abonnement Unibet Coolblue
pi_42306302
N.a.v. dit topic: Die rotkat van de buren
Kan ik de buren aanpsrakelijk stellen voor schade die hun kat in mijn huis heeft aangericht?
Het lijkt me toch dat hun WA verzekering dit zou moeten vergoeden?
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42306340
Ja, ze zijn volledig aansprakelijk.
Een foto van het dier bij de schade doet zeker wonderen als ze gaan ontkennen.
Dit bericht is goedgekeurd door de NSA en de NVD en andere opsporingsdiensten.
pi_42306389
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 11:37 schreef longinus het volgende:
Ja, ze zijn volledig aansprakelijk.
Een foto van het dier bij de schade doet zeker wonderen als ze gaan ontkennen.
Een foto heb ik niet maar ik heb het wel gezien.
There is no love sincerer than the love of food.
  maandag 2 oktober 2006 @ 11:41:21 #4
79102 Pool
Noord noch Zuid
pi_42306433
Normaal gesproken ben je als bezitter van een dier aansprakelijk voor de schade die het dier aanricht (art. 6:179 BW). Ik zou ze dus zeker aansprakelijk stellen. Het kan wel zo zijn dat je nog een verweer tegen je krijgt, waarin wordt gesteld dat het ook deels je eigen schuld is, omdat:
-je de kat de mogelijkheid hebt gegeven om naar binnen te lopen
-je honden de kat hebben opgejaagd

Maar ik denk niet dat dergelijke verweren slagen, want je hoeft in je eigen huis geen rekening te houden met binnendringende dieren van anderen. Gewoon doen dus, maar denk wel aan de relatie met de buren. Misschien valt er eerst wat te onderhandelen...
pi_42306624
Ach die bloempotten vond ik het probleem niet, die had ik van mijn schoonmoeder en die waren toch niet zo mooi. Dat mijn honden het beest naar buiten gejaagt hebben is ook niet zo gek aangezien het beest in onze woonkamer zat.
Het gaat me meer om de vitrage en dat 't beest steeds in mijn slaapkamer komt. Die kat heeft niks in mijn huis te zoeken, ik moet gewoon mijn raam open kunnen zetten lijkt mij. En aangezien dat raam ongeveer een 60 cm. boven de grond zit kan ik ook niet echt voorkomen dat het beest naar binnen springt tenzij ik een gigantisch hekwerk voor het raam maak.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42307028
Kan je er niet eerst gewoon over praten met de buren?
Als één van mijn dieren schade aanbrengt bij de buren wil ik dat ook weten, anders kan ik het namelijk ook niet vergoeden.
En misschien valt er in overleg wel wat aan het probleem te doen.
pi_42307034
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 11:36 schreef MinderMutsig het volgende:
N.a.v. dit topic: Die rotkat van de buren
Kan ik de buren aanpsrakelijk stellen voor schade die hun kat in mijn huis heeft aangericht?
Het lijkt me toch dat hun WA verzekering dit zou moeten vergoeden?
tuurlijk zijn ze verantwoordelijk voor de schade. als je ze op een goede manier erop attent maakt, zijn ze heus niet zo beroerd om dat via de verzekering te regelen..

had je maar geen kat moeten nemen toch? dan kan je weten dat dit eventueel kan gebeuren!
pi_42307219
Als hij door die honden opgejaagd is zal hij niet zomaar terugkomen hoor
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_42307303
Ik was ook wel van plan om eerst eens met ze te gaan praten.
Als ze een beetje normaal reageren vergeten we wat mij betreft die bloempotten. (Ik ben eigenlijk allang blij dat ik er af ben. )
Het is alleen wel handig om van tevoren te weten of ze ook daadwerkelijk aansprakelijk zijn. Ik kan natuurlijk moeilijk bewijzen dat het beest van hun is aangezien het kreng altijd buiten loopt.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42307339
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 12:11 schreef MinderMutsig het volgende:
. Ik kan natuurlijk moeilijk bewijzen dat het beest van hun is aangezien het kreng altijd buiten loopt.
heeft ie geen halsbandje met naam om? of krijg je hem niet te pakken?
pi_42307724
Ik krijg hem niet te pakken maar zo te zien heeft hij geen halsbandje.
Als ik hem wel te pakken kon krijgen zou ik met het beest op de arm gaan vragen of hij van hun was, als ze dan nog ontkennen zou ik de dierenambulance bellen om hem op te halen. Schiet ik misschien niks mee op (hoewel, dan is het beest wel bij mij uit de buurt weg.) maar dan kost het ze in ieder geval geld om hem weer terug te halen.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42307807
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 11:41 schreef Pool het volgende:
Normaal gesproken ben je als bezitter van een dier aansprakelijk voor de schade die het dier aanricht (art. 6:179 BW). Ik zou ze dus zeker aansprakelijk stellen. Het kan wel zo zijn dat je nog een verweer tegen je krijgt, waarin wordt gesteld dat het ook deels je eigen schuld is, omdat:
-je de kat de mogelijkheid hebt gegeven om naar binnen te lopen
-je honden de kat hebben opgejaagd

Maar ik denk niet dat dergelijke verweren slagen, want je hoeft in je eigen huis geen rekening te houden met binnendringende dieren van anderen. Gewoon doen dus, maar denk wel aan de relatie met de buren. Misschien valt er eerst wat te onderhandelen...
Indien er een aansprakelijke persoon is (de buren wellicht), dan kan er nog een vermindering van de vergoeding van de schade worden toegekend indien er daadwerkelijk sprake kan zijn van (gedeeltelijke) eigen schuld. Beter gezegd, toerekening aan de benadeelde. 6:101 BW.
pi_42307895
Als mijn kat ergens naar binnenloopt en schade aanricht (of buiten iets omvergooit) zeg 't gewoon, krijg je 't direct vergoed. Of ik daar wettelijk verplicht toe ben geen idee maar 't is toch mijn poes?
pi_42307948
Is er in dit soort gevallen sprake van eigen schuld dan? Je moet toch gewoon je raam open kunnen hebben?
Ik doe niks raars.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42308021
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 12:35 schreef Sheriam het volgende:
Als mijn kat ergens naar binnenloopt en schade aanricht (of buiten iets omvergooit) zeg 't gewoon, krijg je 't direct vergoed. Of ik daar wettelijk verplicht toe ben geen idee maar 't is toch mijn poes?
Zo hoort het ook.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42311138
Niet zo mutsig doen en gewoon even naar de buren lopen.
Grote kans dat ze helemaal niet moeilijk doen en je gordijnen vergoeden.
Bij mijn weten ben je als eigenaar gewoon aansprakelijk voor de schade die je huisdier toebrengt.
Als ze het echt hard willen spelen, dan heb je misschien nog een probleem om aan te tonen dat het om hun kat ging.
Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het helemaal niet zover hoeft te komen.

Wij hebben ook weleens zoiets aan de hand gehad. Onze kat was ontsnapt en was bij de buren door het dakraam naar binnen geslopen. De buuv had hem niet gezien en per ongeluk het raam dichtgedaan.
Wij onze kat kwijt (een dag lopen zoeken), zij helemaal over de rooie omdat ie binnen gepist had.
Ik heb de schade gewoon uit eigen zak vergoed, met daarbij wat extra voor de moeite en een bos bloemen namens de pisserd

Komt allemaal wel goed joh
pi_42314934
Kat vangen, in een doosje stoppen en zodra je een ver autoritje heb de kat meenemen en daar weer los laten.
Werkt altijd.
pi_42315224
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 17:49 schreef klipper het volgende:
Kat vangen, in een doosje stoppen en zodra je een ver autoritje heb de kat meenemen en daar weer los laten.
Werkt altijd.
Of gewoon even aanbellen en praten met de buren Als ik een lamzak als jij naast me had wonen en ik zou weten dat je zoiets hebt gedaan zou ik je aan mijn trekhaak vastbinden en een rondje gaan rijden
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_42315478
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 14:45 schreef Ozziecar het volgende:
Niet zo mutsig doen en gewoon even naar de buren lopen.
Grote kans dat ze helemaal niet moeilijk doen en je gordijnen vergoeden.
Bij mijn weten ben je als eigenaar gewoon aansprakelijk voor de schade die je huisdier toebrengt.
Als ze het echt hard willen spelen, dan heb je misschien nog een probleem om aan te tonen dat het om hun kat ging.
Maar ik ga er eigenlijk vanuit dat het helemaal niet zover hoeft te komen.

Wij hebben ook weleens zoiets aan de hand gehad. Onze kat was ontsnapt en was bij de buren door het dakraam naar binnen geslopen. De buuv had hem niet gezien en per ongeluk het raam dichtgedaan.
Wij onze kat kwijt (een dag lopen zoeken), zij helemaal over de rooie omdat ie binnen gepist had.
Ik heb de schade gewoon uit eigen zak vergoed, met daarbij wat extra voor de moeite en een bos bloemen namens de pisserd

Komt allemaal wel goed joh
Was ik ook van plan.
Maar de buren zijn nu niet bepaald de sociaalste mensen in de buurt vandaar mijn vraag.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42315853
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 18:00 schreef Arnold_fan het volgende:

[..]

Of gewoon even aanbellen en praten met de buren Als ik een lamzak als jij naast me had wonen en ik zou weten dat je zoiets hebt gedaan zou ik je aan mijn trekhaak vastbinden en een rondje gaan rijden
Alsof jij daar de kans voor zou krijgen
pi_42327522
quote:
Op maandag 2 oktober 2006 17:49 schreef klipper het volgende:
Kat vangen, in een doosje stoppen en zodra je een ver autoritje heb de kat meenemen en daar weer los laten.
Werkt altijd.
Ja, voor een paar weken. Katten kunnen een behoorlijk eind lopen om weer thuis te komen.
pi_42327539
quote:
Op dinsdag 3 oktober 2006 08:01 schreef Light het volgende:
Ja, voor een paar weken. Katten kunnen een behoorlijk eind lopen om weer thuis te komen.
Niet vanaf Texel/Terschelling

Maar goed zoals al vaker gezegd, even een praatje gaan maken ze zullen vast zo moeilijk niet zijn
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_42344376
Van de buren kwam hier ook altijd een kat binnen, met hun kun je gelukkig wel normaal praten en een oplossing was zo bedacht.
De eerstvolgende keer dat ie binnenkwam de kat gevangen en onder de koude douche gehouden, daarna nooit meer gezien. (bij ons binnen dan, hij loopt wel voorbij maar durft niet meer naar binnen)
Die tip kwam trouwens zelf van de buurman af.
pi_42346370
Helaas krijg ik het beest niet te pakken, zodra ik de kamer inloopt vliegt ie de deur uit.
Het is ook niet zo dat hij dagelijks bij ons binnen zit maar ik wil hem gewoon helemaal niet in huis.
Ik heb de buren nog niet te pakken kunnen krijgen maar zodra ik zie dat ze thuis zijn ga ik er even naartoe en dan merk ik wel wat de reactie is.
There is no love sincerer than the love of food.
pi_42346547
Ik ga er van uit dat die mensen gewoon verzekerd zijn, dus ook voor hun moet het ook niet zo'n probleem zijn.


Wij hebben 3 kinderen (ja die kunnen ook schade aanrichten !), en een hond en een kat (en intussen nog een hond). De dieren zijn gewoon opgenomen in de WA verzekering.

Je hond zou maar loskomen (desnoods doordat hij ergens van schrikt) en voor een auto springen die uit moet wijken en tegen een lantaarnpaal belandt, je (binnen)kat zou maar loslopen en de kooikarpers van de buurman opeten.... bedenk het maar !
Men occasionally stumble over the truth, but most of them pick themselves up and hurry off as if nothing ever happened.
Sir Winston Churchill
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')