De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens .quote:Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens
ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,quote:Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens
ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:
[..]
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens .
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.
Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt . Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.quote:Op maandag 27 november 2006 18:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,
en dat de VERVOERDER zorgt dat ze met het systeem overweg kunnen?
krijg je een langzame overgang van ATB(EG/NG) naar ERTMS
[..]
Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,
dan zou je bepaalde segmenten moeten doen, en de treinstellen die daar rijden zowel eerst voor 1500VDC en 25kV AC geschikt moeten zijn..
en je zou de lokatie van een trein grof kunnen bepalen door GPS?
in elke KOP een gps locator zou precies genoeg kunnen zijn om de positie tov een baanvak te bepalen
hoewel bij kleine treinstellen wordt het mischien lastiger
bepaalde eisen gaan stellen voor bepaalde treinstellenquote:Op maandag 27 november 2006 19:28 schreef Brembo het volgende:
[..]
In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.
GPS is nauwkeurig op geloof 10 cm, dus daar kan je een Wadloper nog mee onderscheiden! Dus opzich GPS icm ERMTS zou wel geinig zijn .
houd ze in onnen ook aan het werkquote:Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.
Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kān dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:
[..]
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens .
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.quote:Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt . Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleidingquote:Op maandag 27 november 2006 20:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kān dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).
[..]
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.
Je hebt voor 25kV inderdaad minder onderstations nodig, maar als je kijkt naar de Havenspoorlijn, dan staan daar weer meer autotrafostations. Ik zal niet verder op de techniek ingaan, als je meer wilt weten dan gebruik je de PM.
Toch kunnen ook de Koplopers er wat van. Onderstaande stroomafnemer heeft vanmiddag op emplacement Rotterdam Centraal de bovenleiding beschadigd, zodat een uur of wat geen treinen reden tussen Centraal en Alexander.quote:Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.
Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
Klopt, daarom wordt nu ook bijna alle nieuwbouw 25kV-voorbereid gedaan. De oude onderstations kun je trouwens allemaal slopen als je overgaat op 25kV, daar heb je niets meer aan. Aangezien er momenteel een groot verzwaringsprogramma loopt op het gebied van 1500V, denk ik niet dat wel snel op 25kV overgaan. Sowieso heeft het voor lijnen buiten het kernnet niet veel zin, omdat daar de noodzaak voor 25kV niet aanwezig is.quote:Op maandag 27 november 2006 20:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleiding
Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.quote:Op maandag 27 november 2006 20:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
echter de vraag rijst dan kan je in de V-IRM 25KV en 1.5kV combineren? zodat deze onder bijde spanningen kan rijden?
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellenquote:Op maandag 27 november 2006 20:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.
Lees je eens in.quote:Op maandag 27 november 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellen
die crossen gewoon op half vermogen door
mja die welquote:Op maandag 27 november 2006 20:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Lees je eens in.
TGV's (m.n. Thalys) rijden al jaren op normaal vermogen door Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, daarbij gebruik makend van 1500V, 3000V, 25kV en 15kV.
Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.quote:Op maandag 27 november 2006 20:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja die wel
strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
En nog vele andere. Vooral meersysteemlocs zijn populair omdat ze naast reizigerstreinen, ook goederen kunnen vervoeren.quote:
Van Hoofddorp tot Rotterdam, van Barendrecht tot Antwerpen, et cetera.quote:strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
tsk das wel weer jammer de rest is wel 25kV strax toch?quote:Op maandag 27 november 2006 20:47 schreef Fixers het volgende:
[..]
Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |