pi_43481873
registreer om deze reclame te verbergen
Ik heb in mijn woning enkelglas en een gaskachel voor de verwarming.

Nu zijn de ramen in de winter echt altijd beslagen. Heb de ventilatieluikjes allemaal openstaan maar dit helpt maar weining.
Iemand enig idee of hier wat aan te doen is? (en waar het vocht vandaan komt )
Fear is the biggest threat to society.
Starterswoning te koop in Schiedam, PM voor info!
  zondag 12 november 2006 @ 17:51:31 #2
94609 TheVotary
Let's go Apeshit!
pi_43482176
quote:
Op zondag 12 november 2006 17:51 schreef TheVotary het volgende:
adem inhouden.
als ik zoveel liter vocht zou uitademen zou ik dit niet meer kunnen tikken
volgens mij is het meer dan alleen adem.
Fear is the biggest threat to society.
Starterswoning te koop in Schiedam, PM voor info!
  Moderator / PR zondag 12 november 2006 @ 18:01:05 #4
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_43482280
't komt doordat het huis slecht geisoleerd is.
pi_43482556
Ten dele waar Xilantof. Niet de algehele staat van isloleren bepaald de beslagen ramen, maar de luchtvochtigheid icm met de condensatietemperatuur van het glas. En bij enkel glas wordt die temperatuur eerder bereikt.

Dubbelglas is een optie, maar ook kun je de luchtvochtigheid eens meten, en kijken of dat wel normaal is.

En als het uitzicht niet belangrijk is, kun je bubbeltjesfolie aan de buitenkant voor de ramen hangen/tegen de ramen plakken.

Een andere niet zo dure methode is om zelf voorzetramen te maken. Ik meen me te herinneren dat Brighteyes ook zoiets voor nood had gedaan.
- De klusperikelen van Marsepein (Deel 3)
- Disclaimer: Op voorhand welgemeende excuses voor de typefouten.
  Moderator / PR zondag 12 november 2006 @ 18:10:17 #6
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_43482597
Ik wilde ook al niet een uitgebreider antwoord gaan geven omdat ik anders eerst in mijn bouwfysica boeken had moeten duiken om het weer op te rakelen
pi_43482637
quote:
Op zondag 12 november 2006 18:10 schreef Xilantof het volgende:
Ik wilde ook al niet een uitgebreider antwoord gaan geven omdat ik anders eerst in mijn bouwfysica boeken had moeten duiken om het weer op te rakelen
De vraag is nu of jij je met jouw kunde en opleiding in mijn advies kunt vinden
  zondag 12 november 2006 @ 18:12:59 #8
40001 fotoloog
1/250 sec. F=8
pi_43482677
Wat een toestanden.....
Sometimes it snows in april
Sometimes I feel so bad, so bad
Sometimes I wish life was never ending,
And all good things, they say, never last
  Moderator / PR zondag 12 november 2006 @ 20:17:25 #9
48846 Xilantof
I keep you in the holes
pi_43486636
quote:
Op zondag 12 november 2006 18:11 schreef Marsepein het volgende:

[..]

De vraag is nu of jij je met jouw kunde en opleiding in mijn advies kunt vinden
Bouwfysica is nooit mijn sterkste vak geweest

Volgens mij heeft het meer met de isolatiewaarde van het glas te maken dan de condensatietemperatuur.
Ik zou het echt ff moeten nakijken... Kan ik wel eens doen als de TS dat wil.
Maar andere bouwkundige zullen het vast ook wel weten hier op FOK!
pi_43487510
Het ontstaan van condens betekent dat de lucht is afgekoeld tot (beneden) het dauwpunt.
Het dauwpunt van de lucht in je huis wordt bepaald door de temperatuur en de relatieve vochtigheid van de lucht.
Op http://www.weerschip.nl/calc_Td.php vind je een handige calculator om dit uit te rekenen.
Ik heb t voor mezelf gedaan, bij 21 graden en 62% RV levert dit een dauwpunt op van 13,4 graden. Zodra er een oppervlak (bijv raam) is dat de lucht in zijn nabijheid af kan koelen tot deze temperatuur ontstaat er dus condens.
"Veel sneuvelt tussen later als ik groot ben en vroeger toen ik jong was."
pi_43488547
Nooit gaan isoleren dat glas! dat is de grootste fout die men maakt bij isolatie. Je isoleerd eerst de rest van je huis en glas als allerlaatst.
Als je dubbel glas hebt waar blijft de vochtigheid (die blijft) dan?
Het enige wat je kunt doen (als je optimaal ventileerd (toch wel bij de ramen?)) is harder stoken. kijk ook je gaskachel na of er geen rookgassen je kamer in komen (bij gasverbranding komt waterdamp vrij)

graag hoor ik wat je oplossing is!
laat me toch, ben een blindganger
pi_43488818
wat dachten jullie van wat die gaskachel aan vocht uitstoot. CV is veel beter wat dat betreft.
pi_43489366
quote:
Op zondag 12 november 2006 21:08 schreef bomberman het volgende:
Nooit gaan isoleren dat glas! dat is de grootste fout die men maakt bij isolatie. Je isoleerd eerst de rest van je huis en glas als allerlaatst.
Als je dubbel glas hebt waar blijft de vochtigheid (die blijft) dan?
Het enige wat je kunt doen (als je optimaal ventileerd (toch wel bij de ramen?)) is harder stoken. kijk ook je gaskachel na of er geen rookgassen je kamer in komen (bij gasverbranding komt waterdamp vrij)

graag hoor ik wat je oplossing is!
Ehh, zomaar een gokje, dan blijft dat vocht daar waar het overdag ook is, voordat het is gecondenseerd tot water. Namelijk in de lucht. Wat ik en quo_ ook al schreven, pas als op een bepaald oppervlak de temperatuur onder het dauwpunt komt, dan kan daarop de waterdamp uit de lucht condenseren.

Dus door het glas te isoleren wordt het binnenste glas warmer, en blijft boven de dauwtemperatuur.
Edit: Eigenlijk wordt het niet warmer, het koelt minder af, nuance verschil

En er zijn niet in ene andere delen in huis die dan sneller afkoelen en daaronder komen

Zonder ventileren is harder stoken geen oplossing. Door harder te stoken kan er nog meer waterdamp in de lucht worden opgenomen. En vochtige lucht is moeilijker te verwarmen. Je stookkosten zullen dus gaan stijgen terwijl er geen leefbaarder binnenklimaat onstaat.

Beslagen ramen kan je maar op 1 2 3 manieren oplossen:
- Binnenluchtvochtigheid naar beneden (Ventileren)
- Buitentemperatuur omhoog (Zomers)
- Plaatsen van dubbleglas.

Waarom condenseert het water eigenlijk aan de binnenkant van een raam, en niet zoals bij een auto aan de buitenkant? Simpel. De dauwtemperatuur voor de buitenkant licht veel lager omdat de luchtvochtighid daar lager ligt. Het raam zal echter die temperatuur nooit bereiken want binnen wordt er gestookt.

Er zijn echter situaties dat er wel condens aan de buitenzijde van het raam onstaat. Dat is vaak bij HR++ glas. Door de goede isolatie dis dat glas heeft, is het glas aan de buitenkant niet warmer dan de omgeving, er komt zeg maar geen binnenwarmte bij het buitenste glas. En in dat geval gedraagt het zich als een autoraam. Het glasoppervlak komt 's morgens onder de dauwtemperatuur en zal aan de buitenkant gaan condenseren.

En nu heb ik blauwe vingers.

[ Bericht 2% gewijzigd door Marsepein op 12-11-2006 22:03:30 ]
pi_43489440
Ook dubbelglas /Thermophane of voorzetramen kunnen aan de binnenkant beslagen zijn.
Kijk maar eens bij mensen die niet stoken en waar de luchtvochtigheid hoog is. Meestal zit daar aan de onderkant van de ramen condens.
Op een badkamer waar thermophane/isolatieglas zit zullen de ramen ook beslaan als er gedouched wordt.
Tenminste als er niet gestookt wordt.
Het is een normaal verschijnsel in de herfst omdat er nog niet genoeg gestookt wordt. Zodra men meer gaat stoken en uiteraard gaat ventileren zal het vocht ook verdwijnen. Maar er moet dan wel gestookt worden.
pi_43489723
quote:
Op zondag 12 november 2006 21:27 schreef Marsepein het volgende:

[..]

En vochtige lucht is moeilijker te verwarmen. Je stookkosten zullen dus gaan stijgen terwijl er geen leefbaarder binnenklimaat onstaat.
Bij een luchtvochtigheid van 50% (nu) is een kamertemperatuur van 20gr aangenaam.
Bij een luchtvochtigheid van 10% (dadelijk in de winter door het vele stoken en ventileren) is een kamertemperatuur van 20 graden niet aangenaam dus moet het naar 21-22 graden

Beslagen ramen kan je maar op 1 2 3 manieren oplossen:
- Binnenluchtvochtigheid naar beneden (Ventileren)
- Buitentemperatuur omhoog (Zomers)
- Plaatsen van dubbleglas.
Slechts een manier en dat is LUCHTEN/VENTILEREN

En nu heb ik blauwe vingers.
pi_43489995
* Ou-Tannu zette vroegaah op school de gaskachels altijd op 7 (maximaal dus) dan besloeg het raam aan de buiten zijde ook wel hoor maar dat kwam meer omdat de rookgassen op de koude ruit condenseerden
Deze ruimte is te huur!
slechts 25 euro cent per week!
opbrengst gaat naar een GOED Doel!
gezellig chatten op kwaaknet.org
pi_43490744
quote:
Op zondag 12 november 2006 21:36 schreef Solingjan het volgende:
Bij een luchtvochtigheid van 50% (nu) is een kamertemperatuur van 20gr aangenaam.
Bij een luchtvochtigheid van 10% (dadelijk in de winter door het vele stoken en ventileren) is een kamertemperatuur van 20 graden niet aangenaam dus moet het naar 21-22 graden

Slechts een manier en dat is LUCHTEN/VENTILEREN
10% luchtvochtigheid zul je niet halen, dat is echt veel te droog. Dan mag je wel met luchtbevochtigers aan de gang. Verder staat het buiten de vraag van de TS. Die wil slechts van de beslagen ramen af. En dat kun je echt op 3 manieren oplossen. Met luchten en ventileren alleen krijg je enkelglas echt niet zo dat waterdamp er 's morgens niet op condenseert.

PS @Solingjan:
Met de knop boven het bericht venster kun je een quote van iemand knippen en er zelf tekst tussen zetten. Dat leest voor anderen niet alleen makkelijker, het maakt ook weer makkelijker om jouw teksten te quoten. Kun je die knop gaan gebruiken?
pi_43490786
gewoon: de airco aanzetten...
Gelukkig zonder haar
pi_43491100
Vraag t eens in PTA. Daar zullen vast auto-fanaten wel iets weten op beslagen ramen.
pi_43491130
quote:
Op zondag 12 november 2006 22:11 schreef kroegtijger het volgende:
Vraag t eens in PTA. Daar zullen vast auto-fanaten wel iets weten op beslagen ramen.
Die nemen ook dubbelglas
pi_43491761
quote:
Op zondag 12 november 2006 22:02 schreef Marsepein het volgende:

[..]

[quote]10% luchtvochtigheid zul je niet halen, dat is echt veel te droog. Dan mag je wel met luchtbevochtigers aan de gang.
daar wij een inbouwhaard hebben zitten wij over ong. 2 weken op 10-20%
Idd gaat dan de luchtbevochtiger aan. 10-15 liter per dag word er dan ingeblazen. om het op 30-40% te krijgen.
Die inbouwhaard is dus een veredelde ventilator
pi_43500925
quote:
Op zondag 12 november 2006 22:11 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Die nemen ook dubbelglas
Dubbel glas niet nee, maar de auto's uit het duurdere segment (zoals een BMW 5) zijn leverbaar met extra dikke beglazing vanwege geluids-demping. Mogelijk dat ze dus een soort spray oid hebben waarmee je beslagen ruiten tegen gaat. Ik weet dat voor o.a. motor-rijders er zo'n spray is voor aan de binnenkant van hun fizier
pi_43506114
@ Kroegtijger
Dadelijk open jij ook een topic.
Help onze ramen in de kroeg zijn beslagen. Hoe kan dat?
We hebben geen verwarming en er zijn 100 man in de zaak.
pi_43506507
quote:
Op zondag 12 november 2006 17:49 schreef Metro2005 het volgende:
Iemand enig idee of hier wat aan te doen is? (en waar het vocht vandaan komt )
Zelfde probleem. Heb oudbouw huurhuis op begane grond met gaskachels. Alle enkelglas beslaat.
Dat probleem heb ik verminderd: vloer geisoleerd met van dat plasticfolie onder laminaat, wasdroger genomen, alle planten weggedaan, aquarium weg, vochtvreters die ik elke 2 maanden ververs, iedere ochtend de beslagen ruiten droog maken met een ruitenwisser en een doek: dat vocht uitwringen in de wasbak.
Alles bij elkaar scheelt liters vocht per week.
Een afzuigkap staat in de planning.

Vocht in huis komt van gaskachels, koken, planten, aquaria, was, ademen, niet goed ventilerende geiser en doucheruimte, en van het buitenklimaat.
En ook van optrekkend en doorslaand vocht. De grote oplossing is voor de huiseigenaar: isolatie van de kruipruimte, verwijderen van kieren in kozijnen waardoor het inregent, het voegen van de buitenmuren, herstellen van scheuren in de buitenmuur en het lekkage-dicht maken van het dak en de goten.

[ Bericht 5% gewijzigd door barman op 13-11-2006 14:10:52 ]
  maandag 13 november 2006 @ 14:24:03 #25
1252 MissX
She's a bitch
pi_43507365
Met een theedoek ze heel licht inwrijven met afwasmiddel! Werkt echt perfect.
Every freaking night and every freaking day, I wanna freak you baby in every freaking way
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')