abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43923320
quote:
Politie behandelt arrestant als gast

Drachten - Een arrestant is voorwerp van onderzoek én dient als gast te worden behandeld. Dat zijn de twee uitgangspunten die de Politie Fryslân hanteert bij de bouw van het nieuwe politiecellencomplex in Drachten. Het 22 cellen tellende complex dat vrijdag officieel in gebruik wordt genomen, is volgens de politie een van de modernste van Europa.

In Drachten kan de arrestant straks in zijn of haar cel computerspelletjes spelen op de technozuil en zelf de televisie bedienen. Er is wel een beperkt aantal kanalen beschikbaar: alleen Eurosport, National Geographic en Discovery Channel. De zelfredzaamheid van de arrestant is groot. Hij kan zelf het licht aan en uit doen, het toilet doorspoelen, water drinken uit een fonteintje en binnen bepaalde marges de temperatuur in zijn cel regelen.

,,Meer dan ooit kunnen we met dit gebouw de arrestant als gast behandelen. Zo hoort het, want een arrestant is een verdachte en nog geen schuldige”, aldus woordvoerder P. Boomsma. ,,De klant is koning, mits die zich als keizer gedraagt”, meent teamchef arrestantenzorg en justitiële ondersteuning R. Keet.
Qua techniek is er volgens de politie sprake van ,,het neusje van de zalm”. Aan veiligheid voor arrestant en arrestantenverzorgers - een heikel punt sinds de Schipholbrand - zijn geen concessies gedaan. Onder de 22 cellen bevinden zich twee speciale cellen: een anti-claustrofobiecel en een cel voor luidruchtige arrestanten. Die laatste heeft een dubbele deur en geen meubilair. De politie gaat ervan uit dat de schadepost aan cellen tot een minimum zal worden beperkt. De kleur van de cellen is beige met lichtgroene accenten; die kleurstelling zou de agressie temperen.

Het cellencomplex aan het Moleneind heeft acht miljoen euro gekost. Behalve cellen zijn er ook twaalf verhoorkamers, vijf ophoudkamers, een advocatenkamer, een bezoekkamer en een dokterskamer. Er is ook een dubbele verhoorkamer met de mogelijkheid de verhoren op te nemen. Deze is voor verdachten van ernstige delicten. Het ultramoderne cellen- en verhoorcomplex is tegen het politiebureau gebouwd. Dat wordt momenteel gerenoveerd, een opknapbeurt die komend voorjaar afgerond moet zijn.

Kopie in Leeuwarden
De Friese politie houdt straks alleen nog arrestanten vast in het cellencomplex van Drachten en in de cellen bij het hoofdbureau aan de Holstmeerweg in Leeuwarden. Ook daar komt een nieuw complex met 22 cellen. Het wordt een kopie van het gebouw in Drachten. De aanbesteding is komende maand. Naar verwachting is dat cellenblok over een kleine twee jaar klaar.

Oude cellen zoals die op de politiebureaus in bijvoorbeeld Sneek en Buitenpost zullen (op termijn) worden afgebroken. Die cellen worden nu al alleen nog maar in noodgevallen gebruikt. In de andere, nieuwe politiebureaus blijft wel ruimte om arrestanten vast te houden. De politie spreekt in dat geval van ophoudkamers, waar arrestanten slechts tijdelijk verblijven.

Op dit moment worden drie nieuwe Opel-busjes omgebouwd voor arrestantenvervoer, met ruimte voor vier arrestanten. De busjes zijn eind oktober inzetbaar. De politie wil het vervoeren van arrestanten echter beperken en zo geld besparen. Arrestanten worden vaak van politiebureaus uit de hele provincie onder begeleiding naar rechercheurs en officieren van justitie in Leeuwarden gebracht. Straks zal het veel gebruikelijker zijn dat die naar Drachten gaan.
quote:
Computerspelletjes in de cel

DRACHTEN - Computerspelletjes spelen, zelf de temperatuur regelen en het licht aan- en uitdoen.
Criminelen die straks worden gedetineerd in het gloednieuwe politiecellencomplex in het Friese Drachten krijgen straks een paar technische snufjes voorgeschoteld.

Vrijdag wordt een van de meest moderne cellencomplexen van Europa geopend. Volgens de politie zijn de voorzieningen ‘het neusje van de zalm’. De computerspelletjes worden gespeeld op een technozuil. Daarnaast kunnen arrestanten televisie kijken. Ook heeft elke cel vloerverwarming.

Volgens de politie moeten arrestanten ‘als gasten worden behandeld’. De wanden in de cellen zijn beige met lichtgroen, wat agressie zou verminderen.

Het cellencomplex, dat acht miljoen euro heeft gekost, zou eigenlijk in september worden geopend. Door het faillissement van een installatiebedrijf liep het vertraging op.

Korpschef Magda Berndsen-Jansen van de politie in Friesland zal het nieuwe cellencomplex in Drachten openen.
Je zou er bijna een moord voor plegen .

Ik dacht dat mensen in naar de gevangenis moesten om hun fouten af te leren, maar dit is gewoon een relaxed verblijf waar je even je tijd kan uitzitten.
pi_43923389
Hmm, Ideaal

Ik woon in drachten.

Dit betekend dus wel dat we voor die 10 zwervers die hier hoogstens zijn nu wel een mooi gratis hotel hebben gemaakt. Dat is dan weer minder.
♡ Sa fier as de moanne, - en werom ♡
pi_43923450
Zijn hier nog geen kamervragen over geweest ??
pi_43923469
Volgens mij worden de gevangenen overgezet naar de gevangenis in Leeuwarden als bewezen is dat ze iets gedaan hebben.

Zolang dat nog niet bewezen is, zitten ze volgens mij is zo'n soort cel.
pi_43923532
quote:
Op maandag 27 november 2006 10:59 schreef BliksemSchigt het volgende:
Ik dacht dat mensen in naar de gevangenis moesten om hun fouten af te leren.
Gebruikelijkerwijs na hun veroordeling, ja .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 27 november 2006 @ 11:08:09 #6
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_43923536
quote:
Op maandag 27 november 2006 11:04 schreef hielkej het volgende:
Volgens mij worden de gevangenen overgezet naar de gevangenis in Leeuwarden als bewezen is dat ze iets gedaan hebben.

Lijkt me een prima zaak. Hier zitten mensen vast die onschuldig zijn tot het moment dat ze door de rechter veroordeeld zijn. Lijkt me dus een goede zaak dat deze op een fatsoenlijke manier worden behandeld. Voor veroordeelde criminelen ben ik een voorstander van een zo sober mogelijk systeem, maar dit lijkt me een prima maatregel. Vooral als het ook nog de agressie in de richting van het personeel verminderd.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_43923553
quote:

quote:
Kopie in Leeuwarden
De Friese politie houdt straks alleen nog arrestanten vast in het cellencomplex van Drachten en in de cellen bij het hoofdbureau aan de Holstmeerweg in Leeuwarden. Ook daar komt een nieuw complex met 22 cellen. Het wordt een kopie van het gebouw in Drachten. De aanbesteding is komende maand. Naar verwachting is dat cellenblok over een kleine twee jaar klaar.
  maandag 27 november 2006 @ 11:10:11 #8
66113 digitaLL
Dammit guess what
pi_43923591
quote:

Terecht, zolang niet bewezen is dat men schuldig is kan men ook onterecht vastzitten. En als dat iig nog enigzins geriefelijk is verminderd het de psychische schade als gevolg ervan.
It is important to distinguish between a stupid person and a shit head. A stupid person simply can't process the information , a shit head is intelligent but his mind is full of garbage.
pi_43923598
quote:
Op maandag 27 november 2006 10:59 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

[..]

Je zou er bijna een moord voor plegen .

Ik dacht dat mensen in naar de gevangenis moesten om hun fouten af te leren, maar dit is gewoon een relaxed verblijf waar je even je tijd kan uitzitten.
Als je je eigen stukje nou eens zou lezen, dan zie je dat het gaat om een cel op het politiebureau waar je als verdachte wordt opgesloten. Verdachte in de vorm van nog niet veroordeeld, nog niet veroordeeld alszijnde nog geen bewijs van schuld, zoals onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_43923772
quote:
Op maandag 27 november 2006 11:10 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Als je je eigen stukje nou eens zou lezen, dan zie je dat het gaat om een cel op het politiebureau waar je als verdachte wordt opgesloten. Verdachte in de vorm van nog niet veroordeeld, nog niet veroordeeld alszijnde nog geen bewijs van schuld, zoals onschuldig tot het tegendeel bewezen is.
Ah ja, waarom bouwen we dan nog nieuwe cellencomplexen? Kunnen we toch ook per keer een hotelkamer afhuren met een bewaker voor de deur?

Hoe moeilijk is het om niet te zorgen dat je in aanraking komt met de politie en het dan nog zo ver laat komen dat je opgepakt wordt? Voor zwervers is dit ideaal hoor; die zitten dan lang genoeg in zo'n complex voordat er een veroordeling komt en ze naar een normale cel moeten, maar ze al zo lang in Cellencomplex Center Parcs hebben gezeten dat ze gelijk weer naar buiten kunnen en hopen dat ze snel hun high record op de xbox kunnen verbeteren.
  maandag 27 november 2006 @ 11:34:12 #11
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_43924113
Pyamadagen en superluxe cellen in hetzelfde land.

Ziek, ziek, ziek.
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_43924138
quote:
Op maandag 27 november 2006 11:17 schreef BliksemSchigt het volgende:

[..]

Ah ja, waarom bouwen we dan nog nieuwe cellencomplexen? Kunnen we toch ook per keer een hotelkamer afhuren met een bewaker voor de deur?

Hoe moeilijk is het om niet te zorgen dat je in aanraking komt met de politie en het dan nog zo ver laat komen dat je opgepakt wordt? Voor zwervers is dit ideaal hoor; die zitten dan lang genoeg in zo'n complex voordat er een veroordeling komt en ze naar een normale cel moeten, maar ze al zo lang in Cellencomplex Center Parcs hebben gezeten dat ze gelijk weer naar buiten kunnen en hopen dat ze snel hun high record op de xbox kunnen verbeteren.
onschuldig tot het tegendeel is bewezen maar omdraaien dan?
Immers het is niet moeilijk om niet in aanraking te komen met de politie.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
  Moderator maandag 27 november 2006 @ 11:38:21 #13
8781 crew  Frutsel
pi_43924210
wat voor compjoeterspellen mogen ze doen? Gewelddadige?
pi_43924255
quote:
Op maandag 27 november 2006 11:17 schreef BliksemSchigt het volgende:
Hoe moeilijk is het om niet te zorgen dat je in aanraking komt met de politie en het dan nog zo ver laat komen dat je opgepakt wordt?
Een kennis van me liep volledig onwetend door het station van zijn plaats. 2 agenten lopen op hem af en wijzen hem op zijn rechten. Slaan hem in de boeien en voeren hem af naar het bureau.
Een winkelier was eerder die dag beroofd, zag hem langs lopen en "herkende" hem als de dader.

Neem van mij aan dat dit voor hem de langste nacht van zijn leven was. Zelf wist hij uiteraard dat hij niets te maken had met de beroving maar de politie moest daar nog van overtuigd worden. Zijn alibi was echter pas de volgende dag bereikbaar.....

Op water en brood dan maar? Dit kan iedereen overkomen, ook jou!
  maandag 27 november 2006 @ 12:16:03 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_43925151
Suggestieve topictitel.
Een arrestant is nog geen veroordeelde crimineel.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  maandag 27 november 2006 @ 12:26:08 #16
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_43925398
M'n eerste reactie was "wtf!?" maar voor arrestanten is het inderdaad nog niet zo'n slecht idee.
Vampire Romance O+
pi_43925890
Goed idee, tenslotte zijn dit alleen mensen die in voorarrest zitten, en geen veroordeelde mensen.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
  maandag 27 november 2006 @ 13:27:00 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43926988
Waarschijnlijk is het goedkoper om arrestanten zo op te sluiten ipv er een stel extra bewakers neer te zetten om ze rustig te houden?
Meer gevangenen op één cel is niet echt zo verstandig blijkt wel, recent hebben medegevangen een persoon in een cel gemarteld, verkracht en opgehangen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 27 november 2006 @ 13:31:13 #19
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43927109
quote:
Op maandag 27 november 2006 11:10 schreef kareltje_de_grote het volgende:

[..]

Nou, ik kan me niet voorstellen dat mensen zomaar opgepakt worden, er zal toch wel íets zijn!? Toch!? Waar rook is, is vuur, enzo.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_43927215
quote:
Op maandag 27 november 2006 13:31 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Nou, ik kan me niet voorstellen dat mensen zomaar opgepakt worden, er zal toch wel íets zijn!? Toch!? Waar rook is, is vuur, enzo.
Er worden genoeg valse aangiften gedaan door boze exen, boze buren of wat dan ook, er is geen enkele reden om mensen die in voorarrest zitten slecht te behandelen.
  maandag 27 november 2006 @ 13:36:15 #21
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43927240
quote:

[..]

Precies, jij ballonterrorist....
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_43927282
quote:

[..]

Dat zou je verbazen .
"If you are depressed you shouldn't be in C major!" - Rick Beato
  maandag 27 november 2006 @ 13:37:55 #23
120804 Yildiz
Freedom or loyalty?
pi_43927287
quote:
Op maandag 27 november 2006 13:35 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Er worden genoeg valse aangiften gedaan door boze exen, boze buren of wat dan ook, er is geen enkele reden om mensen die in voorarrest zitten slecht te behandelen.
Het was dan ook sarcasme, maar ja, ik ben het met je eens. Dankje.
Bovenstaande tekst = C C 3.0 NL BY-NC-ND - quotes inkorten uitgezonderd.
pi_43927494
quote:
Op maandag 27 november 2006 13:27 schreef Pietverdriet het volgende:
Waarschijnlijk is het goedkoper om arrestanten zo op te sluiten ipv er een stel extra bewakers neer te zetten om ze rustig te houden?
Meer gevangenen op één cel is niet echt zo verstandig blijkt wel, recent hebben medegevangen een persoon in een cel gemarteld, verkracht en opgehangen.
Het gaat hier wel om mensen die niet veroordeeld zijn he? Waarvan dus helemaal niet vaststaat dat ze uberhaupt de wet overtreden hebben.
pi_43927572
quote:
Op maandag 27 november 2006 13:37 schreef Yildiz het volgende:

[..]

Het was dan ook sarcasme, maar ja, ik ben het met je eens. Dankje.
Voor vermeende terroristen ligt het natuurlijk anders Die mogen in een kale cel zonder iets

Hoe hoog was je boete trouwens voor dat ballonnen gedoe?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')