abonnement Unibet Coolblue
pi_43396397
Ik heb mijn vier jaar recht op studiefinanciering verbruikt en mag nu dus alleen nog maar lenen bij de IB-Groep. Bij je belastingaangifte kan je ook je opleidingskosten opgeven.

Kan je ook je lening bij je belastingaangifte opgeven, met andere woorden is de lening van de IB-Groep belastingaftrekbaar?
  Licht Ontvlambaar donderdag 9 november 2006 @ 15:16:59 #2
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_43396452
De lening zelf niet, de rente waarschijnlijk wel... Ik kan me herinneren dat ik die ooit als aftrekpost heb opgevoerd.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_43396660
Nee, wel je studiekosten, dus je collegegeld, boeken, etc etc
pi_43397210
http://download.belasting(...)2006_ib2751t61fd.pdf

Rente mag niet als aftrekpost opgevoerd worden. Studiekosten boven de drempel van ¤ 500,- wel
  donderdag 9 november 2006 @ 16:44:45 #5
152215 ManAtWork
Maar nu even niet,...
pi_43399620
De rente van de studieschuld bij de IBG is niet als studieschuld aftrekbaar. Rente op een lening bij de bank (of ouders) is wel aftrekbaar als studiekosten.
De schuld van de IBG kun je wel in mindering brengen op de BOX 3 vermogen (mocht een student dat hebben. )
Als toeval niet bestaat, waarom hebben ze er dan een woord voor uitgevonden?
Niet storen, ik ben al gestoord genoeg,...
Vrouwen zijn om van te houden, niet om te begrijpen.
  donderdag 9 november 2006 @ 17:01:24 #6
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_43400222
Je kan het proberen. Door omstandigheden heb ik zo ongeveer mijn complete basisbeurs (oude systeem, was in principe een schenking tenzij je te veel inkomen had) moeten terugbetalen.

Heb dat (voor een deel) met succes kunnen opvoeren als studiekosten.
pi_43405530
quote:
Op donderdag 9 november 2006 17:01 schreef NT-T.BartMan het volgende:
Je kan het proberen. Door omstandigheden heb ik zo ongeveer mijn complete basisbeurs (oude systeem, was in principe een schenking tenzij je te veel inkomen had) moeten terugbetalen.

Heb dat (voor een deel) met succes kunnen opvoeren als studiekosten.
Dat is raar want een tegemoetkoming kan nooit opgevoerd worden als kostenpost. Alleen de kosten waarvóór je de tegmoetkoming ontving (en dus ook weer terug moest betalen). Als je 2000,- collegegeld moet betalen in jaar A, evenveel financiering krijgt en in jaar B die financiering terug moet betalen zou je dus die 2000,- in zowel jaar A als jaar B als kosten op kunnen voeren? Je hebt maar 1x betaald ......
pi_43407378
wacht even...
even voor de zekerheid (jaja ik lees mee):
mijn vriendin had vorig jaar een lening bij de IB groep (5e jaar Pabo dus door de studiefinanciering heen). Kan ze dan al haar studiekosten (collegegeld voornamelijk) aftrekken? Dus de lening zien ze niet als vergoeding die eerst van de kosten afgetrokken moeten worden?

en kan dat verbeterd worden achteraf want zo is de aangifte niet gedaan namelijk.
pi_43407385
quote:
Op donderdag 9 november 2006 16:44 schreef ManAtWork het volgende:
De rente van de studieschuld bij de IBG is niet als studieschuld aftrekbaar. Rente op een lening bij de bank (of ouders) is wel aftrekbaar als studiekosten.
De schuld van de IBG kun je wel in mindering brengen op de BOX 3 vermogen (mocht een student dat hebben. )
De rente is NIET meer aftrekbaar, de door jouw geschetste situatie was overgangsrecht en gold voor bepaalde leningen aangegaan voor 1 januari 2001. Tot en met 2005 konden de schulden van deze leningen nog in aftrek worden gebracht, maar vanaf volgend jaar dus helemaal niet meer. Gewoon een box-3 schuld dus.
pi_43407516
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:20 schreef exode het volgende:
wacht even...
even voor de zekerheid (jaja ik lees mee):
mijn vriendin had vorig jaar een lening bij de IB groep (5e jaar Pabo dus door de studiefinanciering heen). Kan ze dan al haar studiekosten (collegegeld voornamelijk) aftrekken? Dus de lening zien ze niet als vergoeding die eerst van de kosten afgetrokken moeten worden?

en kan dat verbeterd worden achteraf want zo is de aangifte niet gedaan namelijk.
De studiekosten kunnen worden afgetrokken als ze GEEN stufi krijgt. (De gift dus, niet de lening) Krijgt ze dat wel, kan er onder bepaalde omstandigheden wat worden afgetrokken.
  Licht Ontvlambaar donderdag 9 november 2006 @ 23:39:33 #11
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_43415287
quote:
Op donderdag 9 november 2006 20:20 schreef DonJames het volgende:

[..]

De rente is NIET meer aftrekbaar, de door jouw geschetste situatie was overgangsrecht en gold voor bepaalde leningen aangegaan voor 1 januari 2001. Tot en met 2005 konden de schulden van deze leningen nog in aftrek worden gebracht, maar vanaf volgend jaar dus helemaal niet meer. Gewoon een box-3 schuld dus.
Dat verklaart, mijn schuld was van 1994 en de rente is in 2001 afgetrokken.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  vrijdag 10 november 2006 @ 12:23:12 #12
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_43422752
quote:
Op donderdag 9 november 2006 19:31 schreef nexhil het volgende:

[..]

Dat is raar want een tegemoetkoming kan nooit opgevoerd worden als kostenpost. Alleen de kosten waarvóór je de tegmoetkoming ontving (en dus ook weer terug moest betalen). Als je 2000,- collegegeld moet betalen in jaar A, evenveel financiering krijgt en in jaar B die financiering terug moet betalen zou je dus die 2000,- in zowel jaar A als jaar B als kosten op kunnen voeren? Je hebt maar 1x betaald ......
In 'mijn' studententijd (begin jaren '90 van de vorige eeuw) werkte het nog anders:

- Je kreeg in ieder geval een basisbeurs, dit was in principe een gift tenzij je te veel inkomen had. Dan verviel het recht op basisbeurs
- Je kon een gedeelte rentevrij lenen
- Je kon een gedeelte rentedragend lenen.

Ik had alleen de basisbeurs, die bedoeld was om deel te kunnen nemen aan vervolgonderwijs. Omdat ik teveel inkomen had (en dat had je in die tijd al snel!!) moest ik deze achteraf terugbetalen. Jammer, maar volgens de regels van het spel correct.

Hiermee had ik dus mijn eigen vervolgopleiding gefinancierd. Op die basis heb ik het als studiekosten kunnen opvoeren (heb ik nog aardig over gekibbeld met de inspecteur van belastingen. Is uiteindelijk voor 50-75% gehonoreerd)

Tegenwoordig zou het inderdaad anders gaan, omdat de basisbeurs in principe een lening is die wordt vrijgescholden bij voldoende studieresultaat.
  vrijdag 10 november 2006 @ 14:12:28 #13
100631 Pompsnol
FOK! SpuitHoer
pi_43426154
Als je dus een studieschuld van zeg 10.000 euro hebt staan, dan mag je die dus in Box III in mindering brengen van je eigen vermogen (bijv onroerend goed?). Wat is het gevolg daarvan, financieel gezien dan?
Pijpe een euro!
pi_43428487
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 12:23 schreef NT-T.BartMan het volgende:

[..]

In 'mijn' studententijd (begin jaren '90 van de vorige eeuw) werkte het nog anders:

- Je kreeg in ieder geval een basisbeurs, dit was in principe een gift tenzij je te veel inkomen had. Dan verviel het recht op basisbeurs
- Je kon een gedeelte rentevrij lenen
- Je kon een gedeelte rentedragend lenen.

Ik had alleen de basisbeurs, die bedoeld was om deel te kunnen nemen aan vervolgonderwijs. Omdat ik teveel inkomen had (en dat had je in die tijd al snel!!) moest ik deze achteraf terugbetalen. Jammer, maar volgens de regels van het spel correct.

Hiermee had ik dus mijn eigen vervolgopleiding gefinancierd. Op die basis heb ik het als studiekosten kunnen opvoeren (heb ik nog aardig over gekibbeld met de inspecteur van belastingen. Is uiteindelijk voor 50-75% gehonoreerd)

Tegenwoordig zou het inderdaad anders gaan, omdat de basisbeurs in principe een lening is die wordt vrijgescholden bij voldoende studieresultaat.
Dan heb je dus én het collegegeld in jaar A én de terugbetaling van de studiebeurs als kostenpost opgevoerd? Of alleen de terugbetaling van de beurs die je gebruikt had om je opleiding te financieren? (volgens mij denk ik veel te moeilijk )
pi_43428501
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 14:12 schreef Pompsnol het volgende:
Als je dus een studieschuld van zeg 10.000 euro hebt staan, dan mag je die dus in Box III in mindering brengen van je eigen vermogen (bijv onroerend goed?). Wat is het gevolg daarvan, financieel gezien dan?
Dat je minder belasting betaalt omdat je minder box III inkomen hebt.
  vrijdag 10 november 2006 @ 21:24:20 #16
35446 NT-T.BartMan
voorgoed vertrokken
pi_43439173
quote:
Op vrijdag 10 november 2006 15:26 schreef Serinde het volgende:

[..]

Dan heb je dus én het collegegeld in jaar A én de terugbetaling van de studiebeurs als kostenpost opgevoerd? Of alleen de terugbetaling van de beurs die je gebruikt had om je opleiding te financieren? (volgens mij denk ik veel te moeilijk )
Dat laatste dus. Collegegeld én terugbetaling terugvorderen klinkt mooi, maar vermoedelijk zal de belastingdienst eerst hartelijk lachen om de poging en vervolgens alle aangiften van de afgelopen vijf jaar tot 4 cijders achter de komma gaan napluizen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')