abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 17 november 2006 @ 13:38:32 #1
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43635181
En weer een topic voor mijn autoprojectje hier: FOK! Mobiel deeltje 2

Op gegeven moment zal er een body gemaakt moeten worden. Dit kan met een aantal materialen en fabricage methodes. Ik zou hier graag wat meningen en ervaringen van jullie willen horen over verschillende taktieken

Materialen:
Om te beginnen zijn de meeste auto's gewoon van staal met een laklaag erop. Dat werkt prettig, is te lassen en is vrij goed verkrijgbaar. Enige nadeel is dat het tijdens de fabricage hoe dan ook gaat roesten bij dit project.

Een alternatief zou RVS zijn, dat is duurder maar weer slecht te lassen als ik het goed heb. Roestvast is echter wel weer heel fijn

Nog een metaal is Alu, eventueel ook te lassen, zij het iets moeilijker dan staal, maar wel te doen. Tevens roest het niet zo snel als staal, maar uiteindelijk oxideert het wel. Oppervlakte behandeling blijft (denk ik) nodig maar kan tijdens productie in eerste instantie waarschijnlijk wel uitgesteld.

Composieten zouden ook kunnen. Hier moet je echter weer mallen voor maken, terwijl je met de metalen vrijwel meteen kunt werken. Composieten zouden eventueel gecombineerd kunnen met schuim. Dus voor de buitenkant eerst het schuim in de goede vorm maken, dan glasvezel erover en dat glad maken.

Ten slotte zouden voor vormdelen eventueel nog losse kunststof platen gevacuumvormd kunnen worden, of met hitte erbij in vorm gemasseerd net zoals je metaal plaatwerk buigt. Dit is wat lichter mogelijk, maar ik weet niet zo goed hoe makkelijk die delen aan elkaar te verbinden zijn en of het snel breekt bij gebruik.

De fabrikage methodes:
Het is waarschijnlijk handig om in eerste instantie te gaan voor een dragend chassis met plaatwerk erbij voor de vorm. Dat chassis zou je kunnen maken van op elkaar gelaste buizen, maar wat ook een aardig alternatief is om plaatwerk te vouwen en dat aan elkaar te lijmen en popnagelen. Op die manier wordt het makkelijker om hier en daar kanalen aan te leggen voor kabels en klimaatbeheersing. Tevens is er bij nagelen en lijmen geen vervorming door hitte en hoef je het frame niet na te gloeien in tegenstelling tot een gelast frame.

Ten slotte zou er nog gelijmd kunnen worden. Dit kan met name als het lijmproces erg goed onder controle is, iets waar ik zonder iemand met ervaring daarin niet op durf te vertrouwen. Lijmen is op zich wel de lichtste en naar het schijnt ook sterkste verbinding wanneer het goed uitgevoerd wordt.


Ik ben zelf ergens voor een gelijmd/gelast en genageld chassis uit voornamelijk alu plaatwerk met voor de vormdelen schuim met een glasfiber laag erover. Wat denken jullie ervan?
ps: Ik sta ook open voor nog meer materiaal en fabricage suggesties
Houd er rekening mee dat het wel (bijna) allemaal in een schuur thuis te doen moet zijn, ik heb geen spuitgietmachines e.d. om maar wat te noemen. Freeswerk en dergelijke kan wel gedaan natuurlijk, dat zal toch moeten en daar regel ik via via wel iets voor.
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:09:27 #2
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43636122
Oppervlakte-behandeling van alu is in principe niet nodig. Tis alleen de vraag of je het glanzend of mat wilt hebben en of je het nog wil gaan spuiten of niet...

Hou er wel rekening mee dat aluminium erg duur is en ook een stuk makkelijker vervormt en dus dikker uitgevoerd zou moeten worden om dezelfde stevigheid te krijgen...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:13:33 #3
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43636220
Glanzend alu hoeft voor mij op zich niet, ik zie alleen dat alu velgen en frames (van fietsen) bij nat weer gaan oxideren. Helemaal als er zout gestrooid is.
Dan komen er van die witte punten en vlokken op. Je komt met alu dus ofwel erg vaak aan het poetsen en schoonmaken, of je moet het toch snel een oppervlakte behandeling geven.
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:15:14 #4
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43636268
Nouja... Tis wel lelijk, maar het tast het materiaal verder niet aan...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
pi_43636317
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:13 schreef TR08 het volgende:
Glanzend alu hoeft voor mij op zich niet, ik zie alleen dat alu velgen en frames (van fietsen) bij nat weer gaan oxideren. Helemaal als er zout gestrooid is.
Dan komen er van die witte punten en vlokken op. Je komt met alu dus ofwel erg vaak aan het poetsen en schoonmaken, of je moet het toch snel een oppervlakte behandeling geven.
Hoeft niet. Voor een aantal van onze producten passen wij een aluminium legering toe, die bestand is tegen het wit uitslaan
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:17:01 #6
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43636320
Hoezo? Wou je zeggen dat in die witte vlokken geen alu zit? Het gaat minder snel dan staal dat roest, maar de alu zou in de loop der jaren toch zeker dunner moeten worden.

Gaat anodiseren of poedercoaten dit proces trouwens goed tegen?

@Vlad: Welke legering is dat als ik vragen mag? Is die ook lasbaar?
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:17:53 #7
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43636340
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:17 schreef TR08 het volgende:
maar de alu zou in de loop der jaren toch zeker dunner moeten worden.
Nopes...
Op het moment dat aluminium geoxideerd is, kan de laag eronder niet oxideren... Dit in tegenstelling tot staal... De oxidatie beschermt in feite de rest van het materiaal...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:23:26 #8
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43636430
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:17 schreef MikeyMan het volgende:

[..]

Nopes...
Op het moment dat aluminium geoxideerd is, kan de laag eronder niet oxideren... Dit in tegenstelling tot staal... De oxidatie beschermt in feite de rest van het materiaal...
Dat is bij die "over het hele vlak matte laag" oxidatie wel zo, maar de vlokken waar ik het over had veeg je er af en het alu dat daaronder zit heeft dan toch wel putjes. Dat was in elk geval zo bij de (veel te slecht onderhouden ) sportvelgen die onder mijn eerste auto zaten.
Maar het zou inderdaad allemaal hard mee kunnen vallen.
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:28:09 #9
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43636511
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 14:23 schreef TR08 het volgende:

[..]

Dat is bij die "over het hele vlak matte laag" oxidatie wel zo, maar de vlokken waar ik het over had veeg je er af en het alu dat daaronder zit heeft dan toch wel putjes. Dat was in elk geval zo bij de (veel te slecht onderhouden ) sportvelgen die onder mijn eerste auto zaten.
Maar het zou inderdaad allemaal hard mee kunnen vallen.
Sjah, je hebt aluminium en je hebt aluminium... Ook daar zit kwaliteitsverschil in...

Maar het blijft duur
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:29:38 #10
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43636539
Duur is alu zeker, maar: roest keer op keer weg moeten werken van staal is dat ook

Plaatwerk voor de vorm kan trouwens wel van 1 tiende mm alu denk ik, mogelijk 2 tiende. Alleen de dragende constructie zou dikker moeten.
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:33:08 #11
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43636612
een tiende milimeter? Ga je met aluminiumfolie aan de gang?
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:37:02 #12
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43636708
Folie is 2 micrometer toch?

Hoe dik wil jij het plaatwerk maken? Volgens mij was staal van auto carosserieen tegenwoordig al minder dan 1 tiende. Met twee tiende alu zou je toch een eind moeten komen dacht ik. Ik kan me vergissen hoor, ik ben geen ervaren plaatwerker en heb ook niet een magazijn van dat spul liggen om uit te proberen
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:37:54 #13
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43636729
Plaatwerk is voor zover ik weet standaard 0,6 á 0,8 mm
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:40:12 #14
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43636796
Hm ok zou kunnen, ik zoals ik zei ben ik er geen expert in Beter nu domme vragen stellen dan straks domme dingen doen zeg ik maar
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:41:28 #15
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43636826
Jah, precies...

Maar, als we uitgaan van 0,8mm standaard plaatwerk, zou je denkik voor alu toch naar 1 á 1,2mm moeten gaan...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  vrijdag 17 november 2006 @ 14:47:34 #16
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43636989
Ok, als het te betalen is ga ik denk ik zowiezo een paar diktes uitproberen voor 1 paneel, gewoon om te voelen en zien hoe het is.
pi_43639713
Heb je al na gedacht hoe je het chassis wil maken? Er zijn namelijk verschillende methoden om een voertuig te maken. (Buizenframe, space-frame/zelfdragende carrosserie, etc.) Als je daar uit bent is het namelijk veel makkelijker om het materiaal te kiezen. (Composieten valt dan meestal al gelijk af, door de ingewikkelde vormen en de lastige manier om de sterkte te berekenen/waarborgen, plus dat je dan ook nog vele materiaal soorten en combinaties heb. Om nog maar te zwijgen van de harssoorten en productie methoden.).

Als ik jou was zou ik gewoon voor een metalen buizen frame gaan van een ijzer legering en daar wat plaat werk over heen plaatsen. Bijvoorkeur uit gewoon een gewone ijzerlegering en geen alu of rvs. Zo hou je het makkelijk voor je zelf wat betreft ontwerpen en produceren. Plus dat het ook nog eens goedkoop is, en dat er makkelijk nog wat te veranderen is als je een productie foutje maakt.
Roesten valt best wel mee. Een beetje oppervalkte roest tijdens productie is niet zo erg, dat schuur je er gewoon af, dan wat grondverf en een laklaag erover spuiten. Je moet wel erg lang wachten totdat roest de sterkte van het materiaal aan gaat tasten of het plaat werk door geroest is. (Zo lang je maar een werkplaats hebt die overdekt, afgesloten en niet te vochtig is kun je prima met onbehandeld staal werken.)
V10
  vrijdag 17 november 2006 @ 16:41:21 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43639821
Hoe ik het chassis ga maken weet ik nog niet, dat hangt af van hoe de vorm wordt van de buitenkant, hoe ik met packaging uit kom en nog wat dingen.

Ergens verwacht ik dat ik voor een soort tub-shell constructie ga. Dus een soort dragende badkuip uit plaatwerk met versterkte hoeken waar alles opgezet wordt, een buizenframe voor de rolkooi erboven en plaatwerk of schuim met glasmat eromheen voor de uiteindelijke vorm.

Ik verwacht zelf trouwens dat alu plaatwerk (op eventueel lassen na) makkelijker te verwerken is dan staal omdat het wat zachter is. Waarom denk jij dat staal makkelijker is?

[ Bericht 17% gewijzigd door TR08 op 17-11-2006 16:47:26 ]
pi_43650695
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 13:38 schreef TR08 het volgende:
Ten slotte zouden voor vormdelen eventueel nog losse kunststof platen gevacuumvormd kunnen worden, of met hitte erbij in vorm gemasseerd net zoals je metaal plaatwerk buigt. Dit is wat lichter mogelijk, maar ik weet niet zo goed hoe makkelijk die delen aan elkaar te verbinden zijn en of het snel breekt bij gebruik.
Hoop niet op een al te geweldig resultaat met deze methode... Vacuumvormen is niet bepaald maatnauwkeurig, je moet vaak nog behoorlijk wat restmateriaal wegkrijgen (en dat gaat niet netjes) en grotere oppervlaktes wordt tegenwoordig praktisch niet gedaan. Daarnaast moet je ook hiervoor een mal maken, net zo veel werk als voor een composiet, dus, met als nadeel die slechtere kwaliteit en het feit dat je er een thermoplast voor moet gebruiken.
pi_43651092
voor grote plaat delen kan je beter een negatieve mal maken en met polyester aan de gang gaan
licht stevig en makkelijk

een mal maak je van mdf wat elke boerelul kan bewerken en dan polyester matjes en hars wat ook niet bizar moeilijk is

als je toch met een chasis/carroserie gaat werken is dit een hele makkelijke manier
en ja kan je plaat werk makkelijk isoleren (pur schuim) wat ook nog wel eens een stoot absorberenden functie kan hebben
lalala
  zaterdag 18 november 2006 @ 11:14:57 #21
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43651796
@Innovative: Ok, vacuumvormen is dus niet de meest handige manier.

@nonono:
Wou je uit gaan van massief MDF of van die hardboard platen voor de mallen? Massief MDF is al snel vrij prijzig namelijk. Mij lijkt uitgaan van een vuren houten frame met hardboard platen ergens het makkelijkst. Eventueel zou op deze manier eerst de vorm van het voertuig zelf geconstrueerd kunnen worden. Daarna met polyester matjes een negatief mal erom leggen en daarin vervolgens weer de uiteindelijke vorm maken.
pi_43652993
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 16:41 schreef TR08 het volgende:

Ik verwacht zelf trouwens dat alu plaatwerk (op eventueel lassen na) makkelijker te verwerken is dan staal omdat het wat zachter is. Waarom denk jij dat staal makkelijker is?
Het vervormen van alu is idd makkelijker omdat het zachter is. Het materiaal is wel duurder en lastiger te verwerken wat betreft lassen. Staal is imo makkelijker omdat het goedkoper is en je dus 'makkelijk' een foutje kan veroorloven, of een aantal dingen kunt uit proberen. Dat kan ook met een ander materiaal, maar dan kun je voor aanzienlijk hogere kosten komen te staan als het resultaat niet naar wens is.
Maar dat hangt ook af van de vorm die je er aan moet geven. Ik heb nog geen ontwerpen gezien van je mobiel. Het is denk ik verstandiger om eerst een ontwerp te maken met bij behorende specificaties en dan te bepalen welke materialen en productie methoden je gaat gebruiken.
Teminste zo heb ik geleerd om iets te ontwerpen. Eerst de functie, dan de globale afmetingen, dan de techniek en vervolgens er een vorm aan geven. Dan de exacte afmetingen bepalen, de materialen/onderdelen kiezen en vervolgens de productie methoden vast stellen. Als je eerst gaat kijken naar hoe je iets wilt maken en daarna pas gaat bepalen hoe het er uit moet zien leg je jezelf enorme beperkingen op, of je moet achteraf je keuzes weer veranderen wat je zonde is van de tijd die je er in gestoken hebt.
V10
pi_43654736
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 11:14 schreef TR08 het volgende:
@nonono:
Wou je uit gaan van massief MDF of van die hardboard platen voor de mallen? Massief MDF is al snel vrij prijzig namelijk. Mij lijkt uitgaan van een vuren houten frame met hardboard platen ergens het makkelijkst. Eventueel zou op deze manier eerst de vorm van het voertuig zelf geconstrueerd kunnen worden. Daarna met polyester matjes een negatief mal erom leggen en daarin vervolgens weer de uiteindelijke vorm maken.
De manier waarop ik geleerd heb mallen te maken met mdf, is gelaagd werken: plaat voor plaat de vorm van dat stuk uitzagen en verlijmen tot een dikke stapel, waarna je elke onregelmatigheid weg schuurt. Bij een auto betekent dat inderdaad dat je gigantisch veel mdf nodig hebt, en het prijzig wordt. Hardboard heeft als nadeel dat het veel minder vlak te krijgen is, je houdt altijd splinters en onregelmatigheden.
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:07:40 #24
62885 MikeyMan
Vici, Vidi, Veni
pi_43663689
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 13:10 schreef innovative het volgende:

[..]

De manier waarop ik geleerd heb mallen te maken met mdf, is gelaagd werken: plaat voor plaat de vorm van dat stuk uitzagen en verlijmen tot een dikke stapel, waarna je elke onregelmatigheid weg schuurt. Bij een auto betekent dat inderdaad dat je gigantisch veel mdf nodig hebt, en het prijzig wordt. Hardboard heeft als nadeel dat het veel minder vlak te krijgen is, je houdt altijd splinters en onregelmatigheden.
Denk dat het -als je met mallen gaat werken- nog makkelijker is om met gips of iets in die richting te werken... Hout lijkt me voor een vorm als een auto verre van handig...
Don't put something in your mouth unless you're happy to swallow...
©DiscoveryChannel
  zaterdag 18 november 2006 @ 19:49:25 #25
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43664934
Gips gaat denk ik teveel vocht op zuigen. De mockup/mallen gaan gemaakt worden in een schuur die -vrees ik- toch wat vochtig zou kunnen worden. Een hardboard/MDF plaat is daar iets beter tegen te behandelen dan gips denk ik.

Hardboard heeft trouwens toch altijd een bijna perfect gladde kant? Of is wat ik bedoel geen hardboard. Het lijken eigenlijk gewoon 4mm dikke MDF platen als je ze bij de GAMMA ziet liggen en ze zijn daar vaak al wat gegolfd (door vocht?).

@M5: Ik heb al de belangrijkste functies op de rij en hier in een heel simpel CAD model ook al wat vormen. Voor ik het binnenwerk ga uitwerken lijkt het me toch handig om alvast wat voor- en nadelen van verschillende fabricage methoden op de rij te hebben. Op die manier kan ik dan wat vroeger in het ontwerp proces met bepaalde dingen rekening houden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')