abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 20 november 2006 @ 13:06:58 #51
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_43714484
quote:
Op zondag 19 november 2006 15:16 schreef Sanneke het volgende:
goeie tips allemaal! ga as weekend koken voor mijn ouders, voor- en nagerecht had ik al, en nu dus ook een hoofdgerecht! hmmmm.
Doe je het resultaat posten?
Ga je zelf een aantal tips doorelkaar doen?
Ben benieuwd!
be nice or go away
pi_43715285
quote:
Op zaterdag 18 november 2006 17:39 schreef Lucille het volgende:
Heel lekker, maar ik heb altijd het idee dat het minder handig is voor eenpersoons huishoudens, tenzij je de hele week hetzelfde wilt eten. Wat is dan handig, invriezen of gewoon vrienden uitnodigen?
Ik zie het als het perfecte eten voor de eenpersoons huishouden! Je koopt in als voor een heel gezin (= prijsgunstig), alles in een grote gietijzeren pan, drie uurtjes in de oven (geen omkijken naar), je hoeft geen topkok te zijn want om een stoofpotje zwaar te verpesten moet je echt je best doen en je hebt daarna voldoende voor een week of je vriest het in en bij het opwarmen wordt de smaak alleen maar beter.
En als je een stoofpot maakt met groenten en aardappels, dan is het ook nog een compleet eenpansgerecht!
  maandag 20 november 2006 @ 13:43:38 #53
145755 kahaarin
You are my sunshine......
pi_43715532
quote:
Op maandag 20 november 2006 13:34 schreef mirugai het volgende:

[..]

Ik zie het als het perfecte eten voor de eenpersoons huishouden! Je koopt in als voor een heel gezin (= prijsgunstig), alles in een grote gietijzeren pan, drie uurtjes in de oven (geen omkijken naar), je hoeft geen topkok te zijn want om een stoofpotje zwaar te verpesten moet je echt je best doen en je hebt daarna voldoende voor een week of je vriest het in en bij het opwarmen wordt de smaak alleen maar beter.
En als je een stoofpot maakt met groenten en aardappels, dan is het ook nog een compleet eenpansgerecht!
Ja inderdaad en als je een soort basisstoofpotje maakt, met alleen (rund) vlees en uien, champignons en kruiden kun je dat prima combineren met bami, rijst of aardappels.
Bij het warmmaken eerst wat verse groente in een koekepan aan braden en dan een gedeelte van het stoofpotje erbij, even op laag vuur warm maken, dan eet je toch elke dag wat anders en krijg je je verse groentes ook binnen.
be nice or go away
pi_43831722
Joeppie

Dankzij dit topic heb ik nu een grote gietijzeren pan op het vuur staan gevuld met vlees, wijn, ontbijtkoek, sjalotjes, champignons, spekkies en nog veel meer lekkers
pi_43832528
quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:39 schreef doemaardrie het volgende:
Joeppie

Dankzij dit topic heb ik nu een grote gietijzeren pan op het vuur staan gevuld met vlees, wijn, ontbijtkoek, sjalotjes, champignons, spekkies en nog veel meer lekkers
O man maak me gek!
Snobs have more fun!
KLIK!
pi_43834685
Ik heb nog paprika's, creme fraiche, zilveruitjes en augurken gevonden die mik ik er straks nog doorheen en dan morgen lekker smullen met vers stokbrood en kruidenboter.
pi_43844749
Stoofpotje
o 1 kg runderriblappen
o 4 eetl olijfolie
o 2 laurierblaadjes
o ½ theel kaneel
o ½ theel nootmuskaat
o 3 kruidnagels
o ½ theel gemalen komijn
o 2 teentjes knoflook
o ½ dl rode wijnazijn
o 1 liter!! Gepelde tomaten op sap
o 3 eetl rode wijn
o 250 gr sjalotjes
o Klein blikje tomatenpuree

Vlees snijden, even aanbakken in olijfolie. Zodra het vlees bruin is, alles t/m de rode wijnazijn toevoegen. (balsamicoazijn ipv rode wijnazijn smaakt prima). Paar minuten laten inkoken dan tomaten met sap en rode wijn toevoegen. Ondertussen sjalotjes in vieren snijden en met een sierlijke beweging de pan inmikken. 2,5 - 3 ur lekker laten pruttelen en af en toe vocht toevoegen.
Net voor opdienen het blikje puree erdoor roeren. (ik voeg altijd meerdere blikjes toe gedurende het koken, is de smaak net wat beter vind ik zelf)
Ga je mee buiten spelen?
Soms verdwaal ik in een draak
101 doelen omdat het kan
en iets met een loodgieter..
  vrijdag 24 november 2006 @ 11:22:00 #58
139677 Curiosity
In the devil's playground
pi_43845705
Thais gestoofd rundvlees 2 pers.


2 teentjes knoflook
stukje gemberwortel (2 cm)
1 serehstengel (citroengras) of 1 theelepel gedroogde sereh
2 gedroogde pepertjes
350 gram magere runderlappen
zout ,1 eetlepel olie
2 eetlepels ketjap
1 eetlepel vissaus
2 dl kokend water


Maak de knoflook schoon en hak de teentjes klein. Schil de gember en snijd het in dunne plakjes. Kneus de serehstengel. Verkruimel de pepertjes. Snijd het vlees in blokjes. Verwarm de olie en bak hierin het vlees bruin. Bak de knoflook, de sereh, de gember en de pepertjes kort mee. Voeg zout toe. Giet er de ketjap, de vissaus en 2 dl kokend water bij. Breng alles aan de kook en doe een deksel op de pan. Stoof het vlees in 2 uur gaar.


Lekker met broccoli en rijst.
“Gentlemen, you had my curiosity… but now you have my attention.”
pi_43873084
Wat een Super OP zeg!

Ben helemaal weg van stoofpotten . Ik maak het zo (moet je wel hangborsten (m/v) voor hebben dus):

Kilo (ofzo) runderlappen in delen aanbraden op flink hoog vuur. Dus echt even dichtschroeien.

Dan in een stoofpan: knoflook (paar teentjes) een halve kilo uien die ik deels in ringen erbij doe en deels snipper. Rundvlees erbij, en zoveel rode wijn dat het vlees onder staat. Boulionblokje erbij. Kaneel, thijm en wat djintan erbij. Laurierblaadje, paar kruidnagels, paar jeneverbessen erbij. 2 ons spekjes erbij. Peper naar smaak.

Na een uur sudderen, een in blokjes gesneden winterwortel erbij. En ik vind het lekker om aardappels af te spoelen (niet schillen dus) en in partjes erbij te doen. Dan neemt helemaal de smaak van de stoofpot aan.

Na nog een uur sudderen twee bakjes champignons erbij. En dan nog een uur ofzo op.

Ik bind altijd met maizena gemixed met stoofpotvocht. Ontbijtkoek ga ik de volgende keer eens proberen (denk dat dat vandaag wordt )

Wat ik ook wel eens doe, is de stoofpot heel erg in laten koken, dat het een soort saus wordt. Dat in een ovenschotel doen met bladerdeeg in reepjes eroverheen en dan een half uurtje in de oven. Een soort Kidney & Ale pie (alleen zit er dan geen kidney en ale in ).

[ Bericht 6% gewijzigd door arithaterhorst op 25-11-2006 07:05:11 ]
  zaterdag 25 november 2006 @ 10:33:35 #60
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43874131
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 07:00 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat een Super OP zeg!

Ben helemaal weg van stoofpotten . Ik maak het zo (moet je wel hangborsten (m/v) voor hebben dus):

Kilo (ofzo) runderlappen in delen aanbraden op flink hoog vuur. Dus echt even dichtschroeien.

Dan in een stoofpan: knoflook (paar teentjes) een halve kilo uien die ik deels in ringen erbij doe en deels snipper. Rundvlees erbij, en zoveel rode wijn dat het vlees onder staat. Boulionblokje erbij. Kaneel, thijm en wat djintan erbij. Laurierblaadje, paar kruidnagels, paar jeneverbessen erbij. 2 ons spekjes erbij. Peper naar smaak.

Na een uur sudderen, een in blokjes gesneden winterwortel erbij. En ik vind het lekker om aardappels af te spoelen (niet schillen dus) en in partjes erbij te doen. Dan neemt helemaal de smaak van de stoofpot aan.

Na nog een uur sudderen twee bakjes champignons erbij. En dan nog een uur ofzo op.

Ik bind altijd met maizena gemixed met stoofpotvocht. Ontbijtkoek ga ik de volgende keer eens proberen (denk dat dat vandaag wordt )

Wat ik ook wel eens doe, is de stoofpot heel erg in laten koken, dat het een soort saus wordt. Dat in een ovenschotel doen met bladerdeeg in reepjes eroverheen en dan een half uurtje in de oven. Een soort Kidney & Ale pie (alleen zit er dan geen kidney en ale in ).
Aritha, mijn borsten zakken spontaan tot op mijn navel
Dat laatste, met dat bladerdeeg in de oven, is vrij geniaal vind ik.
Binnenkort eens proberen
Snobs have more fun!
KLIK!
  zaterdag 25 november 2006 @ 12:05:01 #61
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_43875505
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 07:00 schreef arithaterhorst het volgende:
<<<knipperdeknip>>>
Zowww dat klinkt erg lekker, dat ga ik van de week ook maken
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_43876152
Ik ben nog niet echt een recept tegen gekomen waar appelmoes en ontbijtkoek in zit.
dat lijkt mij een oud hollands recept ?

kan iemand die op zoeken
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
  zaterdag 25 november 2006 @ 13:36:50 #63
73232 De_Hertog
Aut bibat, aut abeat
pi_43877260
quote:
Op donderdag 23 november 2006 20:39 schreef doemaardrie het volgende:
Joeppie

Dankzij dit topic heb ik nu een grote gietijzeren pan op het vuur staan gevuld met vlees, wijn, ontbijtkoek, sjalotjes, champignons, spekkies en nog veel meer lekkers
Niet zomaar ons lekker maken, recepten willen we zien!
Mary had a little lamb
Then Mary had dessert
pi_43879788
Ingrediënten:
750 gr runderlappen, 35 gram boter, peper, zout, 1 ui in ringen, 2 kruidnagels, 1 laurierblad, 2 sneetjes ontbijtkoek.
plus een wortel, droge tijm, marjolijn en een lekker flesje double grimbergen en een potje HAK appelmoes.
en het staat NU op
Sorry voor de evt. spelfouten maar ik heb een lichte vorm van dyslectie
pi_43887610
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 13:36 schreef De_Hertog het volgende:

[..]

Niet zomaar ons lekker maken, recepten willen we zien!
Ik heb zomaar iets in een pan gemikt en weet eigenlijk niet eens meer precies wat, maar het was wel erg lekker.
  zaterdag 25 november 2006 @ 20:54:11 #66
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_43888148


Dit staat nu lekker te pruttelen. Wat er in zit weet ik eigenlijk niet, ik gooi er altijd van alles in.

o.a. stoofvlees, goulashsausje, peterselie, wortels, uien en nog veel meer. Ik voeg wat aardappeltjes toe later.

Is dit eigenlijk stoven?

Zo'n ding heet in de VS een crockpot, geen flauw idee hoe dat in Nederland heet. Ze zijn wel ideaal.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 25 november 2006 @ 21:11:20 #67
22851 Erosjuhhh
Blijven dromen schatjuh
pi_43888774
sto·ven (ov.ww.)
1 door zacht en aanhoudend verwarmen gaar laten worden

als je het lang laat staan ja dus
stoven is alleen dat je iets lang laat sudderen op lage temperatuur. maakt niet uit in wat, een oven, pan of crockpot
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren
pi_43907870
Met de kerstdagen is het onwijs lekker om een wildstofpotje te maken. Je kan het van te voren bereiden. Stoofperen en heerlijke Rosevalaardappeltjes erbij, magistraal!

En een heerlijke zelfgemaakte tiramisu na, maar dat is een ander topic
  zondag 26 november 2006 @ 18:47:55 #69
83411 edje34
Breda de`` gekste``
pi_43911734
Vanavond stoofpotje van kip gegeten.
Geeft de leugen je geen vleugels
Raakt de waarheid in de war
Dan zijn de keizers slechts helpers en huilt de oude nar.
(Hans teeuwen)
  zondag 26 november 2006 @ 19:17:10 #70
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43912565
quote:
Op zondag 26 november 2006 18:47 schreef edje34 het volgende:
Vanavond stoofpotje van kip gegeten.

Je mot dat toelichten.

Zodat het water ons in de mond loopt
En we allemaal denken: 'Gatver die kaviaar van vanavond was ook maar zo-zo, vergeleken met het potje van Edje!'
Snobs have more fun!
KLIK!
  zondag 26 november 2006 @ 19:25:44 #71
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43912834
Een exotischer variant:

Marokkaanse stoofpot.
Benodigdheden voor 4 personen:
1 kip, 2 uien, 3 teentjes look, 150 gram amandelen, 250 gram dadels, 250 cl groentebouillon, 4 eetlepels olie, 3 eetlepels honing, 4 takjes koriander, 1 theelepel gemalen gember, 1 theelepel kaneel, mespuntje saffraan, peper en zout

Snijd de kip in stukken en snipper de uien. Verhit de olie in een stoofpan, fruit daarin de uien en bak de stukken kip. Kruid de kip met gember, kaneel, saffraan, peper en zout en roer de kruiden goed onder de stukken kip. Smeer de stukken kip in met de honing.
Snipper de look. Bak de amandelen goudbruin in een pan en voeg ze samen met de dadels, de look en de koriander aan de stoofpan toe. Giet er tot slot de bouillon bij.
Zet het deksel op de stoofpan en laat alles 30 minuutjes pruttelen. Dien op met couscous.



bron

En wat hebben we weer gemist?
quote:
Grootste multiculturele stoofpot
11 Juli 2006


Hutten Exclusieve Catering en Sligro hebben zondag 2 juli een wereldrecordpoging gedaan om de ‘Grootste multiculturele stoofpot van de wereld’ te produceren, presenteren en serveren. De stoofpot is geďnspireerd op allochtone culturen. Prominenten, genodigden en bezoekers waren tijdens het zogeheten Slokdarmfestival getuige aan de 72 meter lange tafel van dit wereldse culinaire spektakel. Na de officiële opening door wethouder Van den Broek hebben honderden mensen genoten van de 1467 kilo stoofpot, gepresenteerd in 216 shaving dishes. Alles onder het toeziend oog van de notaris, zodat ook deze geslaagde poging weer een plaatsje krijgt in het Guiness Book of Records.

Bron :highprofile.nl
Snobs have more fun!
KLIK!
  maandag 27 november 2006 @ 12:09:43 #72
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_43924991
quote:
Op zaterdag 25 november 2006 07:00 schreef arithaterhorst het volgende:
Wat een Super OP zeg!


Dan in een stoofpan: knoflook (paar teentjes) een halve kilo uien die ik deels in ringen erbij doe en deels snipper. Rundvlees erbij, en zoveel rode wijn dat het vlees onder staat. Boulionblokje erbij. Kaneel, thijm en wat djintan erbij. Laurierblaadje, paar kruidnagels, paar jeneverbessen erbij. 2 ons spekjes erbij. Peper naar smaak.
Oké misschien stomme vraag maar waar kan ik de jeneverbessen vinden in de supermarkt?
Wil zo bovenstaand stoofpotje gaan maken nl.

edit: zo alles in huis, ik ga zo de keuken in

[ Bericht 8% gewijzigd door SeaOfLove op 27-11-2006 13:08:55 ]
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_43925224
quote:
Op maandag 27 november 2006 12:09 schreef SeaOfLove het volgende:

[..]

Oké misschien stomme vraag maar waar kan ik de jeneverbessen vinden in de supermarkt?
Wil zo bovenstaand stofpotje gaan maken nl.
bij de kruiden
  maandag 27 november 2006 @ 13:16:30 #74
111171 Richie_Rich
Rich Industries©
pi_43926733
Er staat nu een uurtje ongeveer een paar runderlappen op het vuur, samen met een sloot wijn, uien, worteltjes, knof, kruiden e.d.

Dit kan ik vanavond toch al eten? Overigens zal het niet in een keer opgaan dus morgen wil ik er ook nog van eten. Hoe kan ik het het beste bewaren tot morgen? Gewoon in de pan op de aanrecht? Koelkast? en een uurtje van te voren opwarmen?
  maandag 27 november 2006 @ 13:30:35 #75
87509 Duderinnetje
Miskend decadent
pi_43927094
quote:
Op maandag 27 november 2006 13:16 schreef Richie_Rich het volgende:
Er staat nu een uurtje ongeveer een paar runderlappen op het vuur, samen met een sloot wijn, uien, worteltjes, knof, kruiden e.d.

Dit kan ik vanavond toch al eten? Overigens zal het niet in een keer opgaan dus morgen wil ik er ook nog van eten. Hoe kan ik het het beste bewaren tot morgen? Gewoon in de pan op de aanrecht? Koelkast? en een uurtje van te voren opwarmen?
Ja tuurlijk kun je dat vanavond eten! Over een uurtje of twee zal het welhaast klaar zijn!

Bewaren: ik zet de pan altijd in de koelkast. En dan een kwartiertje opwarmen (het is immers al gaar).
Snobs have more fun!
KLIK!
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')