quote:
Op dinsdag 31 oktober 2006 13:28 schreef schatje het volgende:Het is ook onzin om blind af te gaan op het aantal kijkers in de zin of een programma scoort of niet. Zenders mikken namelijk op bepaalde doelgroep, vaak is dat tussen de 20 en 34 jaar (ouderen zijn niet interssant), en willen daarin een groot marktaandeel hebben.
Ik heb de laatste tijd af en toe de kijkcijfers gecheckt en het is mij opgevallen dat DGK weliswaar beter scoort qua het aantal kijkcijfers maar dat BB vaker een wat hoger marktaandeel heeft. En dat is veel gunstiger omdat het betekent dat 1- de adverteerders BB kennelijk interessanter vinden om te adverteren en 2- het meer geld in het laatje van Talpa brengt.
Dat mag je uitleggen. Marktaandeel van dgk is lager, omdat dan meer mensen televisie kijken en die kijkcijfers dan dus relatief lager zijn. Waarom is het voor adverteerders dan interessanter? Je wil toch gewoon zoveel mogelijk mensen je reclamespot laten zien?
Tuurlijk mikken ze wel op een doelgroep, maar die is voor bb niet alleen tussen 20-34 jaar. Voor sommige adverteerders is het belangrijk wat voor doelgroep er kijkt, maar op het moment dat de doelgroep anders is komen er ook andere adverteerders.
De twijfel over de kijkcijfers op zich zijn onterecht. Dit systeem zoals het nu gebeurt is vrij nauwkeurig en geeft een hele goede indicatie over hoeveel mensen er hebben gekeken.
De cijfers van bb zijn gewoon erg tegenvallend. Of dat dit aan Talpa (kijken sowieso minder mensen als een programma op talpa komt
), de huidige serie of aan het feit dat bb is uitgekauwt ligt weet ik niet.