Ik ben bezig om van ADSL naar kabelinternet over te stappen. Het leek me daarom wel handig om de 'Groene Kabel' in de meterkast te hebben (waar ook het modem moet komen) in plaats van in de verste uithoek van de huiskamer.
Hoe moeilijk kan zoiets nou zijn dacht ik nog... In een heldere opleving besloot ik om de kabelaanbieder even te bellen of ik zowiezo wel aan die kabel mocht komen.
Het antwoord was 'Nee, we sturen wel een monteur'. Dat was het moment dat mijn beschermengel ingreep!
De monteur kwam vanmorgen, keek in het luik van de kruipruimte waar ik de kabel al tevoorschijn gepeuterd had (ze werken op tijdsbasis, leuke besparing als je wat zelf doet). Op de kabel zat een merkje '60', ons huisnummer ís 60, en als je naar het einde van de kabel keek dan ging hij keurig door een buisje omhoog waar het aansluitpunt zat. Er was meer dan genoeg kabel om de verhuizing makkelijk mogelijk te maken, appeltje-eitje dus! Helaas...niet dus...
De monteur knipte de kabel door, en de radio speelde vrolijk verder. Volgens hem niet zo raar, die kabel kan als antenne werken. Maar de TV deed het óók nog gewoon... En na het meten van de signaalsterkte bleek de kabel gezonder dan ooit te zijn... Na het aansluiten van een meetzendertje en het rondprikken in de 'wijkkast' bleek het de kabel van de buurman te zijn die doorgeknipt was. Vreemd, maar blijkbaar zijn de aansluitpijpjes in de kruipruimte verschoven bij het bouwen van het huizenblok.
De monteur laste de kabel weer aan elkaar en kwam toen voor een nieuw probleem: welke van de drie overige, niet gemerkte kabels was het dan?? Met een beetje rondwroeten had hij er al eentje uitgesloten, zodat er nog twee kansen overwaren. Van deze twee was er eentje die er kwa route wel op leek om de juiste te zijn. Knip... Helaas: gewoon radio en TV, lassen dus weer.
Uiteindelijk had hij de goede kabel te pakken. Wederom *knip*, en, je raad het al: nog steeds radio en TV. Hierop trok de monteur een
gezicht, laste de kabel weer, en knipte vervolgens de laatste kabel door, degene die het zeker níet was. En o wonder: ruis was ons deel: eindelijk geen TV meer.
Het verdere afwerken was een fluitje van een cent, keurig montage-doosje, splittertje en filter voor het (nog te bestellen) kabelmodem.
De meneer was wel zo aardig om slechts één uur (van de 3,5 gewerkte) in rekening te brengen omdat het allemaal zo wazig aangelegd was, waarvoor
hulde
Achteraf ben ik dus erg, érg blij dat ik er niet zélf aangezeten had. Ik had (net als de monteur) blind kabel '60' genomen en daarmee de buurman van zijn TV signaal beroofd... Vermoedelijk had het aan mijn kant wel gewerkt, maar de buurman zou (uiteraard) gaan klagen waarna de storingsdienst vermoedelijk binnen 5 minuten op mijn stoep gestaan had, en dan waren de rapen zéker gaar geweest!