abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_43643484
Hoe zat dat ook al weer met acryl verf over alkyd verf en andersom? Wat gaat wel en wat niet?
Ik dacht dat acryl wel over alkyd gaat maar niet andersom, maar ik weet 't niet meer zeker.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_43643819
Volgens mij is dat geen probleem. Bedoel je niet het probleem met witten dat je geen latex over witkalk kan doen?
Overigens vind ik alkyd verf mooier. Het duur langer voordat het droog is, maar het droogt mooier op!
Als je van mening verschilt, zorg er dan voor dat het geen meningsverschil wordt
pi_43644184
Alkyd verf trekt idd mooier glad. Maar ik heb niet het geduld om 24 uur te wachten en ik hou niet van het gekloot met terpentine.
Ik heb perongeluk een pot alkydverf gekocht. Ik zou het wel kunnen gebruiken als afwerking, bijvoorbeeld voor de laatste laag. Alleen heb ik al acryl grondverf gebruikt. De ondergrond is trouwens MDF.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_43646380
alcryl kan wel over alkyd maar NIET andersom
Conclussie, zodra er eenmaal acryl is gebruikt op jout zit je er aan vast OF je moet de boel eraf branden


enneuh, helaas spreek ik uit ervaring.
Ben met alkyd aan de gang gegaan op een kozijn en na 2 weken bij moest ik een raam ff met ducktape dicht houden. ik trok de verf er toen zo vanaf. Je krijgt dus geen hechting
De hele boel heb ik af moeten branden...
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_43646495
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 21:54 schreef SuperRembo het volgende:
Alkyd verf trekt idd mooier glad. Maar ik heb niet het geduld om 24 uur te wachten en ik hou niet van het gekloot met terpentine.
Ik heb perongeluk een pot alkydverf gekocht. Ik zou het wel kunnen gebruiken als afwerking, bijvoorbeeld voor de laatste laag. Alleen heb ik al acryl grondverf gebruikt. De ondergrond is trouwens MDF.
Gronden met acrylverf is een goed alternatief als je snel klaar wilt zijn.
Is geen enkel probleem om daar alkydverf overheen te lakken.
Wel heb je het nadeel dat de acrylgrondverf wat meer strepen achter laat omdat deze zo snel droogt.
Schuur het goed glad voor een mooi resultaat.
pi_43646658
Het gaat trouwens om deze kast (ter vervanging van 't traphekje).




(de vloer moet nog...)
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
  zaterdag 18 november 2006 @ 08:43:05 #7
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_43650199
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 23:09 schreef Gompy58 het volgende:
alcryl kan wel over alkyd maar NIET andersom
Conclussie, zodra er eenmaal acryl is gebruikt op jout zit je er aan vast OF je moet de boel eraf branden


enneuh, helaas spreek ik uit ervaring.
Ben met alkyd aan de gang gegaan op een kozijn en na 2 weken bij moest ik een raam ff met ducktape dicht houden. ik trok de verf er toen zo vanaf. Je krijgt dus geen hechting
De hele boel heb ik af moeten branden...
Uhmm, het is toch echt andersom Gompy...
Je kan met alkyd wel over acryl, maar niet andersom
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_43650814
waarom niet op zoek naar een vertrager voor de acryl verf? acryl verwerkt makkelijker, is elastisch na het drogen, alleen het droogt retesnel. Bij elke hobbyzaak moeten ze wel een vertrager hebben waardoor je het perfect glad af kunt werken, met een acryl laklaagje erover heen.

Verschillende verfsoorten mengen is nooit een goed idee, hou het gewoon lekker simpel imho
MIO DIOS!!! ESTA CIENCIA ES DIABOLICO!!!
pi_43651160
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 10:03 schreef Ordos20 het volgende:
waarom niet op zoek naar een vertrager voor de acryl verf?
Omdat ik verschillende onderdelen heb, deels met alkyd ondergrond, deels met acryl ondergrond. Maar ik zou die onderdelen wel met dezelfde lak willen afwerken.
Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
| Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
pi_43652585
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 10:30 schreef SuperRembo het volgende:

[..]

Omdat ik verschillende onderdelen heb, deels met alkyd ondergrond, deels met acryl ondergrond. Maar ik zou die onderdelen wel met dezelfde lak willen afwerken.
Kan en gezien het object wat je zo mooi gemaakt( schitterend idee) hebt, omdat je daar nog al veel met je handen
langswrijft. Zou het zeker aflakken met alkydverf.
A het ziet veel mooier en strakker uit
b. Je krijgt geen vettige plekken van je vette handen.(das het nadeel bij acrylverf)
Dus die een of twee dagen wachten /langer maakt voor dit mooie object niks uit.
Wel voor je de nieuwe laag opzet licht schuren.
pi_43652676
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 08:43 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Uhmm, het is toch echt andersom Gompy...
Je kan met alkyd wel over acryl, maar niet andersom
Het gaat allebei prima weet ik helaas uit ervaring.
Helaas omdat acryl toch lelijk werd, of er nou acryl- of alkyd grond gebruikt was.
pi_43656642
Ik heb 't nagevraagd bij een dhz-zaak;
  • Acryl verf kan wel over alkyd verf
  • Alkyd verf kan niet over acryl verf
    Acryl verf rekt meer dan alkyd verf, daardoor kan een alkyd verflaag op een acryl ondergrond gaan scheuren.
  • Wil iedereen die in telekinese gelooft nu mijn hand op steken?
    | Foto's van toen en nu | Icons | Whatpulse keyboard | .NET developer? |
    pi_43657699
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 14:31 schreef SuperRembo het volgende:
    Ik heb 't nagevraagd bij een dhz-zaak;
  • Acryl verf kan wel over alkyd verf
  • Alkyd verf kan niet over acryl verf
    Acryl verf rekt meer dan alkyd verf, daardoor kan een alkyd verflaag op een acryl ondergrond gaan scheuren.
  • Dan zeg je maar tegen die meneer van de dhz zaak dat hij er geen verstand van heeft
    pi_43662609
    acryl blijft altijd iets rekbaar (denk maar aan acrylit). Het vormt als het ware een kunststof huid over je verf heen. Nadeel: je ziet niet goed wat er met het hout gebeurt.

    Alkyd wordt veel harder en rekt een stuk minder. Als je acryl-ondergrond dus gaat werken breekt je alkyd laag.

    Dus: Acryl mag wèl over alkyd maar andersom niet.
      zaterdag 18 november 2006 @ 19:09:31 #15
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_43663749
    alleen hecht acryl niet op alkyd volgens mij...
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
    pi_43664110
    Dat zei de man van de bouwmarkt hier ook - die raadde mij daarom voor het overschilderen van al geverfd hout daarom alkydverf aan.
    pi_43667833
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 19:20 schreef Igen het volgende:
    Dat zei de man van de bouwmarkt hier ook - die raadde mij daarom voor het overschilderen van al geverfd hout daarom alkydverf aan.
    Ligt er maar net aan wat de vorige verfsoort was
      zaterdag 18 november 2006 @ 21:07:35 #18
    36763 Automatic_Rock
    Onaangepast eerlijk..
    pi_43667944
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 21:05 schreef Blapiet het volgende:

    [..]

    Ligt er maar net aan wat de vorige verfsoort was
    Nou, niet dus
    Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
    pi_43668057
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 19:09 schreef Automatic_Rock het volgende:
    alleen hecht acryl niet op alkyd volgens mij...
    Als het schoon en geschuurd is gaat het prima!
    De eerste laag ziet er niet uit en dekt slecht, maar de tweede laag gaat prima, en ja, een derde laag is wel prettig. En dan heb ik het over gewone Alkyd zijdeglans, zonder verder grond gebruikt te hebben. .
    pi_43673684
    quote:
    Op zaterdag 18 november 2006 14:31 schreef SuperRembo het volgende:
    Ik heb 't nagevraagd bij een dhz-zaak;
  • Acryl verf kan wel over alkyd verf
  • Alkyd verf kan niet over acryl verf
    Acryl verf rekt meer dan alkyd verf, daardoor kan een alkyd verflaag op een acryl ondergrond gaan scheuren.
  • Yep, das mij van verschillende kanten ook steeds vertelt. En daar zaten toch echt profi schilders bij.

    Eenmaal acryl gebruikt dan ben je veroordeld tot acryl tenzij je de boel eraf schuurt .
    Begrijp me niet verkeerd. Het KAN wel,maar je hechting is gewoon eerste klas Kunst Uit Tokyo. Zet ermaar na een week of 2 ducktape op. ff laten zitten en dan eraf trekken met een ruk... Kijk niet verbaast please als je een stuk verf mee trekt...
    ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')