yep, en de motor is beter onder controle te houden bij langzame manouvres (zoals straatje keren)quote:Op woensdag 18 oktober 2006 16:04 schreef TR08 het volgende:
Ok dus met name de "felheid" bij het kantelen wordt beter en dat is fijn. Hij voelt dus als het ware lichter dan
Om het uit te leggen misschien. Maar om het voordeel van een laag zwaartepunt te zien, zul je het zelf mee moeten maken.quote:Op maandag 23 oktober 2006 21:45 schreef Wojworshebn het volgende:
Dit is een heel ingewikkelde materie.
Wauw heb jij een frame met telemetrie? Denk dat je geometrie bedoeltquote:Op woensdag 25 oktober 2006 23:14 schreef Wojworshebn het volgende:
Maar dit alles is natuurlijk veel te kort door de bocht.
Het centrale massa punt kan natuurlijk hoger of lager liggen, maar ook meer naar voren of naar achteren. Waardoor de telemetrie van het frame een belangrijke rol speelt. De hoek van de voorvork en daarbij ook de naloop en massa van de afgeveerde elementen hebben hierop grote invloed.
Dat klopt inderdaad, maar dat zijn voor mij voorlopig ondergeschikte effecten. De vering maak ik wel iets stugger dan de standaard veer die bij de achterbrug zit die ik wil kopen.quote:Daarbij is de lengte van je achtervork en invering tijdens accelleratie invloedgevend.
En dan hebben we het nog nieteens over de reactie krachten van het motorblok en de stand van de cilinders. Er zijn opstellingen van de cilinders waardoor de massatraagheid van de zuigers de motor opzij duwen.
Wat misschien wel even belangrijk is voor de "wegligging en controle" is de hoek van de voorvork.quote:Op woensdag 18 oktober 2006 14:19 schreef TR08 het volgende:
Dus vandaar mijn vraag:
Hoe belangrijk is de hoogte van het zwaartepunt voor wegligging en controle van een motorfiets? Is lager echt prettiger? Of is hoog ergens ook wel fijn?
Whehe, uiteraard.quote:Op donderdag 26 oktober 2006 08:19 schreef TR08 het volgende:
[..]
Wauw heb jij een frame met telemetrie? Denk dat je geometrie bedoelt
[..]
Klopt, maar het komt wel overeen met deze ervaring:quote:Op donderdag 26 oktober 2006 12:00 schreef TR08 het volgende:
Ik ken het effect, ben zelf bijna ir in de werktuigbouw (nog 2 maanden ) maar wat formules zeggen is soms iets anders dan wat het gevoel zegt.
én met mijn ervaring dat bochten sturen op de fiets lastiger is als er iemand achterop zitquote:Op woensdag 25 oktober 2006 11:02 schreef Leipo666 het volgende:
ikzelf rij een suzuki DL650 met een hoog zwaartepunt door de hoog geplaatste benzinetank
ook heb ik weleens op een BMW F650GS gereden welke kwa totaalgewicht praktisch gelijk is maar deze heeft de benzinetank onder het zadel (dus veel lager).
de BMW voelt vele malen lichter aan als je erop rijdt, maar ook als je stilstaat is deze veel makelijker overeind te houden
klopt, maar dat is ook (gedeeltelijk) te verklaren dat de vering door het hogere gewicht ook anders reageertquote:Op donderdag 26 oktober 2006 20:19 schreef mcDavid het volgende:
én met mijn ervaring dat bochten sturen op de fiets lastiger is als er iemand achterop zit
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |