abonnement Unibet Coolblue
pi_42880340
quote:
Iceland begins commercial whaling
By Richard Black
Environment Correspondent, BBC News website

Minke whale hauled aboard ship. Image: AP
Whaling ships have been gearing up for commercial hunting
Iceland has announced it is to resume commercial hunting of whales.

Icelandic ships will take nine fin whales, an endangered species, and 30 minke whales each year.

In a statement, the fisheries ministry said the nation was dependent on living marine resources, and would keep catches within sustainable limits.

Norway is the only other country to hunt commercially; most are bound by a 20-year moratorium. Currently Iceland hunts minkes for "scientific research".



There will be a legal challenge
Guiseppe Raaphorst

Send us your comments
The scientific plan will conclude at the end of the 2007 season, the government said.

The announcement has angered conservation groups and anti-whaling nations, with some talking of a legal challenge.
bron: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/6059564.stm?ls
quote:
IJsland schiet eerste grote walvis
Gepost door Redactie - Bron: ANP
Gepubliceerd: zondag 22 oktober 2006 @ 09:16
BuitenlandsIJslandse walvisvaarders brengen zondag voor het eerst sinds het einde van de jaren '80 weer een grote walvis aan land. Het dier, een twintig meter lange vinvis, werd zaterdag geharpoeneerd, maakte een woordvoerder van de industrie bekend.

Het Noord-Europese land kondigde dinsdag al aan dat het de commerciële walvisvaart hervat, ondanks een ruim twintig jaar internationaal moratorium op de walvisjacht. De regering in Reykjavik heeft toestemming gegeven om tot augustus 2007 nog eens acht vinvissen, een bedreigde dierensoort, en dertig dwergvinvissen te schieten.



Tot nu toe deed alleen Noorwegen aan commerciële walvisvaart. De dieren worden vooral gevangen voor het voedsel. Japan maakt ook jacht op de grote zoogdieren, maar stelt dat ze alleen worden gedood voor de wetenschap.

Milieuorganisaties protesteerden fel tegen het besluit. De Europese Commissie heeft IJsland gevraagd de beslissing te herzien.
bron: http://frontpage.fok.nl/nieuws/69548
pi_42880343
Ik hoop dat ze überhaupt de beslissing willen herzien en dan ook wél de juiste nemen.
Want dat is deze natuurlijk niet .
pi_42880975
Walgelijk inderdaad. Erg jammer dat IJsland weer met de walvisjacht is begonnen. Hopelijk kan de Europese commissie IJsland overtuigen om te stopppen met deze onzin...
Work hard, play harder!
Last.fm
  Moderator zondag 22 oktober 2006 @ 11:49:25 #4
45833 crew  Fogel
pi_42881049
Als de herziening is dat ze de vinvissen (daar zijn er niet zoveel meer van) niet meer vangen, maar alleen nog maar de dwergvinvissen (die zijn er volop), dan is dat prima.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  zondag 22 oktober 2006 @ 11:51:43 #5
123971 Serious_Sven
Our Infinite Struggle
pi_42881089
Het is triest dat die mensen niet inzien dat deze dieren ontzettend belangrijk zijn, vooral omdat het een bedreigd diersoort betreft.
pi_42881361
nog afgezien van dat hat natuurlijk eeuwig zonde zou zijn wanneer deze dieren verdwijnen: Waarvoor zijn deze dieren dan zo ontzettend belangrijk? Dat is bijna net zo'n drogreden dan dat ze nodig zijn voor voedsel..
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
pi_42884080
Tis verschrikkelijk idd
Van NU. nl (ik wilde er net een topic over openen, dus zat nog onder de knop)
quote:
IJsland schiet eerste walvis

Uitgegeven: 22 oktober 2006 06:49
Laatst gewijzigd: 22 oktober 2006 10:19

REYKJAVIK - IJslandse walvisvaarders brengen zondag voor het eerst sinds het einde van de jaren '80 weer een grote walvis aan land. Het dier, een twintig meter lange vinvis, werd zaterdag geharpoeneerd, maakte een woordvoerder van de industrie bekend.

Het Noord-Europese land kondigde dinsdag al aan dat het de commerciële walvisvaart hervat, ondanks een ruim twintig jaar internationaal moratorium op de walvisjacht. De regering in Reykjavik heeft toestemming gegeven om tot augustus 2007 nog eens acht vinvissen, een bedreigde dierensoort, en dertig dwergvinvissen te schieten.


Tot nu toe deed alleen Noorwegen aan commerciële walvisvaart. De dieren worden vooral gevangen voor het voedsel. Japan maakt ook jacht op de grote zoogdieren, maar stelt dat ze alleen worden gedood voor de wetenschap.

Milieuorganisaties protesteerden fel tegen het besluit. De Europese Commissie heeft IJsland gevraagd de beslissing te herzien.

Vinger

De Australische minister van Milieu Ian Campbell had zondag geen goed woord over voor IJsland. Hij zei dat het land de internationale gemeenschap "de vinger geeft" door weer op walvissen te jagen. "Je vraagt je af hoe IJsland een lid van de wereldgemeenschap kan zijn met een actie als deze", aldus de bewindsman.
Zelfde bericht als op de FP dus
pi_42887883
Ik snap dat mensen boos zijn over de walvisjacht, echter, ik vind het zo ontzettend hypocriet dat wij IJsland nu afschilderen als een gruwelijk land omdat het enkele tientallen walvissen gaat vangen terwijl wij een afschuwelijke bio-industrie hebben waarbij een bijna ontelbaar aantal dieren na een onvoorstelbaar slecht leven word afgemaakt zodat wij een hamburger kunnen eten.
pi_42910310
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 15:30 schreef BabyNuke het volgende:
Ik snap dat mensen boos zijn over de walvisjacht, echter, ik vind het zo ontzettend hypocriet dat wij IJsland nu afschilderen als een gruwelijk land omdat het enkele tientallen walvissen gaat vangen terwijl wij een afschuwelijke bio-industrie hebben waarbij een bijna ontelbaar aantal dieren na een onvoorstelbaar slecht leven word afgemaakt zodat wij een hamburger kunnen eten.
Afschilderen als een gruwelijk land doe ik nu ook weer niet, maar de jacht op walvissen zelf is natuurlijk wel not done.
En volgens mij kun je bij elk negatief ding van een ander land ons land er wel weer bij halen .
Ik vind dat altijd zo kinderachtig, als wij iets doen, mogen we er niet over klagen bij/over een ander.
pi_42925683
quote:
De Australische minister van Milieu Ian Campbell had zondag geen goed woord over voor IJsland. Hij zei dat het land de internationale gemeenschap "de vinger geeft" door weer op walvissen te jagen. "Je vraagt je af hoe IJsland een lid van de wereldgemeenschap kan zijn met een actie als deze", aldus de bewindsman.
En toch vind ik dit een mooi voorbeeld van wel de splinter in andermans oog opmerken maar niet de balk in eigen oog. Australië schaart zich, net als de VS, niet achter het Kyoto-protocol. Over middelvingers gesproken. Ik keur de walvisjacht af, maar die opmerking van notabene een Australische milieuminister is volstrekt misplaatst.
pi_42930366
quote:
Op maandag 23 oktober 2006 09:27 schreef ijsmeis het volgende:
Ik vind dat altijd zo kinderachtig, als wij iets doen, mogen we er niet over klagen bij/over een ander.
Ik vind het niet meer dan redelijk dat je eerst zelf je zaakjes op orde heb voordat je gaat zeuren over een ander. Daarmee keur ik wat IJsland doet niet goed, maar het verbaasd mij gewoon dat IJsland zoveel kritiek krijgt over 39 walvissen. Bijvoorbeeld ook omdat op de Faroe Eilanden, een deel van Denemarken, elk jaar meer dan duizend dolfijnen en kleine walvissen worden gedood op vrij brute wijze - maar daar hoor je dan weer niets over.

http://upload.wikimedia.o(...)26-08-06_%286%29.jpg
http://upload.wikimedia.o(...)26-08-06_%283%29.jpg
http://upload.wikimedia.o(...)2C_faroe_islands.jpg (titel is fout overigens, dit zijn geen "pilot whales")
pi_42934246
quote:
Op woensdag 25 oktober 2006 19:13 schreef BabyNuke het volgende:

[..]

Ik vind het niet meer dan redelijk dat je eerst zelf je zaakjes op orde heb voordat je gaat zeuren over een ander. Daarmee keur ik wat IJsland doet niet goed, maar het verbaasd mij gewoon dat IJsland zoveel kritiek krijgt over 39 walvissen. Bijvoorbeeld ook omdat op de Faroe Eilanden, een deel van Denemarken, elk jaar meer dan duizend dolfijnen en kleine walvissen worden gedood op vrij brute wijze - maar daar hoor je dan weer niets over.

http://upload.wikimedia.o(...)26-08-06_%286%29.jpg
http://upload.wikimedia.o(...)26-08-06_%283%29.jpg
http://upload.wikimedia.o(...)2C_faroe_islands.jpg (titel is fout overigens, dit zijn geen "pilot whales")
Ik denk dat daar ook over geklaagd worden, maar omdat dit nu actueel is, staat IJsland nu gewoon even in het middelpunt.
En dat vind ik maar goed ook.
  Moderator woensdag 25 oktober 2006 @ 21:34:26 #13
45833 crew  Fogel
pi_42935176
Hoe erg is het vangen van enkele walvissen in verhouding tot het overbevissen van de meeste vissoorten in de Noordzee? En waarom lijkt het zo te zijn dat 39 walvissen veel meer betekenen dan de vele duizenden ton vis die teveel gevangen worden (en dat daarmee het hele ecosysteem in de war gooit)?
Ik durf te beweren dat de impact van overbevissing op de lange termijn vele malen groter is dan het verlies een paar walvissen. Moet hierdoor Spanje, Frankrijk, Nederland, etc. aangevallen worden door leger van een land wat het hier niet mee eens is? Moeten deze landen meteen geboicot worden hierdoor? Moet de hele vissersvloot naar de bodem geholpen worden? Nee... blijkbaar niet, vissen zijn niet 'zielig' genoeg om voor in actie te komen.
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 26 oktober 2006 @ 00:52:20 #14
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_42942020
quote:
Op zondag 22 oktober 2006 15:30 schreef BabyNuke het volgende:
Ik snap dat mensen boos zijn over de walvisjacht, echter, ik vind het zo ontzettend hypocriet dat wij IJsland nu afschilderen als een gruwelijk land omdat het enkele tientallen walvissen gaat vangen terwijl wij een afschuwelijke bio-industrie hebben waarbij een bijna ontelbaar aantal dieren na een onvoorstelbaar slecht leven word afgemaakt zodat wij een hamburger kunnen eten.
IJsland moet blij zijn met al dat schoon daar... maar nee hoor ze schieten allerlei dieren daar af en ze laten hun eiland vernietigen.. er zitten daar een stel domkoppen bij..

Even ter verduidelijking.. eco-tourisme levert meer op dan de walvisjacht... en wat betreft het vernietigen van hun eiland: http://www.savingiceland.org/
  Moderator donderdag 26 oktober 2006 @ 21:00:16 #15
45833 crew  Fogel
pi_42965143
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 00:52 schreef TechXP het volgende:

[..]

IJsland moet blij zijn met al dat schoon daar... maar nee hoor ze schieten allerlei dieren daar af en ze laten hun eiland vernietigen.. er zitten daar een stel domkoppen bij..

Even ter verduidelijking.. eco-tourisme levert meer op dan de walvisjacht... en wat betreft het vernietigen van hun eiland: http://www.savingiceland.org/
En die ecotoeristen komen naar Ijsland in vliegtuigen die van aluminium gemaakt zijn.... en juist dat aluminium wordt steeds meer op Ijsland geproduceerd omdat daar energi natuurvriendelijk te verkrijgen is (en daardoor goedkoop is, wat het natuurlijk aantrekkelijk maakt voor onder andere Alcoa en Hydro).
Zie je liever dat de stroom die gebruikt word voor de productie uit een kolencentrale komt?
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 26 oktober 2006 @ 21:34:36 #16
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_42966485
Ik heb het liefst milieuvriendelijke alternatieven.
  Moderator donderdag 26 oktober 2006 @ 22:34:32 #17
45833 crew  Fogel
pi_42968916
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 21:34 schreef TechXP het volgende:
Ik heb het liefst milieuvriendelijke alternatieven.
Maar je bent tegen het bouwen van die milieuvriendelijke alternatieven omdat dit ten koste gaat van de natuur?


Ik gok trouwens dat de heisa rond de walvisvangst binnen 2 a 3 weken weer voorbij is
I'm surrounded by morons!
TRV plannen/geboekt 2024:Nederland, UK, Nederland, Denemarken, UK, Nederland, Nederland
TRV 2023: Bangkok, Los Angeles, Nederland/Belgie, Denemarken, Noord-Noorwegen, Londen, Thailand, Nederland, Gdansk, Nederland, Japan
TRV 2022: Los Angeles, New York, Nederland, Los Angeles, Nederland/Duitsland/Belgie, Noord-Noorwegen, Nederland, UK
  donderdag 26 oktober 2006 @ 23:28:34 #18
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_42970663
quote:
Op donderdag 26 oktober 2006 22:34 schreef Fogel het volgende:
Maar je bent tegen het bouwen van die milieuvriendelijke alternatieven omdat dit ten koste gaat van de natuur?
De vraag is of het milieuvriendelijk is... nee dus, want als je enorm veel natuur vernietigd dan is dat gewoon niet acceptabel. IJsland is een mooi land. Ik ben er nog nooit geweest (nog wel op de planning.. en nee niet met vliegtuig ), maar ik heb vele foto's gezien.
Ze gaan daar nu een of andere dam bouwen, wat zal beteken dat er veel verloren gaat. Een bedrijf dat er bij betrokken is staat nou niet bepaalds bekend als een bedrijf wat goede zorg voor natuur heeft.

Zie de site voor veel info erover. Er zijn nog wel veel meer alternatieven.
pi_42976735
Persbericht van de SP:
quote:
SP-Kamerlid Krista van Velzen roept op tot een toerismeboycot van IJsland om zo een einde aan de illegale walvisjacht af te dwingen. 'De walvisjacht is wereldwijd verboden en levert veel minder geld op dan het toerisme,' verklaart Van Velzen. 'We hebben als gewone burgers daarom een goed drukmiddel om de slacht van deze beschermde dieren een halt toe te roepen.'

Van Velzen: 'Waarom IJsland, dat het vooral moet hebben van de inkomsten van toerisme, bereid is om haar imago te grabbel te gooien is mij een raadsel. Meer dan driehonderdduizend mensen reizen jaarlijks naar IJsland om walvissen te bekijken of te genieten van het prachtige landschap. Dit levert de IJslandse bevolking zo'n 25 miljoen euro per jaar op. Dat staat in schril contrast met de 4 miljoen euro per jaar die te verdienen is met het doden van walvissen. De IJslandse regering moet onder ogen zien dat de echte winst te halen is uit duurzaam toerisme. Zolang ze die keuze niet maken kunnen we het toerisme in IJsland beter boycotten. Ik denk dat ze dan snel van hun dwaalspoor terugkeren.'

Vorig jaar steunde minister Veerman (Landbouw) een poging om het verbod op de walvisjacht op te heffen en gecontroleerde walvisjacht toe te gaan staan, als een soort poldercompromis. Van Velzen: 'Veerman heeft eigenlijk groen licht gegeven voor de walvisjacht en daar geven landen nu dus gehoor aan. De internationale gemeenschap moet niets cadeau doen aan landen die bedreigde dieren willen bejagen maar de poot stijf houden.'

Veerman zou volgens Van Velzen de ambassadeur van IJsland op het matje moeten roepen en hem duidelijk maken dat de heropening van de walvisjacht totaal ongewenst is. Ze roept mensen op om via de SP-website een protestmail te sturen aan de IJslandse minister van Visserij Einar Kristinn Guöfinnsson. Ook kan er een bericht worden gestuurd aan minister Veerman om duidelijk te maken dat hij niet opnieuw moet gaan lopen 'polderen' met het lot van de walvissen.
pi_42976745
En nog een nieuwsbericht:
quote:
Nederland leidt verzet tegen walvisjacht IJsland

DEN HAAG - Een grote groep landen is woedend over het besluit van IJsland om de walvisjacht te hervatten. Maandag overhandigt de ambassadeur van Groot-Brittannië in Reykjavik een brandbrief aan de regering van IJsland, namens een twintigtal landen. Nederland heeft het initiatief genomen tot het diplomatieke offensief.

Dat heeft minister Cees Veerman van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit donderdag bekendgemaakt tijdens een debat in de Tweede Kamer. Behalve Nederland doen een groot aantal Europese landen en landen als de Verenigde Staten, Argentinië, Brazilië, Israël, Nieuw-Zeeland en Australië een dringende oproep aan IJsland om direct te stoppen met de jacht en zich weer te houden aan internationale afspraken.

IJslandse walvisvaarders brachten zondag voor het eerst sinds het einde van de jaren ‘80 een twintig meter lange vinvis aan land. Van de regering in Reykjavik mogen de walvisvaarders tot augustus 2007 nog eens acht vinvissen en dertig dwergvinvissen vangen.

Tot nu toe deed alleen Noorwegen aan commerciële walvisvaart. De dieren worden vooral gevangen voor het voedsel. Japan jaagt ook op de grote zoogdieren, maar verklaart dat ze alleen worden gedood voor de wetenschap.

Veerman had donderdag geen goed woord over voor het besluit van IJsland. ‘Wat IJsland doet, is verkeerd en dom’, aldus Veerman. ‘Deze zoogdieren zijn zo mooi. Het is prachtig om ze in de natuur te kunnen waarnemen. Ik kan er met m'n verstand niet bij dat je je imago zo bezoedelt als IJsland nu doet’.

Veerman ziet niets in de suggestie van enkele partijen om te stoppen met deelname aan internationale overleggen over walvissen. ‘Het gaat de verkeerde kant op, maar we moeten blijven praten. Noorwegen en Japan doen het al langer en daar hebben we de afgelopen jaren al veel tegen gedaan. We moeten blijven strijden en zeggen: ‘Kijk nou wat er hier verkeerd gaat’', vindt de minister.
pi_42976756
quote:
We moeten blijven strijden en zeggen: ‘Kijk nou wat er hier verkeerd gaat’', vindt de minister.
Ik snap niet dat ie niet inziet dat het blijkbaar geen nut heeft?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 27 oktober 2006 @ 09:26:52 #22
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_42976807
Ik weiger op vakantie te gaan naar een land wat onnodig dit soort dingen doen...
Zelfde reden dat ik weiger om bv naar canada te gaan vanwege de zeehondjes....
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:16:26 #23
24399 TechXP
www.biteback.be
pi_42977755
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 09:26 schreef Netsplitter het volgende:
Ik weiger op vakantie te gaan naar een land wat onnodig dit soort dingen doen...
Zelfde reden dat ik weiger om bv naar canada te gaan vanwege de zeehondjes....
Naar welke landen ga je dan wel?
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 vrijdag 27 oktober 2006 @ 10:19:16 #24
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_42977797
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:16 schreef TechXP het volgende:

[..]

Naar welke landen ga je dan wel?
Er zijn nog genoeg landen over waar ik nog niks over gehoord heb...
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_42977808
quote:
Op vrijdag 27 oktober 2006 10:19 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Er zijn nog genoeg landen over waar ik nog niks over gehoord heb...
Zoals.. ?

Ik ben gewoon benieuwd.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')