen door mat'64.
Wederom fotootjes.

1e klas interieur (zo ruim dat je niet met je poten op de bank tegenover je kon zitten), en de rolstoellift.

En van de buitenkant zag het ding er in haar goede dagen zo uit.

Het mat dat door de Railhopper/SM’90 vervangen had moeten worden, is het mat'64, onder te verdelen in de tweedelige plan V en de vierdelige plan T. Recentelijk wordt aardig wat mat'64 aan de kant gezet dan wel gesloopt, omdat men anders geen diensten genoeg heeft voor de de nieuwe IRM-instroom, en omdat het spul na ruim 40 jaar technisch op is. Plan V rijdt rond in vele kleuren (qua interieur) en deelseries, dit komt door de grootte van de series (er zijn er bijna 250 gebouwd) en de dus niet gelijktijdige revisie. De oudste zijn 12 jaar ouder dan de nieuwste.
Plan T is wel één serie, en die zien er alle 30 ruwweg hetzelfde uit van buiten en binnen.
De belangrijkste overeenkomst is dat beiden gehaat worden voor hun krottigheid en harde bankjes. Bij drukte zit je met je knieën in je nek en in de nek van de persoon tegenover je. Plan V's zijn overigens wat nieuwer dan de T's, en zijn de laatste stellen die in Nederland (Werkspoor) gebouwd zijn, al zijn de nieuwere series al in het buitenland in elkaar gezet. Vanaf 2008 zal mat'64 geleidelijk aan vervangen worden door een nieuw type sprinter.

Een T en een V.

Ook een V'tje, maar in een ander kleurtje komt het toch sympatieker over. en het interieurtje van een Plan T 2de Klas

Tenslotte rijdt in de randstad nog wat SGM (stadsgewestelijk materieel) rond. Te zien in twee smaken: de tweebaks Citypendel (Banaan) en de gereviseerde driebaks Sprinter SGMm (Vlavlip).
De Citypendels waren eigenlijk alleen te vinden op de Zoetermeer Stadlijn: een spoorlus in de vorm van een krakeling met meer dan 10 haltes in Zoetermeer, bekend als aggressielijn. Ook waren de citypendels te vinden op de Hofpleinlijn. Nu aan deze inzet een einde is gekomen, worden de 2 delige stellen als versterking van sommige treinen in de randstad ingezet.
De Sprinters (drietjes) zijn in de zgn 'ruime randstad' te zien, op Utrecht-Rotterdam, Utrecht-Rhenen, Rotterdam-Hoek van Holland, en in de hoek Haarlem-Uitgeest-Amsterdam en nog zo wat trajecten in die hoek.
Door de vele deuren en het snelle optrekken (helaas max 125 km/uur), zijn ze uitermate geschikt voor drukke trajecten met veel stops. De ombouw van de Sprinters is bijna voltooid en met de nieuwe sprinters heeft NS Commercie het product 'Sprinter' ingevoerd, ipv gewone stoptrein. De indeling van binnen is wat opener, alleen het verschil tussen 1e en 2e klas is compleet verwenen.

SGM2 (citypendel) en SGM3 (sprinter)

SGMm van binnen en buiten.



Er zijn ook nog twee light-rail experimenten aan de gang: Gouda-Alphen a/d Rijn en Houten-Houten Castellum.
De tweede komt vooral doordat er geen tijd was om de huidige stoptreinen ook nog op Castellum te laten stoppen. Nu rijdt er een tram van de HTM (oorspronkelijk afkomstig uit Hannover), evenals op de Rijn-Gouwelijn, waar NS samenwerkt met de HTM. De laatste is zo'n succes dat inmiddels de helft van de reizigers aldaar een andere vorm van vervoer heeft gevonden.


Het trammetje op Houten-Houten Castellum (foto: Dr_Flash)


A32 tram op de Rijn-Gouwe-lijn.



NSI houdt zich (naast verlies lijden) vooral bezig met vier grensoverschrijdende verbindingen:
Amsterdam-Brussel (elk uur)
Amsterdam-Keulen (5x per dag)
Schiphol-Berlijn (4x per dag)
Amsterdam-Parijs (wisselend)

De verbinding naar België loopt goed en is altijd goed gevuld, net als de treinen naar Berlijn, al wil men graag laten geloven dat ze hier verlies op lijden. M.i.v. december 2003 is dus 1 van de 5 ritten geschrapt. M.i.v. december 2006 zal deze serie 140 gekoppeld worden aan het binnenlandse IC-net, met alle problemen van dien, als niet-koppelbaarheid met ICM (hoewel dat minder een probleem is doordat vanaf december 2006 Amersfoort-Amsterdam totaal los komt te liggen van de rest van de Noord-Oost IC’s) en het feit dat binnenlands treinen veel voller zitten dan deze Duitse 6 bakken (+3 Nederlandse versterkingsrijtuigen). Bovendien kunnen reizigers niet meer rechtstreeks van/naar Enschede.
De verbinding met Keulen wordt verzorgd door ICE's, wat vooralsnog geen doorslaand succes is, niet in de laatste plaats vanwege de prijs al is NSI tegenwoordig qua prijs met Ryanair/Easyjet aan het concurreren.


ICE, buitenkant en 1e klas int (met dvd/cd)


meerspannings BNL-loc (NMBS), en 2e klas interieur (idd ICRm van NS).
De loc kan in Nederland en België rijden (1500 en 3000V) en is eigendom van de NMBS. De rijtuigen zijn van NS en voorzien van een rode (NMBS kleur) raamband icm met het gele van NS. Regelmatig rijden er ook blauw-gele tussen, dat komt door de ombouwactie naar ICRm die ook voor het BNL-spul geldt.


Bij gebrek aan meerspanningslocs wordt de IC vanuit Berlijn in Bad Bentheim overgenomen door een Nederlandse loc.


Thalys.



Hier alleen maar wat foto's.

Op Enschede-Munster/Dortmund rijdt Bauheihe 643. Deze komt ook in Heerlen vanuit Aachen.
Tot 3 november reed op Nieuweschans - Leer deze duitse boemel treintjes

Deze zijn nu vervangen door rechtstreekse treinstellen van Arriva, de GTW's van Stadler.


Op Roosendaal-Antwerpen de varkenskop:



Maastricht-Luik:
Zo lang er nog geen rechtstreekse Intercity van Maastricht naar Brussel gaat rijden, doen deze oude barrels van de Belgische spoorwegen dienst op dit lijntje



Venlo-Hamm:


Deze trek-duwtreinen bestaan uit gereviseerde Duitse Silberlingen. Deze treinen rijden vanuit Venlo meteen de grens over en rijden onderweg onder andere langs grote steden als Mönchengladbach, Düsseldorf, Wuppertal en Hagen.

Soms worden in deze topicserie verkortingen gebruikt voor stationsnamen, als je hier niet zo in thuis bent (over het algemeen zijn het gewoon de eerste letters van de lettergrepen), kun je ze hier opzoeken.
Ook wordt wel eens melding gemaakt van een treinserie, waarmee alle treinen op een bepaald traject worden bedoeld. Als men het heeft over 'de 3600' worden daar de sneltreinen tussen Roosendaal en Zwolle mee bedoeld. Alle treinen in het land hebben een eigen nummer om ze herkenbaar te houden voor personeel en verkeersleiding. Zo is de trein die die om 16:19 vanuit Zwolle naar Roosendaal vertrekt de 3663. De volgende trein is de 3665, die daarna de 3667 et cetera. De treinen in de tegengestelde richting hebben de even nummers. Een lijst (PDF) van alle treinnummers die in 2006 gebruikt worden, kun je hier vinden.


Als er zaken zijn die verder nog onduidelijk zijn, vraag maar raak in dit topic!!
deze OP is hier te vinden
pi_44183389
TREIN TREIN TREIN!!! HWHAHAHAHA!!! geweldig ga zo door
feest
  woensdag 6 december 2006 @ 02:20:06 #3
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44183431
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 23:55 schreef Ou-Tannu het volgende:

[..]

Dacht wel dat dat duurder was?
Ja, behoorlijk zelfs, op een enkele reis Zp-Es scheelt het je bijna 2 euro. Dit omdat het via Dv veel meer kilometers zijn, maar omdat de snelheid veel hoger ligt dan met de stopper, betaal je per minuut reistijd flink wat meer. Maar je reist wel comfortabeler (tenminste, tot zondag).
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 6 december 2006 @ 02:50:29 #4
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44183586
Serie Traject Materieel
500 Gvc - Ut - Amf - Zl - Gn ICM + 1x VIRM (526/561)
700 Shl - Amf - Zl - Gn ICM
800 (Sgn) - Amr - Asd - Ut - Ehv - Mt VIRM
1400 Gvc - Ledn - Shl - Asd - Ut (nachtnet) ICM
1500 Asd - Amf - (Dv) IR + ICM
1600 Shl - Amf - Dv - Hgl - Es ICM
1700 Gvc - Ut - Amf - Dv - Hgl - Es ICM
1900 Gvc - Rtd - Bd - Ehv - Vl ICK + 2x VIRM
2000 Gvc - Ut - Ah - (Nm) VIRM + 2x ICRm
2100 Asd - Shl - Gv - Rtd - Rsd - Vs VIRM
2200 Asd - Hlm - Ledn - Gv - Rtd - Ddr - Bd DD-AR + 2x DDM-1 + 1x VIRM
2400 Asd - Shl - Ledn - Gv - Rtd - Ddr - (spits Vs) VIRM + 1x T + 1x V
2600 Gvc - Ledn - Shl - Asd VIRM
2800 Rtd - Gd - Ut - Amf - Amfs ICM
3000 Nm - Ah - Ut - Asd - Amr - Hdr VIRM
3200 Asd - Hnk - Ekz (spits) DDM-1 + DD-AR + VIRM
3300 Hnk - Zd - Hfd T + 1x V
3400 Gvc - Ledn - Hlm - Amr - Hn DD-AR + T
3500 Ehv - Ht - Ut - Shl ICRm + 1x IRM
3600 Ah - Nm - Tb - Rsd ICRm
3700 Zl - Dv - Ah - Nm V
3800 Zl - Emn V
3900 Hfd - Asd - Alm - Lls DD-AR + SGMm
4000 Utg - Zd - Asd - Wd - Gd - Rtd SGMm + 2x DD-AR
4100 Rtd - Hld - (Hlds) SGMm
4200 Rtd - Msw SGMm
4300 Lls - Alm - Wp - Shl - Hfd DD-AR + SGMm
4400 Ht - Nm T + 1x V
4500 Asd - Ekz DD-AR + DDM-1 + 4x SGMm
4600 Asd - Wp - Alm - Almo DD-AR + DDM-1 + 3x SGMm
4700 Asd - Zd - Utg SGMm
4800 Asd - Hlm - Utg DD-AR
4900 Ut - Hvs - Almo DD-AR + T / V
5000 Ledn - Gv - Rtd - Rlb - Ddr DD-AR + T / V
5100 Gvc - Rtd - Ddr - Rsd T / V + 2x DD-AR
5200 Tbwt - Ehv - Dn V
5400 Asd - Hlm - Zvt DD-AR
5500 Ut - Brn SGMm
5600 Ut - Amf - Zl DD-AR + 1x V
5700 Ledn - Shl - Dvd - Wp - Hvs - Ut DD-AR + T / V
5800 Avat - Amf - Hvs - Asd SGMm + DD-AR + 1x V
5900 Ut - Rhn SGMm + 2x T / V + 1x DD-AR
6000 Ut - Gdm - Tl V
6300 Gvc - Ledn - Hlm DD-AR + T + 1x V
6400 Ehv - Wt V
6800 Rm - Std - Mt - Mtr V
6900 Std - Hrl V
7000 Apd - Dv - Aml V
7200 Asdz - Asb - Ut SGMm + 2x T / V + 1x DD-AR
7500 Ed - Ah - Zp V
7900 Zl - Wdn - Aml - Es DM '90
8000 Zl - Emn V
8500 Zl - Kpn DM '90
8800 Ut - Ledn VIRM
9100 Zl - Gn DM '90
9600 Ehv - Ht V
9700 Rtd - Gdg SGMm
9800 Gvc - Ut V
10100 Hgl - Es DM '90
10500 Zl - Lw ICM
10700 Zl - Lw ICM
12500 Rtd - Ut - Amf - Zl - Lw ICM
12700 Rtd - Ut - Amf - Zl - Lw ICM
13600 Bd - Tb - Ht V
14000 Rtd - Wd - (Ut) SGMm
14100 Rtd - Vdg SGM-II
14300 Lls - Alm - Wp - Shl (spits) VIRM
14600 Rsd - Vs IRM + 2x V + 1x DD-AR + 1x T
15900 Ut - Vndc SGM-II
16000 Ut - Gdm - Ht V
17200 Asd - Ut (daguitwerking) SGMm + 1x DD-AR
17800 Apd - Zp DM '90
18800 Apn - Ledn (spits) SGM-II
19500 Gd - Apn - Ledn (spits) SGM-II
19800 Gvc - Gdg T / V
20500 Rtd - Ut ICM
20800 Std - Hrl VIRM
21700 Rtd - Ut ICM
26000 Tl - Gdm 1x V
28300 Ut - Utm SGM-II

bron/nettere opmaak: http://home.planet.nl/~duijn181/cu2/matNSR2007.htm

[ Bericht 2% gewijzigd door MREn op 06-12-2006 03:32:32 ]
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
pi_44183602
Gast dude man !!

Wat is 't?
feest
  woensdag 6 december 2006 @ 03:30:31 #6
22002 MREn
Met de botte bijl meer plezier
pi_44183724
NS-Treinserienummering 2007 met materieelplanning, opvallend is trouwens inzet van DM'90 in een IC-dienst, de 10100.
"Ik weet namelijk zo veel, dat ik me niet schaam voor de dingen die ik niet weet."
  woensdag 6 december 2006 @ 03:59:52 #7
153711 SpankTheMonkey
It's Nice! I like!
pi_44183795
Treinspotters.

Had in de klas ook zo een figuur zitten. Kwamen we uit school, stonden we ergens op het perron, rijdt er een trein langs, pakt die snel zo een boekje uit zijn binnenzak gaat die allerlei nummers opschrijven. Spannend.

Ik begrijp het niet. No offence, enjoy people.
pi_44184025
Koploper!
pi_44184039
Ach, tis best leuk, hoef je je tenminste niet te vervelen tijdens vertragingen

Tevens verkapte tvp
pi_44184771
quote:
Op maandag 4 december 2006 21:44 schreef Dichterbijer het volgende:
Amersfoort heeft ook wat leuks neergezet op Perron 6/7 in een wachthokje:

[afbeelding]
[afbeelding]
Groot en klein
[afbeelding]
Je hoeft geen kou te lijden, want ze hebben dus verwarming aan de buitenkant aangebracht
[afbeelding]
Er reed zelfs al 1 koploper rondjes. Tevens hebben ze een miniatuur versie van de koploper in KLM Blauw
In reactie op het modelspoor gebeuren op spoor 6/7 in Amersfoort.
Ze bouwen daar het station van amersfoort na om daar volgens mij de nieuwe dienstregeling in uit te beelden. Vandaag zag ik dat ze de spoor nummers bij de verschillende sporen hadden gezet.
  woensdag 6 december 2006 @ 09:19:12 #11
86072 thatsme
and That's you!
pi_44185016
tvp
I never joke about my work!
1: Ik heb altijd gelijk
2: Zo niet dan treedt regel 1 vanzelf in werking.
  woensdag 6 december 2006 @ 09:25:23 #12
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44185128
quote:
Op woensdag 6 december 2006 03:59 schreef SpankTheMonkey het volgende:
Treinspotters.

Had in de klas ook zo een figuur zitten. Kwamen we uit school, stonden we ergens op het perron, rijdt er een trein langs, pakt die snel zo een boekje uit zijn binnenzak gaat die allerlei nummers opschrijven. Spannend.

Ik begrijp het niet. No offence, enjoy people.
En jullie hard lachen natuurlijk, want oh wat een sukkel. Laat die gast lekker zijn hobby beoefenen. Een ander sloopt in het weekend bushokjes...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 6 december 2006 @ 09:26:39 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44185148
quote:
Op woensdag 6 december 2006 02:50 schreef MREn het volgende:
Serie Traject Materieel
2800 Rtd - Gd - Ut - Amf - Amfs ICM
12500 Rtd - Ut - Amf - Zl - Lw ICM
12700 Rtd - Ut - Amf - Zl - Lw ICM
21700 Rtd - Ut ICM
Ik ben absoluut voor!

Wat is eigenlijk het verschil tussen 12500 en 12700?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_44187018
12500 is IC tussen Zl en Lw
12700 is stoppende IC tussen Zl en Lw
  woensdag 6 december 2006 @ 11:03:06 #15
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_44187146
quote:
Op woensdag 6 december 2006 10:57 schreef Zug-Chef het volgende:
12500 is IC tussen Zl en Lw
12700 is stoppende IC tussen Zl en Lw
Ah ok! Zo lang ie tussen Rtd en Ut maar enigszins doorrijdt!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 11:12:20 #16
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44187349
Lekker originele titel

Even wat berichten uit het vorige topic beantwoorden
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 11:18:15 #17
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44187514
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:22 schreef Alexxxxx het volgende:
Je eigen trein? Is er naar jou ook een trien genoemd? Welke bekende Noordelring hebben we in onze gelederen? Hans Alders?
Hans Alders is iemand waarvan de houdbaarheidsdatum allang verstreken is. Ik heb tenminste iemand uitgekozen die er nog iets van gemaakt heeft. Hij heeft het planetarium in Franeker gebouwd, Eise Eisinga.
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 17:38 schreef thatsme het volgende:
Het kan ook andersom zijn. Is maar net wat de contracten, wat betreft het materieel, met de NS zijn. Als het contract voor Arriva met de huur met de NS ophoud in december heeft Arriva het nakijken. En anders heeft inderdaad Veolia het nakijken!
Ik dacht dat Arriva de stellen nog tot het eind van 2007 geleasd had. Kan het ook mis hebben natuurlijk. Overigens is er nu sprake van 11xDH1 en 3xDH2 op de maaslijn voorlopig. Het is afwachten of dat er ook echt komt natuurlijk.
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:11 schreef Brembo het volgende:
Leveren in 2008 en de dienstregeling in laten gaan op 2007 . Nee, dan was het beter geweest dat er voldoende materieel was en liever te veel . Maar daar worden de NS en ik het nooit over eens .
Ze willen zoveel mogelijk geld binnenskamers houden, dus zodra de reizigersgroei iets afvlakt, dan wordt er minder nieuw materieel besteld.
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 19:48 schreef ReisT het volgende:
Dat zijn dus de spitstreinen, die ze niet zullen rijden. Een halfuursdienst Nijmegen-Roermond denken ze dus wel te kunnen rijden.
Met de mogelijk 17 beschikbare bakken zal het lastig worden.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 11:23:56 #18
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44187673
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 20:52 schreef MREn het volgende:
Er komen trouwens geen controleploegen in de treinen van Veolia omdat er geen geld is voor niet-rijdend personeel.
Dit bevordert het zwartrijden wel. En die OV-Chipkaart is niet het wondermiddel, zoals het wel gepresenteerd wordt. De Hc is nog wel degelijk nodig. Hij/zij moet de kaarten uitlezen
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:00 schreef MREn het volgende:
Om nog maar even voorbij te gaan aan speciale passen als personeelspassen waar ik nu vrolijk het halve land mee door kan...ik mag doodvallen als ik die eentje krijg die ook voor andere vervoerders gaat gelden (hoewel die in praktijk nooit lastig doen).
Voor zover ik weet zijn de personeelspassen van andere vervoerders niet geldig bij de NS en andersom. Je mag dus alleen met de vervoerderspas rijden in een gebied waar je eigen bedrijf actief is. Syntus zal misschien de uitzondering zijn op de regel.
quote:
Op dinsdag 5 december 2006 22:02 schreef Ou-Tannu het volgende:
krijgen we nou bij Arriva andere treinkaartjes? gezien die arriva groene automaten steeds meer op duiken?

of komen daar de combikaartjes in ofzo?
Naast die Arriva automaten staan de NS automaten ook nog. Het lijkt me dat je bij de Arriva automaten alleen kaartjes kunt kopen voor de treinen die in de arrivagebieden rijden. Dus ook de speciale kaartjes. Voor kaartjes naar andere bestemmingen, moet je de NS automaat gebruiken, die ook gewoon de normale Arriva kaartjes uitspuugd.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44188253
quote:
Op woensdag 6 december 2006 11:23 schreef Peterselieman het volgende:


Naast die Arriva automaten staan de NS automaten ook nog. Het lijkt me dat je bij de Arriva automaten alleen kaartjes kunt kopen voor de treinen die in de arrivagebieden rijden. Dus ook de speciale kaartjes. Voor kaartjes naar andere bestemmingen, moet je de NS automaat gebruiken, die ook gewoon de normale Arriva kaartjes uitspuugd.
wat een useless idee?

of zou het meer ¤¤¤ op leveren?
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 11:51:50 #20
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44188518
Arriva denk volgens mij van wel
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44188589
Arriva denkt wel meer
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 11:55:48 #22
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44188630
Af en toe kan ik geen hoogte krijgen van Arriva. Iets wat meer regel dan uitzondering is.
Altijd onderweg naar het avontuur
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 11:57:45 #23
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44188674
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer eens in een wadsloper gezeten tussen Zuidhorn en Leeuwarden. Het ding reed tussen Grijpskerk en Buitenpost volgens mij niet volgas, want ik had het idee dat het ding bijna achteruitgeblazen werd door de wind. Zo traag voelde het aan. En toch reed de trein met niet meer dan +5
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_44188735
quote:
Op woensdag 6 december 2006 11:57 schreef Peterselieman het volgende:
Gisteren voor het eerst sinds lange tijd weer eens in een wadsloper gezeten tussen Zuidhorn en Leeuwarden. Het ding reed tussen Grijpskerk en Buitenpost volgens mij niet volgas, want ik had het idee dat het ding bijna achteruitgeblazen werd door de wind. Zo traag voelde het aan. En toch reed de trein met niet meer dan +5
wadjes kunnen 100+ km/h halen hoor

Gezond zal het niet zijn voor ze
  Redactie Frontpage / Sport woensdag 6 december 2006 @ 12:02:11 #25
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_44188788
Als ze de sneltrein tussen Gn en Lw rijden, is de brom van de motor veel dieper dan op de stopdiensten. Ook als de trein stilstaat. Dit omdat de trein waarschijnlijk de gehele tijd maximaal moet presteren.
Altijd onderweg naar het avontuur
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')