abonnement Unibet Coolblue
pi_43039526
Als er speciale topics zijn voor schaatsen, schansspringen en biathlon moet er natuurlijk ook een geopend worden voor langlaufen. Een van de oudste en zwaarste sporten ter wereld. Het nieuwe seizoen is al weer begonnen.

Langlaufen is de sport van legendes als Bjorn Daehlie, Raisa Smetanina, Stefania Belmondo (die het olympisch vuur mocht aansteken in Turijn) en Wladimir Smirnov, maar ook van de gevallen sterren Larissa Lazutina en Johann Muhlegg.



Waar in het verleden de Scandinavische landen en Rusland als enigen heersten is de sport inmiddels een stuk mondialer. Tegenwoordig zijn ook Italie, Duitsland, Frankrijk, Canada, Tsjechie, Polen, Zwitserland, Oostenrijk en Estland erg succesvol.

Zo nu en dan duikt er zelfs een verdwaalde Keniaan, Ethiopier of Braziliaan op:



De absolute heerseres bij de dames is de Noorse Marit Bjorgen. Maar zij kon wegens ziekte geen titels winnen op de afgelopen Winterspelen. Ze moest zich met een zilveren plak tevreden stellen. De Estse Kristina Smigun en de Tsjechische Katerina Neumannova wonnen wel titels in Turijn en zullen waarschijnlijk Bjorgen's grootste rivalen zijn. Op de sprintonderdelen zijn vooral de Zweedse dames (Andersson en Dahlberg) en de Canadese vrouwen (Crawford, Renner) erg rap.

Bij de heren is de top wat breder. Je hebt sterke Duitsers als Angerer, Teichmann en Sommerfeldt. Maar ook de Rus Evgeni Dementiev (olympisch kampioen op de gecombineerde achtervolging), de Noor Frode Estil en de Est Andrus Veerpalu (olympisch kampioen op de 15 km). De grote olympische held was echter de Italiaan Giorgio Di Centa. Winnaar op het koningsnummer, de 50 km, en met het Italiaanse team. Zijn landgenoot Pietro Piller Cottrer, ook winnaar van goud met het Italiaanse team, is ook erg sterk. Op de sprint is olympisch kampioen bjorn Lind uit Zweden de grote vorst.

Zoals eerder gezegd was het nieuwe seizoen dit weekend geopend met wedstrijden om de wereldbeker op kunstsneeuw in het altijd gezellige Dusseldorf. Zweden won de teamsprint bij de mannen en Noorwegen bij de vrouwen.

Het is een na-olympisch seizoen wat bij velen toch een soort van mosterd na de maaltijd gevoel teweeg brengt. Maar dit seizoen worden er wereldtitels betwist is het koude Japanse Sapporo. Deze kampioenschappen worden van 22 februari tot en met 4 maart 2007 gehouden.

http://www.sapporo2007.com/english/index.html

En om het dan compleet te maken nog een overizcht van de hele world cup in PDF:

http://www.fis-ski.com/data/document/cc0607.pdf
  zondag 29 oktober 2006 @ 18:42:52 #2
134184 WEST
AFC AJAX 4 EVER
pi_43042533
TVP langlaufen boeit me altijd wel
Find your guiding inspiration. In a place where dreams are made
With a lifetime's preparation. It’s no time to be afraid
Put our differences behind us. While we shine like the sun
See what we've all become. Together we are one
pi_43073358
mooie OP hoewel ik nog niet in de stemming ben, zal wel door het weer komen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_43073481
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 17:58 schreef komrad het volgende:
mooie OP hoewel ik nog niet in de stemming ben, zal wel door het weer komen
Ik ben ook nog niet echt in de wintersportstemming, behalve dan dat ik zin heb in het schaatsseizoen.

Maar zo rond de kerst begint het bij mij weer echt te leven.
  maandag 30 oktober 2006 @ 18:20:59 #5
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43074157
quote:
Op maandag 30 oktober 2006 17:58 schreef komrad het volgende:
mooie OP hoewel ik nog niet in de stemming ben, zal wel door het weer komen
Deze week krijgen we wellicht nachtvorst.
Hulde voor de OP trouwens.
  woensdag 1 november 2006 @ 19:08:44 #6
30919 mitt
Michael Corleone
pi_43146761
Ik zal binnenkort wel weer een mooi biatlon topic openen.

Op een koude saaie zondag vanuit je warme bed kijken naar langlaufen of biatlon, genieten
Op dinsdag 9 september 2003 13:57 schreef Dr.Daggla het volgende:
[13:57:43] <@Daggla> ik weet ei'k ook niet wie corleone is.. Uit ER ofzo?
pi_43146883
Wordt wel weer eens tijd ja, dat je daar een topic over opent.
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_43147007
Mooie sport idd, net zoals Biatlon
pi_43149211
quote:
Op woensdag 1 november 2006 19:08 schreef mitt het volgende:
Ik zal binnenkort wel weer een mooi biatlon topic openen.

Op een koude saaie zondag vanuit je warme bed kijken naar langlaufen of biatlon, genieten
Jij kent het gevoel ook

Toen ik in de jaren '90 nog een klein Leatherface-je was keek ik s'winters uren naar de TV, naar al die schitterende wintersporten op Eurosport . Vooral alpine-skien, langlaufen en schansspringen.

Daehlie, Smirnov, Kjus, Aamodt, Jagge, Tomba, Goldberger en alle Japanse schansspringers. Waren echt mijn helden

Nostalgie
pi_43152682
biathlon

Daehli
Bjorndahlen
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_43683196
Ole Einar Bjørndalen won gisteren in Gällivare voor het eerst in zijn loopbaan een wereldbekerrace in het langlaufen. De Noorse biathlon-vedette was met overmacht de beste op de 15 km.

Als hij zich helemaal op het langlaufen zou toeleggen zou ook in deze sport om de hoofdprijzen mee kunnen strijden.

Neumannova won gisteren overigens de 10 km bij de dames. De estafette bij de dames werd gewonnen door de Noorsen en bij de heren door de Duitsers.

Volgende wedstrijden zijn in Kuusamo, Finland.
pi_43683210
Bjorndalen gisteren prachtig om te zien
pi_43684269
quote:
Op zondag 19 november 2006 13:59 schreef Remzz het volgende:
Bjorndalen gisteren prachtig om te zien
Misschien is het wel iets voor hem om zich meer op langlaufen toe te leggen.

Ik heb de indruk dat Ole Einar wat minder nauwkeurig wordt met schieten, waardoor hij in Turijn ook geen gouden plak won.

Maar in het langlaufen is hij werkelijk beresterk. Als hij zich dit seizoen full time op de cross country zou toeleggen, weet ik zeker dat hij medailles pakt op het WK.
pi_43684309
Bjorndalen moest het altijd al hebben van het lopen, maar ik kan me voorstellen dat hij Biatlon leuker vind heeft hij ook een keer gezegt in een interview dacht ik.
pi_43684665
hij begon gisteren ook erg rustig voor zijn doen, 55e of zo na 2 km. Daarna ging hij echt als een speer
Winnaar wielerprono 2006 en biatlon wk prono 2016
pi_43684701
quote:
Op zondag 19 november 2006 14:36 schreef Remzz het volgende:
Bjorndalen moest het altijd al hebben van het lopen, maar ik kan me voorstellen dat hij Biatlon leuker vind heeft hij ook een keer gezegt in een interview dacht ik.
Ja, het lopen was inderdaad altijd het onderdeel waar hij zijn winst moest boeken.

Maar het schieten was vroeger wel een stuk beter bij hem dan tegenwoordig. Op de Spelen van Salt Lake City schoot hij bijvoorbeeld uitstekend, terwijl hij in Turijn daar zijn races verloor.

Maar goed, hij moet vooral doen wat hij zelf het leukste vind. En wat heeft hij nog te bewijzen?
  zondag 19 november 2006 @ 20:54:33 #17
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_43696509
Dat laatste is zeker zo. Maar een paar leuke prijsjes zouden niet misstaan.
pi_54964231
Deze kan ook weer omhoog. Het nieuwe seizoen is ook al weer bezig.

Nu sprintwedstrijden voor de heren en dames in Kuusamo, Finland.

Finse landschappen in de winter.
pi_54964258
Maak ik er trouwens meteen 2007/2008 van.
pi_54965075
Het zag er weer mooit uit
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_54969817
quote:
Op zaterdag 1 december 2007 12:39 schreef Bruce117 het volgende:
Het zag er weer mooit uit
Hey een mede-fan.

Jammer dat het langlaufen niet zo heel erg leeft hier op FOK! Toch eigenlijk vrij jammer, want ik vind het toch een mooie en heroïsche sport.

Ik snap best wel dat zo'n 15 km klassiek een beetje saai is, maar die sprintwedstrijden zijn toch best enerverend.

Misschien moeten er ook wel weer van die echte helden bijkomen, als Dæhlie, Alsgaard, Smirnov enzovoorts. Nu heb je natuurlijk ook toppers als Teichmann, Angerer, Piller Cottrer enzo, maar die zijn nog niet zo legendarisch als eerder genoemden.
pi_54985047
De Tsjech Lukas Bauer wint de 15 km klassiek in Kuusamo.

Tweede werd de Noor Eldar Rønning en derde de Duitser Axel Teichmann.

Als die Bauer zo doorgaat, wordt dat een belangrijke kanshebber voor de wereldbeker.
pi_54985547
Bauer kon in het laatste deel zelfs nog rustig aan doen.
Toch wel een overduidelijke overwinning.
Sport is de belangrijkste bijzaak in het leven.
pi_54986390
quote:
Op zondag 2 december 2007 11:27 schreef Bruce117 het volgende:
Bauer kon in het laatste deel zelfs nog rustig aan doen.
Toch wel een overduidelijke overwinning.
Yep. Dit was zijn 4e wereldbeker-zege.

Ik ken hem eigenlijk pas echt sinds de spelen in Turijn, waar ie zilver pakte.

Bauer is sterk op de lange afstanden en vooral in de klassieke stijl, heb ik het idee. Als ie zo doorgaat, kan hij best wel een bedreiging vormen voor de Duitsers en Noren in de strijd om de overall world cup.
pi_55790994
De Tour de Ski loop ondertussen ook al weer tegen zijn einde.

Lukas Bauer, de Tsjech, heeft verreweg de beste papieren om de eindzege bij de heren te pakken. Bij de dames is het een strijd tussen de Zweedse Charlotte Kalla en de Finse Virpi Kuitunen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')