abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42909687
Door 's avonds enig tijdoverschot ben ik mijn kennis programmeren middels zelfstudie weer aan het terug brengen doet het altijd goed bij de baas

Nu doe ik enkele online games en dacht het leuk te vinden om hiervoor eens een prgrammatje te maken, zeg maar om de informatie van mijzelf bij zo'n online game te kunnen managen. Nu heb ik dit netjes kenbaar gemaakt aan de makers van deze game (wilde het netjes houden) maar krijg ineens te horen dat ze hier niet van gediend zijn en dat ik er onmiddelijk mee moet stoppen... (eigenlijk met als reden en ik citeer: "omdat we de optie willen open laten om dat in de toekomst zelf te doen ")(ik lees als: " goed plan, kappen nou, gaan we lekker zelf doen")

Nu weet ik dat de makers van dergelijke games over het algemeen wel de rechten hebben op logo's e.d. in de game maar in hoeverre kunnen ze je verbieden een programmatje te schrijven waarin informatie van een openbare sitt kan worden opgeslagen? Volgens hun reactie heeft de beheerder van de game rechten over de gehele game inclusief alle informatie (zeg maar dus ook van mijn speler/team, maar ik heb hier zo mijn twijfels bij). Ik kan me al enigsinds voorstellen dat als ik hier commmercieel een slaatje uit wil slaan dat ze er dan wel iets tegen gaan hebben maar in dit geval is het louter hobby, en probeer ik het als free ware een beetje te verspreiden over internet. Iemand enig idee in hoeverre rechten en copyrights gaan bij zoiets. Dan zouden ze me in principe ook moeten verbieden om ditalles in een simpel excel sheetje bij te houden of alleen al word??

ps. Ik laat de betreffende game even buiten beschouwing omdat er wel een passage over dit onderwerp staat in de regels van de game maar ik vroeg me meer af hoe dit in real life werkt blijft toch gewoon een spelletje dus die kunnen ineens andere regels en wetten haan invoeren dan in het echte leven gelden.
  maandag 23 oktober 2006 @ 08:08:33 #2
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_42909702
Wat je wil mag gewoon niet. Lijkt me duidelijk.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_42909751
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 08:08 schreef Megumi het volgende:
Wat je wil mag gewoon niet. Lijkt me duidelijk.
Beetje kort door de bocht en niet gemotiveerd.

Om eerlijk te zijn; ik weet het antwoord niet...
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 23 oktober 2006 @ 08:22:04 #4
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_42909767
Copyright is er niet voor niks.
Wanneer ze nee zeggen is dat final.
Je kan het toch doen, maar dan heb je kans dat je gepakt wordt aangezien je bekend bent bij hun.
Dus mochten ze een programma'tje vinden wat hetzelfde doet als die van jou ben jij als eerste het bokje denk ik zo...
Wat versta jij eigenlijk onder een "openbare" site?
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 23 oktober 2006 @ 08:27:44 #5
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_42909802
In principe is die speldata gegenereerd door het spel en daarmee dus indirect door de makers ervan.

Aan de andere kant heeft een compilerbouwer ook geen rechten over code die met hun software gegenereerd wordt.. lastig
Vampire Romance O+
  maandag 23 oktober 2006 @ 08:39:16 #6
9039 GateWayX
Divide by Zero
pi_42909876
Als de spelmakers zo duidelijk aangeven dat ze willen dat je er niet mee doorgaat kan je beter maar stoppen toch.
De verstandhouding gaat niet meer beter worden, en een goede verstandhouding tussen de spelmakers en de maker van een addon lijkt me wel wenselijk. Misschien is het leuker om je energie te steken in een projectje wat wel goed valt, of maak zelf een spelletje !
pi_42909880
Aan een 'mogelijke ontwikkeling' kun je geen rechten ontlenen. Zo'n softwaremaker heeft wat dat betreft geen poot om op te staan.
Mensen die klagen over de kosten van kennis zouden eens stil moeten staan bij de kosten van domheid.
  maandag 23 oktober 2006 @ 08:41:56 #8
61776 MaddoxX
Like I care :')
pi_42909892
Het mag niet als je dingen van hun gaat gebruiken, maar maak het gewoon en pleur et op internet. Kans dat je bericht van dezelfde mensen krijgt is klein... heel erg klein.
I have no rival, no man can be my equal. ♥
pi_42909933
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 08:39 schreef _-rally-_ het volgende:
Aan een 'mogelijke ontwikkeling' kun je geen rechten ontlenen. Zo'n softwaremaker heeft wat dat betreft geen poot om op te staan.
Maar de ontwikkelaar/eigenaar refereert dan ook naar de informatie (punten, standen e.d.) van de game, misschien dat hij op die informatie een alleen recht kan hebben.

Heel dubbel eigenlijk, want als ik kijk naar andere games waar je bijvoorbeeld standen van matches bij gaat houden (neem een willekeurige FPS) is het volgens mij nooit een probleem.

Ik zou het antwoord ook niet weten eigenlijk.
zoals het potje thuis poept, poept het nergens
_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*_-*-_-*
ACWW NWFC id: 2921-2609-9160 nick: tbone Town: Finetown
Fiets
pi_42910028
Mijn vraag is dus ook gewoon hoe ver een copyright gaat

Als het een spel is waar je zelf een team/leger/etc. moet managen dan sta je naar mijn mening vrij om de data van je team ergens op te kunnen slaan/bij te kunnen houden om op die manier beter te kunnen worden. Dat zou dan dus wel mogen in een excel sheet maar niet in een klein progje dat daar speciaal voor gemaakt wordt... Dan is ook weer de vraag, als ik het maak zonder speciaal naa rhet spel te refereren maar dat het er heel toevallig wel uitermate geschikt voor is ze geen poot hebben om op te staan...

Dat ik geen plaatjes of code mag gaan zitten copieren lijkt me vrij logisch en daar gaat het ook helemaal niet om. De verstand houding is al niet best en dat is niet vanwege dat ze zeggen dat het niet mag maar de manier waarop. Ik had ook al screenshots klaar en die hebben ze kunnen zien, heb dus ook geen zin dat ze straks zelf met precies hetzelfde komen.
  maandag 23 oktober 2006 @ 09:17:48 #11
121707 5112
Iedereens lievelingsgetal
pi_42910210
Ze kunnen je niets maken. Op feiten en statistieken rust geen copyright. Zolang je geen graphics of handelsmerken uit het spel gebruikt, en voor de zekerheid aangeeft dat je programmaatje niets te maken heeft met het originele spel is er niets aan de hand...

Evt. zouden ze het gebruikt van het programma kunnen verbieden in de EULA of zo, maar ik heb geen idee van de rechtsgeldigheid daarvan.
Someone you trust is one of us...
pi_42910494
Deze zaak heeft niets met copyright te maken.
Je kopieert het spel niet.

Voor de rest zou je iets duidelijker kunnen zijn over hoeveel je van originele bestanden gebruik maakt.
Neem bijvoorbeeld de saved-games: Daar hebben ze ook geen (c) op. Die heb jij namelijk gemaakt.
Microsoft heeft ook geen (c) op jouw brieven, en Fok! heeft geen (c) op deze post. Die heb ik namelijk geschreven.

De naam van het spel mag je wel gebruiken (citaatrecht), maar je doet er goed aan om overal overduidelijk te maken dat je geen officiële site bent - en dat je dus van dat citaatrecht gebruik maakt.

Jij mag best een programmaatje maken om stats bij te houden. Jij maakt gewoon je eigen programma als aanvulliing op dat van hen. En dat mag gewoon. En dat mag je ook allemaal publiceren op een website.
En zij mogen daarnaast gewoon hun eigen progje maken dat hetzelfde doet.
Zelf maken mag. Kopieeren mag niet.

Gaat het om een Amerikaans bedrijf? Dan wordt het des te moeilijker voor ze om hier een rechtszaak te voeren. Verder krijg jij bij een eventuele rechtszaak gratisch publiciteit (leuk voor je site) en hebben zij nog steeds geen poot om op te staan.

Jij doet namelijk iets totaal anders dan zij.

En zelfs als zij morgen een progje uitbrengen om stats bij te houden mag jij nog steeds je eigen progje uitbrengen. Nabouwen is niet een kopie maken.
pi_42910837
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 09:39 schreef mgerben het volgende:
Deze zaak heeft niets met copyright te maken.
Je kopieert het spel niet.

Voor de rest zou je iets duidelijker kunnen zijn over hoeveel je van originele bestanden gebruik maakt.
Neem bijvoorbeeld de saved-games.
Het is puur bedoeld als stand-alone program. Er wordt dus geen direct contact gemaakt met de server van het spel, alsook wordt er niet direct data ingelezen van saved games e.d. (die optie ben ik overigens wel aan het bekijken)... Van de originele bestanden wordt dus helemala niks gebruikt.

Aangezien de plaatjes wel onder copyright vallen had ik al bedacht om deze door de gebruiker zelf te laten importeren/inladen middelssave as of print screen, op die manier maak je je als maker niet schuldig aan het gebruiken van copyright images.
pi_42911103
Prima optie.
Dat kopieren van graphics van het originele spel wordt vaker toegepast en er wordt zo te zien niet hard tegen opgetreden. Lijkt me trouwens ook best moeilijk om tegen op te treden, want de gebruiker heeft het spel gewoon legaal gekocht.
Gewoon doen, wat je beschrijft is echt niets mis mee.
pi_42911158
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 10:17 schreef mgerben het volgende:

Dat kopieren van graphics van het originele spel wordt vaker toegepast en er wordt zo te zien niet hard tegen opgetreden. Lijkt me trouwens ook best moeilijk om tegen op te treden, want de gebruiker heeft het spel gewoon legaal gekocht.
Het is dus geen koop spel maar een online game... Kopieren van graphics mag volgens wet wel voor eigen gebruik dus dat moet de gebruiken dan maar ook zelf doen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')