abonnement Unibet Coolblue
pi_42722999
Tijdens een avondje zuipen met wat vrienden kwamhet volgende punt ter discussie.

De kwaliteit van de benzine van goedkopere pomps zoals de Tango of de Gulf is lager dan de kwaliteit van een BP of een Shell.

Een vriend van mij beweerde dat stellig dat de Tango restjesbenzine had en een vriend van hem had dat zelfs een keer meegemaakt bij een motorboot. Met tango benzine moest hij wel een keer of 5,6 aan dat koort trekken voordat de motor aanging maar met BP benzine ging het in 1 keer. En een andere vriend van mij (wiens vader een BP pomp heeft) vond de kwaliteit van Tango of Gulf benzine ook niks.

Dat lijkt mij echt de grootste onzin die er is. Het zal geen V-power zijn maar benzine is toch benzine????
pi_42723441
Tango is gewoon Q8 zonder bediening.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
  maandag 16 oktober 2006 @ 20:32:14 #3
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_42723467
Ik denk niet dat het veel uitmaakt.. restjes enzo is onzin want het zou logestiek gezien te duur zijn om overal restjes vandaan te halen.
Tango en andere goedkope tank stations halen hun marge gewoo it het feit dat ze onbemand zijn of lagere winst maken.
pi_42723673
wat ik wel eens gehoord heb is dat er grote tanks zijn waarin de benzine word opgeslagen waarvan het bovenste altijd het beste is en het onderste het slechtste dat het bovenste naar de goeie bedrijven ging en het slechte naar de goedkopere maar ik weet niet of dit waar is.
pindapeller
pi_42724351
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 20:41 schreef pindapeller het volgende:
wat ik wel eens gehoord heb is dat er grote tanks zijn waarin de benzine word opgeslagen waarvan het bovenste altijd het beste is en het onderste het slechtste dat het bovenste naar de goeie bedrijven ging en het slechte naar de goedkopere maar ik weet niet of dit waar is.
pindapeller
Als die slechtere benzine 'zwaarder' is dan de relatief betere benzine.. ja

Maar ik geloof niet zo dat dit verschil echt zo groot zal zijn.. en hij jij de shell ooit horen zeggen dat hun benzine beter is dan die van de q8 oid? Als dat aantoonbaar zo was zouden ze dat wel doen hoor
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:09:44 #6
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_42724359
heb weleens gehoord dat tango etc idd de laatste resten uit de vrachtwagen krijgen, zodat met dit toch verkopen kan en niet mee terug hoeven te sjouwen.......

maar dat lijkt me ook onzin, want een tango waar veel mensen tanken heeft aan een paar resten niet genoeg.....
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:24:36 #7
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_42724604
Het octaangehallte bepaalt de kwaliteit van de benzine, maar volgens mij is dat in Nederland minimaal 95 ofzo, goed genoeg dus. Kan je nooit heel veel van merken.
Ten percent faster with a sturdier frame
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:29:02 #8
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_42724692
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
There IS no global warming -- The Matrix
pi_42724730
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:29 schreef Smoked het volgende:
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?
Scheren is voor schapen!
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:32:29 #10
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_42724776
De marketingmachine van de grote pompbedrijven draait duidelijk op volle toeren...
Probeer eens een lucifer er boven te houden, mag je daarna met een zwart gezicht komen vertellen in Klaagbaak dat dat spul van Tango niet fikt!
censuur :O
  maandag 16 oktober 2006 @ 21:33:51 #11
116535 Smoked
Ally Sheedy FTW!1
pi_42724800
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:30 schreef paarse_paashaas het volgende:

[..]

ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?
geen idee, ik zeg alleen dat het octaangetal met iets heel anders te maken heeft.
There IS no global warming -- The Matrix
pi_42724808
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
pi_42724903
Merkloze benzine is niet zozeer slechter, maar merkbenzine bevat meer additieven.

De benzines komen ook gewoon bij de grotere raffinaderijen vandaan (Q8 haalt ook bij Esso hier in de Botlek), maar de aan de Esso/Shell-benzines zijn gewoon meer additieven toegevoegd om de kwaliteit te verhogen.(nuance-verschil).
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_42724905
Er zijn in Nederland geen merkbare kwaliteitsverschillen tussen benzine, alleen met de komst van soorten als V-Power, Ultimate, Excellium, etc. is dat wel zo, want daarmee heb je aantoonbaar betere prestaties met minder brandstof.
pi_42725354
Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in heb ik vernomen. Allereerst kopen veel B-merken en witte pompen restvoorraden op. Dit zijn bijv voorraden van de NAVO die altijd aanwezig moeten zijn (mocht er oorlog uitbreken), maar om de zoveel tijd ververst moeten worden omdat benzine degradeerd in de loop van de tijd. Deze benzine zou kwalitatief minder goed zijn dan "verse" benzine.

Daarnaast gebruiken de A-merken additieven die goed zijn voor verbranding/smering etc. De meeste a-merken gebruiken zelfs de zelfde basisbrandstof op hetzelfde depot en mengen er alleen andere additieven bij.

Daarnaast schijnt Gulf echt bagger te zijn, heb ik vernomen van een Opel-dealer monteur. Zij raden iig klanten af om diesel bij Gulf te tanken in de moderne dieselmotoren van Opel aangezien deze erg hoge eisen aan brandstof en smering stellen. Het schijnt regelmatig voor te komen dat motoren met pompverstuivers niet goed lopen op die brandstof!

Maar het zijn allemaal van horen zeggen verhalen, zonder echte onderbouwing
je hebt 3 soorten mensen, mensen die kunnen tellen en mensen die niet kunnen tellen
  maandag 16 oktober 2006 @ 22:12:11 #16
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_42725463
Deze discussie heb ik ook al meerdere malen moeten horen. Maar om heel eerlijk te zijn merk ik er niets van of ik nu dure shell of esso in de tank heb of goedkope tango of odn wat eigenlijk dan ook weer Q8 is.
Verbruik is op de verschillende soorten benzine niet anders, aanslaan van de motor ook niet en ook de vervuiling niet.
Wat verschil zou kunnen maken is het octaangetal, maar als je een automotor hebt die voor euro95 is ontwikkeld dan gooi je geld weg door er superplus in te kieperen.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
  maandag 16 oktober 2006 @ 22:12:30 #17
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_42725475
Ik merk weinig verschil tussen de RON95 brandstoffen eigenlijk. Alleen RON98 en V-Power (da's toch 97 ofzo?) merk ik wel echt een verschil in mijn auto. RON98 met airco aan, rijdt een beetje vergelijkbaar met RON95 zonder airco. Maar da's naar mijn gevoel.
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
Schaap
pi_42725894
In de VS rijdt men met 87, 89, 91-93 octaan dacht ik. En dat geeft bij een zelfde motor minder vermogen als 95,97,98 of 100 octaan.

Verschillen tussen benzine pompen zijn er niet echt.. iig, ik merk niets van de verschillende soorten Euro 95. Alleen V-Power geeft een verschil.
V10
  Vis een optie? maandag 16 oktober 2006 @ 22:32:35 #19
70532 loveli
N
pi_42726008
Gehoord van een procestechnoloog dat de mindere fractie aan witte pompen wordt verkocht.
crap in = crap out
  maandag 16 oktober 2006 @ 22:49:10 #20
54121 JaapB
°Heel nozel??°
pi_42726363
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:32 schreef loveli het volgende:
Gehoord van een procestechnoloog dat de mindere fractie aan witte pompen wordt verkocht.
Klinkt leuk, maar hoezo worden die mindere fracties dan verkocht? Iedere fractie is een deelmix van wat er uiteindelijk in de benzine kan zitten. Als een fractie dan bijvoorbeeld meer lichte componenten zou bevatten dan gaat dat de rework in en worden daar de zwaarder componenten uitgehaald.

Voor een raffinaderij is het aftappen van veel meer productstromen alleen maar lastig, duur en gevaarlijk. Hooguit dat er in bepaalde toevoegingen nog een verschilletje kan zitten.
Waar zouden we zijn zonder de "on"
pi_42726366
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
en
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:29 schreef M5 het volgende:
In de VS rijdt men met 87, 89, 91-93 octaan dacht ik. En dat geeft bij een zelfde motor minder vermogen als 95,97,98 of 100 octaan.

Verschillen tussen benzine pompen zijn er niet echt.. iig, ik merk niets van de verschillende soorten Euro 95. Alleen V-Power geeft een verschil.
Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:
quote:
(...)
Measurement methods
The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel through a specific test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing these results with those for mixtures of isooctane and n-heptane.

There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON) or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load. MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, a higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON. Normally fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON.

In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-95 (regular) in Europe.
(...)
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_42726433
Ik heb bij diverse pompen wel eens getankt en tank momenteel bij een pomp die zijn benzine bij Allesco ESSO Center. Via een bericht in de krant kwam ik erachter dat dit de goedkoopste in mijn omgeving was en dat is ook zo op 1 na.

Dit ene bezinestation heeft echt bagger bezine, dus daar is goedkoop duurkoop. Ik kan hier echt minder km's op rijden en ik hoor deze verhalen van meer mensen.

Maar ik merk echt geen verschil tussen die goedkope pomp waar ik nu tank en Shell of Total bezine. Ik heb alle smaken als eens getankt: V-Power, Exelium en Ultimate. Ik rijd er echt niet meer op dan op de gewone Euro 95 van Allesco ESSO Center. Zelfs op de nog goedkopere bezine even over de grens in Duitsland in Leer bij de Familia kan ik net zoveel rijden als op de eerder genoemde merkbezines.

Kortom, het is mijns inziens alleen maar een fabel en het is voor mij de 15 cent per liter extra echt niet waard.
The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.
pi_42726542
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:49 schreef Alecks het volgende:

[..]

en
[..]

Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:
[..]
Juist. Dus als je in de US 87 octaan tankt of 89 octaan zit je nog steeds lager dan de hier verkrijgbare Euro 95. Het is misschien niet zo'n groot verschil, maar vaak zat staat er bij auto's in het instructie boekje dat als je benzine met 91 octaan tankt (wat dus ongeveer overeen komt met de 87 octaan in de US) dat je rekening moet houden dat de motor minder vermogen leverd.
V10
  maandag 16 oktober 2006 @ 23:33:42 #24
88663 Five_Aces
S50B32 @ 340 bavarian horses
pi_42727279
Additieven kan een verschil in zitten. In de VS word bijvoorbeeld benzine met ethanol gemixed om het octaangehalte op peil te krijgen. Dit geeft een merkbaar slechtere verbrandingsenergie als benzine op MTBE basis.
RICE WAS NEVER A FAST FOOD SO HOW THE HELL IS IT A FAST CAR
///M - The Most Powerful Letter In The Alphabeth
pi_42727560
M5: Dus? je moet de 87 octaan benzine daar dus niet vergelijken met 95 octaan hier maar met 91. In duitsland is dat heel gangbaar. Daar is 91 'normaal', 95 'super' en 98 'super plus'.
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_42727999
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 23:42 schreef Alecks het volgende:
M5: Dus? je moet de 87 octaan benzine daar dus niet vergelijken met 95 octaan hier maar met 91. In duitsland is dat heel gangbaar. Daar is 91 'normaal', 95 'super' en 98 'super plus'.
Dat zeg ik ook. De 91 die je in DL tankt (en dus kunt verglijken met 87 octaan in de US) geeft minder vermogen dan 95+ octaan.
V10
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 08:14:59 #27
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_42732052
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 23:56 schreef M5 het volgende:

[..]

Dat zeg ik ook. De 91 die je in DL tankt (en dus kunt verglijken met 87 octaan in de US) geeft minder vermogen dan 95+ octaan.
Ja DOH! Dat zegt niet dat de benzine minder energie bevat, het zegt alleen dat jouw motor er minder geschikt voor is. Als je een HOGER octaangetal d'r in giet, rijdt-ie ook minder efficient.
censuur :O
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 08:15:28 #28
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_42732054
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:02 schreef zandschep het volgende:
Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in heb ik vernomen. Allereerst kopen veel B-merken en witte pompen restvoorraden op. Dit zijn bijv voorraden van de NAVO die altijd aanwezig moeten zijn (mocht er oorlog uitbreken), maar om de zoveel tijd ververst moeten worden omdat benzine degradeerd in de loop van de tijd. Deze benzine zou kwalitatief minder goed zijn dan "verse" benzine.
Strategische voorraden bestaan uit ruwe olie, niet uit benzine. En omdat die ruwe olie al miljoenen jaren oud is, blijft dat nog best een tijdje goed...
censuur :O
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:32:20 #29
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_42733032
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:12 schreef Cybje het volgende:

De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....


Ik merk wel met de vernieuwde Euro95 van Shell dat ik meer km's maak dan voorheen, dus verschil is er toch (altijd Shell getankt wegens tankpas) Daarbij is de Shell niet noemenswaardig duurder dan de onbemande pompen in Limburg...
Don't let my username fool you...
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 09:48:04 #30
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_42733354
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 09:32 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....
Het voordeel daarvan is dat die auto's veeeeeeeeel langer mee gaan dan die kleine Japanse propautootjes die we hier hebben...
censuur :O
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 10:07:30 #31
35098 Metalfreak
Maar bijt niet
pi_42733759
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 09:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Het voordeel daarvan is dat die auto's veeeeeeeeel langer mee gaan dan die kleine Japanse propautootjes die we hier hebben...
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om

En ze zuipen niet zoveel (om niet helemaal offtopic te gaan )
Don't let my username fool you...
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 13:08:06 #32
35845 Cybje
Muuh muuh muuh
pi_42738244
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 09:32 schreef Metalfreak het volgende:
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....
Valt best mee ... als je naar de nieuwe Mercury Milan kijkt, heb je 160 PK met een 2.3 liter viercilinder blok.

En boeit het wat, dat je een 4+ literblok nodig hebt? De oude Amerikaanse auto's zuipen misschien, maar dat doen de oude Japannertjes ook. Tegenwoordig zitten ze ook daar met hoge brandstofprijzen ... en hebben ze er flink last van, door de grote afstanden binnen Amerika. Dus ze letten daar nu flink op.
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef Metalfreak het volgende:
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om
Juist mer een Amerikaan ga je makkelijk de bocht om ... de stuurbekrachtiging van die dingen is veel beter dan van de Japanners. Ze hebben daar ook al sinds tientallen jaren stuurbekrachtiging. Hier begint het pas een beetje rond 1990.
Schaap
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 13:17:48 #33
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_42738512
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef Metalfreak het volgende:

[..]

Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om
Daarom zijn de bochten ook niet zo krap daar in de VS
censuur :O
pi_42743856
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 08:15 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Strategische voorraden bestaan uit ruwe olie, niet uit benzine. En omdat die ruwe olie al miljoenen jaren oud is, blijft dat nog best een tijdje goed...
Waar lees jij dan dat hij het over strategische voorraden heeft? Hij bedoelt waarschijnlijk dat er direct bruikbare benzine voorraden zijn, die in tijd van nood hard welkom kunnen zijn.
En weer een dag eerder bij mijn dood!
pi_42744033
Het enige dat ik weet is dat de benzine van Total qua kwaliteit het slechtse van het slechtste is. U bent gewaarschuwd.
pi_42744071
Hoe merk je dan dat de benzine van een slechtere kwaliteit is? Alleen door het aantal km dat je er mee kunt rijden? Maar dat heeft toch meer met je rijstijl en met de afstanden die je rijdt te maken?
pi_42744155
*leest de TT
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 19:52 schreef Stansfield het volgende:
Tijdens een avondje zuipen met wat vrienden kwamhet volgende punt ter discussie.
Dronken jullie benzine?
De status 'bagger-user' voorbij
pi_42744188
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
*leest de TT
[..]

Dronken jullie benzine?
Nee het was slap ouwehoeren en toen kwam dit punt ter discussie. En zoals ik hier lees is dat vaker een punt van discussie.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 17:43:24 #39
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_42745922
quote:
Op dinsdag 17 oktober 2006 16:28 schreef maarten.toomcafe het volgende:

[..]

Waar lees jij dan dat hij het over strategische voorraden heeft? Hij bedoelt waarschijnlijk dat er direct bruikbare benzine voorraden zijn, die in tijd van nood hard welkom kunnen zijn.
Dat geloof ik dus niet.
censuur :O
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 18:29:17 #40
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_42747007
quote:
Für die Verwendung in Ottomotoren ist die Oktanzahl (ROZ) von Bedeutung. Die Oktanzahl (ROZ) ist ein Maß für die Klopffestigkeit im Motor. Je höher die Oktanzahl desto höher ist die Klopffestigkeit. Zur Veredelung des Rohbenzins werden Additive hinzugesetzt. Das Rohbenzin unterscheidet sich hierbei bei den verschiedenen Mineralölkonzernen nicht, es stammt häufig sogar aus derselben Raffinerie. Dem Rohbenzin wird dann das jeweilige Additivpaket des belieferten Konzerns beigemischt. Die wichtigsten Benzinarten sind in der Norm DIN EN 228 festgelegt.
Benzin in der Europäischen Union besteht aus folgenden Stoffgruppen:

35 Vol.-% Aromaten
18 Vol.-% Alkene
1 Vol.-% Benzol
50 ppm Schwefel
46 Vol.-% Alkane, MTBE und die diversen weiter oben erwähnten Additive
Die Mittlere molare Masse beträgt ca. 100 g/mol.

Die genaue Zusammensetzung von Benzin variiert sehr stark in Abhängigkeit von dem in der Raffinerie eingesetzten Erdöl und einer Vielzahl von Parametern wie die in den jeweiligen Staaten gültigen technischen Regeln.
Duitse Wikipedia pagina over benzine: http://de.wikipedia.org/wiki/Benzin

Benzine komt maar uit een paar raffinaderijen en moet aan DIN norm EN 228 voldoen. Alleen in additieven valt te variëren.

Bedenk goed wie het salaris van Schumacher moet betalen; en waar dat geld vandaan komt.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_42749745
Ik meen me trouwens te herinneren dat Radar het hier er afgelopen zomer over gehad heeft. Heeft iemand toevallig die uitzending gezien? (Nee, ik heb nu geen tijd om te zoeken op uitzendinggemist.nl)
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_42754860
quote:
Op maandag 16 oktober 2006 22:02 schreef zandschep het volgende:


Daarnaast schijnt Gulf echt bagger te zijn, heb ik vernomen van een Opel-dealer monteur. Zij raden iig klanten af om diesel bij Gulf te tanken in de moderne dieselmotoren van Opel aangezien deze erg hoge eisen aan brandstof en smering stellen. Het schijnt regelmatig voor te komen dat motoren met pompverstuivers niet goed lopen op die brandstof!

Maar het zijn allemaal van horen zeggen verhalen, zonder echte onderbouwing
Benzine van de Gulf vond ik ook geen denderend spul.De auto die ik had reed er wel op,maar hij verbruikte wel meer dan als ik er bv Shell in gooide.

Wat diesel betreft: die Vpower diesel van Shell is ook waardeloos.De Astra van mijn pa gaat er onregelmatig van lopen ,mijn 205 klinkt veel rauwer en iedereen die ik ken en het wel eens getankt heeft klaagt over het feit dat de auto meer gaat verbruiken.De mijne ging van 1 op 19 bij gewone diesel naar 1 op 16 bij VPower.
  dinsdag 17 oktober 2006 @ 23:15:11 #43
71602 tong_poh
Mylee! Good Fuck!
pi_42756788
Ik wilde vandaag eigenlijk een topic beginnen over hetzelfde onderwerp. Ik heb namelijk het gevoel dat mijn auto minder fijn en zuiniger rijdt met de benzine van de anwb tankstations en dat van de zogenaamde A tankstations zoals :esso, BP shell.
Horrible Cunt!
pi_42757235
Is mij ook meerdere malen opgevallen bij mn motorfiets.

Sterker nog Saab nederland raadde destijds in 98 de 9000 turbo rijders de Texaco benzine af i.v.m. verhoogd risico op black sludge schade bij gebruik Texaco benzine. Dat heeft toen nog een heftige rel veroorzaakt tussen GM en Texaco. Dit artikel is later ook weer ingetrokken door Saab, maar de feiten waren er wel.
Saab op 4 wielen en Suzuki op 2 wielen, wat een combinatie :D
pi_42761051
Ik heb wat gevonden:
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/1671
quote:
Iedereen die auto rijdt kent het gevoel. Je staat bij het benzinestation, je vult je tank en het lijkt alsof er veel meer ingaat als de vorige keer. Van het Radar Testpanel heeft 22% dat wel eens geconstateerd dat er meer brandstof in de tank gaat dan er in past. Kloppen die liters wel? Radar neemt de proef op de som.

De test
In Nederland zijn er zo'n 4350 tankstations. De grote merken zijn Shell, BP, Esso, Texaco, Q8 en Total en dan zijn er nog de onbemande stations van Tango en Tinq en natuurlijk de zogenaamde witte pomp waar je het minst betaalt voor een liter benzine of diesel. Wij zijn met vijf jerrycans van 10 liter langsgegaan bij vijf tankstations die volgens Radarkijkers te weinig geven. We tanken precies tien liter en houden ons daarbij aan de regels die een expert ons voorgeschreven heeft. We verspillen geen druppeltje en we tanken drie keer diesel en twee keer Euro '95. Op het oog zijn er aanmerkelijke verschillen zichtbaar, maar daar laten we ons niet door misleiden. Wij brengen onze jerrycans naar een onafhankelijk laboratorium in Hoogvliet dat gespecialiseerd is in het bepalen van het volume van vloeistoffen. Zij hanteren een waterdichte meetmethode. Van de vijf jerrycans vertonen er vier een behoorlijke afwijking.
(...)
Uiteindelijk bleek het toch mee te vallen en lag het verschil aan een ondeugdelijke maniet van meten:
http://www.trosradar.nl/?url=PHP/news/19/1710
quote:
Radar heeft onderzoek gedaan naar de hoeveelheid brandstof die u krijgt bij een benzinestation. Bij het tanken van 25 jerrycans benzine en diesel van 10 liter, is de afgegeven hoeveelheid nagemeten door een gerenommeerd laboratorium.

De resultaten van het onderzoek waren opzienbarend. Bijna alle pompen gaven minder dan 10 liter. Bij tien pompen werd er zelfs minder verkregen dan de toegestane 0,5 procent. Een opzienbarend resultaat. In de uitzending echter toverde de directeur van het NMI een konijn uit de hoge hoed. Bij het tanken bleek dat niet de buitentemperatuur als factor meegerekend moest worden, maar de vloeistoftemperatuur. Daarom werd in de uitzending besloten om opnieuw de meting te verrichten.

Ditmaal is Radar uitgerust met een geijkte elektronische thermometer en metalen jerrycans. Verder wordt dezelfde methode gehanteerd. Wederom wordt er steeds 10 liter getankt en de temperatuur van de vloeistof bepaald. Daarna wordt het exacte volume bepaald in het laboratorium. De inspecteur van het NMI bezoekt dezelfde stations en doet de meting volgens zijn methode.

De resultaten zijn naast elkaar gelegd en dan blijkt dat er weinig verschil te zien is. Van bijna alle verdachte stations vallen de metingen ruim binnen de norm.
(...)
Time's fun when you're having flies - Kermit the Frog
pi_42826172
Kwaliteit van benzine.. Komt inderdaad door de addictieven die eraan toegevoegd worden. Goedkope pompen gooien er (bijna) niks door, om het zo goedkoop mogelijk te houden, terwijl de duurdere merken meer kwaliteit willen.

Ik heb met mijn brommer een keer bij een goedkope pomp getankt, maar ik kon duidelijk merken dat hij minder lekker liep. Zowel optrekken, als top, als starten, dus verbranding was gewoon wat minder snel. En vooral bij de kleine inhouden merk je dat enorm.
pi_42829638
Ik had het nooit gedacht voordat ik het gebruikte, maar bij V-power merk ik een duidelijk krachtverschil in onze oude Dieselbus. Of ie ook zuiniger is weet ik niet, daar heb ik nooit op gelet.
pi_42834871
Ik heb een golfje 4 100pk pompverstuiver, en ik wil, naar aanleiding van dat verhaal van die opel monteur over pompverstuiver diesels, toch eens shell gaan tanken voor een poosje. Normaal tank ik altijd bij de ANWB, maar ik geloof toch dat ik daar dan nu maarens van af wijk
[b]Op maandag 28 mei 2012 19:03 schreef freshy98 het volgende:[/b]
Vrouwen en hints geven. Dat moeten ze echt eens afleren.
  zaterdag 21 oktober 2006 @ 16:22:36 #49
56387 Bob-B
In Bob we trust
pi_42864837
Er zijn hier mensen die beweren dat je meer km kan maken (dus zuiniger kan rijden) op euro95 van de shell dan op euro95 van tango. Is dit echt zo en scheelt dit ook aanzienlijk?
pi_42865048
Ik merk eigelijk wel verschil tussen de benzine uit Duitsland en NL.
Met de Duitse benzine rijd ik meer kilometers. (rijstijl hetzelfde)

Met de benzine van de Makro (groothandel) rijd ik relatief weinig kilometers.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 21-10-2006 16:30:45 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')