In navolging van
FOK!/Tweakers PTA mobiel hier een deel 2
Zoals de meesten hier al zullen weten heb ik het plan om een ultra zuinige driewieler te bouwen voor woon-werk verkeer. Het plan is om iets te maken dat op de snelweg 1 op 80 zou kunnen rijden, in het vorige topic is daar al een en ander over uitgelegd.
Dit project is geinspireerd op andere voertuigen die ik gezien heb uit de categorie "Tilting Three Wheelers", als je daar op googled zie je wat ik bedoel. De meest beroemde hiervan is de Carver, gemaakt in ons eigen kikkerlandje
Dit is een sportwagen. Origineel bedacht als energie zuinig transport concept, maar uitgevoerd met een 650cc turbo motor, waardoor erg sportief gereden kan worden, maar het verbruik is niet beter dan dat van een kleine stads auto.
Wat ik wil is een wagen die leuk is om te rijden en vooral extreem zuinig is om te rijden. Omdat je bij woon-werk verkeer bijna altijd alleen in de auto zit wordt het geen vierzitter maar een tweezitter voor die ene keer dat er iemand bij moet. De passagier komt achter de bestuurder. Verder biedt hij ruimte aan "2x mijn grote rugzak" aan bagage, dus ongeveer 130 liter. Op die manier kan ik er ook net mee op vakantie samen met mijn moppie
De auto moet hoe dan ook geschikt zijn om mee te komen op de snelweg. Het wordt geen racemonster (als je dat wil koop je maar een carver
) maar gewoon normaal verkeer moet je vlot in mee kunnen rijden.
Hoe is de status van het project inmiddels?
-Er is kontakt met de RDW gelegd, we hoeven -in tegenstelling tot wat veel mensen denken- aan slechts heel bescheiden eisen te voldoen. Dit betekent onder andere:
*Geen crashtest nodig
*Geen emissie test nodig
e keuring gaat per voertuig ongeveer 600 euri kosten omdat het om een driewieler gaat.
*Qua wegenbelasting val je in het motorfietsen tarief, dus laag tarief en maar 2 termijnen per jaar
*Je mag de driewieler met auto rijbewijs rijden
-Er zijn wat simpele rekenmodellen gemaakt door ondergetekende om in de gaten te houden of het streefverbruik gehaald kan worden en om te zien waar winst te pakken valt.
-Er zijn wat simpele CAD tekeningen, die publiceer ik zodra ik ze publiceerwaardig vind.
-Er zijn al wat onderdelen gevonden! Voor het eerste prototype heb ik het plan om een Suzuki Burgman 650ABS met schade te kopen, of via via de onderdelen die ik nodig heb uit zo'n ding te bemachtigen. De Burgman is een zware motorscooter met een elektronisch geregelde continue variabele versnellingsbak.
Pics:
De auto krijgt 2 wielen voor, 1 wiel achter. Dat betekent dat de volledige achterbrug inclusief overbrenging van deze motor gebruikt kan worden. Als de rem installatie geschikt blijkt wordt ook deze volledig gebruikt.
De voorwielen worden zo klein mogelijk omdat ze in de weg zitten bij het kantelen. Hiervoor heb ik bandjes gevonden, die zien er als volgt uit:
Het is een 145/80R10 band, dus lekker klein en niet te smal. Mocht je een band vinden met nog kleinere buitendiameter die geschikt is voor 150km/u en 250kg belasting dan hoor ik het graag
De aandrijflijn wordt een seriele hybride lijn. Dit betekent dat er een verbrandingsmotor komt die gekoppeld wordt aan een generator. Op het moment is de meest waarschijnlijke optie het blok uit deze motor:
http://www.honda.nl/conte(...)hnische_gegevens.phpDeze wil ik om (laten) bouwen naar LPG om goedkoop te rijden. De auto wordt -zoals het er nu voor staat- in principe LPG-only(!) dus alle benzine zooi gaat eruit.
Maar hier wordt nog over nagedacht
Wie doen er op het moment al mee?
-Ik natuurlijk
Algemeen ontwerp +visie, aero, coordinatie
-Vlad:
Aandrijving
-Skinkie en Aibmi:
Computer systeem
-ThaFreak:
Productie, met name metaalbewerking
-Scheepschroef:
Sterkteberekeningen, evt composietenwerk
Hobbyisten die ook wat mee willen helpen:
-Nonono: Kluswerk algemeen
-Glasbak: Toekijken, dit mag je doen bij de bouw als je ook catering doet
-Bleiblei: Coordineren. Ik hou je belangstelling in mijn achterhoofd en kijk waar je bij kunt dragen als het zo ver is. Mogelijk krijg je wat sub-management dingen als dat handig blijkt.
Verder heeft mijn vriendin aangegeven het wel leuk te vinden om mee te denken over de binnenkant. Het is bij auto's ontwerpen door de industrie gebleken dat een vrouw vaak een erg goede visie blijkt te hebben op wat handig is bij de inrichting van de binnenkant en zij moet er ook in gaan rijden. Aangezien het prototype bij ons in de schuur gebouwd gaat worden wordt mijn moppie dus ook onderdeel van het team
Mensen die aangegeven hebben zelf een exemplaar te willen hebben:
-TR08
-Skinkie
Ik heb een paar topics gestart over specifieke sub onderwerpen, mocht je daar een en ander over te melden hebben dan kan dat daar
Relevante links naar gerelateerde topics:
FOK!/Tweakers PTA mobiel (Waar het mee begon)
Motorfiets blokken tunen (voor meer koppel)Kleine dieselmotorenHoogte van zwaartepunt en comfort motorfietsKleine diameter bandenOnderhoud motor CVT'sKleine gasturbinesFok! Mobiel body/chassis constructieFok! Mobiel gadget brainstormBedrijfsvorm voor FOK! mobielOver de TT: Het woord Tweakers is uit de TT verdwenen tov deel 1, dit is omdat ik daar bijna alleen maar afgezeken werd door mensen die e.e.a onmogelijk vinden en er niemand aangegeven heeft mee te willen werken. Dat is hier gelukkig anders
Tweakers die zich willen melden die kunnen hier uiteraard mee doen.
Waar zoeken we nog mensen voor:
-Design/styling (dus styling dingen binnen in de auto, handig ontwerp van vakjes e.d., eventueel ook wat buitenkant styling, mits de aero er niet slechter van wordt). Ondanks dat de aerodynamische vorm niet veranderd mag is de styling van enorme invloed op het uiterlijk door plaatsing van ramen, verlichting, vorm van deuren, etc, je kunt dus een behoorlijk stempel drukken op hoe de wagen wordt!
-Elektro/Electronica: Het motor management systeem en wat andere geavanceerde dingen zijn al gecovered, maar er moet natuurlijk ook ventilatie, verlichting, ruitenwissers, dashboard, knopjes, en wie weet wat nog meer in de wagen.
Voor het geval we (onderdelen van) schade auto's/motoren gekocht moeten worden kan hier even rondgekeken:
http://www.unfallauto.de/motorsearch.phphttp://schadeautos.nlMet dank aan Rib-i
Interessante links:RDW voertuig eisenIk heb een site gevonden waar alle voertuig wetgeving op lijkt te staan
Hoofdsite:
http://www.tdekkers.nl/Stukken die ik van de RDW gekregen heb staan hier:
http://www.tdekkers.nl/vr-h3a5.htmhttp://www.tdekkers.nl/vr-h5a5.htmWil je mee doen in het project, meld je hier aan en laat ook weten of je zelf evt zo'n ding voor je deur zou willen. In principe is elke vaardigheid welkom, laat hier gewoon weten wat je bij denkt te kunnen dragen
[ Bericht 46% gewijzigd door ThaFreak op 01-12-2006 11:14:22 ]