abonnement Unibet Coolblue
pi_43578541
Sociaal is een breed begrip dat maar al te vaak voor allerlei willekeurige doeleinden wordt gebruikt.
Sociaal betekent soms dat je goed met mensen overweg kan. Sociale peren hebben vaak veel vrienden en beoordelen of veroordelen niet echt.
Sociaal wordt ook gebruikt in de context van empathisch. Dat je gevoel heb voor het leed van de verdrukte medemens. Of de verdrukte dieren en planten. Hier betekent sociaal vooral opkomen voor iemands problemen.

Verwarring alom als je bijv. niet sociaal bent, kan dat van alles betekenen. Dit woord wordt dus te pas en te onpas misbruikt.

[ Bericht 0% gewijzigd door Den_Dead_Kennedys op 15-11-2006 15:39:18 ]
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
  woensdag 15 november 2006 @ 15:25:11 #2
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43578614
Sommige woorden hebben inderdaad meerdere betekenissen, ja. Meestal kun je wel uit de context opmaken wat iemand bedoelt.
The love you take is equal to the love you make.
pi_43578763
Ik wil geen definities of boekentaal. Ik wil weten of een sociale peer betrokken en empatisch gedrag moet hebben?
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
  woensdag 15 november 2006 @ 15:29:40 #4
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43578771
Hij moet niks.
The love you take is equal to the love you make.
pi_43578807
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:29 schreef Lienekien het volgende:
Hij moet niks.
Wanneer mag je je een sociale peer noemen dan?
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
  woensdag 15 november 2006 @ 15:31:30 #6
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43578837
Van mij mag iedereen dat.
The love you take is equal to the love you make.
pi_43578850
so·ci·aal (bn.)
1 geneigd om in groepen te leven
2 betr. hebbend op de menselijke samenleving => maatschappelijk
3 gevoel hebbend voor de noden van de medeleden van de samenleving => humanitair, medemenselijk, menslievend

slotje.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
  woensdag 15 november 2006 @ 15:32:23 #8
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43578869
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:31 schreef boem-dikkie het volgende:
so·ci·aal (bn.)
1 geneigd om in groepen te leven
2 betr. hebbend op de menselijke samenleving => maatschappelijk
3 gevoel hebbend voor de noden van de medeleden van de samenleving => humanitair, medemenselijk, menslievend

slotje.
Nee! Dat mag niet! Geen definities!
The love you take is equal to the love you make.
pi_43578958
Moet iemand die empathisch en betrokken is naar zijn medemens goed met mensen overweg kunnen?

M.a.w. moet iemand aan alle 3 de definities uit het woordenboek voldoen om zich sociaal te noemen of is één als voldoende?
INBURGEREN IN NEDERLAND I.P.V. EIGEN LAND
  woensdag 15 november 2006 @ 15:35:03 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_43578974
Sociaal is mensen een uitkering geven en een zo restrictief beleid te voeren dat ze geen kans maken op de arbeidsmarkt.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 15 november 2006 @ 15:35:41 #11
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_43578996
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:34 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Moet iemand die empathisch en betrokken is naar zijn medemens goed met mensen overweg kunnen?
Als het eerste klopt, dan is het tweede meestal het gevolg.
The love you take is equal to the love you make.
pi_43579028
nee, van mij hoeft hij geen betrokken/empathisch gedrag hebben.

Wel moet hij het besef hebben dat andere mensen af en toe het 1 of ander nodig hebben en bereid zijn ze daarin tegemoet te komen.
Je hoeft dan niet vol interesse te zijn, je hoeft niet door hun bril te kunnen kijken. Beseffen dat je daar geen zin in hebt, maar dat anderen daar misschien weer geen boodschap aan hebben en vanuit dat besef gewoon vanuit fatsoen en om de goee verstandhoudingen in stand te houden anderen af en toe dat te geven wat ze nodig zeggen te hebben. Ruimte of dat je een keer hun hele verhaal uitluistert ... bedenk maar wat.
De dingen die jij ook af en toe verwacht.


Sociaal is voor mij... de samenleving niet opzettelijk verstoren/ actief negatief bewerken.

Hoe je dat verder invult moet je imo helemaal zelf weten.
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
pi_43602173
quote:
Op woensdag 15 november 2006 15:23 schreef Den_Dead_Kennedys het volgende:
Sociaal wordt ook gebruikt in de context van empathisch. Dat je gevoel heb voor het leed van de verdrukte medemens. Of de verdrukte dieren en planten. Hier betekent sociaal vooral opkomen voor iemands problemen.
Empathie gaat niet alleen over problemen maar het zowiezo meer bewust zijn van je medewezens.
Niet alleen de negatieve dingen maar ook de positieve en alles er tussenin.
Je trekt je hun problemen meer aan omdat je meevoelt en je kunt beter met je medewezens overweg omdat je door goed mee te voelen beter met ze communiceert.
Empathie is het tegenovergestelde van egocentrisch, dus is empathie idd heel sociaal..
---Grtz---------Spacehamster-->
Waarschuwing: Posts van deze user kunnen een hoog gehalte aan cynisme bevatten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')