abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 15 februari 2007 @ 23:25:51 #226
128548 pavv
The computer says NO
pi_46351275
Die Black Bottle kan....maar ik zou gewoon een voordeligere slijter opzoeken. Laphroaig is een van de meest voordelige Malts, met een beetje zoeken heb je voor 25 euro al een flesje te pakken

Voor minder geld krijg je echt alleen maar echt mindere spullen

eventueel zou je nog kunnen kijken naar de :
Vintage Islay 5 years ( 0,7 ltr, 40%)
"Deze vijf jaar oude Islay Malt is afkomstig van Lagavulin (zegt men, kan net zo goed Caol Ila zijn)en heeft ook het aparte Islay karakter. De malt is geselecteerd en in Schotland gebotteld door de Signatory Vintage Scotch Whisky Co Ltd."

kost 2 tientjes
  donderdag 15 februari 2007 @ 23:37:02 #227
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_46351784
Doe dan voor een paar euro meer de vatsterkte versie... ook Lagavulin, ook 5 jaar, maar dan zo'n 60 procent. Ongeveer zoals een jonge Islay bedoeld is, dus
'Nuff said
  vrijdag 16 februari 2007 @ 00:28:56 #228
128548 pavv
The computer says NO
pi_46353529
die lijkt me idd nog beter, goed idee
  maandag 19 februari 2007 @ 14:25:58 #229
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_46457034
Nieuwste aanwinsten werden net bezorgt door van zuylen zelf, hij heeft in de straat gewoond waar ik nu woon, leuk toeval dus.
Maar de volgende flessen staan hier nu:
Lagavullin Distillers Edition
Compass Box Hedonism
Bowmore Enigma
Ardberg Airigh Nam Beist (naam past niet op de verpakking maar is leuk opgelost)
Komende dagen maar eens uitproberen, ben benieuwd.
pi_46458213
Ardberg klinkt als 'n vage Zweed

Ardbeg heeft wel vaker vage namen, net als die Uigeadail ... weet nog steeds niet hoe je 't schrijft (steeds google erbij ), maar tis altijd wel lekker!
  maandag 19 februari 2007 @ 18:34:23 #231
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_46464445
Vage namen? Driekwart van alle whisky-namen komt uit het Gaelic, inclusief het woord whisky zelf.



Uigeadail is overigens de naam van een meertje waar Ardbeg water uithaal. Loch Uigeadail, om precies te zijn.
'Nuff said
  maandag 19 februari 2007 @ 23:36:53 #232
3292 Tweek
Koffie graag!
pi_46477542
De naam airigh Nam Beist kom dan weer van een "small hill loch" die tussen Uigeadail en de distilleerderij ligt en het water zo gezegd balanceerd.

Vind dat toch altijd wel leuk de verhalen achter de whisky en de streek en de namen, geeft iets extra's aan de drank.

Overigens de bowmore en de hedonism geproefd.
Bij de bowmore zijn de sherry invloeden duidelijk te merken, het rokerige valt wat meer op de achtergrond. Een genot om aan te ruiken en aanrader als je het rokerige/turf normaal te zwaar vind.

De hedonism doet ze naam eer aan(een zoete nectar die je op orgien zou serveren ), zeer zoet, vanille, caramel en fruitige, beetje grasachtige afdronk. Typisch een whisky die ik aan vrouwen voor zou zetten om te laten zien dat het voor hun ook erg lekker kan zijn, in mijn ervaring zijn die meestal wat terug houdender, maar dat kan ook komen door mijn overschot aan islays.
  dinsdag 20 februari 2007 @ 05:50:28 #233
269 vats
Live life to the max!
pi_46481065
Heb van de week deze gekocht:



En ik moet zeggen echt een heerlijke Whiskey! Ik houd wel van een robuste smaak! Er zit een heerlijk rokerige smaak aan.
pi_46481491
quote:
Op maandag 19 februari 2007 18:34 schreef Doffy het volgende:
Vage namen? Driekwart van alle whisky-namen komt uit het Gaelic, inclusief het woord whisky zelf.

Nee, echt joh? Maar jij zal andere roots dan ik hebben, ik gebruik dagelijks namelijk erg weinig Gaelic. Vaag in die zin, dus. "Havana reserve" is doorgaans wat makkelijker te onthouden dan "de holte bij de molen" in het Gaelic. (dat is dus Lagavulin, haha )

Dan van Uigeadail bijvoorbeeld wist ik, maar ik weet dus wéér niet hoe je 't schrijft
pi_46483948
quote:
Op maandag 19 februari 2007 14:25 schreef Tweek het volgende:
Nieuwste aanwinsten werden net bezorgt door van zuylen zelf, hij heeft in de straat gewoond waar ik nu woon, leuk
Bowmore Enigma
Ik heb die fles ook, vind hem echt verschrikkelijk
Maar ik kan niet omschrijven wat er nou zo vies aan is.
God doesn't believe in atheists..
pi_46510295
* knnth c/p't ...

Voor het eerst the Balvenie Double Wood 12yo op ... lekker!

Een heel zoete geur wel, echt sherry. De smaak is gelukkig niet zo zoet als de geur doet vermoeden. Heel vol en zacht, notig en sherry. En dan 'n lange en warme nasmaak, nog licht rokerig en fruitig.

Heerlijk!

Edit: iets later 'n Lagavulin. WTF!? Nu pas valt me op hoe stijf dat spul staat van de turf en jodium

[ Bericht 30% gewijzigd door knnth op 20-02-2007 23:40:30 ]
  donderdag 22 februari 2007 @ 22:40:44 #237
162171 Teqronaut
Uncontrollable
pi_46577607
Ik heb toenet de Dhalwinnie 15 yr geprobeerd
en kan er niks aan doen maar vind hem toch echt NIET lekker
het zal het rokerige wel zijn denk ik dus ik hou het toch maar bij een (voor mij) lekkere speyside
(of andere niet rokerige whisky)
" And there he goes, one of Gods own prototypes.
High powered mutant of some kind never even considered for mass production.
To weird to live. To rare to die "
  donderdag 22 februari 2007 @ 22:42:24 #238
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_46577677
Dalwhinnie rokerig?
'Nuff said
  donderdag 22 februari 2007 @ 22:43:38 #239
162171 Teqronaut
Uncontrollable
pi_46577750
nou ja rokerig
op de fles staat dat ie een tikkie rokerig is dus ik gooi het daar maar op
Zon grote kenner ben ik nou ook weer niet
" And there he goes, one of Gods own prototypes.
High powered mutant of some kind never even considered for mass production.
To weird to live. To rare to die "
  donderdag 22 februari 2007 @ 22:44:54 #240
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_46577810
Nou ja, misschien zijn mijn smaakpapillen definitief beschadigd door een teveel aan Ardbeg en Lagavulin
'Nuff said
pi_46587787
quote:
Op donderdag 22 februari 2007 22:44 schreef Doffy het volgende:
Nou ja, misschien zijn mijn smaakpapillen definitief beschadigd door een teveel aan Ardbeg en Lagavulin
Ik proef ook al geen lieve speysides meer.... Het is net als sex: zodra je eenmaal zonder condooms bent geweest hou je jezelf voor dat je er met niks meer van voelt en dat dat 2e rangs-werk is

Nu nog een paar jaar sigaren erbij roken en je kunt zingen als Tom Waits
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  zaterdag 24 februari 2007 @ 19:03:54 #242
69509 Crucisalus
The doctor is here....
pi_46631169
Ik ga vanavond een N&T houden bij m'n schoonzusje. Zij heeft whisky een tijdje geleden ontdekt maar heeft er, in verband met haar zwangerschap, nog niet echt van kunnen genieten.

De line-up is als volgt.

01) Glenmorangie, 10y, 40% Highland
02) Ardbeg Airigh Nam Beist, 16y, 46% Islay
03) Johnnie Walker Green Label, 15y, 43% Blend
04) Rosebank 1991 (Signatory Vintage), 12y, 43% Lowlands
05) Wild Turkey, 8y, 50,5% Bourbon
06) Talisker, 18y, 45,8% Skye
07) Nikka Miyagikyou, 12y, 45% Japan
08) Glen Scotia (heavily peated) 1999, 6y, 45% Campbeltown
09) Dailuaine 1991 (G&M, CC), 14y, 43% Highland
10) Bladnoch Sheeplabel, 16y, 55% Lowland
11) Arran - Champagne Grand Cru Finish, 58.7% Arran
12) Aberlour a'bunadh (batch no.14), 59.5% Speyside

Ik heb geprobeerd whisky's uit zoveel mogelijk streken in de line-up te doen. Ik heb als Ierse whiskey alleen maar een Tullamore Dew staan . Die ga ik haar dus NIET voorschotelen.
Ik ben benieuwd wat ze er van vindt. En of ze zich de laatste whisky nog zal herinneren .
Misschien neem ik nog een flesje extra mee....

Groet,

Crucisalus

Het leven is te kort om slechte whisky te drinken.....
pi_46689884
Iemand nog naar het Whiskyfestival in Groningen geweest? Het viel mij op dat daar toch best weinig jongeren rondliepen...
Na een tijdje onze interesse getoond te hebben werden wij getrakteerd op een Glenlivet Cellar '72 waarvan maar 6 flessen in Nederland zijn! Was een heerlijke volle whisky.
Verder nog kennis gemaakt met Ad de Koning, die ons persoonlijk een Ardbeg Airigh Nam Beist in kwam schenken, ook heeeeel lekker, alhoewel ik persoonlijk de Oogie die we later op de avond proefden beter vond (maar eigenlijk zijn de 2 totaal niet te vergelijken).
In totaal heb ik 23 nieuwe whiksy's geproefd ! Zeker de moeite waard dus, en het was een zeer geslaagde avond
  maandag 26 februari 2007 @ 15:09:41 #244
162171 Teqronaut
Uncontrollable
pi_46695988
Ik heb mezelf ook maar weer verwend met een nieuwe whisky


" And there he goes, one of Gods own prototypes.
High powered mutant of some kind never even considered for mass production.
To weird to live. To rare to die "
pi_46697723
quote:
Op zaterdag 24 februari 2007 19:03 schreef Crucisalus het volgende:
De line-up is als volgt.
<12 whisky's>
I
Vind je dat niet een beetje veel? Ik zou het bij 4, 5 whisky's houden, tegen de tijd dat ze bij de 10e is weet ze niet meer hoe de eerste smaakte. Probeer bijvoorbeeld 1 streek uit te lichten, je hoeft niet in die ene proefavond heel schotland door (en japan)
12 whisky's (en zeker als ze zo verschillend zijn van karakter) is best veel voor een N&T...

See for yourself
Mijn foto's op Flickr!
[b]Op 15-09-2006 10:28 schreef Hans_Gielus[/b]
Namens Fryslân hoop ik dat je van een berg afkukelt _O-
  maandag 26 februari 2007 @ 21:52:40 #246
27698 Doffy
Eigenlijk allang vertrokken
pi_46712605
quote:
Op maandag 26 februari 2007 16:00 schreef Gripper het volgende:
Vind je dat niet een beetje veel?
[..]
See for yourself
Dát, en de volgorde. Denk jij dat het verstandig is om eerst een Ardbeg op 46% te proeven, en pas later een Rosebank? Een Dailuaine achter een heavy peated Glen Scotia? Het is natuurlijk jouw n&t, maar het lijkt mij geen optimale line-up om verschillende smaken ook daadwerkelijk te proeven.
'Nuff said
pi_46717083
quote:
Op donderdag 15 februari 2007 10:27 schreef LostFormat het volgende:
Whsiky! Ik vind het superlekker maar drink het heeel weinig en weet er dus niet al te veel af. Heb eik alleen nog maar single malts op. Maar daarom heb ik eik totaal geen oog welke blends een beetje te doen zijn.

Nu had ik laatst een fles laphraoig gehaald en die was bar snel op. Beetje jammer want zo rijk ben ik niet. Die fles laphroaig was voor mij al best een uitspatting. Nu zoek ik dus een goede, betaalbare blend, zodat ik de eventuele latere single malts echt als snoepjes voor speciale gelegenheden kan houden. Een blend die ik wat regelmatiger kan aanschaffen dus. Hebben jullie enig aanraderts?
Ik heb altijd een flesje Teacher's Highland Cream staan. Vind ik een prettige blend voor weinig geld:



http://www.whiskymag.com/whisky/brand/teachers/whisky268.html
Ik wil niet meer, ik wil niet meer! Ik wil geen handjes geven!
Ik wil niet zeggen elke keer:Jawel mevrouw, jawel meneer......
nee, nooit meer in m'n leven!
  maandag 26 februari 2007 @ 23:51:53 #248
69509 Crucisalus
The doctor is here....
pi_46718327
Laat ik eerst voorop stellen dat de door haar genutigde hoeveelheden whisky klein waren.
Betreffende de line-up. Ik heb bewust de wat mildere whisky's met de wat robuustere afgewisseld om de verschillen duidelijk te benadrukken. Ik zal haar bevindsels ongeveer weergeven.

01) Glenmorangie, 10y, 40% Highland
Ze vond deze lekker maar niet bijzonder. ze proefde duidelijk fruit, kruiden en vanille.
02) Ardbeg Airigh Nam Beist, 16y, 46% Islay
De turf en de rook in het beest bevielen haar zeer goed. Ze herkende ook duidelijk de jodium (ze werkt in de zorg). Ze vond het een killer.
03) Johnnie Walker Green Label, 15y, 43% Blend
Nadat het stokbrood en het water de smaak gereset hadden vond ze deze toch iets tegen vallen. Niet bijzonder en minder dan de Glenmorangie.
04) Rosebank 1991 (Signatory Vintage), 12y, 43% Lowlands
Deze vond ze geweldig. De neus zacht en subtiel zoetjes. Ze vond deze zacht als water binnenkomen waarna de plezierige zoetheid (appels) het overneemt.
05) Wild Turkey, 8y, 50,5% Bourbon
De bourbon vond ze scherp, zoet en niet plezierig. Ze heeft deze naar haar eerste slok laten staan.
06) Talisker, 18y, 45,8% Skye
Haar bevindingen hier hebben mij geshockeerd. Ze vond 'em vies!! Zo vies dat ze hem al had leeggegoten in het afvalglas voordat ik kon zeggen 'doe maar bij mij in'. Het pepertjer stond haar enorm tegen. De turf vond ze wel prettig maar de peper gooide roet in het eten. En dat terwijl het pepertje hier veel minder aanwezig is dan in de 10 jarige.
07) Nikka Miyagikyou, 12y, 45% Japan
Deze vond ze prettig zoet en kruidig. Voornamelijk gebalanseerd, niets overheerst. De smaken vond ze moeilijk te benoemen.
08) Glen Scotia (heavily peated) 1999, 6y, 45% Campbeltown
Hebben we bewaard voor een volgende keer. Ik zal hem dan naast de 14 jarige doen.
09) Dailuaine 1991 (G&M, CC), 14y, 43% Highland
Hier heeft ze een klein nipje van gehad en ze proefde hier sherry. Dat is iets wat ik er zelf nog niet heb uitgehaald terwijl deze toch op sherry vaten gelegen heeft. Ik heb met deze Dailuaine sowiezo een haat-liefde verhouding. Soms proef ik er alleen maar dingen als meubelwas en een scherp zwavelig iets. Ik heb hem zelfs al een keer door de gootsteen gegooid. Andere keren vind ik hem wel genietbaar doch ondoordringbaar/ongrijpbaar m.b.t. de smaak.
Neus: Kruidig, iets van noten en boter. Ook iets wat op meubelwas lijkt.
Smaak: Scherp c.q. branderig (zwavel), iets zoet en fruitig (limoen), mout en kruidig.
Finnish: Medium tot lang. Mout, kruiden en zwaveltje (een beetje als een hap rook van een uitgeblazen lucifer).
Dit klinkt alles niet erg genietbaar maar toch scoor ik 'em dan op een kleine acht.
10) Bladnoch Sheeplabel, 16y, 55% Lowland
Heeft ze van genipt, gaat voor een volgende keer in de herhaling.
11) Arran - Champagne Grand Cru Finish, 58.7% Arran
Deze vond ze wel bijzonder. Ze meende de champagne wel te proeven (?!?). Ze vond de smaak met name bijzonder daar ze het prikkelend effect van de alcohol als mousserend wegschreef. Deze laat ik haar nog een keer proeven maar dan gaan we iets spelen met water. Ikzelf vind dat deze Arran ook wel een paar druppels water kan gebruiken.
12) Aberlour a'bunadh (batch no.14), 59.5% Speyside
Ze heeft hier een nipje van gehad. Ze vond het minder alcoholisch dan de Arran. Zeer zoet, veel body, duidelijk sherry en ook chocolade waargenomen.

Ze vondt het zeer leuk. Het heeft haar verrast hoeveel verschillende smaken en met name ook welke smaken men uit een whisky kan halen. De diversiteit vond ze opmerkelijk en had ze niet verwacht.

Haar favorieten:
1 - Rosebank
2 - Ardbeg
3 - Nikka Miyagikyou

Ze heeft die nacht in ieder geval goed geslapen!


Groet,

Crucisalus
Het leven is te kort om slechte whisky te drinken.....
  zondag 4 maart 2007 @ 10:14:15 #249
69509 Crucisalus
The doctor is here....
pi_46898940
Zaterdag per post binnengekomen:
Bunnahabhain 1997 - Heavily Peated (Ultimate), 9y, 46% (2X)
Imperial 1989 - Bourbon Barrel (Ultimate), 14y, 43%
Redbreast - Pot Still, 12y, 40% (Irish)

De Bunny is zeer
Het leven is te kort om slechte whisky te drinken.....
  zaterdag 10 maart 2007 @ 17:16:15 #250
69509 Crucisalus
The doctor is here....
pi_47127701
M'n vrouw wou in het kader van de wilde wijn dagen bij G&G kijken. Daarna nog even in het winkelcentrum rondgelopen.
Toen ontdekte we nog een slijter, een beetje weggestopt achter een chinees restaurant.

En aldaar gevonden:

2 x 35cl - Laproaig 10y (green stripe), 57.3%



Dus mijn dag is weer goed!

Hij had ook nog een distillerij-botteling van Caol Ila CS staan van 59.3% (geloof ik), is iemand hiermee bekend.

Groet,

Crucisalus
Het leven is te kort om slechte whisky te drinken.....
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')