abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 22 november 2006 @ 07:30:35 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43772232
Omdat ik terwijl mijn PC zich voor mijn afstuderen helemaal suf rekent zo af en toe even wat tijd moet vullen hier weer een nieuw topique voor mijn auto project: FOK! Mobiel deeltje 2

In de wagen moeten (natuurlijk ) een aantal gadgets.

Skinkie, Aibmi en PartyP gaan al aan de slag met een carpc die onder andere routeplanner en mediaspeler ineen wordt, maar er is natuurlijk nog veel meer te doen.

Mijn ideeen tot zo ver:
-Een heads-up display. Je schijnt ruitjes van LCD schermen los te kunnen krijgen en ook wel los te kunnen peuteren uit apparatuur. Van sommige is de aansturing wel beschikbaar en soms zijn er zelfs al programma's bij voor op de PC. Op de heads-up display zou bijvoorbeeld wat output van de routeplanner kunnen komen, de huidige snelheid en misschien nog wat info.
Dit idee ongeveer:

Maar dan natuurlijk niet over de hele voorruit geprojecteerd. Je kunt een los glaasje rechtop op het dashboard zetten en iets anders (de omgeving bijvoorbeeld of een LEDje in de voet) als backlight gebruiken.

-Een infrarood camera voor zicht hulp bij 's nachts rijden in donkere enge steegjes

-Hier en daar camera's voor zicht bij achteruit rijden, ik ga proberen bij de RDW camera's ipv spiegels goedgekeurd te krijgen, dat scheelt nogal in de luchtweerstand.

-Adaptive cruise control ofwel computergestuurd bumperkleven. Als je de auto op cruise control zet houdt hij vanzelf voldoende afstand tot degene voor je.

Verder hoor ik graag van jullie wat ideeen Reken er niet op dat alles vanaf het eerste moment er in komt, er moet eerst uberhaupt een rijdend ding gemaakt, maar daarna kan er zeker een en ander uitgebreid
  woensdag 22 november 2006 @ 09:42:14 #2
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43773731
HUD kun je gewoon zo kopen, bij Waeco bijvoorbeeld...

Maareh... Als het zuinig moet zijn, zou ik er niet teveel troep in zetten...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 22 november 2006 @ 09:59:38 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43774074
Mwoach aan troep is met name een airco een grote verbruiker. Verder gaat het wel. En bovendien kunnen we ideeen die hier geopperd worden altijd niet gebruiken he

Ik begin liever met een hele lijst ideeen en ga dan schrappen dan da ik er uiteindelijk achter kom dat er nog e.e.a bij in gemoeten had en dat het niet meer past.

Die HUD van Waeco is inderdaad wel grappig Het lijkt gewoon een display met een half-doorlatende spiegelfolie op de ruit. Ik denk dat dat ook vrij eenvoudig zelf te klussen moet zijn zodat er wat meer info tegelijk op de ruit komt.
http://www.waeco.com/en/1879.php

Update: Het is inderdaad precies wat ik dacht
http://www.waeco.com/en/1879_1881.php
  woensdag 22 november 2006 @ 10:24:01 #4
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_43774641
Ghe... Heb je al concrete plannen of zit je nog steeds in het "ik zwam in de ruimte met erg mooie weinig realistische plannen?".
Is er al een ontwerp van de auto, van het chassis?
Heb je al dingen geregeld?
Is er al een plan van of het uberhaupt haalbaar is wat geld betreft?
Het is niet voor niets hoor, dat een autofabrikant niet begint met het designen van een auto bij het verzinnen van welke gadgets er allemaal in kunnen, welke motor erin komt of van welk materiaal het ding gemaakt moet gaan worden.

Of begonnen jullie met de Nuna ook met de vorm van het stuur en het materiaal van de bandjes .
  woensdag 22 november 2006 @ 10:25:08 #5
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43774673
quote:
Op woensdag 22 november 2006 09:59 schreef TR08 het volgende:
Mwoach aan troep is met name een airco een grote verbruiker. Verder gaat het wel. En bovendien kunnen we ideeen die hier geopperd worden altijd niet gebruiken he

Ik begin liever met een hele lijst ideeen en ga dan schrappen dan da ik er uiteindelijk achter kom dat er nog e.e.a bij in gemoeten had en dat het niet meer past.

Die HUD van Waeco is inderdaad wel grappig Het lijkt gewoon een display met een half-doorlatende spiegelfolie op de ruit. Ik denk dat dat ook vrij eenvoudig zelf te klussen moet zijn zodat er wat meer info tegelijk op de ruit komt.
http://www.waeco.com/en/1879.php

Update: Het is inderdaad precies wat ik dacht
http://www.waeco.com/en/1879_1881.php
Volgens mij is dat geen display maar een klein projectortje...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 22 november 2006 @ 10:29:14 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43774770
quote:
Op woensdag 22 november 2006 10:24 schreef bleiblei het volgende:
Ghe... Heb je al concrete plannen of zit je nog steeds in het "ik zwam in de ruimte met erg mooie weinig realistische plannen?".
Is er al een ontwerp van de auto, van het chassis?
Heb je al dingen geregeld?
Het is niet altijd nodig om een heel structureel ontwerp al klaar te hebben voor je even lekker ideeen mag sproeien.
quote:
Is er al een plan van of het uberhaupt haalbaar is wat geld betreft?
Ja dat is er, de kostenraming ligt nu op 15k en dat is betaalbaar.
quote:
Het is niet voor niets hoor, dat een autofabrikant niet begint met het designen van een auto bij het verzinnen van welke gadgets er allemaal in kunnen, welke motor erin komt of van welk materiaal het ding gemaakt moet gaan worden.
Dat doen ze wel kan ik je vertellen. Alleen tekenen ze dat niet meteen overal in. Maar rond de koffietafel worden dit soort dingen wel zeker besproken
quote:
Of begonnen jullie met de Nuna ook met de vorm van het stuur en het materiaal van de bandjes .
Nope, daar begonnen we met een aerodynamische vorm. Wielen, grootte van electronica en chauffeur lagen toen al vast. Tijdens het tekenen en simuleren hadden we best met enige regelmaat dit soort brainstorm sessies en sommige ideeen hebben het in het uiteindelijke voertuig gehaald. Veel ook niet, maar dat geeft niet en het is gewoon onderdeel van het proces. Bovendien houdt het iedereen bij elkaar betrokken.
  woensdag 22 november 2006 @ 10:31:12 #7
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43774803
quote:
Op woensdag 22 november 2006 10:25 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Volgens mij is dat geen display maar een klein projectortje...
Volgens mij is het een erg felle LED display. Omdat hij fel genoeg is en erg dichtbij de spiegelfolie ligt zie je de letters op het folie terug spiegelen. Maar dat is een kleine gok uiteraard.
  woensdag 22 november 2006 @ 10:35:12 #8
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43774893
15k als je voor de motor al een max van 6k hebt?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  woensdag 22 november 2006 @ 11:01:09 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43775461
Voor de elektromotor, dynamo en controllers incl de verbrandingsmotor verwacht ik 6k totaal uit te geven indien NIEUW gekocht. Voor 9k moet wel een body en andere zooi te bouwen zijn ja.

Maar goed, zoals in het originele topic aangegeven is verwacht ik in April een definitieve kostenraming te kunnen maken. Op dat tijdstip is het zaak te weten wat er allemaal in moet, vandaar ook dit soort topics.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')