abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_43625946
quote:


Hoewel de BMW zijn 335i bewust ingetogen houdt, kan al uit de rauwe specs afgeleid worden dat de 335i een interessant beestje is. De mannen van Automobilemag waren benieuwd hoe goed de 335i nu precies zou zijn en dus werd de BMW op een vermogensbank gezet. Het resultaat is opmerkelijk.

Allereerst moet worden opgemerkt dat het meten van het motorvermogen nogal tricky is. Het vermogen wordt namelijk aan de wielen gemeten en het verlies in de aandrijflijk moet er dus weer bij worden opgeteld. Sommige tuners hebben daar aparte opvattingen over zodat de net gemonteerde vermogens-chip er wat positiever uitkomt.

Terug na de 335i die dankzij een 3.0 liter zescylinder in lijn 306 pk en 400 nm er uitschopt. Met een aandrijfverlies van 15-20% zou er rond de 225 pk gemeten moeten worden. Groot was de verassing dan ook toen de meter op 275 pk bleef staan. Daarmee zou het motorvermogen rond de 350 pk zijn, een stuk meer dan BMW opgeeft dus.

De 335i zou dus een M3 (E46) van de vorige generatie aardig moeten kunnen bijbenen. Automobilemag nam de proef op de som en zette er een US spec M3 met 333 pk tegenover. Vanuit stilstand zijn de verschillen heel klein: tot 60 mph (96 km/u) slechts 0,3 seconden met (4,8 tegen 5,1 seconden). Bij de kwart mijl is het verschil slechts 0,2 seconden en dan rijden de beide BMW’s al bijna 170. Op de tussensprint in de hoogste versnelling is de 335i zelfs veel sneller, maar dat is gezien de veel gunstigere koppelkromme geen grote verassing.

Afrondend dan: de genoemde 350 pk lijkt mij wat aan de hoge kant, maar de door BMW opgegeven 306 pk lijkt weer wat laag. Bestudeer zelf nog eens alle cijfers en trek je eigen conclusie.
Linkje voor de cijfers. Die test met M3 klopt niet helemaal, die M3 heeft een lager gewicht en racetechniek. Verder vraag ik me af welke factoren het getal 15%-20% precies veroorzaken. Let wel, ik doel op de cijfers, niet op de techniek. Met andere woorden, waarom ligt het juist bij die ene getallen, en kan dat beperkt worden naar, zeg maar, 5% verlies?

[ Bericht 1% gewijzigd door SMEK op 17-11-2006 00:16:16 ]
pi_43626250
tussen de motor en de wielen zitten veel dingen die weerstand bieden, zoals een versnellingsbak, vliegwiel, differentieel, hoe efficienter die dingen werken, des te minder weerstand je hebt, een lichter vliegwiel geeft je meer vermogen op de wielen, maar een minder comfortabele rit omdat het schakelen veel ageressiever moet.
een lichtere drijfstang tussen versnellingsbak en differentieel scheelt ook, zowel in gewicht van de auto als in weerstand op het vermogen.
zo zijn er veel dingen die je uiteindelijke vermogen flink beperken, maar vaak wel bijdragen aan je rijcomfort, vrij logisch dus.
Can't fix it? Fuck it!
Go in slow, come out fast. Go in fast, come out dead!
  vrijdag 17 november 2006 @ 08:49:22 #3
159709 Spamblik
Eet smakelijk...
pi_43629344
Ligt er stiekem niet een iets andere chip in voor de pers?
De inhoud van mijn blik is meer dan de motor van jouw auto!
pi_43630266
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 08:49 schreef Spamblik het volgende:
Ligt er stiekem niet een iets andere chip in voor de pers?
Zal niet de eerste keer zijn... gebeurt vooral vaak bij diesels. In de Automotive stond vorig jaar een artikel over het goochelen met dit soort testen. Autokampioen (ofzo) had een vermogenstest gedaan met 6 TDI's. Wat bleek na de test? Vrijwel iedere TDI scoorde behoorlijk boven de fabriekopgaven.

Men twijfelde hierover, dus werd het onderzocht.... en wat bleek? 5 van de 6 geteste auto's waren voorzien van een andere chip Lang leve de objectiviteit!
'99 MB E320 CDI T-model
pi_43630857
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 00:23 schreef MrSkyline het volgende:
tussen de motor en de wielen zitten veel dingen die weerstand bieden, zoals een versnellingsbak, vliegwiel,
Hoe geeft een vliegwiel weerstand?
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_43631546
quote:
Terug na de 335i die dankzij een 3.0 liter zescylinder in lijn 306 pk en 400 nm er uitschopt. Met een aandrijfverlies van 15-20% zou er rond de 225 pk gemeten moeten worden
15% van 306 = 46
20% van 306 = 61

Dan zou 15-20% verlies op 306 uitkomen op iets tussen 245-260 pk. Waar halen ze die 225 pk vandaan? Dat is een verlies van 26.5%.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
pi_43632332
Klopt. En 12% is een normale waarde bij een moderne auto, dus dat komt al aardig in de buurt van de 275 pk die zijn gemeten.

Mijn conclusie: die motor heeft gewoon ong. 306 pk. Dat is zat overigens om je lekker door het verkeer te bewegen.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_43632709
Idd kromme test, ze kunnen niet eens fatsoenlijk rekenen
If Nissan Motorsports is Nismo, than Honda Motorsports must be Homo...
  vrijdag 17 november 2006 @ 11:15:08 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43632744
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 10:06 schreef geelhoed het volgende:

[..]

Hoe geeft een vliegwiel weerstand?
Luchtweerstand binnen het huis.

Verder is het opgegeven verlies op de aandrijflijn altijd bij "doorsnee verbruik gemiddeld". Maar eigenlijk is het gewoon een vaste afname van het koppel omdat de lagerwrijvingen e.d. bijna constant zijn. Alleen wat weerstand van het vliegwiel neemt kwadratisch toe met het toerental en mogelijk gaat door het versneld rondpompen van olie de versnellingsbak ook wat meer vreten bij hoge snelheid.

Maar al met al is de 15-20% verlies een schatting die bij hoog gevraagd koppel (dus ook hoog gevraagd vermogen) te groot in mijn ogen.
pi_43632857
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 11:15 schreef TR08 het volgende:

Luchtweerstand binnen het huis.
Da's waar! lijkt me trouwens erg weinig en niet afhankelijk van het vermogen maar van het toerental.
Bij acceleratie is het gewicht van het vliegwiel wel belangrijk. Je moet het immers ook versnellen en wel ongeveer 8 keer zo snel als de wielen.

Van het weekend heb ik trouwens wel even tijd voor een bezichtiging. Ik ben weer bijna beter, bel me even.
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  vrijdag 17 november 2006 @ 11:33:58 #11
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43632991
Dat schrijf ik 2 regels daaronder ook
pi_43656616
quote:
Op vrijdag 17 november 2006 10:32 schreef Lucille het volgende:

[..]

15% van 306 = 46
20% van 306 = 61

Dan zou 15-20% verlies op 306 uitkomen op iets tussen 245-260 pk. Waar halen ze die 225 pk vandaan? Dat is een verlies van 26.5%.
Jij denkt ook dat je overal wat van weet
I think I'm a banana tree
pi_43657625
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 14:30 schreef PietjePuk2 het volgende:

[..]

Jij denkt ook dat je overal wat van weet
Ze heeft toch gelijk? Of weet jij t beter?
If Nissan Motorsports is Nismo, than Honda Motorsports must be Homo...
pi_43675455
Je kan ook vermogensverlies beperken door een lichtere cardanas te gebruiken, lichtere wielen, lichtere tandwielen in de bak etc.
pi_43675511
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 14:30 schreef PietjePuk2 het volgende:

[..]

Jij denkt ook dat je overal wat van weet
Als je wilt mag je me uitleggen waar ik dan een denk of rekenfout maak.
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  zondag 19 november 2006 @ 01:43:59 #16
48288 Mikkie
Mastermind.
pi_43675684
- Prive gegevens op verzoek van de poster weggehaald. -

[ Bericht 89% gewijzigd door Sander op 19-05-2011 14:12:55 ]
Zerg schreef:
1/1 is 1. 2/2 is 2. Basisschool breuken.
pi_43685857
quote:
Op zondag 19 november 2006 01:28 schreef yup het volgende:
Je kan ook vermogensverlies beperken door een lichtere cardanas te gebruiken, lichtere wielen, lichtere tandwielen in de bak etc.
Dan beperk je alleen het vermogensverlies bij versnellen, zoals ik al schreef.
Op een rollenbank meet je met constant toerental.
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  zondag 19 november 2006 @ 15:51:26 #18
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43686805
Koppel-toeren metingen worden (in elk geval als je hebt laten chiptunen) niet bij constant toerental gedaan bij chiptuning.nl. Daar heb ik wel eens bij gestaan en die lui lieten de snelheid gewoon oplopen tijdens de meting. Niet ernorm snel, maar wel continue.
pi_43706592
quote:
Allereerst moet worden opgemerkt dat het meten van het motorvermogen nogal tricky is. Het vermogen wordt namelijk aan de wielen gemeten en het verlies in de aandrijflijk moet er dus weer bij worden opgeteld. Sommige tuners hebben daar aparte opvattingen over zodat de net gemonteerde vermogens-chip er wat positiever uitkomt.
En dat is nou precies waarom je helemaal niets terug moet rekenen!

Het enige dat telt, is vermogen aan de wielen. Je kunt claimen 10000PK aan de krukas te hebben, maar als je aan de wielen slechts 100pk dyno't dan zegt dat genoeg over je sprookjes.

De enige manier om objectief PKs te vergelijken, is aan de wielen.
"Welfare culture is bad not just because, as in Europe, it's bankrupting the state, but because it enfeebles the citizenry, it erodes self-reliance and resourcefulness."
-Mark Steyn
pi_43707125
Tenzij je een 2wd met een 4wd vergelijkt, dan gaat het mis.
pi_43708266
quote:
Op zondag 19 november 2006 15:51 schreef TR08 het volgende:
Koppel-toeren metingen worden (in elk geval als je hebt laten chiptunen) niet bij constant toerental gedaan bij chiptuning.nl. Daar heb ik wel eens bij gestaan en die lui lieten de snelheid gewoon oplopen tijdens de meting. Niet ernorm snel, maar wel continue.
Hmmmm, dat geeft natuurlijk wel weer een afwijking, stel je meet in de tweede versnelling en accelereert met 200rpm per seconde. Het vliegwiel weegt 15kg, en de wielen wegen ook 15 kg alleen accelereren die met 25rpm per seconde. Beide hebben een straal van 30cm

Het traagheidsmoment van het vliegwiel en wielen is dan 0.5*15*0.3^2=0.675 kg*m*m

Het piekvermogen ligt zo rond de 6000rpm dus laten we eens kijken hoeveel vermogen er daar verloren gaat aan acceleratie van de wielen.
De kinetische energie bij 5900 is 0.5*0.675*(5900*pi/30)^2 + 2*0.5*0.675*((5900/8)*pi/30)^2 =133kJ
bij 6100 is dat 142kJ.
Voor het versnellen van alleen die dingen gaat er dus al 9kW verloren, dan rekenen we alle tandwielen in de versnellingsbak en differentieel, aandrijfassen en de krukas nog niet eens mee.

Een deel van die verliezen kan je terug rekenen door de coast down test maar dat is beperkt omdat je het traagheidsmoment niet kent.

Mijn conclusie is dan ook dat er betere rollenbank operators zijn dan chiptuning.nl
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
  maandag 20 november 2006 @ 08:26:04 #22
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_43708473
Mwoach dat gaat wel, ik had horen zeggen (niet van hun) dat het bij anderen ook zo ging. Verder meten ze altijd voor en na het chippen, dus de verschillen zijn wel duidelijk zichtbaar en dat is wat de klant normaliter wil

Uitgebreider meten kon trouwens wel, dat kostte alleen meer en dat wilde de klant dan weer niet in de regel
pi_43708552
Een echt gemene rollenbank truuk is voor het chippen te meten met oplopend toerental en erna met constant toerental. Dan heb je die 9kW er gratis bij, kun je meer rekenen voor je diensten.
Our Lady of Blessed Acceleration, don't fail me now!
pi_43708743
De methode van meten is afhankelijk van wat er gevraagd wordt.
Voor pure vermogensmetingen wordt er meestal in een versnelling (2e of 3e versnelling) geaccelereerd tot max. motortoerental. Om de aandrijfverliezen te bepalen, worden de wielen aangedreven door de rollenbank. Dit wordt dan bij het gemeten vermogen aan de wielen opgeteld, om tot het motorvermogen te komen.

Om bv een eidiagram te bepalen, wordt het motortoerental vastgezet en de weerstandskracht van de rollenbank beinvloed. Op deze manier is het rendement en brandstofverbruik goed te bepalen
Zit op een dieet van Whisky en Vodka. Is al 10 jaar kwijt
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')