abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_42733762
Gisteren is op een school in Voorburg een lijst van 50 onderwerpen gepresenteerd die de geschiedenis van Nederland kort samenvatten. De onderwerpen van deze lijst zou iedereen eigenlijk moeten kennen. Het is niet de bedoeling een lijst te maken van de 50 hoogtepunten en ook betekent het natuurlijk niet dat er bij geschiedenis niet meer behandeld mag worden dan deze 50 onderwerpen. Welke 50 onderwerpen? Deze:

3000 BC: de Hunebedden
47- ca. 400: De Romeinse Limes
658 - 739: Wilibrord
742 - 814: Karel de Grote
ca. 1100: Hebban olla vogala
1254 - 1296: Floris V
1356 - ca. 1450: Hanzesteden
ca. 1450: Boekdrukkunst
1466? - 1536: Erasmus
1500 - 1558: Karel V
1566: De Beeldenstorm
1533 - 1584: Willem van Oranje
1588 - 1795: De Republiek
1602 - 1799: De Verenigde Oostindische Compagnie
1612: De Beemster
1616 - 1632: De Grachtengordel
1583 - 1645: Hugo de Groot
1637: De Statenbijbel
1606? - 1669: Rembrandt
1662: De Atlas Major van Blaeu
1607 - 1676: Michiel de Ruyter
1632 - 1677: Spinoza
ca 1637 - 1863: Slavernij
17e & 18e eeuw: Buitenhuizen
1744 - 1828: Eise Eisinga
1780 - 1795: De Patriotten
1769 - 1821: Napoleon Bonaparte
1772 - 1843: Koning Willem I
1839: De Eerste Spoorlijn
1848: De Grondwet
1860: Max Havelaar
19e eeuw: Verzet tegen Kinderarbeid
1853 - 1890: Vincent van Gogh
1854 - 1924: Aletta Jacobs
1914 - 1918: De Eerste Wereldoorlog
1917 - 1931: De Stijl
1929 - 1940: De Crisisjaren
1940 - 1945: De Tweede Wereldoorlog
1929 - 1945: Anne Frank
1945 - 1949: Indonesië
1886 - 1988: Willem Drees
1 Februari 1953: De Watersnood
vanaf 1948: De Televisie
vanaf ca. 1880: De Haven van Rotterdam
1911 - 1995: Annie M.G. Schmidt
vanaf 1945: Suriname & De Nederlandse Antillen
1995: Srebenica
vanaf 1945: Veelkleurig Nederland
1959 - 2030?: De Gasbel
Vanaf 1945: Nederland en Europa

De uitleg van de onderwerpen is te vinden op deze pagina www.entoen.nu. Op deze site kun je een reactie plaatsen bij de onderwerpen maar je kunt natuurlijk ook hier discussiëren!

P.S. Ik was wel verrast dat er nog geen eens een onderwerp over was...
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:14:48 #2
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42733897
Ik vind dat er echt heel wat aan te merken valt op deze canon.. vraag me af hoe dit in de praktijk zal worden ingevuld
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:25:57 #3
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_42734127
Wat heeft de eerste wereld oorlog met de geschiedenis van naderland te maken? Ik ben het er mee eens dat iedereen er over moet weten maar.... er is iets van 1 dooie aan onze kant gevallen ofzo? Het was echt zo'n broodjessmerende beren verhaal.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:29:54 #4
111339 whitef0x
toch nie zo blond als gedacht
pi_42734225
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:25 schreef SpecialK het volgende:
Wat heeft de eerste wereld oorlog met de geschiedenis van naderland te maken? Ik ben het met je eens dat iedereen er over moet weten maar.... er is iets van 1 dooie aan onze kant gevallen ofzo? En voor de rest hebben we het eigenlijk maar aan ons voorbij laten gaan.
Het is niet dat er 1 dode is gevallen. Nederland was Neutraal wat toen de politieke bewindvoering was.
While we live according to race, colour or creed
While we rule by blind madness and pure greed
Our lives dictated by tradition, superstition, false religion
Through the eons, and on and on
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:35:17 #5
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_42734364
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:29 schreef whitef0x het volgende:

[..]

Het is niet dat er 1 dode is gevallen. Nederland was Neutraal wat toen de politieke bewindvoering was.
Dus? Wij waren ook neutraal tijdens duizenden andere oorlogen die gevoerd zijn. Die ook maar in die lijst proppen? De 1e wereld oorlog is niet echt relevant geweest voor nederland. Ookal was het de de gebeurtenis die de weg vrijmaakte voor een 2e oorlog hoef je niets over de 1e wereldoorlog te weten om nederland te begrijpen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:44:42 #6
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42734622
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus? Wij waren ook neutraal tijdens duizenden andere oorlogen die gevoerd zijn. Die ook maar in die lijst proppen? De 1e wereld oorlog is niet echt relevant geweest voor nederland. Ookal was het de de gebeurtenis die de weg vrijmaakte voor een 2e oorlog hoef je niets over de 1e wereldoorlog te weten om nederland te begrijpen.
WOI heeft ook op Nederland een grote invloed gehad, ook al was het Koninkrijk niet betrokken bij gevechtshandelingen
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_42734718
quote:
vanaf 1945: Veelkleurig Nederland
bweuk ...

De politiek correcte linnen-tasjes-geur dampt er vanaf.
pi_42734942
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:48 schreef Puzzelaar het volgende:

[..]

bweuk ...

De politiek correcte linnen-tasjes-geur dampt er vanaf.
Ja, dat dacht ik ook al... En Srebenica valt ook onder dat politiek correcte: "De mensen moeten niet denken dat we het weg willen moffelen hoor. We moeten streng zijn voor onszelf". Maar wat is de invloed geweest van Srebenica op de nederlandse geschiedenis geweest? Zoals al bij een reactie op de site zelf staat: Srebenica hoort bij de canon van de Balkan, niet bij die van Nederland.
pi_42735127
Ik ben tegen:
Blaeu
buitenhuizen
eise eisinga
de televisie
srebrenica
veelkleurig nederland

Vooral die laatste 2 moeten opzouten
pi_42735184
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 11:05 schreef MarkPeterse het volgende:
Ik ben tegen:
Blaeu
buitenhuizen
eise eisinga
de televisie
srebrenica
veelkleurig nederland

Vooral die laatste 2 moeten opzouten
En Annie MG Schmidt.
pi_42735796
Maaaaaaar, dan is natuurlijk de vraag: wat zetten we er dan in?

Ik ben zelf wel voor de 'geloofstolerantie' van de 16e en 17e eeuw, maar dat komt misschien ook omdat ik er momenteel colleges over volg. Maar het was wel vrij wonderlijk voor die tijd dat meerdere religies in 'vreedzame coëxistentie' naast elkaar leefden.

En omdat het accent nou eenmaal op de afgelopen halve eeuw zal liggen: Misschien nog iets van de protestbewegingen in de jaren '60?
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 12:00:21 #12
100297 teamlead
Nu met Napoleon complex
pi_42736455
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 11:34 schreef captain.lefteye het volgende:
Maaaaaaar, dan is natuurlijk de vraag: wat zetten we er dan in?

Ik ben zelf wel voor de 'geloofstolerantie' van de 16e en 17e eeuw, maar dat komt misschien ook omdat ik er momenteel colleges over volg. Maar het was wel vrij wonderlijk voor die tijd dat meerdere religies in 'vreedzame coëxistentie' naast elkaar leefden.

En omdat het accent nou eenmaal op de afgelopen halve eeuw zal liggen: Misschien nog iets van de protestbewegingen in de jaren '60?
bijvoorbeeld ja..
If you wish to be a success in the world, promise everything, deliver nothing.
Nothing is more difficult, and therefore more precious, than to be able to decide.
Victory belongs to the most persevering
pi_42736711
De poster die ze lieten zien viel me zwaar tegen wbt de stijl en de lay-out..
Je kunt altijd verzinnen van dit item hoort er bij en dat ook ...voordat je het weet heb je er al 100 en is het weer te ingewikkeld.
Het belangrijkste is dat de poster interesse voor geschiedenis opwekt.

Ik had de tekenstijl en layout van de serie van Nul tot Nu in gedachten
pi_42736712
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 11:34 schreef captain.lefteye het volgende:

Ik ben zelf wel voor de 'geloofstolerantie' van de 16e en 17e eeuw, maar dat komt misschien ook omdat ik er momenteel colleges over volg. Maar het was wel vrij wonderlijk voor die tijd dat meerdere religies in 'vreedzame coëxistentie' naast elkaar leefden.
Dat kan volgens mij deels onder Hugo de Groot vallen, deels onder Spinoza (essentieel voor de nederlandse 'tolerantie' ) en deels onder de Statenbijbel (het geloof als 'moderne staatsreligie', een vand e eerste moderne staten die geloof zo benaderde).
het is natuurlijk ook een kwestie van invulling...

maar ik ben ook van mening dat de Remonstrantse twisten en de staatsgreep van Maurits er eigenlijk wel in behoren, met eventueel een link naar de vervolgens in Europa woedende dertigjarige oorlog..
Zoals het er nu voorstaat is van de tachtigjarige oorlog eigenlijk vooral ehet eerste deel, de volksopstand gedekt, onder het thema 'willem van Oranje', 'Beeldenstorm' en het nogal breed abstracte 'De Republiek' (wat volgens mij ietwat een versimpeling is van de hele opstand en ook geen recht doet aan het idee dat het deel van de 80-jarige oorlog, nl. van 1621 tot 1648 de bevrijding van de Nederlandse Provincieen, deels natuurlijk omdat de Habsburgers met de dertigjarige oorlog al de handen vol hadden, een compleet andere 'oorlog' was dan de volksopstand van 1568 tot 1588 of evt 1609)..

Toch denk ik dat het goed is de geschiedenis op een redelijk algemene en overzichtelijke manier in 'blokken' of deelonderwerpen in te delen, en dat iedere kritiek wel al te makkelijk is (soms mensen die uit een soort van politieke ideologie bij voorbaat geen onderweren willen bespreken... het is des te belangrijker dat de multiculturele samenleving wél deel wordt van het geschiedenis-onderwijs... of willen die mensen liever dat daarover wéér gezwegen moet worden en niet hardop gepraat ... Natuurlijk wel inclusief de kritiekene erop, de nadelen ervan en de keerzijde)
pi_42736811
De canon is volgens mij gewoon een poging van een clubje wat met hun kop in beeld wil komen.
Audaces fortuna juvat
pi_42736855
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 12:13 schreef Colnago het volgende:
De canon is volgens mij gewoon een poging van een clubje wat met hun kop in beeld wil komen.
Het kabinet dus....want die heeft die commissie ingesteld.
pi_42737174
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 12:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Het kabinet dus....want die heeft die commissie ingesteld.
En als ik Maarten van Rossum mag geloven is dat kabinet er nu juist verantwoordelijk voor (en hun voorgangers) dat geschiedenislessen zeer beneden peil zijn.
Inplaats dat de politiek zich daar eens in zou verdiepen gaan ze weer nieuwe clubjes in het leven roepen en dan maar klagen dat de bureaucratie toeneemt en dat de ene niet weet wat de andere doet.
Nogmaals,
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 12:29:17 #18
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_42737207
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:44 schreef teamlead het volgende:

[..]

WOI heeft ook op Nederland een grote invloed gehad, ook al was het Koninkrijk niet betrokken bij gevechtshandelingen
Beargumenteer dat eens voor de gein dan.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_42737668
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 12:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Beargumenteer dat eens voor de gein dan.
Je zou kunnen denken aan meer vrijheid voor vrouwen omdat in de ons omringende landen grote behoefte was aan arbeidskrachten na de massaslachting onder het mannenvolk, en wat om ons heen veranderde had ook z'n gevolgen in ons land.
Vrouwen gingen ook roken, broeken dragen en ongeëscorteerd naar cafe's en bioskopen en ze hadden zelfs kort haar en dit alles was enkele jaren ervoor onmogelijk.
Je kunt ook denken aan het einde van de koloniën en de economische neergang ten gevolge van WO1.
Rusland was namelijk ingestort en Duitsland bijna ook en Groot-Brittanie stond na WO1 dik in het krijt bij de USA terwijl Groot-Brittanie voor WO1 de leidende koloniale grootmacht in de wereld was.
Dat Nederland hier ook de gevolgen van zou ondervinden is daarom niet vreemd denk ik.
Audaces fortuna juvat
  FOK!fotograaf dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:52:35 #20
73911 ultra_ivo
pi_42746096
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 12:29 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Beargumenteer dat eens voor de gein dan.
Het zuiden van Nederland werd pas echt Nederlands ten tijde van de 1e Wereldoorlog, toen was met name Limburg afgesneden van de buurgebieden waar het altijd economisch en cultureel op gericht was. Is dus van belangrijke invloed geweest op de eenwording van Nederland. niet dat ik de illusie heb dat deze uitleg in de canon zal staan
  FOK!fotograaf dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:54:09 #21
73911 ultra_ivo
pi_42746120
Een absolute misser is het niet behandelen van de Belgische opstand. Toch het moment dat de definitieve vorm van Nederland bepaald werd.
Srebrenica als thema an sich hoeft er wat mij betreft niet in, wel de heroriëntatie van de defensiepolitiek van koude-oorlog naar vredesmissie's. Srebrenica is daar een belangrijk onderdeel van.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:00:41 #22
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42746270
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef captain.lefteye het volgende:
P.S. Ik was wel verrast dat er nog geen eens een onderwerp over was...
@ POL Wel Drees, geen Fortuyn op geschiedenislijst

ik vind het een lijst behoorlijk ingegeven door politiek correctdenken.
Sommige zaken vraag ik me af wat ze op de lijst doen;
Annie MG Schmidt, Screbrenicia, Gasbel, Drees
Andere zaken mis ik;
Johan Cruijff Fortuyn, 9/11+nasleep,
80 jarige oorlog, voor de Romeien enkel de hunnebedden?
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
  FOK!fotograaf dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:24:29 #23
73911 ultra_ivo
pi_42746873
De hele lijst is erg randstedelijk gericht, maar ja, het is ook 'vaderlandse' geschiedenis, lees Randstad-Holland geschiedenis. Waarom wel Willibrord en niet Servatius, de eerste bischop in een stad die nu in Nederland ligt? Waarom wel Hebben olla Vogala en niet Henric van Veldeke. Waarom wel de Romeinse Limes en niet de eerste Romeinse stedenstichtingen? En zo kan ik nog wel even doorgaan.
pi_42747362
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 18:00 schreef Napalm het volgende:


Ik vind het een lijst behoorlijk ingegeven door politiek correctdenken.
Ze stellen de zaken in ieder geval niet beter voor dan dat het was en dat valt me reuze me.
In het stuk wat over Michiel de Ruyter gaat kun je het volgende lezen,

"De bestuurders van de kustprovincies presenteerden de Republiek ondertussen als een vredelievende zee- en handelsnatie die slechts met de grootste tegenzin oorlogen voerde om haar economische belangen te beschermen. In dit zelfbeeld waren vlootvoogden en zeelieden de grote helden. Zij werden bezongen in liedjes, hun levens en daden werden beschreven in populaire geschiedenisboekjes en de belangrijkste zeeslagen werden vastgelegd in schilderijen en prenten. Vlootvoogden die sneuvelden in de strijd konden rekenen op een monumentaal praalgraf."

Het grappige is dat de huidige bestuurders hetzelfde doen met hun "vredelievende" reisjes naar Irak en Afghanistan.
Audaces fortuna juvat
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:50:37 #25
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_42747643
Ik mis persoonlijk de Verzuiling behoorlijk. De opdeling van de Nederlandse maatschappij langs religieuze lijnen. Dat is van veel grotere invloed geweest op Nederland in deze eeuw dan bijvoorbeeld de val van Srebrenica. De gevolgen van de verzuiling zijn nu nog steeds in een groot aantal aspecten van de maatschappij te merken, onder meer het onderwijs en het verenigingsleven.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_42757211
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 17:54 schreef ultra_ivo het volgende:
Een absolute misser is het niet behandelen van de Belgische opstand. Toch het moment dat de definitieve vorm van Nederland bepaald werd.
Ach een opstand met een bijbehorende veldtocht van 10 dagen door een gebied dat slechts sinds 15(?) jaar weer bij Nederland was gevoegd vind ik nou ook weer niet zo belangrijk, mensen voelden toen al aan dat het eigenlijk een beetje een onmogelijke opgave was om tot een eenheid te komen.

Ach ik vind het op zich wel een leuk lijstje, tuurlijk mis ik nog enorm veel dingen maar voor een gemmidelde nederlander geeft het een leuke globale kijk op enkele hoogtepunten van de vaderlandse geschiedenis

De maker zelf vinden discussie over de canon ook erg wenselijk, ze zien het ook niet als een statische lijst las ik
  FOK!fotograaf dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:29:45 #27
73911 ultra_ivo
pi_42757370
Het betrof wel de, tenminste aan de groene tafel door de grootmachten, de demarcatie van de zuidgrens van Nederland.
Maar het blijft een erg randstedelijke lijst.
pi_42757756
Helemaal niets over Limburg, een van de provincies met de rijkste geschiedenis van Nederland
  woensdag 18 oktober 2006 @ 07:47:41 #29
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42762172
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 23:41 schreef _The_General_ het volgende:
Helemaal niets over Limburg, een van de provincies met de rijkste geschiedenis van Nederland
Zoals?
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_42762273
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 07:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zoals?
De uitvinding van de vlaai.
pi_42767218
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 07:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zoals?
Oudste Neanderthaler resten van Nederland gevonden,
Grootste Heksenvervolging van Europa,
Oudste stad van Nederland,
De mijnsluiting, meest grote banenverlies van Nederland,
Verdrag van Maastricht, grondslag voor Europa,
Niets over Mosa Trajectum in het stuk over de Romeinen,
Niets over bouwmeester Pierre Cuypers,
Niets over de vele wegen door de troepen van Napoleon gemaakt in de Franse tijd, niets over het departement Nedermaas,
Niets over de bokkenrijders,
De Boerenkrijg,
Verdrag van Meerssen
Slag bij Woeringen
Slag bij Lafelt
Niets over het Frankische Rijk, het Heilige Roomse Rijk, Niets over de Hertogdommen en Prinsdommen,
Niets over de Spaanse overheersing van Limburg, de Oostenrijkse en de Pruissische bezetting,
Niets over de rol van Limburg in de Belgische opstand,
Niets over het heftige verzet in Limburg tijdens WOII,
Niets over het Rijke Roomse Leven.
Niets over de Duitse bond,
De Slag op de Mokerheide.
Fossa Eugeniana
Niets over het verdrag van Venlo, dat bepaalde feitelijk de nieuwe indeling van de Nederlanden: de Zeventien Provinciën der Nederlanden,

En zo kunnen we nog wel uren doorgaan, nergens zoveel geschiedenis als in Limburg
pi_42768865
Bij Paul&Witteman had een man het erover dat er voor elke regio extra mensen/gebeurtenissen opkomen die belangrijk/bekend zijn in dat gebied.
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 15:09:12 #33
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_42772164
Het Rampjaar 1672. Anders was de rol van de Oranjes wellicht al eeuwen uitgespeeld geweest in de Nederlandse geschiedenis.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_42774386
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 07:47 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]

Zoals?
De rol van het Prinsbisdom Luik. Toch niet de minste staat in het Europa van die tijd, had ook bezittingen binnen huidig Nederlands grondgebied.
  woensdag 18 oktober 2006 @ 16:27:00 #35
52164 pfaf
pfief, pfaf, pfoef!
pi_42774704
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 18:50 schreef Dwersdriever het volgende:
Ik mis persoonlijk de Verzuiling behoorlijk. De opdeling van de Nederlandse maatschappij langs religieuze lijnen. Dat is van veel grotere invloed geweest op Nederland in deze eeuw dan bijvoorbeeld de val van Srebrenica. De gevolgen van de verzuiling zijn nu nog steeds in een groot aantal aspecten van de maatschappij te merken, onder meer het onderwijs en het verenigingsleven.
Dat is inderdaad een goede.
pi_42791962
Ik mis de industriële revolutie, de ellende in de fabrieken, opkomst van de arbeidersbeweging..Is die Nederland voorbij gegaan? Bah.. rechtse club die canonheren
Achter het venster van de kinderarbeid..had men best een halve pagina daar op in kunnen gaan..
  donderdag 19 oktober 2006 @ 08:06:46 #37
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42795574
quote:
Op woensdag 18 oktober 2006 12:22 schreef _The_General_ het volgende:

[..]

Oudste Neanderthaler resten van Nederland gevonden
Spannend. Gaan we ook Drente opnemen, omdat de boot van Pesse de oudste boot ter wereld is?
quote:
Grootste Heksenvervolging van Europa
Lijkt me sterk
quote:
Oudste stad van Nederland
Nee, dat is Dordrecht. Maastricht was een grenspost. Dordrecht heeft als eerste stadsrechten gekregen.
quote:
De mijnsluiting, meest grote banenverlies van Nederland,
Invloed op de geschiedenis: Ongeveer 0,0000000007%
quote:
Verdrag van Maastricht, grondslag voor Europa
Klets. De grondslag voor Europa ligt in de EGKS. Maastricht was een stap op weg naar de definitieve vorming.
quote:
Niets over Mosa Trajectum in het stuk over de Romeinen
Wat wil je dan? Dat ze elke scheet van de Romeinen opnemen? Zo belangrijk was Mosa Trajectum niet. Het lag gunstig aan een oversteekplaats van de Maas en dat was het. De belangrijkste stad in Nederland was Noviomagus.
quote:
Niets over bouwmeester Pierre Cuypers
En waarom zou die er wel in moeten, dan?
quote:
Niets over de vele wegen door de troepen van Napoleon gemaakt in de Franse tijd
Dat deden ze in heel Europa en in heel Nederland. Niet typisch Limburgs, dus.
quote:
niets over het departement Nedermaas,
Schandalig, inderdaad. Ook niks trouwens over het departement Habbekutteveen, Schuddebuikedorp en vele, vele andere.
quote:
Niets over de bokkenrijders
Een regionale boevenbende? Zullen we dan ook de bende van De Hakkelaar gaan opnemen? Die had denk ik wel iets meer invloed.
quote:
De Boerenkrijg,
Verdrag van Meerssen
Slag bij Woeringen
Slag bij Lafelt
Allemaal redelijk marginale gebeurtenissen in het grotere geheel.
quote:
Niets over het Frankische Rijk, het Heilige Roomse Rijk, Niets over de Hertogdommen en Prinsdommen,
Niets over de Spaanse overheersing van Limburg, de Oostenrijkse en de Pruissische bezetting,
Er wordt genoeg over die zaken gezegd voor Nederland in het algemeen. Wil je dan elke provincie apart genoemd?
quote:
Niets over het heftige verzet in Limburg tijdens WOII,
Dat kan gezegd worden voor meer provincies.
quote:
Niets over het Rijke Roomse Leven.
Niets over de Duitse bond
De Slag op de Mokerheide.
Fossa Eugeniana
Niets over het verdrag van Venlo, dat bepaalde feitelijk de nieuwe indeling van de Nederlanden: de Zeventien Provinciën der Nederlanden,

En zo kunnen we nog wel uren doorgaan, nergens zoveel geschiedenis als in Limburg
Klets. Het is allemaal margespul. Dat een verdrag toevallig in Venlo gesloten wordt, zegt niks over het belang van Limburg voor het geheel. Verdragen kunnen overal gesloten worden. Verdragen gelden voor grotere gebieden. Voor die gebieden is het van belang. Of het nou in Venlo of Schubbekuttestad wordt ondertekend doet hiervoor niets te rzake.

Hetzelfde voor veldslagen. Een veldslag vindt ergens plaats omdat de legers elkaar daar ontmoeten. Er wordt heus niet van te voren overlegd, dat de veldslag toch wel in Limburg moet plaatsvinden, want ja, dat is een belangrijke provincie. De slag op de Mokerhei, om maar wat te noemen, vond toevallig in Limburg plaats omdat de Opstandelingen daar snel een leger konden krijgen om te proberen de Spanjaarden tegen te houden. Dat heeft niks met Limburg te maken, het is puur een radertje in het grote geheel van de 80-jarige oorlog, die voor Nederland als geheel van belang was.
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
  Admin vrijdag 20 oktober 2006 @ 09:33:58 #38
2589 crew  yvonne
On(t)deugend
pi_42828218
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:35 schreef SpecialK het volgende:

[..]

Dus? Wij waren ook neutraal tijdens duizenden andere oorlogen die gevoerd zijn. Die ook maar in die lijst proppen? De 1e wereld oorlog is niet echt relevant geweest voor nederland. Ookal was het de de gebeurtenis die de weg vrijmaakte voor een 2e oorlog hoef je niets over de 1e wereldoorlog te weten om nederland te begrijpen.

Lees je in zeg, we hebben dan niet aan gevechtshandelingen blootgestaan, Godzijdank, maar WO1 was zeker wel van grote invloed op ons land.
Op politiek en diplomatiek gebied is er enorm veel gebeurd, we zaten met enrom veel vluchtelingen, geinterneerden, talloze doden door de blokkades en duikboten oorlog, pure armoede door de blokkades, oproer, aan de ketting geled door engeland en amerika, een dreigende oorlog met belgië ( jaja) ik kan zo nog wel even doorgaan.
Yvonne riep ergens: Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.


Op dinsdag 26 oktober 2021 16:46 schreef Elan het volgende:
Hier sta ik dan weer niet van te kijken Zelfs het virus is bang voor jou.
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 10:04:04 #39
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_42828662
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 09:33 schreef yvonne het volgende:

[..]


Lees je in zeg, we hebben dan niet aan gevechtshandelingen blootgestaan, Godzijdank, maar WO1 was zeker wel van grote invloed op ons land.
Op politiek en diplomatiek gebied is er enorm veel gebeurd, we zaten met enrom veel vluchtelingen, geinterneerden, talloze doden door de blokkades en duikboten oorlog, pure armoede door de blokkades, oproer, aan de ketting geled door engeland en amerika, een dreigende oorlog met belgië ( jaja) ik kan zo nog wel even doorgaan.
Dat het land tijdens de Eerste Wereldoorlog zelf veel invloed onderging van het conflict lijkt me duidelijk. Het is de vraag of de Eerste Wereldoorlog zelf echter zoveel invloed heeft gehad op ons land dat het opname in deze canon rechtvaardigt. Vrijwel alle punten die je opsomt waren tijdgebonden gevolgen, die na de vrede van Versailles alweer snel waren verdwenen en grotendeels vergeten werden.

Je kunt het punt maken dat de Eerste Wereldoorlog een keten van gevolgen in gang zette, die uiteindelijk tot WO II leidde, maar er zijn belangrijkere zaken die vorm hebben gegeven aan onze natie en die een plaats op deze canon verdienen. Ik heb hierboven de voorbeelden verzuiling en rampjaar genoemd. Kortom, de opname van WO I is op zijn minst discutabel.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_42830306
Daarnaast hebben we door de veranderingen in Europa na WOI bijna een revolutie gehad in Nederland!
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 12:08:59 #41
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_42831436
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 11:22 schreef _The_General_ het volgende:
Daarnaast hebben we door de veranderingen in Europa na WOI bijna een revolutie gehad in Nederland!
Volgens mij is de ophef rond Troelstra een beetje overdreven in de geschiedenis. 'Is er een aanzetje gegeven tot' is volgens mij accurater dan 'bijna'.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
  vrijdag 20 oktober 2006 @ 13:18:46 #42
10841 Napalm
Brandbarbaar
pi_42833202
Bonifatius!

Hij mist!
You're a fucking ugly bitch. I want to stab you to death, and then play around with your blood.
pi_42836292
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 13:18 schreef Napalm het volgende:
Bonifatius!

Hij mist!
Ik denk dat die door Willibrord van de lijst is afgedrukt... Allebei zou een beetje dubbel zijn.
  FOK!fotograaf vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:22:40 #44
73911 ultra_ivo
pi_42845629
Vandaag een bericht in Dagblad de Limburger over de canon van Nederland. Staat niet op hun website, ik tik 't dus even over uit de papieren editie.
quote:
Hoogste tijd voor Limburgse canon

Maastricht
Door Caspar Cilllekens

Het is het bekende verhaal, verzucht Peer Boselie. De samenstellers van de canon van de Nederlandse geschiedenis hebben gekozen voor het grootste maatschappelijke draagvlak. En dan kies je volgens de archivaris van de gemeente Sittard-Geleen die ijkpunten uit de geschiedenis die het Nederlandse volkh et best begrijpen kan. En begin je dus bij de hunebedden en niet bij de bandkeramiekers rond Stein en Elsloo, de eerste landbouwers van Nederland.
De maandag gepresenteerde Canon van Nederland sterkt BOselie in zijn opvatting dat er hoognodig ook een canon van Limburg moet komen. Want in de nationale versie komt limburg er maar bekaaid vanaf. Geen aandacht voor de Belvédère-mens rond Maastricht, de oudste bewoner van Nederland. Ook niet voor bisschop Servaas, die eerder dan Willibrordus Nederlanders kerstende. Laat staan voor de mijnsluitingen, eht grootste massa-ontslag uit de Nederlandse geschiedenis.
De Canon van Nederland krijgt medio 2007 een aanvulling, zoals Boselie het noemt. Het limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genotschap (LGOG) komt dan met een canon van de Limburgse geschiedenis. Niet met de canon, maar een canon die aangepast kan worden voor Noord- of Zuid-LImburg.
Een tipje van de sluier willen Henk Boersma, directeur van eht LGOG, bestuurslid Frank Hovens van de kring Maastricht en Peer Boselie al wel lichten. De canon zal minimaal zo'n 25 vensters omvatten. Van de Belvédère-mens via de Slag van Woerringen in 1288 tot de mijnsluitingeni n de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw.
Nee, de Limburgse canon heeft niets met identiteitsbevestiging te maken. Integendeel, zegt Boselie. de canon overschrijdt identiteit door de Limburgse geschiedenis telkens in internationaal perspectief te plaatsen. Als je bijvoorbeeld de dichter Veldeke opneemt, kom je vanzelf ook uit in Hasselt of het Duitse Thüringen.
  FOK!fotograaf vrijdag 20 oktober 2006 @ 20:28:47 #45
73911 ultra_ivo
pi_42845854
quote:
Limburgse canon is pas écht Europees

Limburg is heel lang een speelbal geweest van allerlei mogendheden. Hoeveel vreemde hertogen, koningen en keizers hebben niet langer of korter de dienst uitgemaakt in de streek die nu de huidige provincie Limburg omvat? Dat vraagt als het ware om vergelijkend internationaal perspectief.

De paradox is juist dat de Limburgse canon veel 'EUropeser' eruti zal ziend an zijn grote nationale broer, waar het internationale perspectief er enigszins bekaaid van afkomt.
De Canon van Nederland, zo luidt de kritiek van de drie leden van het Limburgs Geschied- en Oudheidkundig Genootschap (LGOG), speelt zich af in een gebied waarvan de grens bij Budel ligt. Op die manier onthoud je Limburgse kinderen vant ien tot veertien jaar, de leeftijdsgroep waarvoor de Canon van Nedelrand bestemd is, een stuk eigen geschiedenis. En dat vraagt om correctie.
Het idee voor een canon van Limburg speelt al een tijdje bij het LGOG. Het genootschap wil jongeren enthousiast maken voor LImburgse geschiedenis. Dat is ook een opdracht die we meegekregen hebben van eht provinciebestuur, legt Boersma uit. ZO'n Limburgse canon zal net zoals de nationale tegenhanger werken met vensters. "Vanuit de provinciale vensters komen we vanzelf uit op de lokale vensters", zo vat Boersma de aanpak kort samen.
Frnk Hovens vindt de Canon van Nederland wel erg Hollando-centrisch. Ëigenlijk zegt de canon dat LImburg niet interessant is. Je negeert de LImburgse geschiedenis en onthoudt op die manier leerlingen een stuk van hun eigen historie. Waarom staat er bijvoorbeeld niets in over de vuursteenmijnen in Rijckholt, een van de oudste mijnen in Europa?
Peer Boselie vat het verschil tussen 'grote' en 'kleine' canon bondig samen: de nationale canon trekt een grens om Holand heen, de LImburgse canon maakt de grens heel vaag.
"Omdat de Nederlandse canon Limburg niet geïntegreerd heeft, integreren wij Nederland in onze canon", zegt Boselie lachend
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 20:17:18 #46
120304 descendent1
Ja hoor, heb je hem ook weer..
pi_42870207
quote:
Op vrijdag 20 oktober 2006 12:08 schreef Dwersdriever het volgende:

[..]

Volgens mij is de ophef rond Troelstra een beetje overdreven in de geschiedenis. 'Is er een aanzetje gegeven tot' is volgens mij accurater dan 'bijna'.
Heeft nog wel wat gevolgen gehad; zoals algemeen stemrecht enzo hoor!
Het beste argument tegen de democratie is een gesprek van 5 minuten met een gemiddelde stemgerechtigde...
Geyl online landjesspel: http://www.fokalliance.com/forum/viewtopic.php?f=16&t=7686
  zondag 22 oktober 2006 @ 11:32:20 #47
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_42880778
Van de FP:

De vorige week door de Nederlandse canoncommissie gepresenteerde lijst van wat schoolkinderen zouden moeten weten van de vaderlandse geschiedenis, de zogenaamde canon, kan op weinig steun rekenen van de Britse historicus Jonathan Israel. In dagblad Trouw noemde hij de lijst gisteren ''conservatief, achterhaald. Gevaarlijk zelfs.''

Zijn kritiek spitst zich met name toe op de summiere rol die de Verlichting in de Nederlandse canon speelt. ''Wie dat moet geloven, zou denken dat de Verlichting in Nederland een beetje suf was, een zwakke echo van radicalere theorieën, vooral populair in Frankrijk.'' Daar klopt volgens Israel, kenner van de Verlichting en de Nederlandse geschiedenis, helemaal niets van. ''De Verlichting vindt zijn oorsprong in Nederland, bij radicale vrijdenkers rond Spinoza. Daar werd de basis voor moderne waarden als tolerantie en individuele vrijheid gelegd. En dát zouden Nederlandse schoolkinderen moeten weten.''

Israel en zijn Amerikaanse collega James Kennedy, hoogleraar nieuwe geschiedenis aan de VU, zeggen beiden in de canon een visie te missen op de manier waarop de Nederlandse geschiedenis met de wereldgeschiedenis is verweven. Ook Kennedy had gehoopt op meer aandacht voor de religieuze ideeënstrijd in Nederland. ''Die is misschien iets te politiek correct weggezet.''

Historicus Israel merkt verder in Trouw op dat ons land sinds de moorden op Pim Fortuyn en Theo van Gogh ''in crisis'' verkeert. ''Er wordt op een heel simplistische manier over begrippen als tolerantie en vrijheid nagedacht.''

-
De Nederlandse canon is te bekijken op www.Entoen.nu
En morgen pleurt men in Wuhan
Nog een vleermuis in een pan
pi_42881794
Ik heb ook een portie kritiek op de canonindeling en de bijbehorende teksten op de website, maar laten we niet vergeten dat de teksten ook geschreven zijn voor de basisschool.
Hoe meer feiten en achtergronden in de tekst, hoe moeilijker het wordt, en dan schiet je het doel voorbij : interesse stimuleren..
Spinoza heeft een eigen venster en de docent kan van hieruit de verlichting belichten.
En inderdaad wordt de nederlandse geschiedenis onvoldoende in de context van de europese geschiedenis gezet in de teksten op de website.
Ik mis meer periodes bijv eind 19e eeuw met de industriele revolutie en opkomst marxisme waardoor strijd voor het algemeen kiesrecht , de sixties en de seventies, de koude oorlog.
  zondag 22 oktober 2006 @ 12:35:33 #49
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_42881936
waar is herasmus? toch wel de aanzetter tot een humanistischer denkwereld.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_42882417
Erasmus heeft een apart venster:
http://www.entoen.nu/venster.aspx?ID=9
pi_42899332
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef captain.lefteye het volgende:
3000 BC: de Hunebedden
47- ca. 400: De Romeinse Limes
658 - 739: Wilibrord
742 - 814: Karel de Grote
ca. 1100: Hebban olla vogala
1254 - 1296: Floris V
1356 - ca. 1450: Hanzesteden
ca. 1450: Boekdrukkunst
1466? - 1536: Erasmus
1500 - 1558: Karel V
1566: De Beeldenstorm
1533 - 1584: Willem van Oranje
1588 - 1795: De Republiek
1602 - 1799: De Verenigde Oostindische Compagnie
1612: De Beemster
1616 - 1632: De Grachtengordel
1583 - 1645: Hugo de Groot
1637: De Statenbijbel
1606? - 1669: Rembrandt
1662: De Atlas Major van Blaeu
1607 - 1676: Michiel de Ruyter
1632 - 1677: Spinoza
ca 1637 - 1863: Slavernij
17e & 18e eeuw: Buitenhuizen
1744 - 1828: Eise Eisinga
1780 - 1795: De Patriotten
1769 - 1821: Napoleon Bonaparte
1772 - 1843: Koning Willem I
1839: De Eerste Spoorlijn
1848: De Grondwet
1860: Max Havelaar
19e eeuw: Verzet tegen Kinderarbeid
1853 - 1890: Vincent van Gogh
1854 - 1924: Aletta Jacobs
1914 - 1918: De Eerste Wereldoorlog
1917 - 1931: De Stijl
1929 - 1940: De Crisisjaren
1940 - 1945: De Tweede Wereldoorlog
1929 - 1945: Anne Frank
1945 - 1949: Indonesië
1886 - 1988: Willem Drees
1 Februari 1953: De Watersnood
vanaf 1948: De Televisie
vanaf ca. 1880: De Haven van Rotterdam
1911 - 1995: Annie M.G. Schmidt
vanaf 1945: Suriname & De Nederlandse Antillen
1995: Srebenica
vanaf 1945: Veelkleurig Nederland
1959 - 2030?: De Gasbel
Vanaf 1945: Nederland en Europa
Zo, ziet er al veel beter uit
Ik steek je moeder in de fik!
  maandag 23 oktober 2006 @ 06:33:48 #52
79262 Dwersdriever
Justified Ancient of MuMu
pi_42909399
quote:
Pleidooi voor internet in Nederlandse canon

De discussie over de canon van de Nederlandse geschiedenis (pdf) is in volle gang. Maar ik hoor weinig suggesties vanuit de ICT-hoek. Nu is er weinig belangstelling voor ICT geschiedenis, maar de introductie van internet in Nederland zou zeker als onderwerp voor de canon overwogen moeten worden.

In de canon is niet één item opgenomen uit de ICT geschiedenis. De introductie van de mainframes bij CBS, Philips en PTT vormden geen aanleiding. Ook de introductie van de Apple IIe, de PC (1981) en de P2000 (1979) werd niet overwogen voor een vermelding in de canon. Laat staan dat de introductie van online in Nederland in 1980 met de PTT videotexdienst Viditel als onderwerp op de lijst kwam te staan noch de introductie van CD-ROM als informatiedrager. Maar hiervoor zijn genoeg argumenten aan te dragen.

Mijns inziens zou de lancering van De Digitale Stad (DDS) in 1994 niet in de canonlijst mogen ontbreken. DDS werd oorspronkelijk op 1 januari 1994 gelanceerd als discussieplatform voor de gemeenteraadsverkiezingen van 1994 in Amsterdam. De als tijdelijk bedoelde dienst groeide echter uit tot een opstappunt voor de rest van Nederland om een (gratis) e-mail account te bemachtigen. Zo was het in feite het startpunt voor de internet consumentendiensten. En het heeft gewerkt. In 12,5 jaar gebruiken meer dan 10 miljoen Nederlanders (van de 16,5 miljoen) internet. Bovendien staat Nederland dankzij de concurrentie tussen telecombedrijven aan de top van de breedband ranglijst. Verder zijn werkwoorden als e-mailen en googlen intussen gebruikelijke termen geworden.

Mijns inziens heeft internet in Nederland een snellere groei gekend dan de televisie. Dit medium werd in 1948 in Nederland geïntroduceerd. Hoewel veel mensen keken naar de kroning van de Engelse koningin Elizabeth en afstemden op de zaterdagavondpraatjes van bisschop Bekkers werd de televisie pas een massa medium na 1970 toen de verkoop van kleurentelevisie een vlucht nam (zwart/wit was de rijken en kleuren voor het volk). Bovendien halen een aantal Nederlandse internetdiensten tegenwoordig betere kijkcijfers dan televisieprogramma’s.
http://www.marketingfacts(...)n_nederlandse_canon/

Zit ook wel wat in natuurlijk.
We Came A Long Time Ago
Nine Nine Two - But You Did Not Know
pi_42911878
Taalkundigen zijn er nog niet eens uit of hebban olla vogelan Oud-Nederlands is of het dialect van Kent van die tijd. Ik vind het daarom niet gepast om dat stukje tekst hierbij te laten horen.
pi_43023088
Geschiedenis blijft een kwestie van interpretatie, dus de canon zal nooit zo gevormd worden dat iedereen er tevreden mee is. Persoonlijk ben ik van mening dat er wel een aantal dingen in ontbreken en dat er ook dingen in staat die er wat mij betreft uitgelaten hadden mogen worden.
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
  Eindredactie Frontpage / Forummod donderdag 21 september 2017 @ 12:39:59 #55
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_173908503
Schopje. O-)

Kijk rond (360 graden) in de Canon van Nederland

Aanstaande zaterdag opent in het Openluchtmuseum in Arnhem de Canon van Nederland, een overdekte tentoonstelling over de geschiedenis van Nederland, 'van hunebed tot heden'. De vijftig vensters uit de canon zijn verwerkt in tien tijdvakken, zoals de Romeinse tijd, de Tachtigjarige Oorlog en de Gouden Eeuw.


Vanuit een centrale koepel kunnen bezoekers tien 'filmsets' bezoeken waar ze historische objecten kunnen zien, interactieve spellen spelen en digitale media opvragen.

De Canon van Nederland werd in 2006 opgesteld om gebruikt te worden in het geschiedenisonderwijs. Aanvankelijk zouden de thema's ook worden uitgewerkt in een Nationaal Historisch Museum, maar toen die plannen niet doorgingen, kreeg het Openluchtmuseum 8 miljoen euro om zijn entreepaviljoen te verbouwen. Voor de tentoonstelling wordt samenwerkt met het Rijksmuseum.

Ook in het Openluchtmuseum zelf is er voortaan aandacht voor de onderwerpen uit de canon. Zo wordt in een vakantiehuisje van Gerrit Rietveld verteld over De Stijl en komt Willem Drees als grondlegger van de verzorgingsstaat aan de orde in het Groene Kruisgebouw.

(NOS)
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_173924719
Wat een nietszeggende lijst. Vooral het naoorlogse gedeelte, wat heeft Srebrenica met de Nederlandse geschiedenis van doen?
Wat het Balkan conflict liet zien is dat, om Bismarck te parafraseren, de Balkan de botten van een enkele Nederlandse grenadier niet waard zijn!

Ook mooi dat de hunebedden zijn opgenomen in de lijst maar zodra het grootste en het best bewaarde grafveld van de hunebedbouwers ooit wordt gevonden in Dalfsen, moet er de grootste moeite gedaan worden om geld beschikbaar te krijgen om het te onderzoeken.
Zo'n lijst geeft eigenlijk mooie de visie van de overheid weer aangaande onze geschiedenis. Goedkoop met weinig inhoud.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_173925467
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 08:46 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Wat een nietszeggende lijst. Vooral het naoorlogse gedeelte, wat heeft Srebrenica met de Nederlandse geschiedenis van doen?
Je kunt vinden dat het item niet in de canon hoort , maar het is zeker wel Nederlandse geschiedenis.

quote:
Zo'n lijst geeft eigenlijk mooie de visie van de overheid weer aangaande onze geschiedenis.
Is te simpel..... Het idee kwam wel van een kabinet Balkenende, maar de historici maakten hun eigen opstelling, die niet door dat kabinet werd gewijzigd.
Er bestaat niet zoiets als een door de overheid vastgelegde geschiedschrijving.

Nu heb je dat onderzoek naar Nederlandse excessen te Indië, gesponsord door de overheid.
De historici gaan hun eigen gang en het kabinet Rutte III zal niet censurerend toekijken. Daar krijgen ze ontieglijk gedonder mee .
http://www.ind45-50.org/

[ Bericht 0% gewijzigd door Bluesdude op 22-09-2017 10:31:15 ]
  vrijdag 22 september 2017 @ 10:36:25 #58
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_173926502
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 08:46 schreef Stephen_Dedalus het volgende:
Wat een nietszeggende lijst. Vooral het naoorlogse gedeelte, wat heeft Srebrenica met de Nederlandse geschiedenis van doen?
Wat het Balkan conflict liet zien is dat, om Bismarck te parafraseren, de Balkan de botten van een enkele Nederlandse grenadier niet waard zijn!

Ook mooi dat de hunebedden zijn opgenomen in de lijst maar zodra het grootste en het best bewaarde grafveld van de hunebedbouwers ooit wordt gevonden in Dalfsen, moet er de grootste moeite gedaan worden om geld beschikbaar te krijgen om het te onderzoeken.
Zo'n lijst geeft eigenlijk mooie de visie van de overheid weer aangaande onze geschiedenis. Goedkoop met weinig inhoud.
Srebrenica is om Nederlanders met de neus op de feiten te drukken.
Ze willen ons een schuldgevoel aanpraten, Dutchbat kon er niets aan doen dat andere strijdmachten hulp weigerde te verlenen.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_173927870
quote:
8s.gif Op vrijdag 22 september 2017 10:36 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

Srebrenica is om Nederlanders met de neus op de feiten te drukken.
Ze willen ons een schuldgevoel aanpraten, Dutchbat kon er niets aan doen dat andere strijdmachten hulp weigerde te verlenen.
Wie is "ze" ?
Het is gewoon Nederlandse geschiedenis. En veelbesproken, oa viel het kabinet Kok II hierdoor.
https://www.parlement.com(...)net_kok_ii_1998_2002
  vrijdag 22 september 2017 @ 18:49:26 #60
329970 PandaDrop
Dropetende wegenbouwer
pi_173934206
quote:
0s.gif Op vrijdag 22 september 2017 12:15 schreef Bluesdude het volgende:

[..]

Wie is "ze" ?
Het is gewoon Nederlandse geschiedenis. En veelbesproken, oa viel het kabinet Kok II hierdoor.
https://www.parlement.com(...)net_kok_ii_1998_2002
Ze= Bosnië en Herzegovina en anderen

Aangezien het door en voor Nederlanders is, vind ik dat er geen negatieve verhalen over Nederlanders in het buitenland in de geschiedenisboeken horen. w/
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
tong80
Wel een mooie one liner dan.
:T
pi_173934298
quote:
9s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:49 schreef PandaDrop het volgende:

[..]

De winnaars schrijven geschiedenis en aangezien het door en voor Nederlanders is, vind ik dat er geen negatieve verhalen bijhoren. w/
ag so, de foute kwesties verbergen, uit de geschiedenis wissen.
Net doen alsof die er nooit geweest zijn, opdat mensen kunnen dromen over hoe geweldig het vroeger was met de natie.

quote:
]Je had al gemerkt dat ik de politionele acties niet benoem, ik betreur dat Indonesië net na de Tweede Wereldoorlog opnieuw een strijdtoneel was. Hoewel Indonesië toen niet bestond
Als van staatswege men die geschiedenis had gewist, verboden werd die door te vertellen, iedereen verplicht was te zwijgen en te vergeten, de doktoren een vergeettherapie hadden uitgevonden.... dan konden we blijven dromen hoe geweldig we waren met ons wereldrijk.
Klein probleempje is dat Indonesiërs de winnaars waren en die bleven maar dat rondbazuinen ..
Hoe te voorkomen dat Nederlanders die propaganda horen en geloven?
pi_173934326
quote:
8s.gif Op vrijdag 22 september 2017 18:49 schreef PandaDrop het volgende:

Ze= Bosnië en Herzegovina en anderen
Ik denk het niet , dat de overheden van deze landen "ze" zijn.
  maandag 25 september 2017 @ 12:06:24 #63
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_173984944
quote:
0s.gif Op donderdag 21 september 2017 12:39 schreef Cobra4 het volgende:
Schopje. O-)

Kijk rond (360 graden) in de Canon van Nederland

Aanstaande zaterdag opent in het Openluchtmuseum in Arnhem de Canon van Nederland, een overdekte tentoonstelling over de geschiedenis van Nederland, 'van hunebed tot heden'. De vijftig vensters uit de canon zijn verwerkt in tien tijdvakken, zoals de Romeinse tijd, de Tachtigjarige Oorlog en de Gouden Eeuw.


Vanuit een centrale koepel kunnen bezoekers tien 'filmsets' bezoeken waar ze historische objecten kunnen zien, interactieve spellen spelen en digitale media opvragen.

De Canon van Nederland werd in 2006 opgesteld om gebruikt te worden in het geschiedenisonderwijs. Aanvankelijk zouden de thema's ook worden uitgewerkt in een Nationaal Historisch Museum, maar toen die plannen niet doorgingen, kreeg het Openluchtmuseum 8 miljoen euro om zijn entreepaviljoen te verbouwen. Voor de tentoonstelling wordt samenwerkt met het Rijksmuseum.

Ook in het Openluchtmuseum zelf is er voortaan aandacht voor de onderwerpen uit de canon. Zo wordt in een vakantiehuisje van Gerrit Rietveld verteld over De Stijl en komt Willem Drees als grondlegger van de verzorgingsstaat aan de orde in het Groene Kruisgebouw.

(NOS)
Uiteraard staat de hele kermis weer vol met multimedia ellende...
  Eindredactie Frontpage / Forummod maandag 25 september 2017 @ 12:09:21 #64
168091 crew  Cobra4
mr. Dkut
pi_173985002
quote:
6s.gif Op maandag 25 september 2017 12:06 schreef Nibb-it het volgende:

[..]

Uiteraard staat de hele kermis weer vol met multimedia ellende...
Mja, dat schijnt hip te zijn. :')
"Any officer who goes into action without his sword is improperly dressed." - "Mad Jack" Churchill DSO MC
pi_173985026
Met goed doordachte teksten trek je de aandacht van de hedendaagse jeugd natuurlijk niet meer.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  dinsdag 26 september 2017 @ 16:41:30 #66
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_174009821
Lekker je hele opstelling cateren naar een doelgroep die toch niet of nauwelijks naar het museum komt.
  dinsdag 26 september 2017 @ 16:42:55 #67
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_174009841
quote:
Canon van Nederland is slechts de aanmaaklimonade van de geschiedenis
De Canon van Nederland is voorbeeldig ingericht, maar het is slechts de ‘winkeldisplay’ van de echte canon, ziet Christiaan Weijts. En die leeft in ándere musea, websites en verhalen.

Als je een nieuw venster zou moeten toevoegen aan de vijftig die in 2006 zijn aangewezen als de ‘canon van Nederland’, is ‘Mislukte Werken’ geen slechte keuze. Fyra, HSL, Betuwelijn, het persoonsgebonden budget, ICT, de Nationale Politie: stof genoeg voor een treffend hoofdstuk in onze geschiedenisboekjes. (NRC).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 13 oktober 2017 @ 14:03:47 #68
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_174396263
mijn mening,

Dat Srebrenica er tussen staat vind ik juist heel logisch, als je de canon goed doorleest zijn er meer "kapstokken" in de canon gezet die 1 punt uit een hele geschiedenis belichten. Het punt is zelf niet heel belangrijk in het grotere geheel maar het thema waar het in valt heeft terdege invloed gehad.

Srebrenica zie ik ook meer als het verhaal van de internationale vredesmissies/uitzendingen die er zijn geweest, het geheel daarvan is een actueel en groot thema in onze geschiedenis. Dat er voor gekozen om dit onderdeel van een missie als naamgever te gebruiken begrijp ik ook wel weer, als je het vredesmissies had genoemd had je het ook direct een meer politieke lading gegeven. De deelname aan de interventie in Korea is nou niet echt een vredesmissie geweest bijvoorbeeld. Juist Srebrenica bevat alle voors en tegens van Nederlandse militaire bemoeienis in internationaal verband, de problemen van samenwerking, de beperking van mandaten, NAVO en VN, de risico's en het beschermende karakter waarvoor de missie bedoeld is.

Op Annie na kan ik zo ook alle andere punten bekijken. Zo zie ik de televisie als onderdeel ook eerder als start van de massamedia, dit had ook de radio of het internet kunnen zijn, maar ten tijde van het schrijven van de canon was de televisie zeker de belangrijkste poot van de massa communicatie en die is in zijn geheel ook bepalend geweest voor het Nederland van nu. Het internet is wat dat betreft ook op basis van twee thema's, aan de ene kant de social media als opvolger van de massa media en de digitalisering als opvolger van de industrialisatie, daardoor is in mijn optiek het internet als geheel een te onduidelijk punt voor in de canon.
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')