Rammelen, schommelen, tocht en veel lawaai. Maar ze zitten redelijk! Er zijn veel moderne treinen die slechter zitten!quote:Op dinsdag 21 november 2006 18:11 schreef freddygonzales het volgende:
Ik vind mat '64 prima spul. Begrijp niet dat die dingen gehaat worden.
Er is nooit te weinig grond natuurlijk, als je maar wilt!quote:Op dinsdag 21 november 2006 17:23 schreef Areyoutalkingtome het volgende:
wat heerlijk die spoorwegen
en nog even over het 4-spoorsgebeuren: daar is lang niet overal de ruimte voor of je moet zóveel grond opkopen dat het onbetaalbaar wordt.
Aangepastquote:Op dinsdag 21 november 2006 18:48 schreef Dr_Flash het volgende:
ja ho even
De foto van het castellumtrammetje is dus van ene Dr_Flash. En niet meer van Nico Spilt
Simpel omdat de mat '54 gewoon perfect was. Het was stil, comfortabel en rete snel. Met als minpunten...lange remweg en traag met optrekken.quote:Op dinsdag 21 november 2006 18:11 schreef freddygonzales het volgende:
Ik vind mat '64 prima spul. Begrijp niet dat die dingen gehaat worden.
Nou, je kan van mat54 een hoop zeggenquote:Op dinsdag 21 november 2006 19:05 schreef optifree het volgende:
Simpel omdat de mat '54 gewoon perfect was. Het was stil,
Noujah als er één langs kwam denderen dan waren ze vele malen stiller dan een mat '64quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, je kan van mat54 een hoop zeggen
Maar STIL? Nee, dat is echt iets HEEL anders
Oh, van binnen dacht ik dat je bedoeldequote:Op dinsdag 21 november 2006 19:12 schreef optifree het volgende:
[..]
Noujah als er één langs kwam denderen dan waren ze vele malen stiller dan een mat '64
Gelukkig niet! Jankende gelijkstroommotoren!quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:07 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Nou, je kan van mat54 een hoop zeggen
Maar STIL? Nee, dat is echt iets HEEL anders
Het is me met die donateursrit in juni idd opgevallen wat een godsgloeiende TERINGHERRIE die dingen maken zegquote:Op dinsdag 21 november 2006 19:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Gelukkig niet! Jankende gelijkstroommotoren!
Tuurlijk niet ....het is al zolang geleden dat ik dagelijks in die bakken zat...dat ik me dat niet meer kan heugen, maar twee jaar geleden kwam er nog wel eens één voorbij rijden .quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:13 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Oh, van binnen dacht ik dat je bedoelde
Ja mooi hè! Elektro, machtig vak!quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:17 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Het is me met die donateursrit in juni idd opgevallen wat een godsgloeiende TERINGHERRIE die dingen maken zeg
3447 stond om half 5 nog achter het emplacement in Gn vandaag zag ik. Die was eerst s ochtends afgekoppeld van 1, en daarna naar achter op het emplacement gezet (waarvoor weet ik niet )quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:05 schreef Peterselieman het volgende:
Dan was er in Gn vandaag heel wat te zien dus. Weet je toevallig ook wat er met de 3447 is? Die miste namelijk in de spots van vanmiddag.
quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:37 schreef Ou-Tannu het volgende:
plan T en plan V motorPost
Er zijn momenteel best veel stellen kapot, achterop het emplacement staan zeker al 3 bakken (1 DH1 en een DH2) al een aantal dagen stil (volgens mij zelfs sinds woensdag al )quote:Op dinsdag 21 november 2006 19:49 schreef Peterselieman het volgende:
Zal wel onderhoud nodig zijn. Het stel is de laatste tijd wel vaker defect
Morgenochtend, geen probleem.quote:Op dinsdag 21 november 2006 21:58 schreef Dichterbijer het volgende:
Toch even hier aankloppen
Wie durft er nog met de trein?
Dat zal je nog zwaar tegenvallen. Optisch mag er misschien niet zoveel te zien zijn, maar onderhuids zal er toch veel schade zijn. Zo zal het hele voorste draaistel naar de galemiezen zijn. En nog enkele andere dingen uiteraard. De Plan V zal wel terplekke gesloopt worden. Het lijkt me niet dat die ooit nog de baan op komt.quote:Op dinsdag 21 november 2006 23:01 schreef Zug-Chef het volgende:
Gelukkig is de ACTS lok nog heel
Op een dieplader naar de blik fabriek!quote:Op dinsdag 21 november 2006 23:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat zal je nog zwaar tegenvallen. Optisch mag er misschien niet zoveel te zien zijn, maar onderhuids zal er toch veel schade zijn. Zo zal het hele voorste draaistel naar de galemiezen zijn. En nog enkele andere dingen uiteraard. De Plan V zal wel terplekke gesloopt worden. Het lijkt me niet dat die ooit nog de baan op komt.
laat ze dan maar lekker ICM-3tjes ombouwenquote:Op woensdag 22 november 2006 00:06 schreef Peterselieman het volgende:
Haarlem heeft op dit moment toch niets te doen?
die zijn zelf toch aan het verbouwen?quote:Op woensdag 22 november 2006 00:06 schreef Peterselieman het volgende:
Haarlem heeft op dit moment toch niets te doen
goederenverkeer (waaronder de ERS van gister) moest omrijden via Arnhem vanwege werkzaamheden bij Bentheim. Daarom gaan ze denk ik net als de ICE om via Venlo.quote:Op woensdag 22 november 2006 00:02 schreef Peterselieman het volgende:
Lijkt me een snellere optie, maar je weet het nooit met de NS en prutsrail
De Klaas lijkt op een foto langs de zijkant enigszins krom. Sowieso: alle troep onder die huif staat nu voorin de loc.quote:Op dinsdag 21 november 2006 23:03 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Dat zal je nog zwaar tegenvallen. Optisch mag er misschien niet zoveel te zien zijn, maar onderhuids zal er toch veel schade zijn. Zo zal het hele voorste draaistel naar de galemiezen zijn. En nog enkele andere dingen uiteraard. De Plan V zal wel terplekke gesloopt worden. Het lijkt me niet dat die ooit nog de baan op komt.
Dat viel me gister ook al op, op de foto's.quote:Op woensdag 22 november 2006 07:56 schreef Duvel het volgende:
[..]
De Klaas lijkt op een foto langs de zijkant enigszins krom.
he, foutje, bedanktquote:Op woensdag 22 november 2006 10:14 schreef Duvel het volgende:
Zegt het bandje echt "de volgende station"?
plan w?quote:Op woensdag 22 november 2006 07:56 schreef Duvel het volgende:
[..]
De Klaas lijkt op een foto langs de zijkant enigszins krom. Sowieso: alle troep onder die huif staat nu voorin de loc.
De 826 heeft schade aan alle vier de einden. Als je de rotte stukken er af zaagt en wat je overhoudt weer aan elkaar last, hou je een soort Plan W over.
ze koppelen wel, alleen de deuren houden ze dicht. Zou teveel storingen opleveren en ze vinden het bij de NS niet noodzakelijk om ze open te doen.. Dan kiezen ze liever voor gesloten deuren. Ze worden bij de revisie ook vervangen door 1 paneel.. ( nu al dichtgelast).quote:Op woensdag 22 november 2006 13:33 schreef DutchErrorist het volgende:
Even dom vraagje, waarom koppelen ze die koplopers niet meer aan elkaar?
(in de zin van het ene treindeel aan het andere )
waarom is er geen 4000 - 4010 dan? of waren dat die 2 delige ICM stelletjes?quote:Op woensdag 22 november 2006 16:14 schreef Wadloper het volgende:
4011 (de eerste die gereviseerd is) staat nog steeds in Wenen overigens
Die puisten op de kop waren al een tijdje weg hoor Dat was ergens in het proefstadium. Naast deze verschillen kon je ze ook herkennen aan een andere bakindeling, de cabine was anders (van binnen en buiten), de weg naar de doorloopkop was anders, de binnendeuren, de draaistellen, et cetera. Er zat acht jaar tussen de levering van de proto's en de serielevering. Vandaar dat de proto's op een gegeven momen buiten dienst gegaan zijn: ze zaten tegen revisiedatum aan maar revisie werd niet lonend geacht in verband met het grote aantal afwijkingen.quote:Op woensdag 22 november 2006 17:16 schreef Wadloper het volgende:
Klopt, de 4001-4010 waren de protoseries van de ICM, hadden ook een trap (van de cabine) rechtdoor, ipv links.
Ook hadden deze een koersrol die anders zat (op een andere plaats dan de 4011 en verder), en hadden ze 2 dingen op de doorloopkop deuren.
Kan ookquote:Op woensdag 22 november 2006 17:17 schreef Peterselieman het volgende:
Het betrof de 4001-4007. De 4008-4010 hebben nooit bestaan in ICM vorm
mini rondritje van Ut via Hvs nar Amf, dan weer terug naar Ut, en via Bhv weer naar Maliebaanquote:Op woensdag 22 november 2006 22:57 schreef Ou-Tannu het volgende:
! wrom wassie blokkendoos daar?
sm90:?quote:Op woensdag 22 november 2006 23:03 schreef Brembo het volgende:
Geloof dat bij Arnhem alweer was sporen toegangelijk zijn naar Arnhem-Velperpoort. Want er was weer V-IRM + SM90 naar Zwolle onderweg . Beetje frapant terwijl er nog steeds bussen rijden .
Als de reistijd al zoveel korter is door een nieuw perron, dan vooral door de nieuwe uitrijsporen die zijn aangelegd. Gaat van 't weekend in dienst als het goed is.quote:Op donderdag 23 november 2006 11:13 schreef Fixers het volgende:
Kan je nagaan hoelang perron 18/19 is geworden. De reistijd van Utrecht naar Houten is teruggebracht tot 5 minuten (zonder stop op lunetten). Ze hebben uitvoorzorg wel rekening gehouden met het pokkeeind lopen dat het is naar 19b de overstaptijd is 15 minuten vanuit Den Haag. Al is het sneller om vanuit den haag met de stoptrein naar gouda te gaan en daar over te stappen op de IC maar dan heb je maar 5 minuten om naar 19b te rennen.
Nieuwe oplossing voor capaciteitsproblemen en vertragingen... we laten de reizigers gewoon vast een flinkstuk van de reis lopenquote:Op donderdag 23 november 2006 11:25 schreef Duvel het volgende:
[..]
Als de reistijd al zoveel korter is door een nieuw perron, dan vooral door de nieuwe uitrijsporen die zijn aangelegd. Gaat van 't weekend in dienst als het goed is.
Utrecht gaat toch al in z'n geheel plat, dus dat moet lukken, als je maar tijdig je mond bij de NS en gemeente utrecht opentrektquote:Op donderdag 23 november 2006 11:29 schreef Fixers het volgende:
[..]
Nieuwe oplossing voor capaciteitsproblemen en vertragingen... we laten de reizigers gewoon vast een flinkstuk van de reis lopen
Ik hoop alleen niet dat ze met 18b/19b ook helemaal op het uiteinde gaan staan. Ik vind 15b al zo'n takkeeind lopen als je van 12b moet komen. Een derdere tunnel of een nieuwe traverse aan de zuidzijde van de stationshal op utrecht lijkt me heel geen overbodige luxe.
ik hoop dat die site gewoon in de war isquote:Op donderdag 23 november 2006 16:47 schreef Fixers het volgende:
Nu we toch aan het plennen zijn, ik heb zaterdag een feestje in Cuijk. De werkzaamheden geven me volgens de planning een 20 minuten meer reistijd, maar schrappen een overstap. Dat mag toch wel bijzonder heten dat de intercity naar Nijmegen gewoon stopt op Houten.
Het bewijs:
[afbeelding]
Nee, er rijden komend weekend geen rechtstreekse treinen tussen Arnhem en Utrecht, vanwege werkzaamheden. De Intercity's Nijmegen - Den Helder rijden om via 's Hertogenboschquote:Op donderdag 23 november 2006 16:51 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
ik hoop dat die site gewoon in de war is
Dat is ook niet een beetje omquote:Op donderdag 23 november 2006 16:59 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
De Intercity's Nijmegen - Den Helder rijden om via 's Hertogenbosch
En daarom stoppen ze ook maar in Utrecht Lunetten?quote:Op donderdag 23 november 2006 16:59 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
Nee, er rijden komend weekend geen rechtstreekse treinen tussen Arnhem en Utrecht, vanwege werkzaamheden. De Intercity's Nijmegen - Den Helder rijden om via 's Hertogenbosch
Vet Ook gemistquote:Op woensdag 22 november 2006 23:10 schreef Zug-Chef het volgende:
[..]
mini rondritje van Ut via Hvs nar Amf, dan weer terug naar Ut, en via Bhv weer naar Maliebaan
Ziet er raar uit, maar ik denk wel dat het klopt hoor. Dat treinnummer is een bijsturingsnummer (69) van wat oorspronkelijk de 3000 was (Nijmegen - Den helder).quote:Op donderdag 23 november 2006 16:51 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
ik hoop dat die site gewoon in de war is
Hij kwam onder ander zeker 10 minuten stil te staan op Ut tussen 18.15 en 18.25. Ik reed naar Lw met de IC die +10 had (v 18.17)quote:Op donderdag 23 november 2006 19:30 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Vet Ook gemist
Blokkendoosjes zijn altijd gaaf
Bedoel natuurlijk DM'90 .quote:
Volgens mij wel, gezien het locnummer.quote:Op donderdag 23 november 2006 22:40 schreef bleiblei het volgende:
Vraagje, komt die Class66? van ACTS die in Arnhem op die Sprinter is gebotst bij Mitsui vandaan?
Bij mijn weten staat het stel helemaal achteraan op een dieselspoor.quote:Op donderdag 23 november 2006 22:37 schreef Brembo het volgende:
[..]
Bedoel natuurlijk DM'90 .
Beetje erg dom van mezelf, maar zo te zien is alles weer hersteld .
Zag de Plan T (achterste treinstel) op Ah staan, maar het voorste treinstel Plan V(die de botsing kreeg ). Zag ik niet, of hadden ze stiekem achter een V-IRM gestopt.
Maakt niet uit, elektrisch rijden gaat ie toch niet meer. Op andere wijze ook niet vermoed ik...quote:Op vrijdag 24 november 2006 07:56 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Bij mijn weten staat het stel helemaal achteraan op een dieselspoor.
issie nog niet tot conservenblikken geperst dan?quote:Op vrijdag 24 november 2006 08:00 schreef Duvel het volgende:
[..]
Maakt niet uit, elektrisch rijden gaat ie toch niet meer. Op andere wijze ook niet vermoed ik...
Ow wacht MRCE is natuurlijk Mitsui .quote:Op vrijdag 24 november 2006 07:47 schreef Duvel het volgende:
[..]
Volgens mij wel, gezien het locnummer.
Jij met je conservenblikken... lijkt me beter om er eens mensen naar te laten kijken en dat ze schikken van hoe deze bakken gevaarlijk zijn voor de machinisten!quote:Op vrijdag 24 november 2006 09:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
issie nog niet tot conservenblikken geperst dan?
Ik heb me al aangemeld... nu nog wachten op respons...quote:Op vrijdag 24 november 2006 09:58 schreef Petre het volgende:
Voor degene die tussen 10 en 18 dec. minimaal 4 dagen gratis willen reizen en nog 70¤ per dag willen verdienen.. http://www.tellenindetrein.nl/ ( tis dat ik al werk heb..)
Zie de site maar is het alleen maar door de trein heen en weer lopen en aankruisen hoe druk het is . Dat is idd niet verkeerd .quote:Op vrijdag 24 november 2006 09:58 schreef Petre het volgende:
Voor degene die tussen 10 en 18 dec. minimaal 4 dagen gratis willen reizen en nog 70¤ per dag willen verdienen.. http://www.tellenindetrein.nl/ ( tis dat ik al werk heb..)
Het betekent geloof ik iets van "Mitsui Rail Capital Europe".quote:Op vrijdag 24 november 2006 09:06 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ow wacht MRCE is natuurlijk Mitsui .
jammer dat ik naar school moetquote:Op vrijdag 24 november 2006 09:58 schreef Petre het volgende:
Voor degene die tussen 10 en 18 dec. minimaal 4 dagen gratis willen reizen en nog 70¤ per dag willen verdienen.. http://www.tellenindetrein.nl/ ( tis dat ik al werk heb..)
Jup, klopt.quote:Op vrijdag 24 november 2006 12:03 schreef Duvel het volgende:
[..]
Het betekent geloof ik iets van "Mitsui Rail Capital Europe".
De meeste treinen staan 's nachts op het rangeerterrein. Vandaar uit worden ze door rangeerders aan het begin van de ochtend langs het perron gezet om de dienst daar aan te vangen.quote:Op vrijdag 24 november 2006 12:50 schreef jorienvdherik het volgende:
Trouwens, vraag me al een tijd af. Waar staan de meeste treinen snachts
same here :/quote:Op vrijdag 24 november 2006 12:45 schreef jorienvdherik het volgende:
[..]
jammer dat ik naar school moet
hehe, oepsquote:Op vrijdag 24 november 2006 17:16 schreef Duvel het volgende:
Op spoor 15 op Rotterdam Centraal stond een Sprinter met lichte lakschade:
[afbeelding]
Twee Sprinters waarvan de voorste in onzachte aanraking is gekomen met een containertrein.
[afbeelding]
De kop en de zijwand van het treinstel verdienen wat aandacht van de werkplaats.
[afbeelding]
Ook de tweede bak heeft een nare kras opgelopen.
In de jaren 60 waren ze anders veilig genoeg volgens IVW... En ach, nog +- 5 jaar, zijn ze wegquote:Op vrijdag 24 november 2006 10:28 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
lijkt me beter om er eens mensen naar te laten kijken en dat ze schikken van hoe deze bakken gevaarlijk zijn voor de machinisten!
Heb je gezien hoe die IRM uit die botsing met die zandwagen kwam bij Wijhe vorig jaar? Juist: de modernste trein toch plat. Er is geen werkbare remedie tegen vervorming bij een aanrijding.quote:Op vrijdag 24 november 2006 10:28 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Jij met je conservenblikken... lijkt me beter om er eens mensen naar te laten kijken en dat ze schikken van hoe deze bakken gevaarlijk zijn voor de machinisten!
Op grote station's in het oosten, gaat het station op slot maar blijven de treinen gewoon aanstaan . Daarbij word de dienstregeling meestal rond 12 of 1 uur stil gezet en s'ochtends gewoon weer van het perron gestart...quote:Op vrijdag 24 november 2006 14:51 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
De meeste treinen staan 's nachts op het rangeerterrein. Vandaar uit worden ze door rangeerders aan het begin van de ochtend langs het perron gezet om de dienst daar aan te vangen.
OPh, er zijn dus toch og wel ACTS treinen die NIET in de poeier liggen?quote:Op vrijdag 24 november 2006 23:16 schreef Zug-Chef het volgende:
Tweemaal ACTS vanuit Leeuwarden. ACTS naar Veendam, ACTS naar Coevorden ?? Alle oranje ICM's hebben morgen iig GDST.
Algemene Crash Trein Services? :pquote:Op vrijdag 24 november 2006 23:55 schreef Zug-Chef het volgende:
Naja ik heb de trein van 22.35 op de plaat gezet. Ik was er niet om 17.00. Plus die trein die om 17.02 vertrekt (die jij waarschijnlijk gezien hebt) bestaat maar uit 1 Plan V.
Wat betreft ACTS, ach t valt wel mee hoor. De 5811 van het ongeluk bij Rotterdam was zelf niet betrokken daarbij, want de containertrein werd aan de achterkant geraakt. De MCRE lok 513-9 van ACTS is verhuurd aan ERS, dus die wordt ook niet in het ACTS verkeer gebruikt. Oja dan hebben we ook nog de 1251die zaterdag dat brandje had, maar dat was dus het rijtuig wat er achter hing.
Dus het is eigenlijk alleen negatieve reclame voor ACTS, maar het valt dus wel mee
Vanwaaar die laatste, de nieuwe dienstregeling gaat op 10 december in is pas over twee weekn ?quote:Op vrijdag 24 november 2006 23:18 schreef Zug-Chef het volgende:
Zojuist op Leeuwarden misschien / waarschijnlijk een van de laatste vrijdagavondritten van trein 10786 met Plan V
[afbeelding]
[afbeelding]
Volgende week meer Plan V in Leeuwarden ter afscheid
Moet jij je avatar niet aanpassen naar een acts die tegen een andere trein rijdt?quote:Op zaterdag 25 november 2006 00:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Algemene Crash Trein Services? :p
Ik zeg ook: 'een van de laatste ritten' en daarachter aan dat ik de komende 2 vrijdagen nog wat picca's ga makenquote:Op zaterdag 25 november 2006 00:56 schreef Brembo het volgende:
[..]
Vanwaaar die laatste, de nieuwe dienstregeling gaat op 10 december in is pas over twee weekn ?
VIRMquote:Op zaterdag 25 november 2006 11:57 schreef Socios het volgende:
Wat voor materieel gaat er straks rijden als Intercity tussen (Den Helder) - Alkmaar - Amsterdam - Sittard - Maastricht/ Heerlen? De huidige rijtuigen kunnen niet gesplitst worden te Sittard dacht ik zo.
Huh maar van Den Helder gaat hij toch maar tot aan Nijmegen? Of loop ik nu weer achter?quote:Op zaterdag 25 november 2006 11:57 schreef Socios het volgende:
Wat voor materieel gaat er straks rijden als Intercity tussen (Den Helder) - Alkmaar - Amsterdam - Sittard - Maastricht/ Heerlen? De huidige rijtuigen kunnen niet gesplitst worden te Sittard dacht ik zo.
Grapjas.quote:Op zaterdag 25 november 2006 12:35 schreef Alexxxxx het volgende:
[..]
echt niet! DAAR gaan de wadlopers naartoe
Dat redden ze niet eens zonder kapot te gaan denk ikquote:Op zaterdag 25 november 2006 12:57 schreef Eix het volgende:
[..]
Grapjas.
Het idee alleen al, vanaf Sittard naar Amsterdam met een wadloper.
Je loopt inderdaad achter!quote:Op zaterdag 25 november 2006 12:56 schreef Erasmo het volgende:
[..]
Huh maar van Den Helder gaat hij toch maar tot aan Nijmegen? Of loop ik nu weer achter?
Wauw! Nog even en we hebben weer een echte Intercity-verbinding in Nederland met een fatsoenlijke lengte Ik vond Vlissingen-Zwolle altijd wel cool En in de ochtendspits had je ooit ook ritten Maastricht - Leeuwardenquote:Op zaterdag 25 november 2006 13:25 schreef ReisT het volgende:
Hij loopt helemaal niet achter, het wordt (Schagen) - Alkmaar - Amsterdam - Sittard - Maastricht/ Heerlen.
Hmm damn je hebt gelijk, vreemd, heb ik er zeker verkeerd gekeken Er verandert dus niks wat dat betreft...quote:Op zaterdag 25 november 2006 14:01 schreef Socios het volgende:
Volgens het spoorboekje kan men straks alleen nog maar op vrijdag en zaterdag aankomen in Leeuwarden om 2.00uur. Vorige week vrijdag nog lekker na tweeën aangekomen in Leeuwarden.
Inderdaad, nu zie ik het ook, twee treinen per dag in de ochtendspits. Dat is toch heel wat spectaculairder dan wat ze nu nog doen (sneltrein Den Helder-Amersfoort). Wel opmerkelijk dat het maar in één richting is, er is geen tegentrein in de avondspits die dit de andere kant uit (richting Den Helder dus) doet.quote:Op zaterdag 25 november 2006 13:50 schreef Socios het volgende:
In de spits gaat ook een aantal treinen van Den Helder naar Maastricht!
Tof! 298 "tariefeenheden" (Gn-Gvc is 253)quote:Op zaterdag 25 november 2006 13:50 schreef Socios het volgende:
In de spits gaat ook een aantal treinen van Den Helder naar Maastricht! Het langste intercitytraject, hetgeen nu nog Groningen - Den Haag is, van de nieuwe dienstregeling.
Eens. Fryslân boppe!quote:Op zaterdag 25 november 2006 20:55 schreef Zug-Chef het volgende:
Iik ga me er niet eens meer druk om maken, Hollanders zijn over het algemeen echt te dom volk
met jou kan ik pratenquote:
Klopt, alleen op de CTA's bij amersfoort stond pas vermeld dat er gedeeltelijk BUSVERVOER in zat, echterquote:Op zaterdag 25 november 2006 20:12 schreef Wadloper het volgende:
Dat heeft NS toch gewoon gemeld, dat het niet verder reed dan Utrecht?
Tja, sommige mensen kijken nooit of er nog dingen aan de hand zijn op het spoor, dat misschien tot vertraging/uitval kan leiden enzo...
Ach wat maakt het uitquote:
van die graflopers?quote:Op zaterdag 25 november 2006 22:27 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Ach wat maakt het uit
Ben momenteel bezig wat foto's aan het uitzoeken, die ik gemaakt heb. Ik post morgen wel wat
vandaag ging dr een oranje ICM IV naar GN :pquote:Op zaterdag 25 november 2006 22:38 schreef Erasmo het volgende:
Morgen weer Deventer-Den Helder, kijken of ik dan weer alleen maar in oranje treinen zit
Neem dan vanaf Amf gewoon de trein naar Shl, en van daar naar Rtd, ben je van al het gezeur af.quote:Op zaterdag 25 november 2006 22:25 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Klopt, alleen op de CTA's bij amersfoort stond pas vermeld dat er gedeeltelijk BUSVERVOER in zat, echter
op utrecht CS zo geen BUS gezien richting rotterdam / den haag
Ik zag 'm niet erg goed. Maar dat ding leek een stuk 'opener' dan de stopmachines die ik ken.quote:Op zondag 26 november 2006 16:39 schreef Duvel het volgende:
Ik denk dat die laatste een stopmachine is. Die trilt het ballastbed aan, zodat het spoor goed vastligt.
Ik vond gisteren de aankondiging in de trein trouwens enorm tekort schieten...quote:Op zaterdag 25 november 2006 20:12 schreef Wadloper het volgende:
Dat heeft NS toch gewoon gemeld, dat het niet verder reed dan Utrecht?
Tja, sommige mensen kijken nooit of er nog dingen aan de hand zijn op het spoor, dat misschien tot vertraging/uitval kan leiden enzo...
Volgens mij is het op het ballastgrind opnieuw te leggen, dat is ook gebeurd tussen Ah - Zp. Daar is eerst het spoor vervangen en toen werd er opgereden en later is het ballastgrind weer verschoond.quote:Op zondag 26 november 2006 16:57 schreef Fixers het volgende:
[..]
Ik zag 'm niet erg goed. Maar dat ding leek een stuk 'opener' dan de stopmachines die ik ken.
ja lekker kromquote:Op zondag 26 november 2006 16:58 schreef Vloris het volgende:
[..]
Ik vond gisteren de aankondiging in de trein trouwens enorm tekort schieten...
Ik was onderweg van Enschede naar Utrecht, zat in de trein richting Amsterdam Centraal en Schiphol.
Er zijn dus werkzaamheden bij Duivendrecht, en tussen Gouda en Woerden.
Omgeroepen bericht vlak voor binnenrijden station Amersfoort: "Deze trein wordt niet gesplitst, maar rijdt in z'n geheel door naar Amsterdam Centraal en vervolgens richting Schiphol. Dit in verband met werkzaamheden. Reizigers richting Den Haag Centraal of Rotterdam Centraal kunnen eventueel mee reizen tot Amsterdam
Eventueel mee naar Amsterdam!? Ten eerste, vertel er even bij dat er geen intercity rijdt tussen ut en rtd/gvc, ten tweede, zowiezo meerijden met die trein lijkt me handig, ten derde, is meerijden tot Schiphol niet nog veel handiger?
Naja, ik moest gewoon naar Utrecht, dus het boeide mij allemaal niet zo...
Hij moest het zeggen, maar hij bedoelde "eigenlijk hebben we liever dat jullie hier in Amersfoort allemaal oprotten en in je eigen sop gaarstinken. Het zal me de bliksem wezen hoe jullie in Rotterdam of Den Haag komen. Lekker Puh "quote:Op zondag 26 november 2006 16:58 schreef Vloris het volgende:
Eventueel mee naar Amsterdam!? Ten eerste, vertel er even bij dat er geen intercity rijdt tussen ut en rtd/gvc, ten tweede, zowiezo meerijden met die trein lijkt me handig, ten derde, is meerijden tot Schiphol niet nog veel handiger?
Gnanananana!quote:Op zondag 26 november 2006 19:29 schreef Dr_Flash het volgende:
[..]
Hij moest het zeggen, maar hij bedoelde "eigenlijk hebben we liever dat jullie hier in Amersfoort allemaal oprotten en in je eigen sop gaarstinken. Het zal me de bliksem wezen hoe jullie in Rotterdam of Den Haag komen. Lekker Puh "
nou, daar verschillen de meningen over. Ik heb ook al eens iemand horen zeggen dat ze maar 19,37 x beter waren.....quote:Op zondag 26 november 2006 19:34 schreef Zug-Chef het volgende:
Wat dat betreft is de omroep in treinen in Duitsland echt precies 19,39 x zo goed...
quote:Het meest beducht is hij nog wel voor het feit dat er op 10 december niet genoeg treinen voorhanden blijken te zijn op de Maaslijn tussen Venlo en Roermond en op het traject tussen Heerlen en Maastricht.
Dat risico zit erin omdat met de NS nog altijd geen overeenstemming is bereikt over zes treinen. „Ja, daar slaap ik niet goed van.” De treinen vormen toch al een wat zwakke schakel in het hele verhaal. Veolia heeft spiksplinternieuwe treinen besteld, maar die arriveren pas over een jaar. Tot die tijd moet het bedrijf zich in Limburg behelpen met onder meer zogeheten Wadlopers, treinen die gehuurd worden van Arriva dat deze in het noorden van het land heeft gebruikt. „Redelijk klassieke treinen, die we echt niet langer dan een jaar willen gebruiken”, zegt De Beer. Helemaal gerust is hij er in elk geval niet op, want Veolia houdt bussen achter de hand voor het geval er met die treinen iets misgaat.
Weer een Groninger minderquote:Op zondag 26 november 2006 20:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Dan kan WADLOPER verhuizen :p als die zn wadlopers nog wil fotograveren
Hehe, nee, ik heb genoeg wadloper foto'squote:Op zondag 26 november 2006 20:03 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
Dan kan WADLOPER verhuizen :p als die zn wadlopers nog wil fotograveren
trekken ze de PLAN U maar van stalquote:Op zondag 26 november 2006 20:30 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Hehe, nee, ik heb genoeg wadloper foto's
Ik blijf ze fotograferen tot dat ze hier definitief weg zijn, en dan ga ik over op de Wadlers ]
Maaruh, Arriva heeft ze zelf ook nog nodig, want er rijden maar 2 setjes wadlers op Gn-Nsch, en de rest (de 3 anderen) met 2x DH2 in de spits...
Voor 10 dec kan er niet eens een wadloper naar Limburg gaan
't is gelukkig maar voor een jaartje, daarna komt er mooi nieuw materiaalquote:
Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ikquote:Op zondag 26 november 2006 20:56 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
trekken ze de PLAN U maar van stal
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.quote:Op zondag 26 november 2006 21:07 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ik
Ik denk dat dit een reactie was op de Plan Uquote:Op maandag 27 november 2006 08:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.
Dat plannetje V heb ik ook zien binnenkomen in Lw. Stelletje had bij het ledig materieelritje een vertraging van ongeveer 25 minuten, daar het stel achter de stoptrein naar Lw zat. Stond op dat moment op het busstation.quote:Op vrijdag 24 november 2006 23:40 schreef Alexxxxx het volgende:
Nou jaaaaaaaaaaaa zeg! Ik heb die trein binnen zien koemn rijden, om 17:00 ongeveer........ Maar jou niet gezien. Ik was dan ook op het busrondje, samen met mn rij-instructrice
Tot maart rijden er zelfs bussen die een deel van de treinreizigers vervoeren, omdat Veolia geen treinen heeftquote:Op zondag 26 november 2006 19:53 schreef Klonk het volgende:
Dolle pret, we krijgen Wadlopers op de Maaslijn
http://mgl.digi-dition.nl(...)_20061125_66_226.php
[..]
Alle wadjes zijn al sinds eind jaren 90 uitgerust met ATB-NG. Ze moesten wel, omdat bij de gedeeltelijke verdubbeling van Lw-Gn ATB-NG gebruikt is ipv ATB-EG.quote:Op maandag 27 november 2006 08:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
Alle Wadlopers hebben toch ATB-NG tegenwoordig? Alle noordelijke lijnen zijn er in elk geval mee uitgerust, dus de treinen ook denk ik dan.
De bakken staan nu weer in de goede volgorde, zo te zien op foto's. Het stel staat ergens helemaal achteraan op het emplacement op een dieselspoortje bij Arnhem.quote:Op vrijdag 24 november 2006 19:13 schreef Remzz het volgende:
Is die Plan-V(toch?) die bij Arnhem bovenop die goederenwagen knalde nog ergens te zien?
hangen ze dr een DH-1 kwakloper voor voor de ATB-EG/NG moeten ze alleen de Plan U zo gek krijgen dat de taal van de kwakloper snaptquote:Op zondag 26 november 2006 21:07 schreef Wadloper het volgende:
[..]
Ze kunnen er 3 krijgen las ik, de rest heeft geen ATB-NG dacht ik
Oh ja ik zie het, sorry!quote:Op maandag 27 november 2006 08:58 schreef Dichterbijer het volgende:
[..]
Ik denk dat dit een reactie was op de Plan U
Is al het Plan U al niet lang en breed geslooptquote:Op maandag 27 november 2006 13:06 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
hangen ze dr een DH-1 kwakloper voor voor de ATB-EG/NG moeten ze alleen de Plan U zo gek krijgen dat de taal van de kwakloper snapt
Volgens een NS medewerker gaan er buffels rijden in de 9100, de stopper Groningen-Zwolle. Ook verschijnen er in deze serie een aantal Victors.quote:Op maandag 27 november 2006 15:28 schreef Klonk het volgende:
ik denk dat de buffels oud materiaal elders in het land gaan vervangen
Stadler GTW'squote:Op maandag 27 november 2006 15:42 schreef Klonk het volgende:
weet iemand eigenlijk wat voor materiaal Veolia heeft gekocht en bij wie ?
ja, maar ik denk/hoop dat Veolia de boel komend jaar goed voor elkaar heeft, dus dat is tijdelijk.quote:Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef Brembo het volgende:
Oftewel kort samengevat:
Er is behalve bij Ariva overal een materieeltekort!
Roep dat niet te snel. Er staan redelijk wat wadslopers aan de kant met technische mankementen. Laatst ging het om 14 bakken. Dit is zelfs met de instroom van de GTW's in de spits wel te merken. En soms zijn treinen die eerst 4 bakken waren opeens 5 of 6 bakken in de spits, iets wat al eerder had gemoeten, maar daarmee kun je wel materieeltekort in andere treinen creërenquote:Op maandag 27 november 2006 16:08 schreef Brembo het volgende:
Oftewel kort samengevat:
Er is behalve bij Ariva overal een materieeltekort!
als Veolia ook instroom van GTWs krijgt gaat het wel beter jaquote:Op maandag 27 november 2006 16:10 schreef Klonk het volgende:
[..]
ja, maar ik denk/hoop dat Veolia de boel komend jaar goed voor elkaar heeft, dus dat is tijdelijk.
Dat hopen ze maarquote:Op maandag 27 november 2006 16:29 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva zorgt ervoor dat de kinderziektes uit de nieuwe serie GTW's gehaald worden. Daar profiteert o.a. Veolia van
De fabrikant van die dingen produceert ze toch al een tijd?quote:Op maandag 27 november 2006 16:29 schreef Peterselieman het volgende:
Arriva zorgt ervoor dat de kinderziektes uit de nieuwe serie GTW's gehaald worden. Daar profiteert o.a. Veolia van
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens .quote:Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens
ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,quote:Op maandag 27 november 2006 17:02 schreef Peterselieman het volgende:
Mee eens
ERTMS is zo'n systeem, maar het staat nog in de kinderschoenen. Ook mogen ze wat mij betreft de spanningen op de bovenleidingen meer gelijk trekken. Dan is grensoverschrijdend verkeer iets gemakkelijker. Al besef ik me wel dat er dan heel wat treinstellen aangepast moeten worden
Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:
[..]
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens .
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.
Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt . Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.quote:Op maandag 27 november 2006 18:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
als ze dan eens verplichten dat elke spoor beheerder bij renovatie het nieuwe systeem uitrolt,
en dat de VERVOERDER zorgt dat ze met het systeem overweg kunnen?
krijg je een langzame overgang van ATB(EG/NG) naar ERTMS
[..]
Mja in 1x overstappen naar 25kV wissel is niet te doen,
dan zou je bepaalde segmenten moeten doen, en de treinstellen die daar rijden zowel eerst voor 1500VDC en 25kV AC geschikt moeten zijn..
en je zou de lokatie van een trein grof kunnen bepalen door GPS?
in elke KOP een gps locator zou precies genoeg kunnen zijn om de positie tov een baanvak te bepalen
hoewel bij kleine treinstellen wordt het mischien lastiger
bepaalde eisen gaan stellen voor bepaalde treinstellenquote:Op maandag 27 november 2006 19:28 schreef Brembo het volgende:
[..]
In 1x is onmogelijk! Maar geleidelijk fases van lijnen en materieel, bijvoorbeeld V-IRM uitrusten met 25 kV voor de stellen tussen bijv Nijmegen en Den Helder. Dan heb je wat, dan kan ej dat langzaam voor alle lijnen doen.
GPS is nauwkeurig op geloof 10 cm, dus daar kan je een Wadloper nog mee onderscheiden! Dus opzich GPS icm ERMTS zou wel geinig zijn .
houd ze in onnen ook aan het werkquote:Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.
Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kàn dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).quote:Op maandag 27 november 2006 18:09 schreef Brembo het volgende:
[..]
De vraag is wacht Prorail op ERMTS 3 of gaan we het doen met ERMTS 2. ERMTS 2 is al gereed alleen er zijn dan nog assentellers nodig, bij niveau 3 word alles in de treingeregeld. Maar daarbij zijn dus de assentellerfabrikanten niet echt mee eens .
Maar opzich is niveau 2 al ruim voldoende tenopzichte van de huidige staat.
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.quote:Maar het upgraden van de bovenleiding zal waarschijnlijk gigantisch ingrijpend worden. Dit betekend namelijk van 1,5 Kv = naar 25 kv 50 hz (wisselspanning). Voordelen zijn; veel hogere effiecentie (weerstand), minder stroomhuisjes nodig, europese standaard. Kabels hoef je niet te vervangen omdat je voor 1,5 Kv toch al dikkere kabels nodig hebt . Maar als dat allemaal voor 2020 gebeurt is mag je blij zijn :p.
de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleidingquote:Op maandag 27 november 2006 20:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
ERTMS Level 2 werkt nog steeds met vaste blokken. Dat kàn dus met assentellers, maar het kan ook met de reguliere treindetectie (zoals op Amsterdam - Utrecht). ERTMS Level 3 is nog niet klaar, maar Level 2 zit op de Betuweroute en Amsterdam - Utrecht (misschien ook wel HSL, weet ik even niet).
[..]
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.
Je hebt voor 25kV inderdaad minder onderstations nodig, maar als je kijkt naar de Havenspoorlijn, dan staan daar weer meer autotrafostations. Ik zal niet verder op de techniek ingaan, als je meer wilt weten dan gebruik je de PM.
Toch kunnen ook de Koplopers er wat van. Onderstaande stroomafnemer heeft vanmiddag op emplacement Rotterdam Centraal de bovenleiding beschadigd, zodat een uur of wat geen treinen reden tussen Centraal en Alexander.quote:Op maandag 27 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Vergeet niet dat de NS nogal op de kleintjes let. Zo hebben ze het inklapmechanisme voor een defecte stroomafnemer ook al niet op de VIRM gezet. Met als gevolg enkele vernielde bovenleidingen door loszittende stroomafnemers. Bovendien zal de inbouw van 25 kv apparatuur ook weer enkele problemen met zich meebrengen.
Hebben ze in Onnen weer wat meer werk
Klopt, daarom wordt nu ook bijna alle nieuwbouw 25kV-voorbereid gedaan. De oude onderstations kun je trouwens allemaal slopen als je overgaat op 25kV, daar heb je niets meer aan. Aangezien er momenteel een groot verzwaringsprogramma loopt op het gebied van 1500V, denk ik niet dat wel snel op 25kV overgaan. Sowieso heeft het voor lijnen buiten het kernnet niet veel zin, omdat daar de noodzaak voor 25kV niet aanwezig is.quote:Op maandag 27 november 2006 20:20 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
de grootste problemen krijg je met de isolatie bij de portalen, en de schakelaars op de portalen als mede de aanvoer vanuit de transformator huisjes via de grond naar de bovenleiding
Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.quote:Op maandag 27 november 2006 20:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
echter de vraag rijst dan kan je in de V-IRM 25KV en 1.5kV combineren? zodat deze onder bijde spanningen kan rijden?
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellenquote:Op maandag 27 november 2006 20:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Er bestaat al jaren meersysteemmaterieel in het buitenland, dus ja, dat kan. Als je het maar maakt.
Lees je eens in.quote:Op maandag 27 november 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellen
die crossen gewoon op half vermogen door
mja die welquote:Op maandag 27 november 2006 20:37 schreef Duvel het volgende:
[..]
Lees je eens in.
TGV's (m.n. Thalys) rijden al jaren op normaal vermogen door Nederland, België, Frankrijk en Duitsland, daarbij gebruik makend van 1500V, 3000V, 25kV en 15kV.
Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.quote:Op maandag 27 november 2006 20:43 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
mja die wel
strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
En nog vele andere. Vooral meersysteemlocs zijn populair omdat ze naast reizigerstreinen, ook goederen kunnen vervoeren.quote:
Van Hoofddorp tot Rotterdam, van Barendrecht tot Antwerpen, et cetera.quote:strax rijd de thalys hier ook alleen nog onder 25kV draad toch?
tsk das wel weer jammer de rest is wel 25kV strax toch?quote:Op maandag 27 november 2006 20:47 schreef Fixers het volgende:
[..]
Amsterdam-Hoofddorp gewoon op 1500V.
Dat klopt, al denk ik niet dat je een Blokkendoos zomaar ombouwt...quote:Op maandag 27 november 2006 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
Op het stuk bij Rotterdam na wel ja.
Als het spoor naar 25 kv gaat, dan kunnen museumtreinen ook niet meer over het spoor rijden, tenzij die ook omgebouwd worden, maar dit gaat wel tenkoste van de authenticiteit van de treinen.
hmm das wel minder ja, tenzij je een relatief kleine oplossing kan maken om de 25kV om te zetten naar 1.5kVquote:Op maandag 27 november 2006 21:15 schreef Peterselieman het volgende:
Op het stuk bij Rotterdam na wel ja.
Als het spoor naar 25 kv gaat, dan kunnen museumtreinen ook niet meer over het spoor rijden, tenzij die ook omgebouwd worden, maar dit gaat wel tenkoste van de authenticiteit van de treinen.
Dat is dan ook helemaal geen meersysteemsmaterieel, maar toevallig lijken de systemen in NL en B zoveel op elkaar dat Belgische treintjes inderdaad gewoon op halve kracht naar NL kunnen. Maar dat doen ze alleen voor klein stukjes.quote:Op maandag 27 november 2006 20:35 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
nou vind in de stellen uit belgie niet mee tellen
die crossen gewoon op half vermogen door
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederlandquote:Op maandag 27 november 2006 21:48 schreef ReisT het volgende:
[..]
Dat is dan ook helemaal geen meersysteemsmaterieel, maar toevallig lijken de systemen in NL en B zoveel op elkaar dat Belgische treintjes inderdaad gewoon op halve kracht naar NL kunnen. Maar dat doen ze alleen voor klein stukjes.
Voor de Belgische treinen die verder Nederland ingaan hebben ze échte meersysteemslocs, die hier wel gewoon op volle kracht kunnen (de 1180- en 2500-series).
Dat meende ik ook ja ?quote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef thatsme het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederland
Ik ben er van uit gegaan dat de weerstand van de draad er alleen invloed op heeft, maar blijkbaar moet je dus een derde draad bij moeten trekken die in tegenfase hangt om de EMC. En blijkbaar worden er al stukken uitgerust met dit soort constructies, bij Amsterdam en Boxtel.quote:Op maandag 27 november 2006 20:14 schreef Duvel het volgende:
[..]
[..]
Hier sla je de plank toch mis. De kabels die nu naar de bovenleiding gaan zijn misschien geschikt voor de stromen die bij 25kV-bedrijf gaan lopen, voor de spanning allerminst! Dus alle kabels moeten vervangen worden, en op de meeste plaatsen is de bovenleiding niet geschikt voor 25kV.
Je hebt voor 25kV inderdaad minder onderstations nodig, maar als je kijkt naar de Havenspoorlijn, dan staan daar weer meer autotrafostations. Ik zal niet verder op de techniek ingaan, als je meer wilt weten dan gebruik je de PM.
EMCquote:Op maandag 27 november 2006 22:22 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik ben er van uit gegaan dat de weerstand van de draad er alleen invloed op heeft, maar blijkbaar moet je dus een derde draad bij moeten trekken die in tegenfase hangt om de EMC. En blijkbaar worden er al stukken uitgerust met dit soort constructies, bij Amsterdam en Boxtel.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_compatibiliteitquote:Op maandag 27 november 2006 22:42 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
EMC
en t bij vervaning / renovatie van stukkenspoor kan je prima voorbereidingen treffen voor zulke constructies
aah ja gelijkstroom heeft een constand veldquote:Op maandag 27 november 2006 22:58 schreef Brembo het volgende:
[..]
[link]http://nl.wikipedia.org/wiki/Elektromagnetische_compatibiliteit[/link]
Bij 1,5 kV gelijkstroom houd je de EMC zeer beperkt omdat je geen last hebt van wisselende velden. Maar bij 25 kV 50 Hz is het al stukken erger.
De Benelux rijdt gewoon op volle kracht. De loc kan omschakelen tussen 1500V of 3000V-bedrijf. Anders zou je niet genoeg vermogen hebben om de dienstregeling te rijden. Aan de grenzen willen ze nog wel wat Belgische treinen door laten rijden onder lage spanning, maar voor het hele eind naar Amsterdam lijkt me dat niet handig.quote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef thatsme het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederland
Met de kabels bedoelde ik de kabels die door de grond naar de bovenleiding lopen, sorry! De bovenleiding is, mits met de goede isolatoren, prima geschikt voor 25kV. De extra leiding die jij noemt wordt inderdaad al opgehangen. Momenteel wordt ie als versterkingsleiding gebruikt, dus verbonden met de rest van het net, zodat je een grote koperdoorsnede hebt die nodig is voor de stromen die in Nederland lopen. Als wordt overgegaan op 25kV moeten deze verbindingen weer worden weggehaald, zodat deze leiding geheel gescheiden van de rest is. De extra leiding is dan geen versterkingsleiding meer, maar "negative feeder" zoals dat heet. De toepassing van de NF heeft inderdaad te maken met EMC-problematiek. De stromen lopen in een korter deel van de baan, zodat er kleinere lussen zijn en minder beïnvloeding.quote:Op maandag 27 november 2006 22:22 schreef Brembo het volgende:
[..]
Ik ben er van uit gegaan dat de weerstand van de draad er alleen invloed op heeft, maar blijkbaar moet je dus een derde draad bij moeten trekken die in tegenfase hangt om de EMC. En blijkbaar worden er al stukken uitgerust met dit soort constructies, bij Amsterdam en Boxtel.
bij gelijkstroom heb je wel een constanter veld, geloof wel dat je veld sterker is bij gelijke spanningenquote:Op dinsdag 28 november 2006 09:09 schreef Duvel het volgende:
[..]
Overigens is er bij gelijkstroom ook sprake van EMC, bijvoorbeeld als in de stad een voedingskabel van de tram dicht langs huizen loopt. Dan kan het beeld vlekken vertonen door de magnetische velden. Ook zwerfstromen en de gevolgen daarvan vallen trouwens onder EMC.
Je hebt twee velden: elektrisch en magnetisch. Elektrisch wordt veroorzaakt door spanning, magnetisch door stroom. Bikj 1500V gelijkspanning heb je nogal grote stromen, dus een groot magnetisch veld, dat varieert met de stroom.quote:Op dinsdag 28 november 2006 11:27 schreef Ou-Tannu het volgende:
[..]
bij gelijkstroom heb je wel een constanter veld, geloof wel dat je veld sterker is bij gelijke spanningen
11.8 serie schakelt gewoon tussen 3 en 1,5kV aan de grens. De NMBS-stoppers naar Mt en Rsd rijden wel op half vermogen.quote:Op maandag 27 november 2006 22:02 schreef thatsme het volgende:
[..]
Ik weet niet precies welke treinen achter die series zitten.. Maar de Benelux rijdt gewoon op halve kracht in nederland
ja maar das een constand veld ? mn TV vind het fijner als ik er een gelijkstroom magnetish veld bij leg dan een wisselstroom veldquote:Op dinsdag 28 november 2006 12:21 schreef Duvel het volgende:
[..]
Je hebt twee velden: elektrisch en magnetisch. Elektrisch wordt veroorzaakt door spanning, magnetisch door stroom. Bikj 1500V gelijkspanning heb je nogal grote stromen, dus een groot magnetisch veld, dat varieert met de stroom.
De machinist zit rond de 4 meter boven het spoor zei een monteur eens tegen mequote:Op maandag 27 november 2006 21:25 schreef Duvel het volgende:
Weet iemand hoe hoog de kop van de Koploper eigenlijk is? M.a.w.: als de rijdraad op 5,50m hangt, hoeveel ruimte zit er dan tussen kop en bovenleiding?
Ik zag op Somda dat van de diesels er nu 6 in actieve dienst zitten. Verder is er een vandaag is aangekomen en 2 moeten nog defect zijn.quote:Arriva sluit contract met Zwitserse treinfabrikant
Uitgegeven: 28 november 2006 18:07
Laatst gewijzigd: 28 november 2006 18:36
SLIEDRECHT - De Zwitserse treinfabrikant Stadler gaat openbaarvervoerbedrijf Arriva zeven treinen leveren voor de Merwede-Lingelijn tussen Dordrecht en Geldermalsen. Beide ondernemingen hebben dinsdagmiddag in Sliedrecht daarvoor een contract getekend.
Stadler en Arriva werken al samen in Friesland en Groningen waar 43 treinen van hetzelfde type rijden, zij het op diesel. In Zuid-Holland gaat het om elektrisch aangedreven treinstellen.
Arriva neemt per 10 december de exploitatie van de spoorlijn Dordrecht-Geldermalsen over van de Nederlandse Spoorwegen. De nieuwe treinen gaan eind 2008 op de lijn rijden.
Spoorverdubbeling
Tot die tijd gebruikt Arriva de oude NS-treinen. Met de order aan Stadler is 30 miljoen euro gemoeid. Als op het traject de gewenste spoorverdubbeling is uitgevoerd, wil Arriva nog drie treinen kopen.
Het type trein waarmee Arriva op de Merwede-Lingelijn gaat rijden is de Spurt. Het bedrijf laat het aan de reizigers over welke kleur de trein krijgt. Ze kunnen kiezen tussen de groene huiskleur van de Britse onderneming of rood. Ook komt er een prijsvraag welke namen de zeven treinen krijgen.
Airconditioning
De Spurt wordt voorzien van camera's, gelijkvloerse instap, airconditioning, werkcoupés en een digitaal informatiesysteem. Arriva gaat rijden met zogenoemde3-treinstellen en 2-treinstellen, die respectievelijk plaats bieden aan 178 en 115 passagiers.
Volgens directeur Anne Hettinga van Arriva komen er op de lijn vijf stations bij en worden de bestaande stations opgeknapt. Hettinga gaat er vanuit dat de spoorverdubbeling, die op twee locaties is voorzien, in 2009 een feit is.
Een gezonde exploitatie van de lijn is onder meer afhankelijk van die spoorverdubbeling, zei hij. Ook verwacht Arriva dat ProRail de perrons gaat verlagen om de in- en uitstap te vergemakkelijken. Het bedrijf heeft tot 2020 een concessie voor het OV in de regio Zuid-Holland-Zuid.
Elektrisch Spurtenquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:10 schreef Peterselieman het volgende:
Onderstaande bericht komt van Nu.nl:
[..]
Ik zag op Somda dat van de diesels er nu 6 in actieve dienst zitten. Verder is er een vandaag is aangekomen en 2 moeten nog defect zijn.
de NS zal dan sneller een Plan (st)U(k) sturen?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:29 schreef Peterselieman het volgende:
Ik las net op Somda dat er voor Nijmegen-Roermond 23 bakken DH komen. Sterkte daar met het sardientjes vervoer.
Dan hebben we hier in het noorden dus ook sardientjes vervoer
Tenzij de NS tijdelijk enkele buffels aan Arriva verhuurd, maar dit zal wel een utopie zijn
whehe! De-1 41 en DE-2 186 dan maar huren? B)quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:34 schreef Peterselieman het volgende:
Lijkt me niet, omdat die of niet rijvaardig zijn of al aan Slowakijke zijn verkocht en er nog een aantal museumstellen zijn.
hehe was ook maar n spinselquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:41 schreef Peterselieman het volgende:
Denk niet dat die stichtingen dat willen.
Gelukkig reis ik op een andere manierquote:Op dinsdag 28 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Er stonden vorige week 14 bakken aan de kant. Er gaan 23 bakken naar het zuiden. Een simpele rekensom luidt dan dat er 11 bakken uit dienst moeten worden gehaald.
Waarom 11? Stel 3209 staat namelijk al een behoorlijke tijd met motorschade langs de kant en dat zie ik niet zomaar opgelost worden.
Leve het sardientjesvervoer
xx rijd toch ook tot medio zomer 2007 met de wadjes daarna kwamen er toch lintenquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:12 schreef Peterselieman het volgende:
Nope. Arriva heeft er 17 (officiëel 16, want de 3103 is nog van de NS) en xx heeft er 2. 19 in totaal dus. Daarmee moeten er dus minimaal 3 DH2'tjes naar het zuiden toe, als xx de wadjes nog in blijft zetten op Almelo-Mariënberg.
Daar kun je behoorlijk wat reizigers mee vervoerenquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:26 schreef Dichterbijer het volgende:
De korste ICR ooit (stond vanochtend voor de derde dag op Amersfoort CS)
[afbeelding]
Ik zag vanmiddag exact zo'n combinatie op de Binkhorst in Den Haag zien staan. Dezelfde mischien? 'k zag 'm wel van de andere kant de stuurstand wees richting centraal/HS.quote:Op dinsdag 28 november 2006 20:26 schreef Dichterbijer het volgende:
De korste ICR ooit (stond vanochtend voor de derde dag op Amersfoort CS)
[afbeelding]
Motorschade?quote:Op dinsdag 28 november 2006 19:48 schreef Peterselieman het volgende:
Waarom 11? Stel 3209 staat namelijk al een behoorlijke tijd met motorschade langs de kant en dat zie ik niet zomaar opgelost worden.
Veevervoerquote:Op dinsdag 28 november 2006 20:28 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
Daar kun je behoorlijk wat reizigers mee vervoeren
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |