abonnement Unibet Coolblue
pi_43009351
Sinds 1 januari dit jaar kun je sparen voor de Levensloopregeling. Ik doe daar ook aan mee (voor een mini-sabattical over 1 a 2 jaar), maar ik ben even benieuwd of er al ervarings-verhalen zijn van mensen die ook aan de Levensloopregeling meedoen en al verlof hebben opgenomen. Of op zeer korte termijn gepland hebben. Hoe gaat dat in de praktijk? Moet je daar nog dingen voor afspreken/regelen? (eh, ja, ik ben ervan op de hoogte dat ik natuurlijk met mijn baas moet overleggen over de mogelijkheden)
pi_43010135
Ik neem aan dat je niet in een dik half jaar voor een verlof kunt sparen, dan moet je wel veel geld opzij kunnen leggen. ik zie het als iets op lange termijn.
pi_43010542
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 15:16 schreef Katinkat het volgende:
Ik neem aan dat je niet in een dik half jaar voor een verlof kunt sparen, dan moet je wel veel geld opzij kunnen leggen. ik zie het als iets op lange termijn.
Er is geen koppeling tussen lengte van verlof en lengte van sparen of de hoogte van het gespaarde tegoed, je kunt zelf kiezen welk percentage van je salaris (en ja, dan moet je dus ZELF een spaarpot hebben of erg karig gaan leven tijdens je sabattical) je uitgekeerd wilt krijgen. Dat kan maximaal 100% zijn, maar ook bijvoorbeeld 50%.

Als je het maximale spaart (12% van je jaarsalaris) betekent dit dat je ongeveer per jaar "1 maand 100%-verlof" kunt sparen. Als je dus genoegen neemt met 25% van je salaris kun je na 1 jaar Levensloopsparen dus 4 maanden met verlof.

Ik zie de regeling JUIST NIET voor iets op lange termijn. Dat is namelijk dom, omdat je dan ook tegen je eigen eventuele salarisverhogen op moet sparen. (neem als voorbeeld: jij spaart nu bijvoorbeeld 2000 euro en dat is op dit moment een maand verlof, maar het kan best zijn dat over 20 jaar dit nog maar een week verlof is, afhankelijk van je carriere).

Al met al: het is vroeg, maar ik denk dat in 2007 best de eerste Levensloop-opnemers op kunnen/zullen staan. Ik ben in 2008 aan de beurt in elk geval.
pi_43012139
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 15:37 schreef zavygo het volgende:


Al met al: het is vroeg, maar ik denk dat in 2007 best de eerste Levensloop-opnemers op kunnen/zullen staan. Ik ben in 2008 aan de beurt in elk geval.
Ik denk niet dat er veel je voorbeeld zullen volgen, aangezien a: de regeling door weinig mensen gebruikt wordt en b: de regeling binnen een jaar op de schop gaat of zelfs afgeschaft wordt.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_43012892
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 16:57 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik denk niet dat er veel je voorbeeld zullen volgen, aangezien a: de regeling door weinig mensen gebruikt wordt en b: de regeling binnen een jaar op de schop gaat of zelfs afgeschaft wordt.
Mwoah, ik had begrepen dat de huidige teller op 300.000 staat. Dat is toch niet heel weinig.
En dat hij op de schop gaat is nog lang niet zeker. Enige concrete plannen lijken richting PvdA te gaan en dat gaat slechts over een beperking, namelijk: niet langer voor pensioen, maar enkel voor zorgverlof / sabatticals. Een vervroegd pensioen zal mij vooralsnog aan m'n reet roesten, ik wil gewoon flink vrij. NU.

Er zijn ook andere verhalen: CDA wil bijvoorbeeld een gunstigere levensloopregeling. Dus dat hij afgeschaft gaat worden... I think not. Maar nothing is certain...
pi_43015878
quote:
Op zaterdag 28 oktober 2006 17:30 schreef zavygo het volgende:

[..]

Mwoah, ik had begrepen dat de huidige teller op 300.000 staat. Dat is toch niet heel weinig.


Dat is 7% van alle werknemers... Dat vind ik heel weinig.
quote:
En dat hij op de schop gaat is nog lang niet zeker. Enige concrete plannen lijken richting PvdA te gaan en dat gaat slechts over een beperking, namelijk: niet langer voor pensioen, maar enkel voor zorgverlof / sabatticals. Een vervroegd pensioen zal mij vooralsnog aan m'n reet roesten, ik wil gewoon flink vrij. NU.


Het is niet alleen aan de Nederlandse politiek. Brussel heeft zich er al mee bemoeid: juist vanwege die mogelijkheid tot vervroegd pensioen.
quote:
Er zijn ook andere verhalen: CDA wil bijvoorbeeld een gunstigere levensloopregeling. Dus dat hij afgeschaft gaat worden... I think not. Maar nothing is certain...


Het is (voor leken) een ingewikkelde en dure regeling. Daarnaast ben je altijd afhankelijk van je werkgever en dat is het grootste manco.(maar logisch dat het afhankelijk is van je werkgever)
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_43028309
quote:
[..]
Dat is 7% van alle werknemers... Dat vind ik heel weinig.
Ok, maar voor een regeling van nog geen jaar oud... Ik vind 7% wel substantieel.
quote:
Het is (voor leken) een ingewikkelde en dure regeling. Daarnaast ben je altijd afhankelijk van je werkgever en dat is het grootste manco.(maar logisch dat het afhankelijk is van je werkgever)
Ingewikkeld: misschien (al valt dat best mee, je moet er even doorheen prikken). Duur? Why? Vrije tijd kost nou eenmaal geld. Probeer maar 's een vrije dag te kopen (in ruil voor cash). Ook duur.

Ben 't wel 100% met je eens dat die vrijblijvendheid voor je werkgever zo sterk is. Als je baas tot je pensioen blijft volhouden dat je niet met verlof mag heb je gewoon NIETS te vertellen. Gelukkig heb ik (denk/hoop ik) wel een relaxte werkgever die mij wel even loslaat in 2008.
  Redactie Frontpage zondag 29 oktober 2006 @ 15:33:50 #8
38148 crew  Innisdemon
pi_43037549
Het hele levensloopverhaal is een grote mislukking. Spaarloon heeft nog steeds de overhand en terecht. Daaruit kun je tenminste het gehele bedrag meteen opnemen.

Bij Levensloop ben je ook nog overgelaten aan de grillen van je werkgever, zoals zavygo ook al aangeeft.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_43037647
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 15:33 schreef Innisdemon het volgende:
Het hele levensloopverhaal is een grote mislukking. Spaarloon heeft nog steeds de overhand en terecht. Daaruit kun je tenminste het gehele bedrag meteen opnemen.

Bij Levensloop ben je ook nog overgelaten aan de grillen van je werkgever, zoals zavygo ook al aangeeft.
Nou ja, "een grote mislukking"? Ik doe dan wel mee met de Levensloopregeling, ik ben er niet kapot van, maar dat Spaarloon-gebeuren...
- maximaal 613 euro per jaar (WOO HOOOOOOO!)
- pas opnemen na 4 jaar

Zo heel gruwelijk geweldig vind ik Spaarloon ook niet.
pi_43043038
quote:
Op zondag 29 oktober 2006 15:37 schreef zavygo het volgende:

[..]

Nou ja, "een grote mislukking"? Ik doe dan wel mee met de Levensloopregeling, ik ben er niet kapot van, maar dat Spaarloon-gebeuren...
- maximaal 613 euro per jaar (WOO HOOOOOOO!)
- pas opnemen na 4 jaar

Zo heel gruwelijk geweldig vind ik Spaarloon ook niet.
Opnemen na 4 jaar? Ow...

Spaarloon is simpeler en vrijblijvender dan de LLR. Het mislukt (let wel: ondanks een kostbare campagne en de vele voordelen voor de werkgever doet maar 7% mee.) en zal echt niet lang meer meegaan.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')