abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 11 oktober 2006 @ 19:10:58 #1
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_42585800
Wie herinnert zich ook nog de aardbeving in Roermond van maandag 13 april 1992? Rond de klok van 03.20 uur die dag werd ons landje getroffen door een beving van maar liefst 5,8 op de Schaal van Richter, voor zover bekend de zwaarste die ooit in Nederland heeft plaatsgevonden. Het epicentrum lag enkele kilometers ten westen van Roermond, maar tot in Frankrijk, Tsjechie en Zwitserland heeft de aarde die ochtend gebeefd.

Ik weet nog wel dat ik (in Apeldoorn, ruim 150 kilometer verderop) wakker werd omdat mijn klerenkast, bureau en ander meubilair als een idioot heen en weer rammelden.

Enkele gevolgen:

Breuken in de grond:





Instortingen in gebouwen:



Best stoer op zich, zulk natuurgeweld in Nederland
  ESF Reporter woensdag 11 oktober 2006 @ 19:12:15 #2
87554 Cee
Welluk?
pi_42585837
Ik voelde 'm! (Woon omgeving Tilburg) Dacht dat er een grote vrachtwagen door onze straat reed 's nachts.
pi_42585874
Ik was er doorheen geslapen , m'n ouders hebben 'm wel meegemaakt "alsof er een tank door de straat reed"
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_42586540
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:13 schreef Gitanki het volgende:
Ik was er doorheen geslapen , m'n ouders hebben 'm wel meegemaakt "alsof er een tank door de straat reed"
Uit welk jaar komen je ouders?
pi_42586851
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 19:36 schreef dialMforMonkey het volgende:

[..]

Uit welk jaar komen je ouders?
Uit de jaren '50
Vedanta_veri: Ik vraag mij af waarom iedereen zo voor het verbod op pedofilie is maar niet op roken, beiden zijn dingen waar je anderen mee beschadigd. Maar goed, mensen die verslaafd zijn aan iets kunnen daar niet objectief over zijn.
pi_42586990
Ik weet nog dat ik wakker werd en het huis schudde en ik bang was dat er spullen van een kast op mijn hoofd zouden vallen. Toen ik de volgende ochtend de krant bekeek stond het al een klein stukje op de voorpagina van het Limburgs Dagblad: Aardbeving in Limburg.. daar hadden ze waarschijnlijk de persen direct gestopt. Verder stond een klok of twee stil. Eentje daarvan heeft nooit meer gewerkt.
pi_42587063
Ja herinner het als de dag van gisteren. Ben 12 April jarig, dacht dat mijn kast zou omvallen met daarop mijn modelauto's, mijn moeder dacht dat mijn vader een hartinfarct kreeg.
Net efkes anges
pi_42587440

Kaart waarop de intensiteit van de aardbeving bij Roermond op 13 april 1992 is weergegeven. Duidelijk is dat de beleving van deze aardbeving in direct verband staat tot de afstand tot het epicentrum (rode ster op de kaart). Het gebied op de kaart tussen beide bruine stippen is met een Intensiteit van VII op de Mercalli-Schaal gekenmerkt.

Schaal van Mercalli:

sterkte en uitwerking:
I - Niet gevoeld, slechts door seismometers geregistreerd

II - Nauwelijks gevoeld, alleen onder gunstige omstandigheden gevoeld.

III - Zwak, door enkele personen gevoeld. Trilling als van voorbijgaand verkeer.

IV - Vrij sterk, door velen gevoeld. Trilligen als van zwaar verkeer. Rammelen van ramen en deuren

V - Sterk, algemeen gevoeld. Opgehangen voorwerpen slingeren. Slapende mensen worden wakker.

VI - Lichte schade. Schrikreacties. Voorwerpen in huis vallen om. Lichte schade aan minder solide huizen.

VII - Schade Paniek. Schade aan veel gebouwen. Schoorstenen breken af. Golven in vijvers. Kerkklokken geven geluid.

VIII - Zware schade. Algehele paniek. Algemene schade aan gebouwen. Zwakke bouwwerken gedeeltelijk vernield.

IX - Verwoestend. Veel gebouwen zwaar beschadigd. Schade aan funderingen. Ondergrondse pijpleidingen breken.

X - Buitengewoon verwoestend. Verwoesting van vele gebouwen. Schade aan dammen en dijken. Grondverplaatsing en scheuren in de aarde.

XI - Catastrofaal. Algemene verwoesting van gebouwen. Rails worden verbogen. Ondergrondse leidingen vernield.

XII - Buitengewoon Catastrofaal. Algemene verwoesting. Verandering in het landschap. Scheuren in rotsen. Talloze vernielingen

[ Bericht 2% gewijzigd door Creature op 11-10-2006 20:13:09 ]
Scroll maar verder naar benee!
pi_42587462
Ik ben er helaas doorheen geslapen.... Had het wel mee willen maken.
Scroll maar verder naar benee!
pi_42587548
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:04 schreef Creature het volgende:
Ik ben er helaas doorheen geslapen.... Had het wel mee willen maken.
Je woonde toen ook al in H.IA.? Lijkt me niet een plaats waar je het goed gevoeld kunt hebben (dat je er wakker van zou worden)
pi_42587685
Ik zat ergens tussen VII en VIII in volgens dat kaartje.
Kan het me nog goed herrineren ja; best heftig destijds
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
pi_42587710
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:06 schreef Toffe_Ellende het volgende:

[..]

Je woonde toen ook al in H.IA.? Lijkt me niet een plaats waar je het goed gevoeld kunt hebben (dat je er wakker van zou worden)
Ja... ik woonde toen ook in H.I.A., maar ik ken er genoeg die 't hier goed gevoeld hebben.
Scroll maar verder naar benee!
pi_42587755
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:11 schreef Creature het volgende:

[..]

Ja... ik woonde toen ook in H.I.A., maar ik ken er genoeg die 't hier goed gevoeld hebben.
Ik ken er hier in de buurt ook genoeg die er compleet doorheen geslapen zijn.

Ik niet iig; jeuj wat een hels kabaal toen zeg; machtig
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 11 oktober 2006 @ 20:17:15 #14
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_42587911
ik werd wakker en vond het vreemd dat alles schudde. Maarja maar snel omgedraaid en verder gaan slapen! Volgende ochtend bleek het een aardbeving geweest te zijn

Op de radio schijnt een DJ geweest te zijn die 5 minuten na de aardbeving melde: "maakt u zich geen zorgen beste Nederlanders het was geen aardbeving Ien Dales is zojuist uit bed gevallen"
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_42588034
Ik ben er wakker van geworden. Maar veel meer kan ik er niet van herinneren. Woon vlak bij Roermond!
pi_42588280
Ik trilde uit m'n bed . Wij wonen iets boven Asten, onder de rook van Helmond ( ). In het natuurgebied 'De Stippelberg' kun je nog steeds sporen zien van de beving (Peelrandbreuk).
pi_42588780
Ik woonde in Sittard. Spaarde toen veel Coca-Cola-spullen waarvan ongeveer 300 blikjes op een kast stonden. Rammelde behoorlijk, maar verbaasde me erover dat ze toch bleven staan. Bij een nichtje van me in Echt waren ze wèl allemaal naar beneden gekomen .

Had die maandag proefwerk biologie en dat verprutste ik. Stomme aardbeving .
  woensdag 11 oktober 2006 @ 20:41:54 #18
40458 -chefke-
nu met extra zegels
pi_42588842
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:17 schreef rubbereend het volgende:
ik werd wakker en vond het vreemd dat alles schudde. Maarja maar snel omgedraaid en verder gaan slapen! Volgende ochtend bleek het een aardbeving geweest te zijn

Op de radio schijnt een DJ geweest te zijn die 5 minuten na de aardbeving melde: "maakt u zich geen zorgen beste Nederlanders het was geen aardbeving Ien Dales is zojuist uit bed gevallen"
en die beste man is voor die uistpraak direct ontslagen de volgende dag
  woensdag 11 oktober 2006 @ 20:50:32 #19
106942 Eix
Stranded here on planet earth
pi_42589177
Er doorheen geslapen, maar goed, ik was pas 3.

Weet wel dat er een restaurant hier in Sittard is waar een hele grote scheur in de muur zat.
Most people keep their brains
Between their legs
(Don't you find ?)
pi_42589442
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 20:20 schreef _The_General_ het volgende:
Ik ben er wakker van geworden. Maar veel meer kan ik er niet van herinneren. Woon vlak bij Roermond!
Echtwaar???? Ik ook!!!!!
De oude oude layout was veel beter!!
vosss is de naam,
met dubbel s welteverstaan.
  woensdag 11 oktober 2006 @ 21:39:38 #21
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42591409
Ben er wakker van geworden de hele kamer trilde. Op zolder hingen van die bakjes met daarin schroeven enzo en die waren allemaal open getrild
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
pi_42593154
Ik was 2 en woon nog steeds in Roermond.. De scheuren lopen hier nog door de muur beneden Verder weet ik er niks meer van, maar volgens mijn ouders is er best wel wat glaswerk gesneuveld en zijn er dingen uit de kasten gevallen enzo... Huu
pi_42593259
Ja, ik herinner me hem nog heel goed. Mijn zusje baalde echter stevig dat ze er doorheen was geslapen.
pi_42593433
quote:
Op woensdag 11 oktober 2006 22:20 schreef Bellah het volgende:
Ik was 2 en woon nog steeds in Roermond.. De scheuren lopen hier nog door de muur beneden Verder weet ik er niks meer van, maar volgens mijn ouders is er best wel wat glaswerk gesneuveld en zijn er dingen uit de kasten gevallen enzo... Huu
Huu.....
pi_42593522
Heerlijk doorheen geslapen.
Houd van een lijntje.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')