van Sneek naar Staveren met stoom.
Permanente stoomtreinlijn kan in lente 2008 van start
Sneek- De toeristische lijn van de Fryske Stoomtrein Maatskip-
pij (FSM) spoort vanaf mei 2008 pemanent tussen Sneek en Sta-
voren. Dat beoogt de voorvechter ervan, Stichting Stoomtrein
Fryslan. De komende week begint een groots opgezette werf-
actie om geldschieters voor de trein binnen te halen.
Bij duizend bedrijven in deze provincie ploft een bedelbrief
Op de deurmat. Om de planning te halen, moet de kassa de ko-
mende maanden gaan rinkelen. De fondsenwerving dient
¤600.000 op te leveren. Tientallen vrijwillegers van de stichting
helpen met het binnenhalen van de euro's
De stoomstcihting maakt onderscheid tussen `gewone~
sponsoren en stichters (`founders` in het Engels). Deze laat
ste categorie hoest doorgaans veel grotere bedragen op. On-
dernemeners die ¤100.000 schenken, krijgen als tegenprestatie
onder meer elk jaar een gratis prive-treinrit voor het hele be-
drijf en genodigen. Daarnaast krijgen zulke hoofdfounders'
jaarlijks tweehinderd vrijkaartenjes. Verder kunnen sponsoren
eveneens in ruil voor gratis ritten hun naam verbinden aan
een zitplaats (¤500), rijtuig (¤10.000) of locomotief
(¤25.000).
De actie is gemodelleerd naar Brits voorbeeld. ,,Een groepje
founders zorgt dat de trein kan gaan rijden, sponsoren zorgen
voor het vervolg", zegt bestuurslid Max Kooijmans van
de stoomstichting. Hij maakte
dit voorjaar een tocht in Engeland langs stoommaatschappij-
en. ,,Als je wat wil beginnen, zeiden ze daar dan moet je het zo
aanpakken."
De 26 kilometer lang rit tussen Sneek en Stavoren zal landelijk
Veruit de langste stoomverbinding zijn over regulier spoor.
Aan stichting kosten is er veel geld nodig: ¤4 miljoen waarvan
¤2,7 miljoen voor locmotieven en wagons ¤1,3 miljoen
voor aanpassing van het enkelspoor door Zuidwestbroek
Naast de 6 ton vanuit het bedrijfsleven leveren diverse
Fondsen en een lening ¤1 miljoen op. Aan subsidies rekent
de stoomstichting op ¤2,4 miljoen. Cruciaal is de aanvraag
via de povincie voor Kompas gelden bij samenwerkings verband Noord-
Nederland
Deze herfst is de laatste mogelijkheid om aanspraak te maken
Op de geldpot voor ontwikkeling van het noordelijke toeris-
me, aldus Kooijmans. Hij schat de kansen voor de stoomtrein hoog
in. „Ons plan is tot in details uitgewerkt. We zullen zo goed als
zeker als enig Fries project een aanvraag doen."
Kooijmans stelt dat eind dit jaar het zicht op al het geld er moet
zijn. Zo niet dan staakt de stichting verdere pogingen. In het
optimistische scenario is volgend jaar spooraanpassing mogelijk en
bestelt de stoomstichting dan ook rollend
materieel
Voor de eerste ritten van de FSM vanaf 1 mei 2008 verhuurt de
Veluwsche Stoomtrein Maatschappij een trein daar-
naast schoolt het collega spoorbedrijf vrijwillegers. De opleidingen
voor stokers, machinisten en anders personeel
beginnen in februari
Bron: Friesch Dagblad"