En weer een topic voor mijn autoprojectje hier:
FOK! Mobiel deeltje 2Op gegeven moment zal er een body gemaakt moeten worden. Dit kan met een aantal materialen en fabricage methodes. Ik zou hier graag wat meningen en ervaringen van jullie willen horen over verschillende taktieken
Materialen:Om te beginnen zijn de meeste auto's gewoon van staal met een laklaag erop. Dat werkt prettig, is te lassen en is vrij goed verkrijgbaar. Enige nadeel is dat het tijdens de fabricage hoe dan ook gaat roesten bij dit project.
Een alternatief zou RVS zijn, dat is duurder maar weer slecht te lassen als ik het goed heb. Roestvast is echter wel weer heel fijn
Nog een metaal is Alu, eventueel ook te lassen, zij het iets moeilijker dan staal, maar wel te doen. Tevens roest het niet zo snel als staal, maar uiteindelijk oxideert het wel. Oppervlakte behandeling blijft (denk ik) nodig maar kan tijdens productie in eerste instantie waarschijnlijk wel uitgesteld.
Composieten zouden ook kunnen. Hier moet je echter weer mallen voor maken, terwijl je met de metalen vrijwel meteen kunt werken. Composieten zouden eventueel gecombineerd kunnen met schuim. Dus voor de buitenkant eerst het schuim in de goede vorm maken, dan glasvezel erover en dat glad maken.
Ten slotte zouden voor vormdelen eventueel nog losse kunststof platen gevacuumvormd kunnen worden, of met hitte erbij in vorm gemasseerd net zoals je metaal plaatwerk buigt. Dit is wat lichter mogelijk, maar ik weet niet zo goed hoe makkelijk die delen aan elkaar te verbinden zijn en of het snel breekt bij gebruik.
De fabrikage methodes:Het is waarschijnlijk handig om in eerste instantie te gaan voor een dragend chassis met plaatwerk erbij voor de vorm. Dat chassis zou je kunnen maken van op elkaar gelaste buizen, maar wat ook een aardig alternatief is om plaatwerk te vouwen en dat aan elkaar te lijmen en popnagelen. Op die manier wordt het makkelijker om hier en daar kanalen aan te leggen voor kabels en klimaatbeheersing. Tevens is er bij nagelen en lijmen geen vervorming door hitte en hoef je het frame niet na te gloeien in tegenstelling tot een gelast frame.
Ten slotte zou er nog gelijmd kunnen worden. Dit kan met name als het lijmproces erg goed onder controle is, iets waar ik zonder iemand met ervaring daarin niet op durf te vertrouwen. Lijmen is op zich wel de lichtste en naar het schijnt ook sterkste verbinding wanneer het goed uitgevoerd wordt.
Ik ben zelf ergens voor een gelijmd/gelast en genageld chassis uit voornamelijk alu plaatwerk met voor de vormdelen schuim met een glasfiber laag erover. Wat denken jullie ervan?
ps: Ik sta ook open voor nog meer materiaal en fabricage suggesties
Houd er rekening mee dat het wel (bijna) allemaal in een schuur thuis te doen moet zijn, ik heb geen spuitgietmachines e.d. om maar wat te noemen. Freeswerk en dergelijke kan wel gedaan natuurlijk, dat zal toch moeten en daar regel ik via via wel iets voor.