Als die slechtere benzine 'zwaarder' is dan de relatief betere benzine.. jaquote:Op maandag 16 oktober 2006 20:41 schreef pindapeller het volgende:
wat ik wel eens gehoord heb is dat er grote tanks zijn waarin de benzine word opgeslagen waarvan het bovenste altijd het beste is en het onderste het slechtste dat het bovenste naar de goeie bedrijven ging en het slechte naar de goedkopere maar ik weet niet of dit waar is.
pindapeller
ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:29 schreef Smoked het volgende:
Octaangetal bepaalt de klopvastheid van de benzine, heeft niks met kwaliteit te maken.
geen idee, ik zeg alleen dat het octaangetal met iets heel anders te maken heeft.quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:30 schreef paarse_paashaas het volgende:
[..]
ehm, wat bepaald volgens jou dan de kwaliteit v/d benzine?
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.quote:Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
Klinkt leuk, maar hoezo worden die mindere fracties dan verkocht? Iedere fractie is een deelmix van wat er uiteindelijk in de benzine kan zitten. Als een fractie dan bijvoorbeeld meer lichte componenten zou bevatten dan gaat dat de rework in en worden daar de zwaarder componenten uitgehaald.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:32 schreef loveli het volgende:
Gehoord van een procestechnoloog dat de mindere fractie aan witte pompen wordt verkocht.
enquote:Op maandag 16 oktober 2006 21:34 schreef Repeat het volgende:
in de vs rijden ze op 87 octaan ofzo, dat is daar de standaard waar wij 95 voor hebben. Daarom zie je ook dat de auto's daar gewoon minder vermogen hebben.
Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:29 schreef M5 het volgende:
In de VS rijdt men met 87, 89, 91-93 octaan dacht ik. En dat geeft bij een zelfde motor minder vermogen als 95,97,98 of 100 octaan.
Verschillen tussen benzine pompen zijn er niet echt.. iig, ik merk niets van de verschillende soorten Euro 95. Alleen V-Power geeft een verschil.
quote:(...)
Measurement methods
The most common type of octane rating worldwide is the Research Octane Number (RON). RON is determined by running the fuel through a specific test engine with a variable compression ratio under controlled conditions, and comparing these results with those for mixtures of isooctane and n-heptane.
There is another type of octane rating, called Motor Octane Number (MON) or the aviation lean octane rating, which is a better measure of how the fuel behaves when under load. MON testing uses a similar test engine to that used in RON testing, but with a preheated fuel mixture, a higher engine speed, and variable ignition timing to further stress the fuel's knock resistance. Depending on the composition of the fuel, the MON of a modern gasoline will be about 8 to 10 points lower than the RON. Normally fuel specifications require both a minimum RON and a minimum MON.
In most countries (including all of Europe and Australia) the "headline" octane that would be shown on the pump is the RON, but in the United States and some other countries the headline number is the average of the RON and the MON, sometimes called the Anti-Knock Index (AKI), Road Octane Number (RdON), Pump Octane Number (PON), or (R+M)/2. Because of the 8 to 10 point difference noted above, this means that the octane in the United States will be about 4 to 5 points lower than the same fuel elsewhere: 87 octane fuel, the "regular" gasoline in the US and Canada, would be 91-95 (regular) in Europe.
(...)
Juist. Dus als je in de US 87 octaan tankt of 89 octaan zit je nog steeds lager dan de hier verkrijgbare Euro 95. Het is misschien niet zo'n groot verschil, maar vaak zat staat er bij auto's in het instructie boekje dat als je benzine met 91 octaan tankt (wat dus ongeveer overeen komt met de 87 octaan in de US) dat je rekening moet houden dat de motor minder vermogen leverd.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:49 schreef Alecks het volgende:
[..]
en
[..]
Het verschil in octaangehalte in de VS en Europa is eenvoudig te verklaren: het wordt op een andere manier gemeten. Het vermogen wat het oplevert is in de VS en Europa hetzelfde. Simpel gezegd komt het erop neer dat (het octaangehalte van) de benzine hetzelfde is maar de aanduiding ervoor anders is. In de meeste delen van de wereld, waaronder Europa, wordt de RON schaal gebruikt, in de VS het gemiddelde van de RON en MON schaal. Meer info in het engelstalige wiki artikeltje:
[..]
Dat zeg ik ook. De 91 die je in DL tankt (en dus kunt verglijken met 87 octaan in de US) geeft minder vermogen dan 95+ octaan.quote:Op maandag 16 oktober 2006 23:42 schreef Alecks het volgende:
M5: Dus? je moet de 87 octaan benzine daar dus niet vergelijken met 95 octaan hier maar met 91. In duitsland is dat heel gangbaar. Daar is 91 'normaal', 95 'super' en 98 'super plus'.
Ja DOH! Dat zegt niet dat de benzine minder energie bevat, het zegt alleen dat jouw motor er minder geschikt voor is. Als je een HOGER octaangetal d'r in giet, rijdt-ie ook minder efficient.quote:Op maandag 16 oktober 2006 23:56 schreef M5 het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook. De 91 die je in DL tankt (en dus kunt verglijken met 87 octaan in de US) geeft minder vermogen dan 95+ octaan.
Strategische voorraden bestaan uit ruwe olie, niet uit benzine. En omdat die ruwe olie al miljoenen jaren oud is, blijft dat nog best een tijdje goed...quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:02 schreef zandschep het volgende:
Er zit wel degelijk kwaliteitsverschil in heb ik vernomen. Allereerst kopen veel B-merken en witte pompen restvoorraden op. Dit zijn bijv voorraden van de NAVO die altijd aanwezig moeten zijn (mocht er oorlog uitbreken), maar om de zoveel tijd ververst moeten worden omdat benzine degradeerd in de loop van de tijd. Deze benzine zou kwalitatief minder goed zijn dan "verse" benzine.
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:12 schreef Cybje het volgende:
De meeste auto's in de VS hebben juist verschrikkelijk veel meer vermogen dan hier in Nederland. Daar is een 200 PK blok toch wel vrij standaard, terwijl wij hier vaak met 75 PK zitten. Zelfs al ga je dan 87 tanken ipv 95, dan heb je alsnog veel meer vermogen dan hier.
Het voordeel daarvan is dat die auto's veeeeeeeeel langer mee gaan dan die kleine Japanse propautootjes die we hier hebben...quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 09:32 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht omquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 09:48 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Het voordeel daarvan is dat die auto's veeeeeeeeel langer mee gaan dan die kleine Japanse propautootjes die we hier hebben...
Valt best mee ... als je naar de nieuwe Mercury Milan kijkt, heb je 160 PK met een 2.3 liter viercilinder blok.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 09:32 schreef Metalfreak het volgende:
Daar hebben ze daar dan wel minimaal een 4 liter motorblok voor nodig....
Juist mer een Amerikaan ga je makkelijk de bocht om ... de stuurbekrachtiging van die dingen is veel beter dan van de Japanners. Ze hebben daar ook al sinds tientallen jaren stuurbekrachtiging. Hier begint het pas een beetje rond 1990.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef Metalfreak het volgende:
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om
Daarom zijn de bochten ook niet zo krap daar in de VSquote:Op dinsdag 17 oktober 2006 10:07 schreef Metalfreak het volgende:
[..]
Ik hou van Japanse propautootjes Die willen tenminste wél een bocht om
Waar lees jij dan dat hij het over strategische voorraden heeft? Hij bedoelt waarschijnlijk dat er direct bruikbare benzine voorraden zijn, die in tijd van nood hard welkom kunnen zijn.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 08:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Strategische voorraden bestaan uit ruwe olie, niet uit benzine. En omdat die ruwe olie al miljoenen jaren oud is, blijft dat nog best een tijdje goed...
Dronken jullie benzine?quote:Op maandag 16 oktober 2006 19:52 schreef Stansfield het volgende:
Tijdens een avondje zuipen met wat vrienden kwamhet volgende punt ter discussie.
Nee het was slap ouwehoeren en toen kwam dit punt ter discussie. En zoals ik hier lees is dat vaker een punt van discussie.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:39 schreef Sterke_Yerke het volgende:
*leest de TT
[..]
Dronken jullie benzine?
Dat geloof ik dus niet.quote:Op dinsdag 17 oktober 2006 16:28 schreef maarten.toomcafe het volgende:
[..]
Waar lees jij dan dat hij het over strategische voorraden heeft? Hij bedoelt waarschijnlijk dat er direct bruikbare benzine voorraden zijn, die in tijd van nood hard welkom kunnen zijn.
Duitse Wikipedia pagina over benzine: http://de.wikipedia.org/wiki/Benzinquote:Für die Verwendung in Ottomotoren ist die Oktanzahl (ROZ) von Bedeutung. Die Oktanzahl (ROZ) ist ein Maß für die Klopffestigkeit im Motor. Je höher die Oktanzahl desto höher ist die Klopffestigkeit. Zur Veredelung des Rohbenzins werden Additive hinzugesetzt. Das Rohbenzin unterscheidet sich hierbei bei den verschiedenen Mineralölkonzernen nicht, es stammt häufig sogar aus derselben Raffinerie. Dem Rohbenzin wird dann das jeweilige Additivpaket des belieferten Konzerns beigemischt. Die wichtigsten Benzinarten sind in der Norm DIN EN 228 festgelegt.
Benzin in der Europäischen Union besteht aus folgenden Stoffgruppen:
35 Vol.-% Aromaten
18 Vol.-% Alkene
1 Vol.-% Benzol
50 ppm Schwefel
46 Vol.-% Alkane, MTBE und die diversen weiter oben erwähnten Additive
Die Mittlere molare Masse beträgt ca. 100 g/mol.
Die genaue Zusammensetzung von Benzin variiert sehr stark in Abhängigkeit von dem in der Raffinerie eingesetzten Erdöl und einer Vielzahl von Parametern wie die in den jeweiligen Staaten gültigen technischen Regeln.
Benzine van de Gulf vond ik ook geen denderend spul.De auto die ik had reed er wel op,maar hij verbruikte wel meer dan als ik er bv Shell in gooide.quote:Op maandag 16 oktober 2006 22:02 schreef zandschep het volgende:
Daarnaast schijnt Gulf echt bagger te zijn, heb ik vernomen van een Opel-dealer monteur. Zij raden iig klanten af om diesel bij Gulf te tanken in de moderne dieselmotoren van Opel aangezien deze erg hoge eisen aan brandstof en smering stellen. Het schijnt regelmatig voor te komen dat motoren met pompverstuivers niet goed lopen op die brandstof!
Maar het zijn allemaal van horen zeggen verhalen, zonder echte onderbouwing
Uiteindelijk bleek het toch mee te vallen en lag het verschil aan een ondeugdelijke maniet van meten:quote:Iedereen die auto rijdt kent het gevoel. Je staat bij het benzinestation, je vult je tank en het lijkt alsof er veel meer ingaat als de vorige keer. Van het Radar Testpanel heeft 22% dat wel eens geconstateerd dat er meer brandstof in de tank gaat dan er in past. Kloppen die liters wel? Radar neemt de proef op de som.
De test
In Nederland zijn er zo'n 4350 tankstations. De grote merken zijn Shell, BP, Esso, Texaco, Q8 en Total en dan zijn er nog de onbemande stations van Tango en Tinq en natuurlijk de zogenaamde witte pomp waar je het minst betaalt voor een liter benzine of diesel. Wij zijn met vijf jerrycans van 10 liter langsgegaan bij vijf tankstations die volgens Radarkijkers te weinig geven. We tanken precies tien liter en houden ons daarbij aan de regels die een expert ons voorgeschreven heeft. We verspillen geen druppeltje en we tanken drie keer diesel en twee keer Euro '95. Op het oog zijn er aanmerkelijke verschillen zichtbaar, maar daar laten we ons niet door misleiden. Wij brengen onze jerrycans naar een onafhankelijk laboratorium in Hoogvliet dat gespecialiseerd is in het bepalen van het volume van vloeistoffen. Zij hanteren een waterdichte meetmethode. Van de vijf jerrycans vertonen er vier een behoorlijke afwijking.
(...)
quote:Radar heeft onderzoek gedaan naar de hoeveelheid brandstof die u krijgt bij een benzinestation. Bij het tanken van 25 jerrycans benzine en diesel van 10 liter, is de afgegeven hoeveelheid nagemeten door een gerenommeerd laboratorium.
De resultaten van het onderzoek waren opzienbarend. Bijna alle pompen gaven minder dan 10 liter. Bij tien pompen werd er zelfs minder verkregen dan de toegestane 0,5 procent. Een opzienbarend resultaat. In de uitzending echter toverde de directeur van het NMI een konijn uit de hoge hoed. Bij het tanken bleek dat niet de buitentemperatuur als factor meegerekend moest worden, maar de vloeistoftemperatuur. Daarom werd in de uitzending besloten om opnieuw de meting te verrichten.
Ditmaal is Radar uitgerust met een geijkte elektronische thermometer en metalen jerrycans. Verder wordt dezelfde methode gehanteerd. Wederom wordt er steeds 10 liter getankt en de temperatuur van de vloeistof bepaald. Daarna wordt het exacte volume bepaald in het laboratorium. De inspecteur van het NMI bezoekt dezelfde stations en doet de meting volgens zijn methode.
De resultaten zijn naast elkaar gelegd en dan blijkt dat er weinig verschil te zien is. Van bijna alle verdachte stations vallen de metingen ruim binnen de norm.
(...)
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |