abonnement Unibet Coolblue
pi_46067101
Ja been there done that; al vroeg uit gaan kijken naar pinautomaten aangezien je geld opraakt. Twee dagen niets kunnen vinden en met je laatste yens nog net op een plek komen waar je wel kan pinnen (en dat was in Kyoto notabene).
  woensdag 7 februari 2007 @ 12:21:54 #252
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46070491
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 09:43 schreef xienix84 het volgende:
Valt nog mee... Ik had de botheid en lompheid al toen ik op Narita in het vliegtuig stapte. Mensen die voordringen, vinden dat ze eerder het vliegtuig in willen, schreeuwen... hoogst irritant.

Ik had ook een ontzettende cultuurshock toen ik weer terug was in Nederland. Vrolijk aan de linkerkant gaan rijden etc. Ik miste het begroeten in de winkel wel ja, vooral het domino effect dat als een iemand in de winkel irashaimasen roept het als een lopend vuurtje rond gaat
Aan de andere kant, vond ik het informele hier ook wel fijn. Ik moest naar het postkantoor en daar werd mij vriendelijk en informeel alles uitgelegd etc. Maar goed, dat was dan ook in een Brabants gat(naja..iets groter dan een gat).

Een van mijn minder handige dingen overigens. Op 2 januari naar Tokyo gaan en denken daar wel te kunnen pinnen.... ja... op de 5e pas. Gelukkig was ik niet alleen.
Ze zijn überbeleefd ja... ook labgenoten; als je bv. de lift in- of uitstapt, dan is het "ga jij maar eerst, nee ga jij maar, nee jij eerst, %$!&-dammit, moven! Ik ga wel "
En nog iets,.. Zo stond ik laatst bij de kassa in een Moria-supermarkt. Had ik een briefje van 10.000 yen gegeven en had ik moeite om de rest van het geld in mijn portemonnee te stoppen. Niet dat ik veel bij me had, maar de briefjes daar zijn net van een ander formaat. In plaats dat ze meteen wisselgeld pakt, wacht ze eerst met mijn boodschappen in een tas in de hand, tot ik klaar ben met mijn gestuntel. Ze overhandigt mij de tas en gaat dan het geld wisselen. Erg beleefd, maar ik voelde me er erg ongemakkelijk bij, omdat de rest van de rij zo lang moest wachten.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_46076384
Ik ben voor een verplichte beleefdheids cursus voor winkel personeel. Ik doe morgen zelf ook solliciteren naar een baan in een winkel, als ik aangenomen wordt doe ik zeker wel wat van de Japanse waarden en normen toe te passen.

Ben nog niet in Japan geweest, maar ken wel een half-japanner. En die verontschuligd zich ook voor van alles ook als hij iets niet verstaat in een gesprek en het overduidelijk niet zijn schuld is bijvoorbeeld. Nog zoiets: Onlangs had ik in Amsterdam bij de Albert Heijn een drietal japanse toeristes voor me die wat kaas enzo hadden gekocht. Er waren problemen met de kassa en er was nogal wat oponthoudt. Van de (zoals gewoonlijk) uiterst ongeintereseerde kassiere heb ik niets gehoord van excuses. De Japanse dames hebben zich meermalen verontschuldigd naar mij, voor zover hun engels dat toeliet.
pi_46079228
aangezien er hier wel een aantal mensen zijn die in Japan zitten vroeg ik me af of er iemand was die me aan een koptelefoon uit japan kon helpen, het gaat hier om de ATH950LTD, hij is nog niet uit daar maar komt uit rond het chinese nieuwjaar.

Ik zou het erg fijn vinden als er iemand was die me kon helpen hiermee, of mij kan helpen in contact te komen met een audio dealer daar zodat ik ze zelf kan invoeren.

Hmmm de half jappaners die ik ken veronschildigen zich niet voor alles, eigenlijk best wel weinig
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_46086552
Ik zit zelf met grote plannen in mijn hoofd, wil halverwege deze maand 2 weekjes Tokyo boeken. Ik zit met wat vragen in mijn hoofd, die kan ik hier denk ik wel kwijt...

- Wat is het rugpijn-gehalte van overnachten in een traditioneel Japans hotelletje? Ik wil eigenlijk geen westerse kamer, omdat ik dan in Japan zit, en dan wil ik er ook écht zitten. Slapen die matjes nog een beetje als je hier niet aan gewend bent?
- Is het handig alvast wat Yen mee te nemen? Kun je op het vliegveld makkelijk pinnen? Ik zie hier boven dat er niet echt geweldige verhalen zijn om thuis over te vertellen betreffende de pinautomaten en hun openingstijden. Ik heb zelf overigens een pas van de rabobank, die aangelosten is bij het Maestro-netwerk. In de VS kon ik hier gewoon dollars mee tappen, kan ik dat in Japan ook met Yen?
- Hoe zit het met openbare toiletten?
- Hoe laat gaat de zon zo'n beetje onder eind Mei?
- (veelgestelde vraag) kun je je een beetje redden in je uppie in Japan?

Ben benieuwd naar de reacties.
pi_46087018
Ik vindt één vraag een beetje merkwaardig NegaSado:,die over de toiletten. Doel je daar soms mee op die typsiche hurkdingen?
pi_46087203
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 21:25 schreef Fixers het volgende:
Ik vindt één vraag een beetje merkwaardig NegaSado:,die over de toiletten. Doel je daar soms mee op die typsiche hurkdingen?
Nee, dat maakt mij niet echt uit. Het gaat om de beschikbaarheid. Ik wil daar toch veel gaan rondlopen, dus... Best wel belangrijk als je moet dat je dan wel makkelijk plekken kunt vinden!
pi_46093337
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 21:06 schreef NegaSado het volgende:
Ik zit zelf met grote plannen in mijn hoofd, wil halverwege deze maand 2 weekjes Tokyo boeken. Ik zit met wat vragen in mijn hoofd, die kan ik hier denk ik wel kwijt...

- Wat is het rugpijn-gehalte van overnachten in een traditioneel Japans hotelletje? Ik wil eigenlijk geen westerse kamer, omdat ik dan in Japan zit, en dan wil ik er ook écht zitten. Slapen die matjes nog een beetje als je hier niet aan gewend bent?
- Is het handig alvast wat Yen mee te nemen? Kun je op het vliegveld makkelijk pinnen? Ik zie hier boven dat er niet echt geweldige verhalen zijn om thuis over te vertellen betreffende de pinautomaten en hun openingstijden. Ik heb zelf overigens een pas van de rabobank, die aangelosten is bij het Maestro-netwerk. In de VS kon ik hier gewoon dollars mee tappen, kan ik dat in Japan ook met Yen?
- Hoe zit het met openbare toiletten?
- Hoe laat gaat de zon zo'n beetje onder eind Mei?
- (veelgestelde vraag) kun je je een beetje redden in je uppie in Japan?

Ben benieuwd naar de reacties.
openbare toiletten hoef je geen zorgen te maken, denk dat het een van de best hygienisch high tech toiletten die je ooit zal zien in je leven.

Bedden tja afhankelijk, als je naar een orgineel japans bed wil slapen, dan kan je wel wat rugpijn verwachten als je er niet gewend bent (gewoon op de grond dus). maar dat is wel per persoon afhanklijk, moet zeggen dat het wennen was, maar wel erg fit volgend dag was. Kussens is niet normaal met veren, maar met soort korrels (denk dat het rijstkorrels zijn, nooit gevraagd eigenlijk ). Tegenwoordig is het wel verwesterlijkt, bijna overal in gewone hotels zijn gewone bedden.

In je uppie kan wel, Japan is erg gastvrij en bereid jou overal mee te helpen. Alhoewel een aantal japans woordjes leren zou best wel veel tijd schelen, neem dus ook een japans woordenboekie mee. In Japan kunnen ze niet echt goed engels namelijk (behalve in grote steden, maar zullen je niet gauw helpen, is iets met cultuureigenschap, maar heeft niets met jou uiterlijk of geur te maken )

Zon begrijp ik niet , verklaar je nader...

Geldautomaten geen problemen gehad moet ik zeggen, pin wel bij trein/metrostations en zorg dat je wat over hebt, criminaliteit is er zeer weinig, dus maak je geen zorgen over.

[ Bericht 4% gewijzigd door Deshima op 08-02-2007 02:11:38 ]
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
pi_46093652
quote:
Op woensdag 7 februari 2007 10:18 schreef zatoichi het volgende:
Ja been there done that; al vroeg uit gaan kijken naar pinautomaten aangezien je geld opraakt. Twee dagen niets kunnen vinden en met je laatste yens nog net op een plek komen waar je wel kan pinnen (en dat was in Kyoto notabene).
Hmm..vind het idd raar, maar als je er ooit weer komt , pin gewoon eerst bij grote trein/metrostation en neem dan wat extra geld op (Zowieso doe dit trouwens bij alle reizen en zorg dat je ten alle tijden geld hebt, verstop het overal, in je rugtas, in je riem, binnenzak, enz, zie dit als noodgeld, als je namelijk ergens komt in nowhere en problemen hebt, dan heb je altijd geld namelijk om weer terug te komen). Ook is het zo dat er vrij weinig criminaliteit is in Japan, dus extra cash pinnen kan best.....
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
  donderdag 8 februari 2007 @ 06:19:05 #260
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46094832
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 02:36 schreef Deshima het volgende:

[..]

Hmm..vind het idd raar, maar als je er ooit weer komt , pin gewoon eerst bij grote trein/metrostation en neem dan wat extra geld op (Zowieso doe dit trouwens bij alle reizen en zorg dat je ten alle tijden geld hebt, verstop het overal, in je rugtas, in je riem, binnenzak, enz, zie dit als noodgeld, als je namelijk ergens komt in nowhere en problemen hebt, dan heb je altijd geld namelijk om weer terug te komen). Ook is het zo dat er vrij weinig criminaliteit is in Japan, dus extra cash pinnen kan best.....
Het is hier idd best veilig. Ik heb zelf een pas van de Postbank met het Cirrus/Maestro logo. Het is best lastig om een goede bank te vinden (77bank, Sendaibank etc. accepteren het niet), maar de postkantoren accepteren het iig wel. Ik had er eerst problemen mee, maar nu ik weet dat ik bij een postkantoor moet zijn kom ik aardig rond.

NegaSado: Neem gewoon een paar honderd euro (1 euro is ± 150 yen) mee voor de eerste paar dagen en wissel ter plekke op het vliegveld. Ga daarna gewoon pinnen, want de wisselkoers op het vliegveld (hier in Sendai) was iets minder gunstig (140 yen tegenover 156 yen bij een pin-automaat). Als je naar een Ramen eethuisje (voor lunch bijv.) gaat ben je gemiddeld 800 yen kwijt en voor een normale maaltijd (avond) in een Japans eethuisje 1000-2000 yen. Dat is dus ± 15-20 euro op een dag aan eten. Ik weet niet waar je wilt blijven slapen, maar een nachtje in een Ryokan hier in Sendai is zo'n 30 Eur.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
pi_46095750
Veel dingen al gezegd, maar toch lekker alles nog een keer zeggen (maar dan wat mijn ervaringen zijn): :

- Het rugpijn gehalte was bij mij 0,0. Ik heb heerlijk geslapen op die matjes en die kussens. Daarentegen was ik ook wel iedere dag zo uitgeput van alles doen dat ik om 22:00 me ogen niet meer open kon houden
- Ik had helemaal geen geld bij me; en pas op het vliegveld gepind. Als je bij de kaartverkoop van de limousine bus naar Tokyo op Narita staat, draai je je om, loop naar de overkant van de hal (meer een soort gang) en ga je links, daar kun je met maestro pinnen. Dat was overigens ook de plek waar ik na paspoortcontrole en bagage pickup terecht kwam, maar dat kan natuurlijk verschillen. Overigens wel genoeg pinnen! (voor je gevoel veel te veel)
- Maak je geen zorgen over openbare toiletten; die staan echt op de meest afgelegen plekken nog.
- (via weather.co.uk) Op 21 mei gaat de zon op om 4:32 en onder om 18:43. Dat verschil met Nederland viel mij ook al op; zo vroeg licht en zo vroeg donker. Tokyo ligt ter hoogte van Marokko, dus de schemering is ook zeer kort.
- Als er één land is waar ik makkelijk naar toe zou durven in mijn eentje, dan zou dat wel Japan zijn. Alles staat aangegeven, ook vaak in het Engels, en als je er niet uitkomt dan zullen Japanners altijd voor je klaar staan. Toen ik aankwam in Tokyo bijvoorbeeld, wis ik wel waar ik ongeveer heen moest, maar wilde toch even op de kaart kijken. Gelijk stond er een Japanse die mij een kortere weg wees.
pi_46112527
Bedankt voor de tips!

En dat van die zon vraag ik omdat ik daar vooral wil gaan fotograferen, dus ik wil graag weten hoe laat ik met mijn statiefje op de juiste plek moet staan voor de coole skyline foto's!

Is er nog een tip voor goed woordenboekje voor mee op reis?
pi_46124937
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:34 schreef NegaSado het volgende:
Bedankt voor de tips!

En dat van die zon vraag ik omdat ik daar vooral wil gaan fotograferen, dus ik wil graag weten hoe laat ik met mijn statiefje op de juiste plek moet staan voor de coole skyline foto's!

Is er nog een tip voor goed woordenboekje voor mee op reis?
Zou het niet weten, misschien zou je kunnen kijken bij deze site, je kan hier ook van vorig jaar het weer bekijken.

Kosmos taalgids is wel voldoende, elke boekhandel te verkrijgen.
"elk nadeel heeft zijn voordeel?"
  vrijdag 9 februari 2007 @ 03:26:47 #264
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46129130
quote:
Op donderdag 8 februari 2007 17:34 schreef NegaSado het volgende:
Bedankt voor de tips!

En dat van die zon vraag ik omdat ik daar vooral wil gaan fotograferen, dus ik wil graag weten hoe laat ik met mijn statiefje op de juiste plek moet staan voor de coole skyline foto's!

Is er nog een tip voor goed woordenboekje voor mee op reis?
Ik heb de taalgids van Lonely Planet. Voor mij voldoende info en een nuttig grammatica overzicht vooraan. Ook lekker compact. Misschien is het leuk om in Japan een boek te kopen met Kanji (ik heb het boek Kanji & Kana van Tuttle Language Library). Het is wel grappig om zelf woorden te vertalen (soms moet je wel als er niemand om je heen is om te helpen) en dit boek is vrij helder en heeft 2000 veelgebruikte Kanji, die je vrij simpel op kunt zoeken.
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  vrijdag 9 februari 2007 @ 04:35:02 #265
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_46129417
Wat ik echt een fantastisch boekje vind is Point-It
Werkt in elk land ter wereld.

Geld:
Mijn Rabobank Europas werkt bij de Citibank en het postkantoor.
Op Narita airport is een geldautomaat van Citibank aanwezig.
Gelukkig heb ik nu een Japanse bankrekening en kan ik ook gebruik maken van de geldautomaten in de konbini's.

[ Bericht 22% gewijzigd door Binsentu op 09-02-2007 04:43:58 ]
  vrijdag 9 februari 2007 @ 06:16:10 #266
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46129569
hela hola,
als je maar voor een paar weken in japan bent zou ik hooguit katakana leren, dat vertaalt ook meteen makkelijk naar een soort van engels dus is vaak nog te begrijpen (net als ビル= biru = bier en コーヒー = koohii = koffie)
maar goed, eigelijk had ik meteen wel ene vraag: weet iemand hoe nuttig een Japan Railpass is? er komen in augustus wat vrienden hier (in tokyo) en we gaan wat door japanland reizen. hoeveel goedkoper is zo'n railpass nu echt?
wel mooi trouwens al die verhalen over die japanners, ik zit hier zelf in een lab van een technische uni in tokyo en, net als dat in- of uitstappen van een lift, ik herken t allemaal.
(begreep dat er hier ook mensen spammen die in tokyo zitten? gaan jullie morgen toevallig naar een chinees nieuwjaarfeest in ueno?)
mata
so much to do, so much to see...
  vrijdag 9 februari 2007 @ 06:55:59 #267
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_46129644
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 06:16 schreef staal00 het volgende:
hela hola,
als je maar voor een paar weken in japan bent zou ik hooguit katakana leren, dat vertaalt ook meteen makkelijk naar een soort van engels dus is vaak nog te begrijpen (net als ビル= biru = bier en コーヒー = koohii = koffie)
maar goed, eigelijk had ik meteen wel ene vraag: weet iemand hoe nuttig een Japan Railpass is? er komen in augustus wat vrienden hier (in tokyo) en we gaan wat door japanland reizen. hoeveel goedkoper is zo'n railpass nu echt?
wel mooi trouwens al die verhalen over die japanners, ik zit hier zelf in een lab van een technische uni in tokyo en, net als dat in- of uitstappen van een lift, ik herken t allemaal.
(begreep dat er hier ook mensen spammen die in tokyo zitten? gaan jullie morgen toevallig naar een chinees nieuwjaarfeest in ueno?)
mata
Katakana is idd essentieel. Kanji is niet noodzakelijk, want je kunt nog mensen om je heen om hulp vragen. Maar afgelopen weekend kreeg ik een envelopje onder mijn deur geschoven. Daar zaten drie briefjes in... allemaal Kanji natuurlijk: 50.000 yen, 30.000 yen en nog eens 35.000 yen... en allemaal op mijn naam, WTF! Ik eerst helemaal in de stress natuurlijk. Toen de kanji opgezocht, bleken het specificatie 'receipts' te zijn van mijn huur die ik al betaald had... phew

Kennen jullie trouwens die electronische woordenboekjes? Elke Japanner hier op het lab loopt ermee rond (om artikelen te vertalen enzo). Canon heeft ook van die dingen (Wordtank) met een Engels menu. Nou ben ik op zoek naar apparaatjes waarbij je ook Kanji op kan zoeken adhv radicals... weet iemand of deze bestaan?
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  vrijdag 9 februari 2007 @ 07:43:38 #268
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46129823
ha, ik heb pcies zo'n wordtank, de C50, een erg handig dingetje. kleiner dan de standaardmaat zodat ie in mn binnenzak gaat. check www.thejapanshop.com, heeft goede uitleg ook.
bij vrijwel al die apparaatjes kan je trouwens kanji opzoeken met radicals. grote verschil is vaak dat de duurdere een pennetje + touchscreen hebben om kanji in te voeren en vaak ook de stroke order laten zien.
zelf ben k trouwens zeker ook bezig met kanji (volg ook japanees op mn uni) met behulp van een kanjiboek en mn wordtank, zit nu tussen de 150-200 ergens.
maarre, voor een paar weekjes japan ben je met katakana al aardig zoet hoor
so much to do, so much to see...
  vrijdag 9 februari 2007 @ 08:32:42 #269
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_46130174
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 06:16 schreef staal00 het volgende:
hela hola,
als je maar voor een paar weken in japan bent zou ik hooguit katakana leren, dat vertaalt ook meteen makkelijk naar een soort van engels dus is vaak nog te begrijpen (net als ビル= biru = bier en コーヒー = koohii = koffie)
maar goed, eigelijk had ik meteen wel ene vraag: weet iemand hoe nuttig een Japan Railpass is? er komen in augustus wat vrienden hier (in tokyo) en we gaan wat door japanland reizen. hoeveel goedkoper is zo'n railpass nu echt?
wel mooi trouwens al die verhalen over die japanners, ik zit hier zelf in een lab van een technische uni in tokyo en, net als dat in- of uitstappen van een lift, ik herken t allemaal.
(begreep dat er hier ook mensen spammen die in tokyo zitten? gaan jullie morgen toevallig naar een chinees nieuwjaarfeest in ueno?)
mata
ビル=gebouw
ビール=bier
Diegene die spamt vanuit Tokyo ben ik. Ik woon trouwens in Chiba, maar Tokyo is niet echt ver voor mij. Ben er gisteren nog geweest. Moest mijn paspoort vernieuwen op de NL ambassade en mijn ex-vriendin woont in Setagaya-ku, dus daar ben ik ook nog even op bezoek geweest.
Waar woon jij ergens?

Ik heb niets gehoord van een nieuwjaarsfeest in Ueno. Hoe laat begint dat?
Deze maandag trouwens vrij, feestdag !
February 11 (national holiday)
National Foundation Day (kenkoku kinenbi):
According to the earliest Japanese history records, on this day in the year 660 BC the first Japanese emperor was crowned.
  vrijdag 9 februari 2007 @ 08:58:55 #270
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46130447
quote:
Op vrijdag 9 februari 2007 08:32 schreef Binsentu het volgende:
ビル=gebouw
ビール=bier
Diegene die spamt vanuit Tokyo ben ik. Ik woon trouwens in Chiba, maar Tokyo is niet echt ver voor mij. Ben er gisteren nog geweest. Moest mijn paspoort vernieuwen op de NL ambassade en mijn ex-vriendin woont in Setagaya-ku, dus daar ben ik ook nog even op bezoek geweest.
Waar woon jij ergens?

Ik heb niets gehoord van een nieuwjaarsfeest in Ueno. Hoe laat begint dat?
Deze maandag trouwens vrij, feestdag !
February 11 (national holiday)
National Foundation Day (kenkoku kinenbi):
According to the earliest Japanese history records, on this day in the year 660 BC the first Japanese emperor was crowned.
ビール... Ach ja das waar, maar in de bar begrijpen ze je gelukkig prima

Voor dat nieuwjaarsfeest is de aanmelding trouwens helaas ook al verstreken. al kan je tuurlijk altijd proberen binnen te komen (gratis voedsel! ), t is half 12 tot half 3 in Ueno park, gambatte!
Ik woon hier in Yokohama (Aoba-ku), net de andere kant dus, maar mn uni is in Tokyo, Meguro-ku (O-okayama station)
Was maandag niet ook iets van holiday? zoiets hoorde k hier net...

Oh trouwens, waarvoor k hier eigelijk kwam, die Railpass voor Japanland, is dat wat?
so much to do, so much to see...
  vrijdag 9 februari 2007 @ 09:00:43 #271
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46130469
oh god... ik probeer ook eens een forum... hoe verwijder k dit bericht?
en wordt NL al eens wakker?
so much to do, so much to see...
  vrijdag 9 februari 2007 @ 09:07:40 #272
35706 Binsentu
Ik wil een frikandel speciaal
pi_46130542
haha, je kunt je bericht niet verwijderen, je kunt wel editten met het potlood icoontje rechtsboven je post.
En in mijn vorige post had ik vermeld dat er maandag een feestdag was:
February 11 (national holiday)
National Foundation Day (kenkoku kinenbi):
According to the earliest Japanese history records, on this day in the year 660 BC the first Japanese emperor was crowned.

EDIT: OOOOW, ik snap em ! Zondag is het de 11e, als er in Japan een feestdag in het weekend valt heb je de maandag erna vrij.
De Railpass is het zeker waard als je van plan bent om veel te reizen. Vooral als je de shinkansen neemt heb je het er al heel snel uit.

We moeten binnenkort eens wat afspreken dan, heb al een tijdje geen NL meer gepraat, haha
  vrijdag 9 februari 2007 @ 09:47:48 #273
168466 staal00
moo ippai kudasai!
pi_46131184
He dat ken ik ja, dr waren wat Delftenaren (van mn oude uni) hier vorige week, ik kwam gewoon niet uit mn woorden. uiteindelijk maar wat engels gebruikt.
maar prima id, eens kijken of er nog mooie evenementen zijn de komende tijd en anders verzinnen we wat. Doodkapje ook in Tokyo toevallig?
En nog meer mensen die naar Tokyo komen binnenkort?, kunnen we dr een Hollandsch feest van maken!
so much to do, so much to see...
pi_46149742
Binsetsu, als ik mag vragen, en misschien is het al gezegd hoor, maar spreek je Japans of Engels met je vriendin?

En als je Engels spreeks, gooi je er dan ook zoveel Japanse woorden door? Ik had dat vorig jaar ontzettend erg. Omdat je altijd Japans om je heen hoort en sommige woorden gewoon makkelijk zijn om te gebruiken. Gambatte kudasai, ikimashou etc etc. En heel erg om hier net terug in Nederland te zijn en 'hai', 'sumimasen' en 'gomen ne' te zeggen. Oh en natuurlijk het 'èèèèèèèè?'
pi_46162641
Wederom bedankt!

Het katakana heb ik mijzelf al aangeleerd, maar ik heb wel erg veel moeite het vlot te lezen, maar dat hoort. Ik moet altijd diep in het geheugen graven om sommige kana te herkennen!

Ik denk dat ik voor de Lonely Planet gids ga. Lekker strak, weinig poespas en veel info.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')