 
		 
			 
			
			
			Linkje voor de cijfers. Die test met M3 klopt niet helemaal, die M3 heeft een lager gewicht en racetechniek. Verder vraag ik me af welke factoren het getal 15%-20% precies veroorzaken. Let wel, ik doel op de cijfers, niet op de techniek. Met andere woorden, waarom ligt het juist bij die ene getallen, en kan dat beperkt worden naar, zeg maar, 5% verlies?quote:
Hoewel de BMW zijn 335i bewust ingetogen houdt, kan al uit de rauwe specs afgeleid worden dat de 335i een interessant beestje is. De mannen van Automobilemag waren benieuwd hoe goed de 335i nu precies zou zijn en dus werd de BMW op een vermogensbank gezet. Het resultaat is opmerkelijk.
Allereerst moet worden opgemerkt dat het meten van het motorvermogen nogal tricky is. Het vermogen wordt namelijk aan de wielen gemeten en het verlies in de aandrijflijk moet er dus weer bij worden opgeteld. Sommige tuners hebben daar aparte opvattingen over zodat de net gemonteerde vermogens-chip er wat positiever uitkomt.
Terug na de 335i die dankzij een 3.0 liter zescylinder in lijn 306 pk en 400 nm er uitschopt. Met een aandrijfverlies van 15-20% zou er rond de 225 pk gemeten moeten worden. Groot was de verassing dan ook toen de meter op 275 pk bleef staan. Daarmee zou het motorvermogen rond de 350 pk zijn, een stuk meer dan BMW opgeeft dus.
De 335i zou dus een M3 (E46) van de vorige generatie aardig moeten kunnen bijbenen. Automobilemag nam de proef op de som en zette er een US spec M3 met 333 pk tegenover. Vanuit stilstand zijn de verschillen heel klein: tot 60 mph (96 km/u) slechts 0,3 seconden met (4,8 tegen 5,1 seconden). Bij de kwart mijl is het verschil slechts 0,2 seconden en dan rijden de beide BMW’s al bijna 170. Op de tussensprint in de hoogste versnelling is de 335i zelfs veel sneller, maar dat is gezien de veel gunstigere koppelkromme geen grote verassing.
Afrondend dan: de genoemde 350 pk lijkt mij wat aan de hoge kant, maar de door BMW opgegeven 306 pk lijkt weer wat laag. Bestudeer zelf nog eens alle cijfers en trek je eigen conclusie.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Zal niet de eerste keer zijn... gebeurt vooral vaak bij diesels. In de Automotive stond vorig jaar een artikel over het goochelen met dit soort testen. Autokampioen (ofzo) had een vermogenstest gedaan met 6 TDI's. Wat bleek na de test? Vrijwel iedere TDI scoorde behoorlijk boven de fabriekopgaven.quote:Op vrijdag 17 november 2006 08:49 schreef Spamblik het volgende:
Ligt er stiekem niet een iets andere chip in voor de pers?![]()
 
			 
			
			
			Hoe geeft een vliegwiel weerstand?quote:Op vrijdag 17 november 2006 00:23 schreef MrSkyline het volgende:
tussen de motor en de wielen zitten veel dingen die weerstand bieden, zoals een versnellingsbak, vliegwiel,
 
			 
			
			
			15% van 306 = 46quote:Terug na de 335i die dankzij een 3.0 liter zescylinder in lijn 306 pk en 400 nm er uitschopt. Met een aandrijfverlies van 15-20% zou er rond de 225 pk gemeten moeten worden
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Luchtweerstand binnen het huis.quote:Op vrijdag 17 november 2006 10:06 schreef geelhoed het volgende:
[..]
Hoe geeft een vliegwiel weerstand?
 
			 
			
			
			Da's waar! lijkt me trouwens erg weinig en niet afhankelijk van het vermogen maar van het toerental.quote:
 
			 
			
			
			Jij denkt ook dat je overal wat van weetquote:Op vrijdag 17 november 2006 10:32 schreef Lucille het volgende:
[..]
15% van 306 = 46
20% van 306 = 61
Dan zou 15-20% verlies op 306 uitkomen op iets tussen 245-260 pk. Waar halen ze die 225 pk vandaan? Dat is een verlies van 26.5%.
 
			 
			
			
			Ze heeft toch gelijk? Of weet jij t beter?quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:30 schreef PietjePuk2 het volgende:
[..]
Jij denkt ook dat je overal wat van weet
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Als je wilt mag je me uitleggen waar ik dan een denk of rekenfout maak.quote:Op zaterdag 18 november 2006 14:30 schreef PietjePuk2 het volgende:
[..]
Jij denkt ook dat je overal wat van weet
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			Dan beperk je alleen het vermogensverlies bij versnellen, zoals ik al schreef.quote:Op zondag 19 november 2006 01:28 schreef yup het volgende:
Je kan ook vermogensverlies beperken door een lichtere cardanas te gebruiken, lichtere wielen, lichtere tandwielen in de bak etc.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			En dat is nou precies waarom je helemaal niets terug moet rekenen!quote:Allereerst moet worden opgemerkt dat het meten van het motorvermogen nogal tricky is. Het vermogen wordt namelijk aan de wielen gemeten en het verlies in de aandrijflijk moet er dus weer bij worden opgeteld. Sommige tuners hebben daar aparte opvattingen over zodat de net gemonteerde vermogens-chip er wat positiever uitkomt.
 
			 
			
			
			Hmmmm, dat geeft natuurlijk wel weer een afwijking, stel je meet in de tweede versnelling en accelereert met 200rpm per seconde. Het vliegwiel weegt 15kg, en de wielen wegen ook 15 kg alleen accelereren die met 25rpm per seconde. Beide hebben een straal van 30cmquote:Op zondag 19 november 2006 15:51 schreef TR08 het volgende:
Koppel-toeren metingen worden (in elk geval als je hebt laten chiptunen) niet bij constant toerental gedaan bij chiptuning.nl. Daar heb ik wel eens bij gestaan en die lui lieten de snelheid gewoon oplopen tijdens de meting. Niet ernorm snel, maar wel continue.
 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			 
			 
			
			
			|  | 

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |