abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_42179377
Vanavond even snel advocaat gemaakt. Zelf gemaakte advocaat is echt tien keer lekkerder vergeleken met die fabrieksrommel uit de fles. Oh mźn, je zou dit per limonadeglas tegelijk naar binnen lepelen. Ook gewoon 's avonds in plaats van een glaasje wijn of iets in die trant is dit absoluut geen verkeerd alternatief! Enfin, gezien het vorige bakverslag van de gemberkoekjes is ook het gehele proces van advocaat maken op de gevoelige fotocel vastgelegd. Oorsponkelijk is dit ook weer een familierecept, waardoor het leuk was om vast te leggen en te publiceren voor de geļnteresseerden onder ons...

Bereidingstijd: +/- 20 minuten

Ingrediėnten:
- 10 of 12 eieren, naar keuze
- 300 gram kristalsuiker
- 2 pakjes vanillesuiker (8 gram per pakje)
- 1/3 liter - 330cc Inmaak brandewijn

Benodigdheden:
- Grote pan voor het au bain marie aspect
- Grote pan met koud water
- Blik met stamper
- Maatbeker
- Relatief grove zeef
- Weegschaal
- Schaaltjes
- Divers keukengerei
- Fornuis
- Ovenhandschoenen

300 gram suiker afwegen.

10 of 12 eieren en de beide zakjes vanillesuiker.

1/3 liter - 330cc inmaak brandewijn afmeten in de maatbeker.

Zeef op de schaal plaatsen en de eieren inclusief eigeel en eiwit toevoegen.

Met een vork de eieren mixen totdat de volledige hoeveelheid in de schaal is gelekt.

Volledig doorgelekte eieren.

Vervolgens het blik en de stamper erbij pakken.

Vul het blik met alle ingrediėnten: De geklutste eieren, 300 gram suiker, 2 pakjes vanillesuiker en 1/3 liter inmaak brandewijn.

Plaats het geheel volgens de au bain marie methode in de pan met kokend water.

Beweeg de stamper rustig op en neer in het blik, zodat de vloeistof mooi gelijkmatig wordt verhit en alle ingrediėnten goed door elkaar vermengd worden. Beweeg de stamper met kleine tussenposen en houd het vloeistofniveau in de gaten, het zal namelijk langzaam omhoog komen. Wanneer de vloeistof zakt moet het nog 2 į 3 keer gestampt worden, alsvorens het blik gauw uit het kokende water te halen. Wacht hier niet te lang mee, anders gaat het schiften waardoor de structuur korrelig wordt. Het schiften doet echter niet af aan de smaak van het eindresultaat.

Plaats het blik in de klaarstaande pan met koud water en beweeg gedurende het afkoelproces de stamper rustig op en neer. Zodra het blik handwarm is mag het overgegoten worden in een wekpot of iets in die trant.

De advocaat in de wekpot regelmatig even roeren totdat het voldoende afgekoeld is, anders ontstaat er een vel bovenop.

Nu is de advocaat klaar om te nuttigen. Eet smakelijk!

Dit recept valt onder copyright van onze familie.
pi_42179477
Hmmm, dat ziet er gezellig uit!
Wil ik best een keer proberen!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
  woensdag 27 september 2006 @ 21:11:33 #3
49558 1-of-6Billion
Up the shut fuck you must
pi_42180186
VERSE Advocaat uit de fabriek kan ook errūg lekker zijn
Het spul in de winkel is waarschijnlijk al een paar maanden oud

Maareuh, leuke HOWTO
I follow you......but not on Twitter
pi_42182086
probeer eens de advocaat van de Aldi
ware woorden zijn niet mooi en mooie woorden zijn niet waar
pi_42186549
Ziet er prima uit, dat recept.
Het is dat ik nog net niet bejaard genoeg ben voor advocaat...
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_42191701
Van advocaat kun je anders ook heerlijke advocaattaart maken. Daar staat helemaal geen leeftijd voor!
pi_42192379
Prachtig beeldverhaal over ouderwetsch advocaat maken!

Grappig dat de gaarheid-bepaling zo ouderwets is: als het vloeistofpeil gaat stijgen nog 2 of 3 klopjes en dan snel koelen. Ik geloof meteen dat het werkt, maar het is wel opletten.
Het korrelig worden van de advocaat gebeurt door het stollen van de eieren (vooral de eiwitten) boven de 70 graden. Het kan ook gebeuren bij bearnaise-saus en sabayon/zabaglione. Ik controleer de temperatuur altijd met een thermometer, en ga koelen bij 70 graden.

Zondagmorgen 11:00, advocaatje!
pi_42193091
Oh, daar weet ik iemand heel erg blij mee te maken! Ga ik ook eens proberen
Hoelang is zoiets houdbaar?
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  donderdag 28 september 2006 @ 11:01:56 #9
153506 Captain_Fabulous
Nog steeds CyclingGirl fan
pi_42193746
Krijg hier enorm veel zin van om het zelf ook te maken, maar vanwege mijn beperkte keukenuitrusting vroeg ik mij af:

Is het ook te doen met een (keuken)mixer? Vind het niet erg om een kwartiertje met de hand te kloppen als dat beter is dan machinaal.
Zo ja, hoe bepaal ik de gaarheid als ik een mixer/klopper gebruik?
Metalman. Maar ook ESF fan. Solo vakantiefietser met tentje. Dichter.
26-10 Attila/Eskimo Callboy (Amsterdam), 21-11 The Algorithm (Haarlem)
pi_42196562
Mn ma maakt dat ook altijd maar kan me niet herinneren dat ze die shit verwarmde..
pi_42196822
Ik heb voor vandaag een bokkepootjesadvokaattaart gemaakt. Hij bestaat dus uit (hoe kan het ook anders) bokkepootjes, slagroom en advokaat....ben benieuwd hoe de visite straks reageert.
Ik heb wel gekochte advokaat gebruikt.
pi_42201782
mooie blik/stamper waar vind je die, is al weer een hele tijd geleden dat ik gemaakt heb maar gebruikte toen gewoon een garde.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 12:46 schreef FranticDJ het volgende:
Mn ma maakt dat ook altijd maar kan me niet herinneren dat ze die shit verwarmde..
i.v.m. Salmonella is het niet verstandig om dat niet te doen.
  donderdag 28 september 2006 @ 18:05:38 #13
269 vats
Live life to the max!
pi_42205352
Jummie! Maar ik zou er geloof ik echte vanille in gebruiken ipv die suiker...
  donderdag 28 september 2006 @ 18:53:32 #14
43624 Martijn_77
It was a good year
pi_42206915
Ziet er erg goed uit. Leuk om een keer in het weekend te doen
Experience is what you get when you don't get what you wanted
Take my advice ... I don't use it anyway...
Een goede Fok! Search
Een goede Fok! Search
  donderdag 28 september 2006 @ 18:57:20 #15
3185 Adelante
To let it go now
pi_42207013
klein glaasje en slagroom er op en helemaal klaar voor de 65+ bingo avond
"We meet every day at the same cafe, six-thirty and no one knows she'll be there."
  vrijdag 29 september 2006 @ 10:32:21 #16
153506 Captain_Fabulous
pi_42226495
Als ik het met de garde wil maken, gewoon verwarmen en roeren kan zo te zien, maar wanneer stop ik nou eigenlijk met roeren, of is dat een stomme vraag?
pi_42231292
Je stopt op het moment dat het de juiste dikte heeft.... en dus nog net niet gaat stollen (ei)
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:04:24 #18
153506 Captain_Fabulous
pi_42232018
Is de juiste dikte hetzelfde als bij advocaat uit een fles, dus zeg maar een dikke vla achtige consistentie?

@Katinkat:
maak je die taart gewoon bokkepootsjes in een geschikte vorm, advocaat er overheen, en slagroom erbovenop en in de koelkast opstijven? Valt dat niet erg uitelkaar, want ik zit wel een beetje te kwijlen in mijn keyboard op het moment bij het idee, maar klinkt ook messy.
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:20:03 #19
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_42232376
quote:
Op donderdag 28 september 2006 18:05 schreef vats het volgende:
Je hebt vanille suiker en vaniline suiker, het eerste is met vanille, het tweede is chemisch en smaakt ook zo,
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:20:03 #20
45206 Pietverdriet
pi_42232377
quote:
Je hebt vanille suiker en vaniline suiker, het eerste is met vanille, het tweede is chemisch en smaakt ook zo,
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:20:03 #21
45206 Pietverdriet
pi_42232378
quote:
  vrijdag 29 september 2006 @ 14:29:16 #22
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_42232554
3 op een rij voor Piet.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
pi_42257940
quote:
Op donderdag 28 september 2006 09:59 schreef klaarover het volgende:
Ik controleer de temperatuur altijd met een thermometer, en ga koelen bij 70 graden.
Ja inderdaad. Er moet een keer een kookthermometer komen. Het moment van koelen is redelijk kritisch om een mooie egale massa te krijgen zonder geschifte klontjes.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 10:33 schreef Isabeau het volgende:
Oh, daar weet ik iemand heel erg blij mee te maken! Ga ik ook eens proberen
Hoelang is zoiets houdbaar?
Ik schat een week of 2-3. Wel regelmatig even roeren, want je krijgt gegarandeerd korstvorming anders. Ook zakt het alcohol naar de bodem.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 11:01 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Is het ook te doen met een (keuken)mixer? Vind het niet erg om een kwartiertje met de hand te kloppen als dat beter is dan machinaal.
Zo ja, hoe bepaal ik de gaarheid als ik een mixer/klopper gebruik?
Geen idee, probeer het eens zou ik zeggen! Je bent maximaal 10 minuten bezig met het rustig op en neer bewegen van de stamper tijdens het au bain marie proces. Het valt allemaal wel mee dus.
quote:
Op donderdag 28 september 2006 16:13 schreef Bowiefan het volgende:
mooie blik/stamper waar vind je die, is al weer een hele tijd geleden dat ik gemaakt heb maar gebruikte toen gewoon een garde.
[..]
Geen idee waar zoiets te koop is. Op de afbeeldingen wordt een oud blik gebruikt, speciaal gereserveerd voor advocaat maken. De stamper is ook speciaal gemaakt voor dit werk. Wellicht voldoet een garde ook? Het gaat er immers om dat de vloeistof gemixt wordt.
quote:
Op vrijdag 29 september 2006 14:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Is de juiste dikte hetzelfde als bij advocaat uit een fles, dus zeg maar een dikke vla achtige consistentie?
Het is iets luchtiger vergeleken met advocaat uit een fles, en vele malen lekkerder. Het is wel minder glad.
pi_42295721
quote:
[b]Op vrijdag 29 september 2006 14:04 schreef
@Katinkat:
maak je die taart gewoon bokkepootsjes in een geschikte vorm, advocaat er overheen, en slagroom erbovenop en in de koelkast opstijven? Valt dat niet erg uitelkaar, want ik zit wel een beetje te kwijlen in mijn keyboard op het moment bij het idee, maar klinkt ook messy.
Maak een bodem van biscuitjes (in springvorm) of gebruik een gekochte vlaaibodem (springvorm erop zetten). Klop een halve liter slagroom. Door de helft doe je een beetje suiker. Deze van deze helft smeer je de helft op de bodem. Dan leg je gehalveerde bokkepootjes erop, weer een laag slagroom en een laag bokkepootjes. Het restant slagroom meng je met een kopje advokaat. Dit doe je als bovenlaag op je taart. Ik heb voor de zekerheid een zakje klopvast door de slagrom geklopt, om uitzakken te voorkomen.
Zet hem minimaal 12 uur in de koelkast, zodat de advokaat goed in de bokkepootjes kan trekken. Op mijn verjaardag was ie echt een succes.
  maandag 2 oktober 2006 @ 12:22:26 #25
153506 Captain_Fabulous
pi_42307583
Dank je, ga het zo snel mogelijk proberen!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')