abonnement Unibet Coolblue
pi_42423953
Ik vroeg me eigenlijk af of je op een CV-ketel een dubbele klok-thermostaat kunt hebben.
We hebben er nu (uiteraard) een in de kamer, maar ik wil in de douche eigenlijk een aparte.
Alleen een thermostaatkraan op de radiator voldoet niet voor wat ik wil.
Ik wil namelijk de kamer kunnen verwarmen van b.v. 8:00-22:30,
maar de radiator in de douche alleen van 7:00-8:00 en 22:00-23:00
Is zoiets mogelijk?
By the way: Ik heb een Nefit Smartline HRC-24/CW4 ketel en een Moduline 300 thermostaat
  vrijdag 6 oktober 2006 @ 15:23:37 #2
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_42424118
tvp, heb dezelfde ketelsoort en ben wel benieuwd
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_42424137
alleen thermostaat erbij gaat niet werken, tenminste, neem aan dat je dan wil dat ALLEEN de badkamer verwarmt wordt?

zal je met appart circuit moeten gaan werken via kleppen, dan werkt het wel... voor alles is wel een oplossing, maar ja, oplossingen kosten geld dan he....
pi_42424286
Ik heb een daalderop ketel en die heeft die mogelijkheid iig standaard. We hebben dat ook zo uitgevoerd en inderdaad het is heerlijk. Hoe dat met andere ketels is weet ik niet.
pi_42424505
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 15:28 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb een daalderop ketel en die heeft die mogelijkheid iig standaard. We hebben dat ook zo uitgevoerd en inderdaad het is heerlijk. Hoe dat met andere ketels is weet ik niet.
Kan die alleen één verwarming verwarmen?
Dat is knap.
pi_42424719
Ik was laatst op een beurs van Honeywell (ja, van de thermostaatjes) en die had een digitale thermostaatkraan.
Niet uitgebreid naar gekeken, maar mogelijk dat je daarmee bereikt wat je wilt.
Je moet natuurlijk 2 dingen regelen als kamer X verwarmd moet worden:
- de ketel moet branden
- die thermostaatkraan moet open staan.

Het eerste kun je programmeren, het tweede (met een digi-thermostaatkraan) nu dus ook.

Oh ja, het kan ook zijn dat er wat draadloos netwerk spul bij zat zodat zo'n kraan naar de ketel kan bliepen dat hij aan moet gaan. Niet naar gekeken.
pi_42424729
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 15:28 schreef Marsepein het volgende:
Ik heb een daalderop ketel en die heeft die mogelijkheid iig standaard. We hebben dat ook zo uitgevoerd en inderdaad het is heerlijk. Hoe dat met andere ketels is weet ik niet.
Wat voor type heb je? Dan ga ik even in de tech specs kijken en vergelijken of ik ook zoiets zou kunnen.
Ik weet wel dat er bij mij twee typen thermostaten op kunnen, maar dat ik voor modulerend of niet modulerend.
Ik neem aan dat dit niet bedoeld ik voor een tweede thermostaat. Zou wel grappig zijn als dit toch werkt.
pi_42424731
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 15:34 schreef Boschkabouter het volgende:

[..]

Kan die alleen één verwarming verwarmen?
Dat is knap.
Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, vermoedelijk is het zelfs cynisch.

Maar de Daalderop ketel heeft standaard 2 circuits. Het 2e circuit heeft echter niet heel veel capaciteit omdat die de warmte haalt uit het boilervat, maar die 5 Kw is ruim voldoende voor onze badkamer.

Dmv een extra klep, een 2e niet modulerende thermostaat is het aangesloten en ja, dit circuit stuurt 1 radiator aan, waarvan de retour als vloerverwarming ligt.

Het werkt echt perfect.

Wij hebben een Daalderop Combifort 24/80+.
pi_42456686
Een aparte radiator een andere temperatuur geven zonder alle andere radiators in het huis te verwarmen wordt moeilijk, maar misschien kan je iets met digitale thermostaat kranen.

Één CV-ketel (dus inc. alle radiators) bedienen met twee thermostaten kan wel; hiervoor dient de eerste thermostaat (die aangesloten is op de CV-ketel) te beschikken over een zgn. "potentiaalvrij contact", dit is bij de HoneyWell en Siemens klokthermostaten het "modem" contact.

Tenminste, zo heeft een installateur het mij verteld. Ik moet het zelf nog steeds een keer aansluiten .
pi_42457225
Honeywell heeft ook servo motoren die je op een raditor kraan kunt monteren of op een verdeler van een vloerverwarming. Een controlle unit staart dan per ruimte de kranen open en dicht afhankelijk van de thermostaat in die ruimte en de ingestelde temperatuur per ruimte.
pi_42459248
magneetkleppen gebruiken
op beide circuits en het komt goed
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_42459485
Zoals tnimble zegt, de cv word dan echter vaak weersafhankelijk gestuurd, en een bypass erbij.
De eerste en belangrijkste vraag echter is wat heb je ervoor over?
Als het niet meer dan 50 euro mag kosten ofzo, dan moet je het gewoon niet doen.
De extra comfort eisen die je voor die ruimte wil, wegen dan niet op tegen de extra kosten.
Als je puur de radiator in de badkamer anders wilt bedienen dan de rest, en het mag niet te duur worden, neem dan in ieder geval dezelfde begin en eindtijd.
Om de radiator verder automatisch uit te schakelen kun je een programmeerbare thermostaaknop gebruiken voor de badkamer.
Deze kun je wel eerder instellen, maar als de ketel geen commando krijgt dan doet deze ook niets.

http://www.danfossverwarm(...)x?Search=thermostaat
Programmeerbare modellen
De RA-PLUS is ideaal voor ruimtes dien niet de hele dag gebruikt worden zoals bijvoorbeeld de badkamer, kinderkamer, werkkamer, vergaderruimte of praktijkruimte. De programmering van de comfort- of spaartemperatuur vindt plaats door de afneembare tijdklok. De RA-PLUS is eenvoudig te bedienen, heeft twee verschillende programma's, programmaonderbreking, indicatie van de comfort- en spaarstand en batterijbewaking. Er is een RA-PLUS voor elke verwarmingsinstallatie ongeacht leeftijd en uitvoering.

Om puur met twee zoals jij wilt, (maar met 1 kan ook) thermostaten te werken en verschillende begin en eindtijden, moet je een keuze maken tussen:

Overal programmeerbare thermostaatknoppen, geen tweede ruimtethermostaat nodig, wel een bypass om voor voldoende stroming te zorgen als de ventielen dichtlopen.
Bijvoorbeeld de honeywell chronotherm zone
http://www.honeywellbv.nl/?id=466

Twee thermostaten via een verdeler met twee groepen, iedere thermostaat bedient zijn eigen groep, ketel werkt continue, weersafhankelijk of via doorluscontact van de klep van de groep.
Bijvoorbeeld de honeywell zoneregeling.
http://www.honeywellbv.nl/?id=337
pi_42463571
Ik heb zoiets geloof ik in m'n huis zitten. Hoe het exact werkt weet ik niet, dta moet ik nog uitvogelen.

In 3 kamers heb ik een aparte thermostaat zitten die onafhankelijk van elkaar schijnen te moeten kunnen werken. Ketel is een Nefit 21 of 24. Er lopen idd van die thermostaten draadjes naar de ketel naar aparte units Ook heb ik het idee dat er hier en daar wat kleppen ingebouwd zitten in het buizen systeem.

Op zich mooi, maar eerst maar es zien dat de boel normaal werkt.
ik heb ze wel op een rijtje, maar ze werken partime...
pi_42465829
quote:
Op vrijdag 6 oktober 2006 15:41 schreef Marsepein het volgende:

[..]

Ik snap niet helemaal wat je bedoeld, vermoedelijk is het zelfs cynisch.

Maar de Daalderop ketel heeft standaard 2 circuits. Het 2e circuit heeft echter niet heel veel capaciteit omdat die de warmte haalt uit het boilervat, maar die 5 Kw is ruim voldoende voor onze badkamer.

Dmv een extra klep, een 2e niet modulerende thermostaat is het aangesloten en ja, dit circuit stuurt 1 radiator aan, waarvan de retour als vloerverwarming ligt.

Het werkt echt perfect.

Wij hebben een Daalderop Combifort 24/80+.
Het was niet cynisch, ik wist gewoon niet dat dat bestond. .
pi_42479258
Ik vrees dat bij mij het niet veel beter zal werken met alleen een programmeerbare thermostaatknop in de badkamer. De klokthermostaat bepaald voornamelijk wanneer de ketel moet aangaan. Vooral 's avonds is het in de woonkamer vaak al warm genoeg en hoeft de ketel dus niet veel meer te doen. Het wordt dan in de badkamer kouder. Dan zou ik juist de badkamer meer willen opstoken.
Thermostaten via een verdeler met twee groepen, zoals Klipper vermelde lijkt me dan een betere optie. Eens kijken wat dat kost.
Een tweede circuit zoals Marsepein is qua aanleg wel te doen, want de badkamer zit onder de zolder waar de ketel staat, maar dat kan mijn ketel niet. Dat is dan een dure optie om de ketel te vervangen. Hij is nog maar twee jaar oud.
pi_42489587
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 14:44 schreef dik_voormekaar het volgende:
Ik vrees dat bij mij het niet veel beter zal werken met alleen een programmeerbare thermostaatknop in de badkamer. De klokthermostaat bepaald voornamelijk wanneer de ketel moet aangaan. Vooral 's avonds is het in de woonkamer vaak al warm genoeg en hoeft de ketel dus niet veel meer te doen. Het wordt dan in de badkamer kouder. Dan zou ik juist de badkamer meer willen opstoken.
Thermostaten via een verdeler met twee groepen, zoals Klipper vermelde lijkt me dan een betere optie. Eens kijken wat dat kost.
Een tweede circuit zoals Marsepein is qua aanleg wel te doen, want de badkamer zit onder de zolder waar de ketel staat, maar dat kan mijn ketel niet. Dat is dan een dure optie om de ketel te vervangen. Hij is nog maar twee jaar oud.
Dan moet je gewoon deze oplossing nemen.
Zie tevens mijn post boven.
http://www.honeywellbv.nl/?id=337
Tevens kan je hier een installatievoorschrift downloaden

Ga uit van ongeveer 175 euro
bestellen kan je onder andere hier:
http://www.klimaatcomfort.nl/?id=3849&shopid=194&PHPSESSID=605db17818420c1988b0461c566250d5


Je aanvoer en retour leiding word gespiltst in twee systemen, op beide systemen kun je een kamerthermostaat aansluiten die zowel de zone klep als de ketel starten.
Wel word er nog een drukverschil regelaar aangeraden tbv je bypass.
Dus bij het totaal kostenplaatje komt natuurlijk nog je bypass en een tweede thermostaat, en natuurlijk de materialen om alles om te bouwen.
Kostenplaatje:
zoneregeling honeywell 175 euro
chronothermIV 122 euro
bypass DU145 honeywell + 50 euro
CV pijp en koppelingen, t-stukken enz 50 tot 100 euro.


Dus reken op zo'n 400 tot 450 euro. Bij zelfmontage.

[ Bericht 12% gewijzigd door klipper op 08-10-2006 20:31:30 ]
pi_42491330
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 20:11 schreef klipper het volgende:

[..]

Dan moet je gewoon deze oplossing nemen.
Zie tevens mijn post boven.
http://www.honeywellbv.nl/?id=337
Tevens kan je hier een installatievoorschrift downloaden

Ga uit van ongeveer 175 euro
bestellen kan je onder andere hier:
http://www.klimaatcomfort.nl/?id=3849&shopid=194&PHPSESSID=605db17818420c1988b0461c566250d5


Je aanvoer en retour leiding word gespiltst in twee systemen, op beide systemen kun je een kamerthermostaat aansluiten die zowel de zone klep als de ketel starten.
Wel word er nog een drukverschil regelaar aangeraden tbv je bypass.
Dus bij het totaal kostenplaatje komt natuurlijk nog je bypass en een tweede thermostaat, en natuurlijk de materialen om alles om te bouwen.
Kostenplaatje:
zoneregeling honeywell 175 euro
chronothermIV 122 euro
bypass DU145 honeywell + 50 euro
CV pijp en koppelingen, t-stukken enz 50 tot 100 euro.


Dus reken op zo'n 400 tot 450 euro. Bij zelfmontage.
Ik zelf heb een Nefit Ecomline ClassicHRC30 met Moduline 30 Weersafhankelijk ingesteld. Met vloerverwarming en bypass. Ik heb enkel thermostaat kranen (19st).
Nu ben ik mij al de hele tijd aan het afvragen hoe je dit probleem het beste op kan lossen ivm
a. De investering
b. Het comfort
c. Zuinigheid
d. Gemak.

a. Over hoeveel radiatoren spreken we hier? Vervangen van... + bypass
b. Warmte daar waar jij het wilt. Dus de kamer hoeft niet perse.
c. Doordat ik slechts daar stook waar nodig is. En ik kan knijpen.
d. Iedereen kan onafhankel van ander. Dus als je weet dat je weg gaat hoeft er niks aan behalve bijv. Badkamer.

Maw wat zou het kosten om de hele installatie van thermostaat kranen te voorzien met bypass.
Kijk ook naar de toekomst. Kinderen, studeren enz en het comfort
Misschien een iets grote investering. Maar ja

[ Bericht 0% gewijzigd door Solingjan op 09-10-2006 11:48:59 ]
pi_42492042
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 20:55 schreef Solingjan het volgende:

[..]

Ik zelf heb een Nefit Ecomline ClassicHRC30 met Moduline 30 Weersafhankelijk ingesteld. Met vloerverwarming en bypass. Ik heb enkel thermostaat kranen (16st).
Nu ben ik mij al de hele tijd aan het afvragen hoe je dit probleem het beste op kan lossen ivm
a. De investering
b. Het comfort
c. Zuinigheid
d. Gemak.

a. Over hoeveel radiatoren spreken we hier? Vervangen van... + bypass
b. Warmte daar waar jij het wilt. Dus de kamer hoeft niet perse.
c. Doordat ik slechts daar stook waar nodig is. En ik kan knijpen.
d. Iedereen kan onafhankel van ander. Dus als je weet dat je weg gaat hoeft er niks aan behalve bijv. Badkamer.

Maw wat zou het kosten om de hele installatie van thermostaat kranen te voorzien met bypass.
Kijk ook naar de toekomst. Kinderen, studeren enz en het comfort
Misschien een iets grote investering. Maar ja
Ervan uitgaande dat je dus geen kamerthermostaat heb, anders doe je je comfort tbv de andere kamers weer teniet.

Bij jouw staat de verarming dus de hele dag te stoken, en als je weinig thuis ben wil dat niet zeggen dat je door weersafhankelijk te stoken ook veel zuiniger stookt.
Het enige voordeel voor jouw is dat je iedere ruimte onafhankelijk kan regelen, maar je ketel blijft stoken.
Ook moet je er rekening mee houden dat je thermostaatknoppen na ongeveer 12 jaar aan vervanging toe zijn mits je goede aangeschaft heb.
Bij slechte merken is dit vaak al veel eerder.
  zondag 8 oktober 2006 @ 21:16:29 #19
113667 Keiichi
Konnichiwa!
pi_42492243
Zijn er ook thermostaatknoppen die via ethernet (of wifi) te bedienen zijn?

Stel dat het te linken is met bewegingsensors, zou je helemaal aardig wat op stookkosten kunnen besparen (Ik ben iemand die regelmatig vergeet iets uit te zetten als ik een dagje weg ga bv. Als bewegingsensors dan bv een uur geen activiteit gezien hebben, dat de ruimte(s) niet zo erg verwarmd worden meer)
pi_42492551
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:16 schreef Keiichi het volgende:
Zijn er ook thermostaatknoppen die via ethernet (of wifi) te bedienen zijn?

Stel dat het te linken is met bewegingsensors, zou je helemaal aardig wat op stookkosten kunnen besparen (Ik ben iemand die regelmatig vergeet iets uit te zetten als ik een dagje weg ga bv. Als bewegingsensors dan bv een uur geen activiteit gezien hebben, dat de ruimte(s) niet zo erg verwarmd worden meer)
Niet de knoppen maar wel de installatie
Ook via honeywell:
Beheer op afstand

Comfort op bestelling
Beheer op afstand is een groeiende behoefte van de consument. Een toegevoegde waarde op het gebied van comfort. Wanneer we thuis komen na een lange dag werken sluiten we de auto af met de afstandsbediening en ploffen we na het eten op de bank neer om eens lekker lui te zappen tussen het grote aanbod van tv-programma’s.

Maar daar blijft het niet bij. Tegenwoordig is het mogelijk om via internet of de mobiele telefoon even thuis in te bellen. Niet alleen om de voicemail af te luisteren, maar ook om aan ons woningautomatiseringssysteem door te geven dat we een paar uur later thuis komen. De verwarming mag dus nog even op een laag pitje branden, maar de verlichting mag bijvoorbeeld alvast aan om aanwezigheid te simuleren.

Met onze Chronotherm IV telefunctie heeft u de mogelijkheid uw klokthermostaat op afstand te bedienen. Wanneer u inbelt op uw telefonische schakelset zet u de thermostaat op eenvoudige wijze in de besparingstand. Zo voorkomt u onnodige stookkosten en wordt het milieu gespaard. Voor deze telefunctie heeft u een speciale muurplaat nodig en een telefonische schakelset, die de interface vormt tussen de telefoon en de Chronotherm IV.

Het Honeywell Hometronicsysteem is compleet op afstand te beheren. Zo kunt u vanaf iedere denkbare plek de actuele situatie bekijken en uw comfortwensen aanpassen. Eenvoudig, flexibel en betrouwbaar!
pi_42494448
quote:
Op zondag 8 oktober 2006 21:11 schreef klipper het volgende:

[..]

Ervan uitgaande dat je dus geen kamerthermostaat heb, anders doe je je comfort tbv de andere kamers weer teniet.
Hal/vide
Bij jouw staat de verarming dus de hele dag te stoken, en als je weinig thuis ben wil dat niet zeggen dat je door weersafhankelijk te stoken ook veel zuiniger stookt.
Ja, maar wel lekker voor mijn vloerverwarming
Het enige voordeel voor jouw is dat je iedere ruimte onafhankelijk kan regelen, maar je ketel blijft stoken.
Bypass heft toch het eea op.
Ook moet je er rekening mee houden dat je thermostaatknoppen na ongeveer 12 jaar aan vervanging toe zijn mits je goede aangeschaft heb.
Ze doen het nu al 25 jaar voortreffelijk. Moet eigenlijk Danfoss een briefje met mijn komplimenten sturen
Bij slechte merken is dit vaak al veel eerder.
Comfort vind ik toch wel belangrijk
Ons huis is ongeveer 950m3 en gebruik ligt rond de 1800 m3 per jaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')