abonnement Unibet Coolblue
pi_2773663
Adelmund verbouwt studiehuis

Staatssecretaris Adelmund van Onderwijs wil opruiming houden in het studiehuis. Van zeker vier vakken in de bovenbouw van havo/vwo wordt de examenstof verlicht. Twee vakken zijn straks niet langer verplicht voor alle leerlingen. De deeltalen, waarbij alleen wordt onderwezen in het spreken of het schrijven van een taal, worden weer volledige vakken. Verder krijgen scholen een grotere vrijheid bij het samenstellen van de vakkenpakketten.

Adelmund bespreekt deze voorstellen volgende week met de onderwijsorganisaties en daarna met het kabinet. Zij wil drie jaar na de invoering van het studiehuis verlichting bieden aan leraren en leerlingen. Die klagen al sinds 1999 over het overladen lesprogramma. Door de vele vakken (vijftien) die alle leerlingen nu volgen, is er te weinig tijd voor diepgang, stelde ook de Onderwijsinspectie onlangs vast.

Het is de tweede forse verandering in het voortgezet onderwijs die Adelmund in korte tijd aankondigt. Dit najaar besloot zij ook het programma in de onderbouw (de basisvorming) op de schop te nemen. De staatssecretaris hoopt de veranderingen in 2004 of 2005 door te voeren.

In grote lijnen blijven in het studiehuis wel vier landelijk vastgestelde vakkenpakketten (cultuur, economie, techniek en gezondheid) over waaruit de leerlingen moeten kiezen. Maar scholen krijgen meer vrijheid bij de precieze samenstelling daarvan.

Adelmund hoopt dat het studiehuis voor leraren en leerlingen beter werkbaar wordt als scholen minder worden gehinderd door allerlei landelijke voorschriften waarmee ze niet uit de voeten kunnen.

De staatssecretaris zoekt daarnaast met name verlichting in het schrappen van de verplichte examenstof per vak. Vooral de programma's van geschiedenis, economie, aardrijkskunde, scheikunde en misschien maatschappijleer worden grondig herzien.

De nog jonge combinatievakken algemene natuurwetenschappen (anw) en geschiedenis/maatschappijleer verliezen hun algemeen verplichtend karakter. Anw wordt door de leerlingen met een bètapakket vaak als overbodig ervaren. Het overlapt in hoge mate met de andere praktische vakken in hun pakket.

Bij geschiedenis/maatschappij leer geldt dat voor de alfa's. Daarom hoeven die groepen de bewuste vakken in het havo helemaal niet meer te doen, vindt Adelmund. In het vwo mogen scholen zelf kiezen of ze de vakken nog aan iedereen geven.

De staatssecretaris zet ook het mes in de vreemde talen. De zogeheten deeltalen mogen wat haar betreft verdwijnen. In plaats van twee deeltalen moeten vwo'ers verplicht een volledige tweede vreemde taal naast Engels gaan doen. Havisten krijgen zelf die keus. Het is nog onduidelijk hoeveel uren er voor die tweede vreemde taal worden uitgetrokken.

De staatssecretaris wil scholen voorts meer zeggenschap geven over de manier waarop wordt geëxamineerd. Zij overweegt daarom de gedetailleerde landelijke voorschriften die nu gelden voor de schoolexamens sterk in te perken. Het centraal schriftelijk examen blijft zoals het is.

bron: de Volkskrant


Natuurlijk moet ik als leerling zeggen dat het beter is dat de 2e fase verlicht wordt, maar om eerlijk te zijn vind ik het helemaal niet zwaar (en ik ken maar weinig mensen die er echt moeite mee hebben). Volgens mij was het een jaar of 10, 20 geleden een stuk zwaarder. Op zich is het wel zo dat je erg veel vakken hebt en daardoor weinig diep op de stof in kunt gaan, maar om een belangrijk vak als maatschappijleer te schrappen, dat snap ik echt niet. Het lijkt me wel een goed idee om idd die deeltalen te schrappen en naast Engels 1 taal helemaal te krijgen, want wat wij zelf met Duits 1 en Frans 1 krijgen is echt helemaal niks, literatuur heeft zelfs nauwelijks nog een plaats. Dan liever 1 taal waar je wat mee kunt dan 2 waarbij je alleen halfslachtig wat tekstbegrip krijgt. Wat ik moet vinden van het voorstel om scholen zelf de inhoud van de vakkenpakketten te laten bepalen weet ik niet. Maar al met al heb ik het idee dat die hele 2e fase een grote mislukking is en dat je met een 'verlichting van het vakkenpakket' (wat we nu krijgen is al zo oppervlakkig, als je elke leraar moet geloven en het lijkt mij ook wel) weinig opschiet.

It is much easier to be critical than to be correct.
  donderdag 10 januari 2002 @ 20:09:46 #2
19212 Scipio
ceterum censeo....
pi_2773820
[offtopic]Erg pakkende kop! Ik zie Adelmund al met zwaaiend met een moker een studiehuis inrennen![/offtopic]
"want tussen droom en daad staan wetten in de weg en praktische bezwaren." Willem Elsschot
pi_2773951
Leuk zit nu in de 3e, dus voor mij helpt et nie veel
  donderdag 10 januari 2002 @ 20:20:53 #5
4688 Zzzzoem
Live from Newcastle, UK
pi_2773974
Ik heb van de zomer mijn vwo (2e fase,N&G) diploma gehaald en voel me nu dus wel een beetje stom dat ik dat allemaal heb zitten doen en nu wordt het allemaal weer zomaar veranderd.
Waren al die punten die ze nu wil veranderen niet juist de basis van het studiehuis?.. ANW bijvoorbeeld, dat is toch heel nuttig..kom op hee, maf mens

Maar het is natuurlijk van harte gegund aan de hard werkende zieltjes die nu hun diploma moeten halen..!

pi_2774053
Ik zit in 6 gymnasium en bij ons op school is de tweede fase een LACHERTJE. Ik ben vaker absent dan present en ik haal nog ruime voldoendes zonder ooit iets aan me huiswerk te doen of ooit meer dan een uurtje te leren voor een repetitie. Dus ik vind het allemaal best. Ik hoor echter wel dat wanneer je een beta-pakket hebt het allemaal moeilijker is (ik heb zelf pretpakket Cultuur & Maatschappij).
Dat hele studiehuis klopt gewoon totaal niet. Ik haal zevens en achten voor Frans-2, maar als je mij naar Frankrijk zou sturen zou ik de hongerdood sterven want ik weet amper hoe je zegt dat je een brood moet kopen.
En bij het vak economie krijgen we dezelfde stof als in de derde klas (serieus).
Voor mij komt het allemaal goed uit, dat luie leventje bevalt me wel, maar het kan toch niet anders dan dat dit allemaal ernstige gevolgen zal hebben voor de toekomst van onze maatschappij?
pi_2774184
quote:
Op donderdag 10 januari 2002 20:26 schreef JantjeB het volgende:
Ik zit in 6 gymnasium en bij ons op school is de tweede fase een LACHERTJE. Ik ben vaker absent dan present en ik haal nog ruime voldoendes zonder ooit iets aan me huiswerk te doen of ooit meer dan een uurtje te leren voor een repetitie. Dus ik vind het allemaal best. Ik hoor echter wel dat wanneer je een beta-pakket hebt het allemaal moeilijker is (ik heb zelf pretpakket Cultuur & Maatschappij).
Bij ons niet, mensen met een beta-pakket hebben veel minder repetities en tentamens dan de alfa-mensen (vorig jaar had ik 14 repetities in 1 week) Waar weer tegenover staat dat beta-vakken over het algemeen veel moeilijker zijn dan talen en geschiedenis. Maar verder, het is idd gewoon een lachertje. Vorig jaar en in de 4e klas heb ik nog wel aardig wat gedaan (maar vast niet meer dan leerlingen van voor de 2e fase), maar ik doe nu echt haast niks meer.
quote:
Dat hele studiehuis klopt gewoon totaal niet. Ik haal zevens en achten voor Frans-2, maar als je mij naar Frankrijk zou sturen zou ik de hongerdood sterven want ik weet amper hoe je zegt dat je een brood moet kopen.
lol, precies, dat heb ik ook, ik heb echt niet het idee dat ik na 6 jaar Frans plus 3 jaar Frans 2 een normaal gesprek met een Fransman kan voeren.
quote:
En bij het vak economie krijgen we dezelfde stof als in de derde klas (serieus).
Wij niet, economie is nog wel pittig.
quote:
Voor mij komt het allemaal goed uit, dat luie leventje bevalt me wel, maar het kan toch niet anders dan dat dit allemaal ernstige gevolgen zal hebben voor de toekomst van onze maatschappij?
In ieder geval gaan we met veel minder kennis van school dan leerlingen vroeger.. maar goed, we weten nu wel hoe we zelfstandig moeten werken en informatie opzoeken, dat is ook heel wat
It is much easier to be critical than to be correct.
  donderdag 10 januari 2002 @ 22:42:20 #8
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_2776354
quote:
Op donderdag 10 januari 2002 20:34 schreef Meneer_Aart het volgende:
lol, precies, dat heb ik ook, ik heb echt niet het idee dat ik na 6 jaar Frans plus 3 jaar Frans 2 een normaal gesprek met een Fransman kan voeren.
Inderdaad.

Ik vind de examenteksten trouwens vrij pittig. Ik heb 2 langer (intensief) Frans gehad dan de rest van de klas en ik haal minimale zeventjes. Ik merk gewoon om me heen dat men door procespunten en gokken de teksten heeft overleefd.

Ook Geschiedenis mag van mij echt gigantisch omgegooid worden. De onderwerpen die we behandelen zijn zo schandalig. De economie tijdens de Gouden eeuw en het gezinsleven sinds 1600 zijn best interessant, maar met zo weinig studielasturen behandel ik liever belangrijkere onderwerpen.

  donderdag 10 januari 2002 @ 22:44:02 #9
12871 Myster_E
Ne t'en fais pas,
pi_2776383
Nog simpeler, ik doe het nu al op mn sloffen

eindelijk

  donderdag 10 januari 2002 @ 22:52:58 #10
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_2776517
quote:
Op donderdag 10 januari 2002 22:44 schreef Myster_E het volgende:
Nog simpeler, ik doe het nu al op mn sloffen
Ik niet.

Tenminste, niet altijd.

pi_2780124
quote:
Op donderdag 10 januari 2002 22:44 schreef Myster_E het volgende:
Nog simpeler, ik doe het nu al op mn sloffen

eindelijk


Dat kan. En het kan ook dat niet iedereen daar net zo over denkt. Wat veel mensen niet weten is dat een school al een ongelooflijke vrijheid heeft in de gehele Tweede Fase!!! Je kan dan ook pas zeggen dat je het op je sloffen doet als je aan de anderen hier meedeelt wat je vakkenpakket is, hoeveel herkansingen er zijn, hoe zwaar je PO's meetellen, hoe jouw toetsrooster eruit ziet, hoeveel toetsweken je in een jaar hebt, hoe zwaar ze aan HD trekken...

Pas dan kan iedereen zich met elkaar vergelijken.. zo niet... dit is nu werkelijk appels met peren vergelijken

Wat is er mooier dan genieten?
pi_2787783
Alle Havo/VWO neiuwe stijl diploma's worden waardeloos
pi_2811364
bah bah bah............
zucht wat nu weer veranderd???

Kben blij dat ik er over een half jaar waarschijnlijk vanaf ben...

deze week trouwens de laatste keren frans1 en duits1

Falling feels like flying
Until you hit the ground...
Last.fm Twitter
pi_2834534
quote:
Op donderdag 10 januari 2002 20:26 schreef JantjeB het volgende:
Ik zit in 6 gymnasium en bij ons op school is de tweede fase een LACHERTJE. Ik ben vaker absent dan present en ik haal nog ruime voldoendes zonder ooit iets aan me huiswerk te doen of ooit meer dan een uurtje te leren voor een repetitie. Dus ik vind het allemaal best. Ik hoor echter wel dat wanneer je een beta-pakket hebt het allemaal moeilijker is (ik heb zelf pretpakket Cultuur & Maatschappij).
Dat hele studiehuis klopt gewoon totaal niet. Ik haal zevens en achten voor Frans-2, maar als je mij naar Frankrijk zou sturen zou ik de hongerdood sterven want ik weet amper hoe je zegt dat je een brood moet kopen.
En bij het vak economie krijgen we dezelfde stof als in de derde klas (serieus).
Voor mij komt het allemaal goed uit, dat luie leventje bevalt me wel, maar het kan toch niet anders dan dat dit allemaal ernstige gevolgen zal hebben voor de toekomst van onze maatschappij?
Ik zit nu in 6VWO (NT)
Ik wil nog net niet zeggen dat het een lachertje is (misschine pas eind dit jaar ) maar dat er telkens wordt gezegd dat het niet te doen is en dat het zo moeilijk is vind ik onzin. Het is wel zo dat je meer vakken hebt, maar vraag niet wat je er voor moet doen. CKV en ANW zijn geen vakken, oninterresant en rete makkelijk. Je moet gewoon niet te moeilijk gaan doen over die extra vakken.
Meer dan de helft van de vakken gaat er lang niet zo diep op in als in de oude stijl.
  woensdag 16 januari 2002 @ 18:42:55 #15
1669 jolanda
Zo blauw als roet!
pi_2836463
quote:
Op woensdag 16 januari 2002 15:48 schreef Jimbaka het volgende:
Meer dan de helft van de vakken gaat er lang niet zo diep op in als in de oude stijl.
Dus waar slaat dan dat hele verhaal van de tweede fase op? Nergens! De verdieping is helemaal weg en beter voorbereid zijn op universiteiten en hoge scholen lijkt me daardoor redelijk onmogelijk. Het enige voordeel aan de tweede fase is voor Adelmund dat wij blijkbaar zelfstandiger zijn gaan werken. Hartstikke goed natuurlijk, maar zorg er dan wel voor dat we nog steeds net zoveel leren.
Ik vind het dan ook goed dat ze alles weer om willen gaan geven. Geef mij maar voltijd Frans ipv Frans en Duits zo oppervlakkig als de pest. Ik kan me, bij wijze van spreke, nog niet eens redden in Frankrijk wanneer ik een kaartje wil halen voor de metro...
En geef mij maar meer verdieping in de stof, kan mijn vervolgopleiding misschien ook wat makkelijker gehaald worden.
Ach, het is jammer dat Adelmund nu pas met die ideeen komt, terwijl we 2 jaar terug toch ontzettend actief hebben zitten protesteren tegen de tweede fase (alhoewel dat misschien ook wel iets tactischer had gekund ). Ik zit over 2 weken met Duits en Frans in mijn maag. Moet ik afsluiten met een voldoende, anders hoef ik niet eens aan mijn examen te beginnen. Fijn, zo'n naieve overheid...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')